AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #1 Skrevet 2. juli 2021 Jeg har en datter på 13 år som er 168 høy. Og en gutt på 11 år som er 165 høy. Jeg lurer på hva som er normal vekt for barn i denne alderen? 11 åringen spiller fotball og er en veldig aktiv gutt og veier 54kilo. Og 13 åringen veien 56kilo. De hadde vist veid seg hos helsesøster på skolen. Og en venninne sier at datteren mi er på kanten til overvektig og at hennes datter som er like høy og gammel som min veier 49 og at det er mer mitt på tre? Det kan da umulig stemme for en i den alderen og høyden? Hun er litt lubben men ikke kjukk og ser appsolutt ikke overvektig ut.. Helsesøstra hadde sakt til datteren min at hun var helt innafor normalen. Men ble veldig usikker av det venninna mi sa da hun er lege... Så da lurer jeg på hva deres 13 åringer veier og hvor høye de er. Og til dere som er leger: hvor mye er innafor normalen å veie for en jente på 13 år som er 168? Anonymkode: 7d3d3...9b2
GammelKaktus Skrevet 2. juli 2021 #2 Skrevet 2. juli 2021 Hørtes normale ut begge to med tanke på vekt og høyde. Stusser litt på at dere sitter å diskuterer barnas vekt da jeg føler det er noe som barnet "eier" når de er så store men greit nok. 9
Djungelvrål Skrevet 2. juli 2021 #3 Skrevet 2. juli 2021 56 kg på 168 er en fin og normal vekt. Du har ingenting å bekymre deg for. Hun er ikke lubben. 5
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #4 Skrevet 2. juli 2021 Høres ikke overvektige ut barna dine synes jeg. Har en gutt på 13, som er 172 og veier 60kg. Han er slank vil jeg si. Har en datter på snart 11 som er 148 og 40 kg. Ikke overvektig hun heller, helt normal. Anonymkode: 95c4b...cad
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #5 Skrevet 2. juli 2021 Barn og unge vokser i rykk og napp. Og det er stor variasjoner i den alderen. Datteren min var 154 og 39 kg som 13 åring, og rundt konfirmasjonsalder var hun 165 cm og sikkert 10 kg tyngre. Så lenge de er aktive og innenfor normalen så er det absolutt ikke noe du skal bekymre deg for eller tenke på en gang. Stol på helsesøster, ikke på venninner som sammenligner vekt på barn på den måten. Anonymkode: 8de73...387 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #6 Skrevet 2. juli 2021 husker jeg la på meg 10 kilo på ett år i den alderen. 157 og gikk fra 42 til 52 kilo. Trente 5 dager i uka og hadde sixpack. Sannsynligvis laveste fettprosent i mitt liv. (Biprodukt av å ha det gøy med hobby, jeg VILLE være så aktiv fordi jeg hadde det gøy) Har også litt å si hvordan de ligger an med pubertet. Hennes datter er nok normal, men heller mot beinrangel siden med mindre hun er helt flat fortsatt. Husker jeg kunne telle ribbein på meg da jeg var 42 kilo. Hvis dattera di har ett normalt forhold til kropp og vekt. La det være. Hun høres normal ut. Anonymkode: d60c5...711 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #7 Skrevet 2. juli 2021 Min 13-åring er 50 kilo og 164 høy. Bare muskler Anonymkode: 6853d...f00
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #8 Skrevet 2. juli 2021 Whaat??? Drit i hun venninna di. Makan!! Anonymkode: 69c92...cf4 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #9 Skrevet 2. juli 2021 For en syk tråd! Jeg har en 13-åring som ser helt normal ut, kunne ikke falle meg inn å drive å måle og veie han og til enhver tid gå rundt og vite hans høyde og vekt??? Alle i tråden vet nøyaktig vekt og høyde på barnet sitt? Wow. Det synes jeg er veldig spesielt. Hvordan funker det egentlig? Dere er tilstede under veiing/måling på ungdommen deres? Eller dere spør dem hva de veier?? Like sjukt. Herregud Anonymkode: d5bb4...783
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #10 Skrevet 2. juli 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Min 13-åring er 50 kilo og 164 høy. Bare muskler Anonymkode: 6853d...f00 Hehe Anonymkode: c8353...658
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #11 Skrevet 2. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): For en syk tråd! Jeg har en 13-åring som ser helt normal ut, kunne ikke falle meg inn å drive å måle og veie han og til enhver tid gå rundt og vite hans høyde og vekt??? Alle i tråden vet nøyaktig vekt og høyde på barnet sitt? Wow. Det synes jeg er veldig spesielt. Hvordan funker det egentlig? Dere er tilstede under veiing/måling på ungdommen deres? Eller dere spør dem hva de veier?? Like sjukt. Herregud Anonymkode: d5bb4...783 Som regel er det det de selv forteller. Barn legger som regel ikke noen særlige følelser rundt vekt, det er det foreldre som deg som gjør. Hvorfor "sykt"? Datteren min hadde nok mye komplekser for at hun var så liten og spe da hun begynte på ungdomsskolen, og for meg var det nyttig å vite vekten for å se at hun ikke var undervektig. Andre syns det er greit å følge med andre veien. Slapp av litt. Anonymkode: 8de73...387 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #12 Skrevet 2. juli 2021 Google "vekt skjema barn" eller noe sånt, så får du opp et skjema over hva som er normal vekt for barn i ulike aldre. Anonymkode: 901b5...d2a
Snabeltann Skrevet 2. juli 2021 #13 Skrevet 2. juli 2021 (endret) http://sunnframtid.no/vektkalkulator Her er vektkalkulator for barn. (Iso-Kmi) Helt innafor normalen Endret 2. juli 2021 av Snabeltann
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #14 Skrevet 2. juli 2021 Jeg vet det er et barn det er snakk om, men jeg er sjokkert over det du skriver TS. Man er ikke lubben om man veier 56 kilo! Jeg er 170 og veier 56 kilo. Man er jo slank om man veier det! Datteren din er jo ganske høy mtp alderen! Alle sier at jeg er veldig slank, og jeg bruker størrelse 34 i overdeler og 36 i bukser! Er jo på grensen til XS😅 ikke sammenlign vekten til barnet ditt med andre barn, for det er fullt mulig at datteren til din venninne vil komme i puberteten på ungdomsskolen og legge på seg pga pupper og former. Anonymkode: 8747f...896
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #15 Skrevet 2. juli 2021 Jeg veide 66kg og var 169cm da jeg var 13. Jeg så slank/muskuløs ut da og det gjør jeg fortsatt 15 år seinere - med akkurat samme velt og høyde🙈😅 Vi er alle bygd forskjellig! Anonymkode: 1488c...207
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå