Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Var for å spise på restaurant og bar for ca 1 time siden. Hadde ikke drukket noe og hadde så vidt rørt glasscolaen min så jeg tok den med til bilen. Servitøren løp da etter meg og ropte at jeg ikke fikk ta den med meg. Securitas stod også der og sa at det ikke var lov. Vet at det ikke er lov å ta med alkohol, men dette har jeg aldri hørt om? Bilen stod rett nedi gata 

Anonymkode: a6ab7...8e4

• Liker 3
Gjest BittenTei
Skrevet

Altså.... Nei, man tar ikke med seg drikkevarer - spesielt - når man er på restaurant. Doggybag er innafor. Men drikkevarer? Flaut. 

AnonymBruker
Skrevet

Har aldri opplevd det. Høres rart ut. Du har jo betalt for brusen, så ser ikke problemet med å ta den med deg hjem :) 

Anonymkode: f27e5...63a

• Liker 38
AnonymBruker
Skrevet

En del serveringssteder har avtale med leverandørene om at glassflasker skal leveres inn igjen, det er helt normalt.

Du kan jo se på kvitteringen om du har betalt for pant på flasken.

Anonymkode: b5196...80a

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Er vel vanlig å spørre om en kan ta med seg flaska. 

Anonymkode: dd75c...3fa

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

En del serveringssteder har avtale med leverandørene om at glassflasker skal leveres inn igjen, det er helt normalt.

Når en cola koster 45kr mot 20kr på butikken, vil jeg påstå panten er i prisen. 

Anonymkode: 85238...40c

• Liker 45
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Pant på glassflasker? 

Anonymkode: 63fab...b79

• Liker 28
AnonymBruker
Skrevet

Husker før da jeg jobbet i bransjen var det ikke lov å ta med seg flaskene for leverandørene ville ha de tilbake. Men de nye glassflaskene (små) kunne vi bare gi vekk om noen ville ha de med seg. 

Anonymkode: 79262...97b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Når en cola koster 45kr mot 20kr på butikken, vil jeg påstå panten er i prisen. 

Anonymkode: 85238...40c

Er vel ganske vanlig med en avanse på ca 3 x innkjøpspris så det er selvfølgelig dyrere enn på butikken. 

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Pant på glassflasker? 

Anonymkode: 63fab...b79

Trenger ikke være pant, det kan være så enkelt som at de har avtale med leverandør om at flaskene skal leveres inn igjen.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Restauranter får kun sende fulle kasser med tomflasker i retur, så enkelt er det. Og restauranten betaler pant når de kjøper brusen, derfor vil de selvfølgelig ha flaskene. Du betaler derimot ikke pant når du kjøper brusen på restauranten, og du kan heller ikke pante flasken selv (pantemaskinene godtar den ikke).

Anonymkode: 864ec...fdf

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Glasscola som cola i et glass?

Eller glasscola som cola i en glassflaske?

Hvis det er første er det fult forstålig at de løp etter. Er det andre skjønner jeg at de synes det er irritetende at du tok det med, men burde bare latt det være.

Anonymkode: 9adbe...ac7

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jobber i restaurant og vi betaler ikke pant på glassflasker. Disse resirkuleres i glass. Man pleier ikke å få tatt med kjøpt drikke hjem, men da hovedsakelig alkohol. Kanskje de misforsto hva du hadde? Har ikke opplevd at noen har tatt med brusen hjem, men ingen regler på at de ikke kan ta den med.

Anonymkode: 1d5a0...264

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Litt på sidelinjen, men er brus i plastflaske like tabu å ta med seg hjem, dersom man ikke har fått drukket så mye av den?

Skal man bare la den femtilappen være igjen på bordet?

Anonymkode: 7b1cc...a52

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Er vel ikke noen grunn til at det ikke skulle være lov. Du kan jo kjøpe brus takeaway 🤷‍♀️ Men ikke alkohol. Kanskje servitøren har misforstått? 

Anonymkode: 8530b...e3d

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Restauranter får kun sende fulle kasser med tomflasker i retur, så enkelt er det. Og restauranten betaler pant når de kjøper brusen, derfor vil de selvfølgelig ha flaskene. Du betaler derimot ikke pant når du kjøper brusen på restauranten, og du kan heller ikke pante flasken selv (pantemaskinene godtar den ikke).

Anonymkode: 864ec...fdf

Men man kan jo kjøpe brus til takeaway? Man må ikke levere inn igjen flasken. 

• Liker 8
Annonse
Gjest laPistola
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så kjøp take away da. 

Gjest laPistola
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Sånn i forhold til skatt blir vel ikke det det samme? Er det samme flaskene? 

Skrevet

Det er faktisk slik at utesteder/restauranter/barer/puber har en del "rare" lover å forholde seg til.. Disse lovene kan virke tøysete på kundene og tilogmed for de som jobber der, men lover og regler er der likevel.. Og så kan det være innbyrdes regler for hver plass. Der jeg jobbet var det lov å ta med seg alkoholfri drikke men de kunne ikke kjøpe den og ta den i vesken før de skulle dra (da det kunne hende at de puttet alkohol i drikken uten at vi som jobbet der fikk det med oss, og slike ting får en prikker for hos sjenkekontrollen).. Vi kunne heller ikke pante en bruskasse uten at alle tomflasker var med så selvsagt ønsket en jo flaskene igjen..

Igjen sjenkeloven er streng med mange punkter kunder aldri tenker på som utelivsbransjen MÅ tenke på om de i det hele tatt skal ha en jobb å gå til.. 

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke pant på glassflasker. Det ble endret oktober 2018 :)

• Liker 4
Skrevet
mordi skrev (1 minutt siden):

Det er ikke pant på glassflasker. Det ble endret oktober 2018 :)

En får ikke pant på glassflasker på et utested/resultater osv men en får pant for en samlet bruskasse med tomflasker (glass) 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...