mordi Skrevet 2. juli 2021 #21 Skrevet 2. juli 2021 skreppamedleppa skrev (1 minutt siden): En får ikke pant på glassflasker på et utested/resultater osv men en får pant for en samlet bruskasse med tomflasker (glass) Nei. Ikke i butikk. Les på pantelappen neste gang 3
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #22 Skrevet 2. juli 2021 Anonyminist skrev (4 minutter siden): Så kjøp take away da. Hæ? 😂 Jeg drikker ikke brus 🤷♀️ Men kan ikke huske noe regler om alkoholfri drikke ute når jeg jobbet som servitør i alle fall. Kan jo være noe nytt, men tror egentlig bare servitøren har misforstått. Hvis det er en bar/travelt utested i tillegg så kan det jo hende de har den regelen med ingen drikke ut bare for å lettere holde kontroll, men er vel ikke så kaotisk på en restaurant kl 23 at de ikke ser forskjell på en cola og en øl. Og colaen er lov å ta med. Anonymkode: 8530b...e3d 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #23 Skrevet 2. juli 2021 skreppamedleppa skrev (6 minutter siden): En får ikke pant på glassflasker på et utested/resultater osv men en får pant for en samlet bruskasse med tomflasker (glass) Kjapt googlesøk: Panteordning for glassflasker opphørte 31. august 2018. I Norge er beløpene på flaskepanten 2 kroner for emballasje som inneholder opp til 0,5 liter og 3 kroner for emballasje med innhold over 0,5 liter.. Panten på kasser er på 16 kroner. Anonymkode: 6b438...58c 4
skreppamedleppa Skrevet 2. juli 2021 #24 Skrevet 2. juli 2021 mordi skrev (3 minutter siden): Nei. Ikke i butikk. Les på pantelappen neste gang På resturanter/barer etc der tomgodset blir hentet av f.eks måkestad og andre leverandører får en pant på fulle bruskasser jo, der bruskassene må være fylt opp, og det er jo på et utested ts har vært, ergo skriver jeg ut ifra det.. Jeg har personlig aldri pantet verken brusflasker av glass eller bruskasser (bortsett fra da jeg var 14 og smugrøykte og panting av 2 bruskasser a 15,- per stykk holdt til en 10 pakning 😅) Men det er nå en annen sak og mangen herrens år siden ikke minst.. Men som sagt på utesteder er det pant på glassflasker i oppfylt bruskasser.. 6
skreppamedleppa Skrevet 2. juli 2021 #25 Skrevet 2. juli 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kjapt googlesøk: Panteordning for glassflasker opphørte 31. august 2018. I Norge er beløpene på flaskepanten 2 kroner for emballasje som inneholder opp til 0,5 liter og 3 kroner for emballasje med innhold over 0,5 liter.. Panten på kasser er på 16 kroner. Anonymkode: 6b438...58c Jeg snakker ikke utifra privatkunder/pante som privatperson i butikk... Jeg snakker ut ifra utesteder der en får pant for fyllte (glassflasker) kasser. 7
ajarRun Skrevet 2. juli 2021 #26 Skrevet 2. juli 2021 skreppamedleppa skrev (1 time siden): Det er faktisk slik at utesteder/restauranter/barer/puber har en del "rare" lover å forholde seg til.. Disse lovene kan virke tøysete på kundene og tilogmed for de som jobber der, men lover og regler er der likevel.. Og så kan det være innbyrdes regler for hver plass. Der jeg jobbet var det lov å ta med seg alkoholfri drikke men de kunne ikke kjøpe den og ta den i vesken før de skulle dra (da det kunne hende at de puttet alkohol i drikken uten at vi som jobbet der fikk det med oss, og slike ting får en prikker for hos sjenkekontrollen).. Vi kunne heller ikke pante en bruskasse uten at alle tomflasker var med så selvsagt ønsket en jo flaskene igjen.. Igjen sjenkeloven er streng med mange punkter kunder aldri tenker på som utelivsbransjen MÅ tenke på om de i det hele tatt skal ha en jobb å gå til.. Det er faktisk slik at disse absurde fjottete tolkningene noen bevillingshavere har av lover og forskrifter ikke er hjemlet slik de tror. Mange serveringssteder legger seg på strengere regler enn lovene, og det er utstrakte misforståelser angående hva som er fastsatt i lov eller forskrift og hva som er interne retningslinjer. Hvis man ikke følger med på hva kunder foretar seg, og har så lite kontroll at man ikke vil legge merke til at noen heller en flaske vin inn i colaflasken i vesken, vil man heller ikke få med seg at de heller den i en medbrakt beholder, eller at de nyter medbrakt drikke på stedet. Når man skjenker alkohol kan man ikke være så lite årvåken at man ikke får med seg slikt. Jeg skulle ønske at forbrukere ble bedre ivaretatt og at utesteder ble irettesatt når de driver med uhjemlet regulering av kunders adferd. En vanlig misforståelse er at kunder ikke kan ta to enheter brennevin, og helle dem i et enkelt glass. Selvsagt kan kunden det, men bartenderen kan ikke det. Når det er servert kan kunden gjøre som de ønsker, så fremt de ikke blir for beruset. Det finnes ingen skjenkelov. Alkoholloven regulerer i hovedsak salg av alkohol, utesteder forholder seg i hovedsak til forskrift om omsetning av alkoholholdig drikk (alkoholforskriften). Men kunnskapsnivået er elendig. Både blant bartendere og servitører og blant vektere. 4
skreppamedleppa Skrevet 3. juli 2021 #27 Skrevet 3. juli 2021 (endret) ajarRun skrev (46 minutter siden): Det er faktisk slik at disse absurde fjottete tolkningene noen bevillingshavere har av lover og forskrifter ikke er hjemlet slik de tror. Mange serveringssteder legger seg på strengere regler enn lovene, og det er utstrakte misforståelser angående hva som er fastsatt i lov eller forskrift og hva som er interne retningslinjer. Hvis man ikke følger med på hva kunder foretar seg, og har så lite kontroll at man ikke vil legge merke til at noen heller en flaske vin inn i colaflasken i vesken, vil man heller ikke få med seg at de heller den i en medbrakt beholder, eller at de nyter medbrakt drikke på stedet. Når man skjenker alkohol kan man ikke være så lite årvåken at man ikke får med seg slikt. Jeg skulle ønske at forbrukere ble bedre ivaretatt og at utesteder ble irettesatt når de driver med uhjemlet regulering av kunders adferd. En vanlig misforståelse er at kunder ikke kan ta to enheter brennevin, og helle dem i et enkelt glass. Selvsagt kan kunden det, men bartenderen kan ikke det. Når det er servert kan kunden gjøre som de ønsker, så fremt de ikke blir for beruset. Det finnes ingen skjenkelov. Alkoholloven regulerer i hovedsak salg av alkohol, utesteder forholder seg i hovedsak til forskrift om omsetning av alkoholholdig drikk (alkoholforskriften). Men kunnskapsnivået er elendig. Både blant bartendere og servitører og blant vektere. Når en eier en butikk eller utested kan en faktisk gjøre de tingene en ønsker. Det er litt sånn typisk kunde greie du skisserer.. Om en er misfornøyd med pris, lokalet, egne regler på stedet, musikk, temperatur osv som mange er så bør en nesten holde seg hjemme. Ja en jobber i service bransjen men faktisk ikke for enhver pris. Og med den alkohol lovgivningen som er i Norge, med blant annet ulike regler i kommunene f.eks eller det kommer an på hvem som er ute og sjekker fra skjenkebevillingen så forstår jeg faktisk hvorfor noen utesteder helgraderer seg. Som med ditt eksempel, det har du helt rett i, men ikke bare må bartendere ikke se det, med en gang en kunde sier det at h*n skal slå sammen 2 shot så kan en bartender ta fra han begge. Og fryktelig mange er så (sorry utrykket) idiot at de knapt snur ryggen til bartenderen før de gjør det. Noen spurte meg og jeg sa da gjerne på en litt diskré måte: Jeg skal ikke vite at du gjør det!!!.. Likevel så var det mange idioter som ikke klarte det og helte i glasset foran meg, så da blir det jo til at du slutter å være grei tilslutt..En bartender kan tilogmed gjøre det om de ser gjester gjøre det ved bordet. Med en gang en har sett en slik handling bør en absolutt sjenkenekte. Når en er en bartendere skal en gjøre jobben sin, men øyne i nakken er det ingen som har, og da er det helt greit å minske risikoen for at folk kan drikke medbrakt.. Nei det er umulig å sjekke at ikke en sniffer kokain på toalettene men en trenger heller ikke oppfordre til det heller. Jeg har selv nektet folk å kjøpe kaffe hos meg jeg når jeg jobbet i bar fordi jeg viste at det menneske var en som brukte herlig og skulle ha kaffe med 17 spiseskjeer sukker i.. En lærer dessverre kundene sine å kjenne, en ønsker minst mulig bråk med både lovverket, gjester og sjefer og det er valgfritt hvor og ikke minst om en ønsker å drikke både Cola og andre ting ute. Kundene har desverre ikke alltid rett. Selv om jeg ikke aner noe om regelverket på den plassen ts var. Men ethvert utested/restaurant har lov til å lage interne regler så sant de ikke strider med lovverket ellers. Endret 3. juli 2021 av skreppamedleppa 1
ajarRun Skrevet 3. juli 2021 #28 Skrevet 3. juli 2021 skreppamedleppa skrev (1 minutt siden): Når en eier en butikk eller utested kan en faktisk gjøre de tingene en ønsker. Det er litt sånn typisk kunde greie du skisserer.. Om en er misfornøyd med pris, lokalet, egne regler på stedet, musikk, temperatur osv som mange er så bør en nesten holde seg hjemme. Ja en jobber i service bransjen men faktisk ikke for enhver pris. Og med den alkohol lovgivningen som er i Norge, med blant annet ulike regler i kommunene f.eks eller det kommer an på hvem som er ute og sjekker fra skjenkebevillingen så forstår jeg faktisk hvorfor noen utesteder helgraderer seg. Som med ditt eksempel, det har du helt rett i, men ikke bare må bartendere ikke se det, med en gang en kunde sier det at h*n skal slå sammen 2 shot så kan en bartender ta fra han begge. Og fryktelig mange er så (sorry utrykket) idiot at de knapt snur ryggen til bartenderen før de gjør det. Noen spurte meg og jeg sa da gjerne på en litt diskré måte: Jeg skal ikke vite at du gjør det!!!.. Likevel så var det mange idioter som ikke klarte det og helte i glasset foran meg, så da blir det jo til at du slutter å være grei tilslutt..En bartender kan tilogmed gjøre det om de ser bartender ser dette skje ved bordet. Med en gang en har sett en slik handling bør en absolutt sjenkenekte. Når en er en bartendere skal en gjøre jobben sin, men øyne i nakken er det ingen som har, og da er det helt greit å minske risikoen for at folk kan drikke medbrakt.. Nei det er umulig å sjekke at ikke en sniffer kokain på toalettene men en trenger heller ikke oppfordre til det heller. Jeg har selv nektet folk å kjøpe kaffe hos meg jeg når jeg jobbet i bar fordi jeg viste at det menneske var en som brukte herlig og skulle ha kaffe med 17 spiseskjeer sukker i.. En lærer dessverre kundene sine å kjenne, en ønsker minst mulig bråk med både lovverket, gjester og sjefer og det er valgfritt hvor og ikke minst om en ønsker å drikke både Cola og andre ting ute. Kundene har desverre ikke alltid rett. Selv om jeg ikke aner noe om regelverket på den plassen ts var. Men ethvert utested/restaurant har lov til å lage interne regler så sant de ikke strider med lovverket ellers. Overraskende nok så er ikke eiere av butikker eller utesteder hevet over lover og regler. De har et visst handlingsrom innenfor loven, men det at man eier en butikk eller utested gir ingen autoritet over andre. Man kan ha husregler og slikt, men det må hjemles og aksepteres av motpart. Man kan ikke bare finne på egne regler, skrive dem på et skilt i hjørnet eller en perm bak disken, og kreve at alle etterlever dem. Hvordan hjemler du at du kan ta fra kunden sine alkoholenheter siden de uttrykker en intensjon om å kombinere dem i samme glass? Det er ikke forbud mot at kunder heller sine to enheter med brennevin i et glass. Du finner ingen slik hjemmel. Send epost til næringsetaten og spør, be dem om å hjemle svaret sitt. Du har ikke anledning til å nekte å skjenke noen på grunn av dette. Forskriften er ganske tydelig på når du skal nekte kunder adgang til serveringsstedet eller til å oppholde seg i lokalet. Hvis kunden risikerer å bli for beruset med de to enhetene hen har kjøpt, skulle du ikke servert dem to enheter. Hvis ikke, har du ikke anledning til å diktere hvordan de nyter sine enheter. Man minsker ikke risikoen for at noen drikker medbrakt når de tar med seg en cola ut av lokalet. Hvis man er bekymret for panten kan man slå det inn som salg (lavere moms) og da forsvinner jo det økonomiske disincentivet til å selge drikken. Jeg synes det er sjokkerende at du innbiller deg at du kan nekte folk å bestille kaffe på grunn av mistanker om rusbruk. Hvis de er åpenbart påvirket av rusmidler skal de jamfør alkoholforskriften §4-1 andre ledd bli bortvist fra utestedet. At noen har et rusproblem er ikke noe du kan bruke for å la være å servere alkoholfri drikke. Man kan lage interne regler, men de må være lovlige. Og man kan ikke pålegge kundene regler uten at de eksplisitt har akseptert dem på forhånd. Du kan for eksempel ikke ransake en kunde som skal forlate stedet, eller holde dem igjen, med mindre man har eksplisitt samtykke eller så dem gjøre noe straffbart. Mistanke holder ikke. 4
skreppamedleppa Skrevet 3. juli 2021 #29 Skrevet 3. juli 2021 (endret) ajarRun skrev (13 minutter siden): Overraskende nok så er ikke eiere av butikker eller utesteder hevet over lover og regler. De har et visst handlingsrom innenfor loven, men det at man eier en butikk eller utested gir ingen autoritet over andre. Man kan ha husregler og slikt, men det må hjemles og aksepteres av motpart. Man kan ikke bare finne på egne regler, skrive dem på et skilt i hjørnet eller en perm bak disken, og kreve at alle etterlever dem. Hvordan hjemler du at du kan ta fra kunden sine alkoholenheter siden de uttrykker en intensjon om å kombinere dem i samme glass? Det er ikke forbud mot at kunder heller sine to enheter med brennevin i et glass. Du finner ingen slik hjemmel. Send epost til næringsetaten og spør, be dem om å hjemle svaret sitt. Du har ikke anledning til å nekte å skjenke noen på grunn av dette. Forskriften er ganske tydelig på når du skal nekte kunder adgang til serveringsstedet eller til å oppholde seg i lokalet. Hvis kunden risikerer å bli for beruset med de to enhetene hen har kjøpt, skulle du ikke servert dem to enheter. Hvis ikke, har du ikke anledning til å diktere hvordan de nyter sine enheter. Man minsker ikke risikoen for at noen drikker medbrakt når de tar med seg en cola ut av lokalet. Hvis man er bekymret for panten kan man slå det inn som salg (lavere moms) og da forsvinner jo det økonomiske disincentivet til å selge drikken. Jeg synes det er sjokkerende at du innbiller deg at du kan nekte folk å bestille kaffe på grunn av mistanker om rusbruk. Hvis de er åpenbart påvirket av rusmidler skal de jamfør alkoholforskriften §4-1 andre ledd bli bortvist fra utestedet. At noen har et rusproblem er ikke noe du kan bruke for å la være å servere alkoholfri drikke. Man kan lage interne regler, men de må være lovlige. Og man kan ikke pålegge kundene regler uten at de eksplisitt har akseptert dem på forhånd. Du kan for eksempel ikke ransake en kunde som skal forlate stedet, eller holde dem igjen, med mindre man har eksplisitt samtykke eller så dem gjøre noe straffbart. Mistanke holder ikke. Æææ, ja jeg skrev jo det, at en kan fint ha interne regler så fremst de ikke er lovstridig, altså ikke bryter annen lov. Private aktører kan fint det, en kan ha kleskode f.eks uten at det står i Norges lover men likefullt kan ethvert utessted ha det, selvsagt! Endret 3. juli 2021 av skreppamedleppa
ajarRun Skrevet 3. juli 2021 #30 Skrevet 3. juli 2021 skreppamedleppa skrev (4 minutter siden): Æææ, ja jeg skrev jo det, at en kan fint ha interne regler så fremst de ikke er lovstridig, altså ikke bryter annen lov. Private aktører kan fint det, en kan ha kkeskode f.eks uten at det eæstpr i Norges lover men likefullt kan ethvert sted ha det, selvsagt! Å ha en kleskode er stort sett innenfor. Men man kan ikke ha urimelige vilkår, man kan ikke vilkårlig regulere adferd, selv på et serveringssted. Du kan sammenligne det med at noen som leier deg en bolig ikke kan forby at du spiser hvitløk. Eller at sjefen din ikke kan kreve at du vasker bilen hans. For at kundene skal være bundet må de eksplisitt akseptere reglene, og de må være rimelige, og forholdsmessige, osv. 3
skreppamedleppa Skrevet 3. juli 2021 #31 Skrevet 3. juli 2021 ajarRun skrev (Akkurat nå): Å ha en kleskode er stort sett innenfor. Men man kan ikke ha urimelige vilkår, man kan ikke vilkårlig regulere adferd, selv på et serveringssted. Du kan sammenligne det med at noen som leier deg en bolig ikke kan forby at du spiser hvitløk. Eller at sjefen din ikke kan kreve at du vasker bilen hans. For at kundene skal være bundet må de eksplisitt akseptere reglene, og de må være rimelige, og forholdsmessige, osv. Brennevin kan bare skjenkes i mengder á 2 og 4 cl. Dette gjelder ikke for servering av cocktails." https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2005-06-08-538/KAPITTEL_4#§4-1 så får du heller være den som står klar når sjenkekontrollen kommer og kunder drikker 8-12 cl med sprit i et glass.. Vi gjorde det selvsagt ikke! Så dum er ingen bartender.. så får du heller ta det opp med sjenkekontrollen og lovverket.. Og igjen et privat utested har lov til å utestenge og sjenkenekte vanskelige kunder selv om de ikke drikker alkohol.
ajarRun Skrevet 3. juli 2021 #32 Skrevet 3. juli 2021 skreppamedleppa skrev (1 minutt siden): Brennevin kan bare skjenkes i mengder á 2 og 4 cl. Dette gjelder ikke for servering av cocktails." https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2005-06-08-538/KAPITTEL_4#§4-1 så får du heller være den som står klar når sjenkekontrollen kommer og kunder drikker 8-12 cl med sprit i et glass.. Vi gjorde det selvsagt ikke! Så dum er ingen bartender.. så får du heller ta det opp med sjenkekontrollen og lovverket.. Og igjen et privat utested har lov til å utestenge og sjenkenekte vanskelige kunder selv om de ikke drikker alkohol. Les definisjonen av skjenking, alkoholloven §1-4 andre ledd: "Med skjenking forstås salg for drikking på stedet". Hvis jeg heller to shot jæger i et bacardiglass når jeg er gjest, er det åpenbart ikke skjenking. Næringsetaten ville ikke hengt seg opp i det, de har ingen bevis. Jeg har selv hatt skjenkekontroll mens bartenderne serverer og drikker medbrakt til seg selv og gjester, uten at det fører til noen reaksjoner. Så lenge drikken oppbevares bak disk, og serveres på en hensiktsmessig måte er det lite de får bevist. De var mer opptatt av om salgene ble slått inn i kassen når kunder betaler. For å gi anmerkning må de se at det blir skjenket, dvs at bartender heller brennevin i et glass, som de selger til noen. Se på noe så enkelt som free-pouring. Det er lov, men mange barer tør ikke, og det er for så vidt greit. Styringsretten gir langt videre muligheter til å styre hva noen gjør (ansatte) enn hva man kan pålegge kunder. Å utestenge noen fra et serveringssted er det kun politiet som kan gjøre, og det skal skje skriftlig og være tidsbegrenset. Se serveringsloven §16 tredje ledd. Dette er ikke noe man kan gjøre etter egent forgodtbefinnende, og det er en viss terskel for å få gjennomført. Men for all del, forklar meg hvordan jeg tar feil. Henvis gjerne til relevante lover og hjemler. Jeg antar du har mer erfaring av å drive serveringssted en det jeg har basert på hvor bastante påstander du slenger ut... Jeg har tross alt bare drevet bar i en av Norges største byer i et par år. 3
skreppamedleppa Skrevet 3. juli 2021 #33 Skrevet 3. juli 2021 ajarRun skrev (14 minutter siden): Les definisjonen av skjenking, alkoholloven §1-4 andre ledd: "Med skjenking forstås salg for drikking på stedet". Hvis jeg heller to shot jæger i et bacardiglass når jeg er gjest, er det åpenbart ikke skjenking. Næringsetaten ville ikke hengt seg opp i det, de har ingen bevis. Jeg har selv hatt skjenkekontroll mens bartenderne serverer og drikker medbrakt til seg selv og gjester, uten at det fører til noen reaksjoner. Så lenge drikken oppbevares bak disk, og serveres på en hensiktsmessig måte er det lite de får bevist. De var mer opptatt av om salgene ble slått inn i kassen når kunder betaler. For å gi anmerkning må de se at det blir skjenket, dvs at bartender heller brennevin i et glass, som de selger til noen. Se på noe så enkelt som free-pouring. Det er lov, men mange barer tør ikke, og det er for så vidt greit. Styringsretten gir langt videre muligheter til å styre hva noen gjør (ansatte) enn hva man kan pålegge kunder. Å utestenge noen fra et serveringssted er det kun politiet som kan gjøre, og det skal skje skriftlig og være tidsbegrenset. Se serveringsloven §16 tredje ledd. Dette er ikke noe man kan gjøre etter egent forgodtbefinnende, og det er en viss terskel for å få gjennomført. Men for all del, forklar meg hvordan jeg tar feil. Henvis gjerne til relevante lover og hjemler. Jeg antar du har mer erfaring av å drive serveringssted en det jeg har basert på hvor bastante påstander du slenger ut... Jeg har tross alt bare drevet bar i en av Norges største byer i et par år. Det er vel tross alt bartenderen som har sjenket deg alkoholen du lager deg en stor shot av er det ikke det? I og med at selv skjenking neppe er lovlig for ånsi det sånn..
