AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #1 Skrevet 2. juli 2021 Hei! Jeg har master innen engelsk/ litteratur, har bl.a. jobbet som tekstforfatter, men har lyst å prøve noe nytt. Er det mulig å jobbe på reisebyrå uten utdanning i reiselivsbransjen? Hva slags stilling kan man i så fall få? Jeg tenker jo at språkutdannelsen kommer godt med, har også bodd 2 år i engelskspråklige land. Jeg har også noe arbeidserfaring fra butikk/ kundeservice. Er det evt. en kort utdanning man kan ta (max 1 år)? (Vet at reiseliv er litt «nede» nå pga korona, men jeg tenker 1-2 år fram i tid). Takk for innspill ☺️🙏🏼✈️ Anonymkode: dfc47...40a
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #2 Skrevet 3. juli 2021 Sånn i utgangspunktet kan du det, mange av dem som jobber i reisebransjen idag( de som har jobbet mange år) har ikke utdannelse, ellers har noen reiseliv fra VGS. Tror det var Treider som hadde det fra gammelt av. Men det er nok ikke lett å komme gjennom nåløyet, de fleste vil ha folk som kan reiseliv, det er system, geografi, kunnskap om flyselskap, hotel, etc. Jeg jobber selv i et stort selskap og vært i bransjen i over 30år Anonymkode: 56be8...e6a 2
Gjest ti10 Skrevet 3. juli 2021 #4 Skrevet 3. juli 2021 Nå er det vel ikke så mange reisebyrå igjen lenger, det var det ikke før pandemien heller, men det burde jo ikke være noe problem for deg å få jobb i reiselivsbransjen ellers. Media er jo fulle av reportasjer om reiselivsbedrifter (hoteller, restauranter osv.) som sliter med å få ansatte på plass. Og når turistene begynner å komme igjen, trengs det guider og reiseledere også. Hvis du bare har ett år til å forberede deg på, hadde jeg heller brukt det året til å samle arbeidserfaring enn å ta et eller annet kort studie der du ikke rekker å gå i dybden på noe som helst. Kanskje på et mindre hotell(feriested der det trengs folk i alle avdelinger, da får du variert erfaring og stiller sterkere når du skal ta sikte på drømmejobben etter hvert.
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #5 Skrevet 3. juli 2021 Selvfølgelig. Reiseliv er nok en av de næringene med lavest andel folk med relevant utdanning. F.eks er det mange som starter med å selge overnatting hjemme på gården og den typen ting, som en bi-inntekt til den vanlige jobben. Norsk reiseliv er veldig mange små aktører. Du som er god i engelsk har et fortrinn allerede der. Reisebyrå ville jeg nok ikke satset på, men turistinformasjon? Guiding? Hotellresepsjon? Omviser på museum? Bookingkonsulent for et fergeselskap? Det er diverse fagutdanninger i noe av dette, men ikke la deg skremme av formelle krav... Søk og se hva som skjer. Anonymkode: 5f998...a1c 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #6 Skrevet 4. juli 2021 Takk til begge dere over, godt å høre at det finnes muligheter ☺️ Anonymkode: dfc47...40a
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #7 Skrevet 4. juli 2021 Ja, det er mulig å jobbe i reisebyrå uten erfaring fra bransjen. Språkkunnskaper, kundebehandling og ikke minst interesse for faget er positivt. Innen reisebyrå kan man jobbe med gruppereiser, forretningsreiser eller ferie- og fritidsreiser. Opplæring i bookingsystemer kan du få i byrået evt du blir sendt på kurs. Alt etter hva byrået bruker, Amadeus eller Sabre for eksempel. Jeg har selv jobbet i bransjen i 20 år og stortrives. Jeg er ikke i tvil om at seriøse reisebyråer vil ha en viktig rolle også i fremtiden. Du som har erfaring som tekstforfatter kan sikkert også hjelpe på salgs- og markedssiden med utforming av annonser, nettsider mm. Det er mange muligheter i et byrå. Anonymkode: beaa5...1a4 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #8 Skrevet 4. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, det er mulig å jobbe i reisebyrå uten erfaring fra bransjen. Språkkunnskaper, kundebehandling og ikke minst interesse for faget er positivt. Innen reisebyrå kan man jobbe med gruppereiser, forretningsreiser eller ferie- og fritidsreiser. Opplæring i bookingsystemer kan du få i byrået evt du blir sendt på kurs. Alt etter hva byrået bruker, Amadeus eller Sabre for eksempel. Jeg har selv jobbet i bransjen i 20 år og stortrives. Jeg er ikke i tvil om at seriøse reisebyråer vil ha en viktig rolle også i fremtiden. Du som har erfaring som tekstforfatter kan sikkert også hjelpe på salgs- og markedssiden med utforming av annonser, nettsider mm. Det er mange muligheter i et byrå. Anonymkode: beaa5...1a4 Takk for et så positivt svar! 😀✈️ Ja, har jo tenkt at jeg kan jobbe med tekst til markedsføring, ellers kunne jeg tenkt meg å prøve meg i hotellresepsjon. Har noe erfaring fra å skrive reklametekster. Jeg har skrevet mye om psykisk helse, men kjenner at jeg ønsker noe «lettere» / gladere å jobbe med når jeg skal ut i jobb igjen. Har skrevet om så mange tunge/ alvorlige temaer før, orker ikke det mer. Jeg er i permisjon med baby nå. Jeg kan jo lese meg opp på temaer innen reiseliv mens jeg er i perm, alltid vært en flink student. Elsker å reise, bo på hotell og sette sammen turer, så interessen er absolutt der. Har du noen grunnbøker å anbefale? Anonymkode: dfc47...40a
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #9 Skrevet 4. juli 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Takk for et så positivt svar! 😀✈️ Ja, har jo tenkt at jeg kan jobbe med tekst til markedsføring, ellers kunne jeg tenkt meg å prøve meg i hotellresepsjon. Har noe erfaring fra å skrive reklametekster. Jeg har skrevet mye om psykisk helse, men kjenner at jeg ønsker noe «lettere» / gladere å jobbe med når jeg skal ut i jobb igjen. Har skrevet om så mange tunge/ alvorlige temaer før, orker ikke det mer. Jeg er i permisjon med baby nå. Jeg kan jo lese meg opp på temaer innen reiseliv mens jeg er i perm, alltid vært en flink student. Elsker å reise, bo på hotell og sette sammen turer, så interessen er absolutt der. Har du noen grunnbøker å anbefale? Anonymkode: dfc47...40a Det må nok bli Reiselivsfaget - service og samferdsel. Den dekker pensum på VGS VG3. Anonymkode: beaa5...1a4
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #10 Skrevet 4. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det må nok bli Reiselivsfaget - service og samferdsel. Den dekker pensum på VGS VG3. Anonymkode: beaa5...1a4 Takk! 😄💝 Anonymkode: dfc47...40a
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #11 Skrevet 4. juli 2021 Hvis du bruker Facebook så er det lov å melde seg inn i gruppen "ReiselivsForum" (fag- og diskusjonsforum for folk i reiselivsbransjen). Skriv litt om deg selv og at du er interessert i jobb, så er det kanskje noen som biter på. https://www.facebook.com/groups/312226295578334 Anonymkode: 5f998...a1c 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #12 Skrevet 4. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvis du bruker Facebook så er det lov å melde seg inn i gruppen "ReiselivsForum" (fag- og diskusjonsforum for folk i reiselivsbransjen). Skriv litt om deg selv og at du er interessert i jobb, så er det kanskje noen som biter på. https://www.facebook.com/groups/312226295578334 Anonymkode: 5f998...a1c Takk for tips😊 Anonymkode: dfc47...40a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå