Gå til innhold

Kan søvnmangel gi utslag på blodprøver?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har i lengre tid sovet veldig dårlig på grunn av en veldig stressende livssituasjon. Kan søvnmangel og stress gå utover fysisk helse på en sånn måte at det kan gi utslag på blodprøver? Hva kan i tilfelle påvirkes?
Jeg vet at mangel på søvn er alvorlig for helsen, men jeg lurer altså på om det kan gi faktiske utslag på kortere sikt

Anonymkode: 4ee86...9f2

AnonymBruker
Skrevet

Det tror jeg ikke - men har ikke mye kunnskap om dette altså. Svarer fordi jeg ble sykmeldt i lang tid av noe som i veldig stor grad er forårsaket av søvnmangel (over lang lang tid). Blodprøver ble tatt av alt mulig i starten, men alt var helt fint.. Så akkurat blodprøver viser nok ikke noe med mindre søvnmangelen kommer av noe fysisk galt som slår ut.

Men det har mange andre effekter på kroppen ja 🙈

Anonymkode: ffb15...4f9

AnonymBruker
Skrevet

På normale blodprøver, nei. Men på utvidede prøver som kortisol etc kan det slå ut. Stresshormoner

Anonymkode: 515f8...1df

• Liker 1
Skrevet

Kan øke blodtrykket (ikke at det måles med blodprøver da). Ellers stresshormoner, som nevnt. Hos mange vil også blodsukkerregulering (insulinrespons) påvirkes. Vil tro det viser på blodprøver. En del hormoner som inngår i energiomsetning og noen som bidrar til sultfølelse vil ofte også påvirkes. Så om en tar blodprøver av to ellers friske mennesker der den ene har hatt langvarig søvnmangel og den andre ikke, ville det nok kunne hjertes hvem som er hvem gjennom en del slike tester 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...