AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #1 Skrevet 2. juli 2021 Jeg oppdaget nettopp at den ene busken min er full av sånne små insekter og svarte ting. Jeg føler at det sprer seg til nabobuskene også. Hva er det og hvordan behandles det? Anonymkode: bb58f...b95
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #2 Skrevet 2. juli 2021 Ser ut som lus. Det er helt ufarlig og sprer seg ikke. Du kan vaske det av med såpevann, men det kommer jo tilbake. Personlig prøver jeg å unngå planter som lusene elsker. Har mer enn nok med å vaske innendørs. 😉 Anonymkode: 2771c...d33
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #3 Skrevet 2. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ser ut som lus. Det er helt ufarlig og sprer seg ikke. Du kan vaske det av med såpevann, men det kommer jo tilbake. Personlig prøver jeg å unngå planter som lusene elsker. Har mer enn nok med å vaske innendørs. 😉 Anonymkode: 2771c...d33 Den har spredt seg på 2 nabobusker av en annen type allerede. Hvordan vaske med såpevann? Dusje busken på en måte? Anonymkode: bb58f...b95
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #4 Skrevet 2. juli 2021 Grønnsåpe. https://spirea.no/2018/10/03/pass-deg-for-bladlus-pa-plantene/ Anonymkode: 988ea...8f6
skrue Skrevet 2. juli 2021 #5 Skrevet 2. juli 2021 (endret) Her rett ved Oslo er det et heftig luseår i år. Spesielt mye av den sorte typen i forhold til normalår synes jeg. Om det ikke er mye er det fort gjort å klemme dem i stykker med fingrene. Spesielt på roser er det siste greit. Endret 3. juli 2021 av skrue 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #6 Skrevet 2. juli 2021 Ja, jeg har også erfart at det er spesielt mye lus i år. Jeg har planter som har vært angrepet av det og mange jeg kjenner har mye av det på sine planter og busker. Om blandingen med grønnsåpe og vann ikke hjelper, kan du prøve den blandingen som er i denne artikkelen: https://www.nrk.no/livsstil/dette-tar-knekken-pa-lusa_-1.8221201 10 l vann 2 dl grønnsåpe 3 dl rapsolje 1 ss bakepulver 2 dråper oppvaskmiddel Jeg måtte lage denne da kun grønnsåpe og vann ikke fjernet lusa. Men jeg hadde grønne bladlus, ikke disse svarte som du har Anonymkode: 15967...420 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #7 Skrevet 2. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, jeg har også erfart at det er spesielt mye lus i år. Jeg har planter som har vært angrepet av det og mange jeg kjenner har mye av det på sine planter og busker. Om blandingen med grønnsåpe og vann ikke hjelper, kan du prøve den blandingen som er i denne artikkelen: https://www.nrk.no/livsstil/dette-tar-knekken-pa-lusa_-1.8221201 10 l vann 2 dl grønnsåpe 3 dl rapsolje 1 ss bakepulver 2 dråper oppvaskmiddel Jeg måtte lage denne da kun grønnsåpe og vann ikke fjernet lusa. Men jeg hadde grønne bladlus, ikke disse svarte som du har Anonymkode: 15967...420 Denne fungerer utrolig bra. Jeg har blandingen i en sprayflaske så det går kjapt. Anonymkode: 03d41...0d8 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #8 Skrevet 2. juli 2021 Takk for tips. Da lager jeg blandingen i går. Det er dessverre mye av den dritten og jeg vet ikke om busken overlever. Kan man spraye nabobuskene preventivt? Anonymkode: bb58f...b95
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #9 Skrevet 2. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takk for tips. Da lager jeg blandingen i går. Det er dessverre mye av den dritten og jeg vet ikke om busken overlever. Kan man spraye nabobuskene preventivt? Anonymkode: bb58f...b95 Nei, det er lusen som skal sprayes, ikke busken. Men ikke gjør det i sol, det kan føre til skader på planta, gjør det på kvelden etter at sola er gått ned en dag det ikke er meldt regn. De fleste planter overlever luseangrep. Anonymkode: 8c172...549
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #10 Skrevet 2. juli 2021 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Denne fungerer utrolig bra. Jeg har blandingen i en sprayflaske så det går kjapt. Anonymkode: 03d41...0d8 Ja, den har fungert bra på paprikaplantene mine! Jeg lagde kun rundt 1,5 liter da jeg lagde og fyller opp en sprayflaske etterhvert som jeg bruker av den. Jegg må kanskje lage litt mer snart, men jeg har egentlig ikke sett noe lus her på en stund nå Og det er jo bra Anonymkode: 15967...420
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå