Gå til innhold

Utvekslingselever får ikke vaksine: - Burde bli prioritert

Anbefalte innlegg

Skrevet

Far er bekymret over over at datteren på 16 som skal på utveksling i Peru til høsten ikke får koronavaksine før avreise. Han mener elever som skal på utveksling til land med høyt smittetrykk burde få vaksine før avreise.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/kR4d7X/utvekslingselever-faar-ikke-vaksine-burde-bli-prioritert

Sitat

– For det første skal min datter reise til et land med høy smitte hvor den brasilianske mutanten herjer. I tillegg er sykehusene i Peru overbelastet. Om hun blir smittet kan hun både smitte sin vertsfamilie eller ta med smitte tilbake til Norge, sier Ruud.

Min første tanke da jeg leste denne saken var at det høres helt idiotisk ut å reise på utveksling til Peru nå. Det er et av de hardest rammede landene i Sør-Amerika og den brasilianske varianten herjer der.  Joda, jenta det er snakk om i artikkelen har peruansk mor og hun ønsker å dra på utveksling for å lære språket og morens kultur å kjenne. Det er forståelig, men ville ikke det mest fornuftige være å utsette utvekslingen et år eller to?

Hva tenker andre?

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker at det er veldig lett å være voksen å si at kan hun ikke bare vente, er ikke det lurest. Det er lett for oss å si som er gamle og vet at et år eller to ikke er så mye. Men det er ganske mye når du er ungdom. Så nei. Jeg syns hun bør få vaksine så hun kan reise.

• Liker 1
Skrevet

Er hun i risikogruppen? 

• Liker 1
Skrevet
Elhaym skrev (16 timer siden):

Tenker at det er veldig lett å være voksen å si at kan hun ikke bare vente, er ikke det lurest. Det er lett for oss å si som er gamle og vet at et år eller to ikke er så mye. Men det er ganske mye når du er ungdom. Så nei. Jeg syns hun bør få vaksine så hun kan reise.

Ting er som de er, og det er mange som har ofret mye, så jeg syntes faktisk ikke det er så ille at man må vente et år eller to til. Ja, for en ungdom kan dette føles lenge, men da er det opp til foreldre å forklare at det vil gå over en gang, og at hun fortsatt vil være ung med mange muligheter foran seg når det er over. 

Å dra til Peru nå vil jo være mer risikofylt uansett, og hun vil risikere å oppleve mye mindre som følge av eventuelle restriksjoner i Peru. Folk er jo typisk også mindre kontaktsøkende i pandemier, så det kan bli vanskeligere å få dannet seg et nettverk med jevnaldrende. 

• Liker 1
  • Opprett ny...