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #34 Skrevet 3. juli 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): En del serveringssteder har avtale med leverandørene om at glassflasker skal leveres inn igjen, det er helt normalt. Du kan jo se på kvitteringen om du har betalt for pant på flasken. Anonymkode: b5196...80a Det er vel ikke pant på glassflaske? Anonymkode: 661b4...47f 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #35 Skrevet 3. juli 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Restauranter får kun sende fulle kasser med tomflasker i retur, så enkelt er det. Og restauranten betaler pant når de kjøper brusen, derfor vil de selvfølgelig ha flaskene. Du betaler derimot ikke pant når du kjøper brusen på restauranten, og du kan heller ikke pante flasken selv (pantemaskinene godtar den ikke). Anonymkode: 864ec...fdf Hva i all verden gjør de om en flaske knuser da? Og det er vel ikke pant på glassflasker? Anonymkode: 661b4...47f 6
Gjest Rosendahl Skrevet 3. juli 2021 #36 Skrevet 3. juli 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg har delt rom de gangene jeg har vært innlagt, og det har gått helt fint på tross av uvante lyder osv. Den eneste gangen jeg har gitt beskjed, ikke at det hjalp, var da de kom trillende med en fremmed mann inn på tomannsrommet til meg. Jeg følte meg utrygg og begynte å gråte, han følte seg sikkert like ubekvem som meg og var sikkert en hyggelig mann. Men jeg synes ukjente kvinner og menn ufrivillig på tomannsrom er godt over streken. Anonymkode: bcd97...4f9 Tror kanskje denne er postet på feil sted 🙂
Gjest Blondie65 Skrevet 3. juli 2021 #37 Skrevet 3. juli 2021 Dersom du betaler for pant på flasken skal det stå på kvitteringen din - sånn ala: 40 kr + pant 2,50. Når det ikke gjør det har du ikke betalt pant. Når en restaurant samler inn flaskene fra dagens omsetning i kasser går de inn i et lukket retursystem der leverandøren kan stille krav til at kassene skal være fulle. Dette er garantert av transporthensyn - det gir jevnere last dersom alle kasser er fulle. Jeg synes likevel det er urimelig av restauranten å ikke la deg ta med din alkoholfrie drikke. På den annen side: hvor stort problem er det egentlig å drikke opp før du går? Det er ikke pant på glassflasker i vanlige panteautomater.
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #38 Skrevet 3. juli 2021 Jeg kjenner at her hadde jeg nok gjort meg vanskelig, fullstendig urimelig av dem, og jeg kan ikke ser for meg at de med hjemmel i lov kan nekte meg å ta med meg en vare jeg har betalt for (som ikke er alkohol). Hadde jeg vært i rett humør hadde jeg bare gått. Med brusen i hånda. Så kunne de ringt politiet på meg. Anonymkode: a9626...412 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #39 Skrevet 3. juli 2021 De så det var en cola, sa det også, men de ga seg ikke. Er heller ikke pant på den glassflaska og jeg betalte 50 kr for 0,33 med cola så syns jeg hadde betalt nok for å si det sånn.. Har kontakta restauranten fordi det her har irritert meg. De sier at jeg har rett og at de ikke skjønner hvorfor servitøren nekta meg å ta den med. Kan ikke fatte at Securitas var enig og sa «sånn er det», de burde vite bedre.. Anonymkode: a6ab7...8e4 2
ajarRun Skrevet 3. juli 2021 #40 Skrevet 3. juli 2021 skreppamedleppa skrev (8 timer siden): Det er vel tross alt bartenderen som har sjenket deg alkoholen du lager deg en stor shot av er det ikke det? I og med at selv skjenking neppe er lovlig for ånsi det sånn.. For å være definert som skjenking i den forstand må jeg betale for det. Så når bartenderen selger en alkoholenhet til meg er det skjenking, om jeg heller det i et annet glass er det ikke skjenking. Ordet har en spesifikk definisjon i lovverket. Hvis jeg heller meg et glass vin fra en flaske på en bar er det skjenking på folkemunne, men ikke skjenking som definert i alkoholloven. Skjenkingen skjedde når jeg ble servert flasken. Det er for øvrig ikke noe forbudt mot å skjenke seg selv. Oslo kommunes næringsetat skrev vel noe som at "det kan være i strid med forsvarlighetsprinsippet". En bartender kan skjenke seg selv en øl, og de kan nyte alkohol mens de jobber. Men der kan selvfølgelig arbeidsgiver ilegge dem begrensninger på slikt så lenge de holder seg innenfor styringsretten. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå