AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #1 Skrevet 2. juli 2021 Jeg vet at på Sunaas og i psykriatrien er det egne rom, mens på vanlig sykehus må man ofte dele rom. Jeg tenker at når man er syk er det viktig å kunne ha litt privatliv. Kunne ta noen samtaler til familein , uten at sidemannen får med seg alt eller få lov til å felle en tåre når man har en dårlig dag. uten at de på rommet skal vite det. Eller kaste opp for den saks skyld. Uten tilskuere. Jeg tenker det også er viktig med søvn når man er syk. Blir jo ofte minimalt med dette når sykepleierne kommer inn flere ganger i løpet av natta. Til alle på rommet. Jeg kan ikke forstå at det skal være bra og dele rom. Når man har det vanskelig for at man er syk, vil man jo kunne ha noe privatliv. Jeg syntes de burde gjøre som i psykriatrien. Egne rom og fellesareale. der de som ønsket å oppholde seg der kunne det, mens de som ønsket å trekke seg tilbake kunne det. jeg gruer meg til hver gang jeg skal være innlagt på sykehus. Jeg føler meg nesten litt til utstilling. Ikke kan jeg snakke om det jeg vil på telefonenen og ikke kan jeg trekke meg tilbake. Syntes det er ekstremt ubehagelig. hva tenker dere ? Anonymkode: d64d7...f6c 25
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #2 Skrevet 2. juli 2021 Jeg synes det er noe dritt å dele rom, men er kanskje ikke mulig at alle får et rom for seg selv. Anonymkode: b2bf2...dd7 16
eveline Skrevet 2. juli 2021 #3 Skrevet 2. juli 2021 Jeg liker heller ikke å dele rom på sykehus.😆 11
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #4 Skrevet 2. juli 2021 Har vært innlagt 5 ganger, alle gangene med en person til på rommet. Har aldri plaget meg, men så har jeg kanskje vært heldig med den jeg deler rom med som knapt nok har laget en lyd. Ei jeg delte rom med hadde operert en arm, jeg hadde operert en fot og var ganske sengeliggende de første dagene. Hu gikk til kafeen for meg osv (av eget initiativ), hyggeligste dama ☺️ Anonymkode: 1308c...26d 17
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #5 Skrevet 2. juli 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har vært innlagt 5 ganger, alle gangene med en person til på rommet. Har aldri plaget meg, men så har jeg kanskje vært heldig med den jeg deler rom med som knapt nok har laget en lyd. Ei jeg delte rom med hadde operert en arm, jeg hadde operert en fot og var ganske sengeliggende de første dagene. Hu gikk til kafeen for meg osv (av eget initiativ), hyggeligste dama ☺️ Anonymkode: 1308c...26d For å kjøpe en sjokolade osv altså 😂 Anonymkode: 1308c...26d 3 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #6 Skrevet 2. juli 2021 Det er det rett og slett ikke plass eller økonomi til. Eller vil du ha enda lengre helsekøer? Anonymkode: a2f45...990 37 3
Daryl Dixon Skrevet 2. juli 2021 #7 Skrevet 2. juli 2021 Jeg har hatt mye enerom. Men vært ganske heldig om jeg har delt rom. Men at lege og sykepleier prater så den andre hører det er litt plagsomt. 6
Gjest Kastanjefrø Skrevet 2. juli 2021 #8 Skrevet 2. juli 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Egne rom og fellesareale. der de som ønsket å oppholde seg der kunne det, mens de som ønsket å trekke seg tilbake kunne det. Ville du vært villig til å betale 1000kr mer i måneden for det? Som med alt annet er det en avveining mellom pengene som brukes og hvor mye man får igjen for det. De fleste land i verden hvor du utelukkende kan ligge på enerom er de samme landene hvor de fleste ikke har tilgang på helsetjenester.
anonymLala Skrevet 2. juli 2021 #9 Skrevet 2. juli 2021 Det er ganske få enerom på sykehus, og de går som regel til de som må isoleres med diverse smittetilstander. Alle er nok enige i at det mest helsefremmende for alle er enerom/dobbeltrom, men i praksis vil det koste enoooorme beløp (som ikke finnes?) og ikke minst tid, så spørs hvor realistisk det er å få gjort noe med det sånn med det første. 8
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #10 Skrevet 2. juli 2021 Jeg har vært innlagt på sykehus der det var åpne soner, vi var 6 senger delt med gardin rundt. Har og vært akutt syk og ble lagt inn via legevakt, da var vi 4 senger delt med gardin. Tenker at når jeg er syk så er jeg der for å bli frisk nok til å dra hjem. Det er ikke økonomi eller plass til å gi alle alenerom. Anonymkode: 383b0...78a 7 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #11 Skrevet 2. juli 2021 Det er jo ikke optimalt, men jeg har egentlig vært veldig heldig når jeg har vært innlagt. Havnet med både forskere og politikere som var like "friske" men snakkesalige, hvor vi jobber med samme tema. Men har og havnet med syke og ensomme eldre, som var like forvirret som glad for å få noen ved siden av seg. Det er tyngre, men ok. Men jeg har som sagt vært heldig med allmenntilstanden og andre på rommet mitt. Men ser jo at det skal svært lite til for at det oppleves uholdbart. Anonymkode: 6f0b8...9f5 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #12 Skrevet 2. juli 2021 Jeg har hatt noen svært få dårlige opplevelser med å dele rom. Jeg lå på åttemannsrom en gang for nesten tjue år siden og det på en avdeling hvor demente delte avdeling med prolaps og kreft, en såkalt "rehabiliteringsavdeling". Finnes heldigvis ikke lengre. Den gangen ble jeg flyttet av to grunner, den ene var at de bestemte at jeg trengte mer ro, det andre var at jeg sa fra da en dement dame tørket seg i rompa etter å ha vært på do med en håndduk og slang hpnnduken over en stol i rommet etterpå... Men, da ble jeg flyttet på tomannsrom med ei som hadde kreft, og vi ble skikkelig gode venner på de neste tre ukene. Hun døde desverre ikke lenge etterpå, men minnene om henne de har jeg verdsatt hele livet. Ellers har det kun vært opplevelser med nen som snakker veldig høyt og mye i telefon osv. men ene gangen der ble dama skrevet ut etter kort tid og i den andre episoden jeg husker så flyttet sykepleierne den andre for at jeg skulle få fred. Tror sykepleiere er ganske gode på å oppdage når noen ikke går sammen. Husker en gang hvor jeg irriterte meg over noen men ikke sa noe, men likevel så ble den andre flyttet og jeg fikk hvisket til jeg at de gjorde det fordi jeg heller burde dele rom med noen som var litt yngre og mindre pratsom. Toppers det, selv om jeg sikkert hadde holdt ut! Anonymkode: b39a9...d39 6
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #13 Skrevet 2. juli 2021 Jeg hadde enerom da jeg fikk barn, men første natta lå jeg sammen med ei annen dame. Det var bare et forheng mellom oss. Hun satt i tlf hele tiden, gråt og hadde mye smerter. Synes egentlig det var litt koselig med henne, for vi fikk god kontakt. Etter hun flyttet ut av rommet var jeg alene i 6 dager. Synes det var litt stusle, men gikk greit. Anonymkode: 3f6da...79d 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #14 Skrevet 2. juli 2021 Jeg har vært mye innlagt, og preferer jo enerom. De aller fleste gangene jeg har delt rom har det vært med hyggelige mennesker, og det har egentlig ikke plaget meg noe særlig. En gang havnet jeg på rom sammen med en person som låg å hylte og gråt døgnet rundt. Jeg var veldig syk og totalt utmattet. Da gå jeg beskjed om at 1) jeg fikk et rom jeg fikk ro på 2) jeg reiste hjem. Da fikk jeg et nytt rom umiddelbart. Forøvrig bra, for jeg tror personen jeg delte rom med hadde mer behov for å være alene enn meg. Anonymkode: b285a...5f3 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #15 Skrevet 2. juli 2021 Var innom sykehuset for noen uker siden, og da var mange pasienter plassert i senger langs en travel korridor med mange forbipasserende. Det synes jeg var veldig på kanten. Anonymkode: b285a...5f3 11
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #16 Skrevet 2. juli 2021 Noen ganger er faktisk felles skjebne felles trøst. Jeg er veldig glad i mitt privatliv, men ser faktisk også en verdi i flermannsrom på sykehus. Noen trenger enerom, det er klart, men man skal ikke undervurdere effekten av sosial støtte og noen å prate med. Jeg har ligget på sykehus to ganger, begge pga operasjoner. Første gang lå jeg på firemannsrom, og det plaget meg ikke (selv om ei MÅTTE ha lukket vindu på natta, og vi andre døde litt av soveduftene som bygger seg opp). Jeg var der ei uke, stort sett sengeliggende, og om jeg hadde vært på enerom den gangen, hadde jeg garantert følt meg mer isolert og nedstemt. Andre gang hadde jeg enerom (på St. Olavs har de fleste det), og jeg satt mer ute i ventekroken i korridoren enn inne på rommet, fordi jeg synes det var koselig med lyder av andre mennesker rundt meg. Anonymkode: b67c3...f1a 1 1
kvinneguide Skrevet 2. juli 2021 #17 Skrevet 2. juli 2021 Jeg har ligget på gangen. Det var ikke så greit. Fikk et skjermbrett for å sette stikkpille. Var på barsel med fire. De andre babyene skrek mye. Ellers gikk det greit. Var på rom med fire etter en operasjon, var på en måte litt hyggelig. Jeg synes ikke det er så gale å dele rom men ingen bør ligge på gangen. 9
Purple_Pixiedust Skrevet 2. juli 2021 #18 Skrevet 2. juli 2021 (endret) Har stort sett hatt enerom. Har vært på tre sykehus de siste snart 4 ukene og vært på enerom hele tiden. De har nok tatt veldig hensyn til min psykiske helse. Men tidligere i år delte jeg rom et par dager, og det var med ei eldre dame som snakket i tlf lenge flere ganger for dag, med høytaler på. Det var slitsomt. Endret 2. juli 2021 av Purple_Pixiedust 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #19 Skrevet 2. juli 2021 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Var innom sykehuset for noen uker siden, og da var mange pasienter plassert i senger langs en travel korridor med mange forbipasserende. Det synes jeg var veldig på kanten. Anonymkode: b285a...5f3 Det er helt vanlig at folk ligger i korridorene. Helt fullstendig vanlig dessverre. Sånn har det alltid vært. Anonymkode: 81d56...c74 7
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #20 Skrevet 2. juli 2021 På nye OUS skal det angivelig bare bli enerom (hvis sykehuset blir realisert). Fra et smittevernsperspektiv er enerom best, og da tenker jeg ikke sykdommer som covid, men sykehusinfeksjoner som MRSA, ESBL osv. Dette blir det dessverre mer og mer av. Anonymkode: ff744...d37 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå