Møkkalei Skrevet 2. juli 2021 #1 Skrevet 2. juli 2021 Synes de kjører hardt på nå og åpner for mye reising. Er det ikke litt uansvarlig når Delta-viruset og potensielt sett andre mutanter er i omløp? Vet vi for eksempel at barna ikke vil bli skadelidende under disse nye variantene? 10
Archer Skrevet 2. juli 2021 #2 Skrevet 2. juli 2021 Jo flere som blir vaksinerte så er ikke delta-viruset så utrolig farlig, verden må åpne opp nå. 20
Justlooking Skrevet 2. juli 2021 #4 Skrevet 2. juli 2021 Tja, si det. Vi har jo visst i to uker at det ville åpne for Schengen til mandag, både for vaksinerte og uvaksinerte. Så kommer det nå mange steder i tillegg som USA, hong kong og diverse andre. Det var kanskje litt mer overraskende siden de er utenom eu avtalen men det tyder vel på at det er lite smitte og at faren er over 😊 4
MorTil2 Skrevet 2. juli 2021 #5 Skrevet 2. juli 2021 (endret) Møkkalei skrev (1 time siden): Synes de kjører hardt på nå og åpner for mye reising. Er det ikke litt uansvarlig når Delta-viruset og potensielt sett andre mutanter er i omløp? Vet vi for eksempel at barna ikke vil bli skadelidende under disse nye variantene? Ifølge https://www.abc.net.au/news/2021-07-02/delta-coronavirus-variant-symptoms-vaccines-spread/100255804 er deltavarianten mildere, fordi om den er mer smittsom enn orginalen. De fleste barn, og for så vidt de fleste voksne, tåler litt rennende nese, sår hals og feber. Jeg tipper på at myndighetene i de fleste land som nå åpner opp for reising, er spente på hvordan dette slår ut til høsten. Men hva er alternativet? Å hele tiden være føre var og aldri prøve og se hvordan det går? Endret 2. juli 2021 av MorTil2 8
zemer Skrevet 2. juli 2021 #6 Skrevet 2. juli 2021 MorTil2 skrev (12 minutter siden): Ifølge https://www.abc.net.au/news/2021-07-02/delta-coronavirus-variant-symptoms-vaccines-spread/100255804 er deltavarianten mildere, fordi om den er mer smittsom enn orginalen. De fleste barn, og for så vidt de fleste voksne, tåler litt rennende nese, sår hals og feber. Jeg tipper på at myndighetene i de fleste land som nå åpner opp for reising, er spente på hvordan dette slår ut til høsten. Men hva er alternativet? Å hele tiden være føre var og aldri prøve og se hvordan det går? Jeg synes faktisk det er dårlig ovenfor de som venter på vaksinen. Trengte ikke å åpne alt på en gang. 10
NorthernLight Skrevet 2. juli 2021 #7 Skrevet 2. juli 2021 MorTil2 skrev (12 minutter siden): Jeg tipper på at myndighetene i de fleste land som nå åpner opp for reising, er spente på hvordan dette slår ut til høsten. Men hva er alternativet? Å hele tiden være føre var og aldri prøve og se hvordan det går? Kanskje greit at man er litt forsiktig når man ikke får fullvaksinert folk før langt ut på høsten. Helsedirektøren advarte nylig om at det er reell risiko for en fjerde bølge om man ikke holder meteren feks. At mange ikke skjønner faren hvis man får en stor smittebølge med delta varianten er ganske spesielt.. 7
MorTil2 Skrevet 2. juli 2021 #8 Skrevet 2. juli 2021 zemer skrev (54 minutter siden): Jeg synes faktisk det er dårlig ovenfor de som venter på vaksinen. Trengte ikke å åpne alt på en gang. Tenker du ifh til mulighet for reising? Eller ifh til at uvaksinerte kan bli smittet og sykere enn fullvaksinerte hvis fullvaksinerte bringer med seg mer smitte inn til landet? Jeg er foreløpig frivillig uvaksinert, og lever godt med å ikke kunne reise ut av Norge. Er mange fine steder å reise til i her i landet, og ihvertfall pr nå, er det fritt frem for alle å gjøre det. Men jeg er bekymret for smittespredning på høsten. Jeg er usikker på hvor stor oppslutningen om vaksinen hadde vært om det ikke hadde vært for godene som følger med, men det burde nok vært en kontroll også med fullvaksinerte etter opphold i utlandet. Om smitten øker, vil nok et eller annet testregime tvinge seg frem også for den gruppen. 2
zemer Skrevet 2. juli 2021 #9 Skrevet 2. juli 2021 MorTil2 skrev (1 minutt siden): Tenker du ifh til mulighet for reising? Eller ifh til at uvaksinerte kan bli smittet og sykere enn fullvaksinerte hvis fullvaksinerte bringer med seg mer smitte inn til landet? Jeg er foreløpig frivillig uvaksinert, og lever godt med å ikke kunne reise ut av Norge. Er mange fine steder å reise til i her i landet, og ihvertfall pr nå, er det fritt frem for alle å gjøre det. Men jeg er bekymret for smittespredning på høsten. Jeg er usikker på hvor stor oppslutningen om vaksinen hadde vært om det ikke hadde vært for godene som følger med, men det burde nok vært en kontroll også med fullvaksinerte etter opphold i utlandet. Om smitten øker, vil nok et eller annet testregime tvinge seg frem også for den gruppen. Jeg er selv frivillig uvaksinert. Tenker på den gruppen som er igjen og venter på sin vaksine. Kommunen deres ga sine doser til Oslo, og så fort de er vaksinert så er dugnaden over. De sier at vaksinerte ikke skal testes, men at de kan bli smittet og bringe det videre. Hvordan finne ut det om en ikke tester? Er det meningen at vi ikke skal få vite det? Skylda legges nok da lett på oss som står over. 6
Djungelvrål Skrevet 2. juli 2021 #10 Skrevet 2. juli 2021 Jeg ser ikke helt hvorfor det skal være hysteri. Nå er alle de eldste og alle med risikosykdommer vaksinert og få blir innlagt, nesten ingen dør. Er det krise om noen tusen nordmenn blir småsyke? 13
XaoS Skrevet 2. juli 2021 #11 Skrevet 2. juli 2021 Jeg syns ikke at åpningen er "aggressiv". Det har alltid vært planen å åpne gradvis. Covid fortoner seg som en forkjølelse for fullvaksinerte. Vi kan holde på med strenge nedstengninger når sykehusinnleggelsene er så lave som de er nå, og på flere steder av landet vaksineres nå yngre aldersgrupper. 4
MorTil2 Skrevet 2. juli 2021 #13 Skrevet 2. juli 2021 XaoS skrev (2 minutter siden): Jeg syns ikke at åpningen er "aggressiv". Det har alltid vært planen å åpne gradvis. Covid fortoner seg som en forkjølelse for fullvaksinerte. Vi kan holde på med strenge nedstengninger når sykehusinnleggelsene er så lave som de er nå, og på flere steder av landet vaksineres nå yngre aldersgrupper. Og flere steder har de ikke kommet lengre enn til de eldre og risikogrupper fordi de har gitt fra seg vaksiner nettopp til de stedene som nå holder på å vaksinere sine yngre og friske. Se for deg at fullvaksinerte nå reiser til utlandet, og så har de en uke eller to igjen av ferien når de kommer tilbake. De trenger ikke teste seg eller gå i karantene, men kan dra på direkten til en liten koselig bygd i Norge. Som da muligens ikke har vært så heldig med sin vaksinedekning. Mulig det ikke er selve gjenåpningen som er hovedproblemet, men friheten til de som er fullvaksinert. Om også de måtte teste seg ved ankomst Norge og avvente svar i hjemmekarantene, så ville nok ikke iveren etter å reise vært så stor. 8
Elhaym Skrevet 2. juli 2021 #14 Skrevet 2. juli 2021 Er den så veldig aggressiv da? Syns vel heller det har gått ganske trått. Ser de snakker om å utsette trinn fire, for meg fungerer jo trinn tre helt fint. 8
WonderWomaan Skrevet 2. juli 2021 #15 Skrevet 2. juli 2021 Høsten kommer og alt stenges sikkert ned igjen...sukk...jaja 4
Elhaym Skrevet 2. juli 2021 #16 Skrevet 2. juli 2021 MorTil2 skrev (Akkurat nå): Og flere steder har de ikke kommet lengre enn til de eldre og risikogrupper fordi de har gitt fra seg vaksiner nettopp til de stedene som nå holder på å vaksinere sine yngre og friske. Se for deg at fullvaksinerte nå reiser til utlandet, og så har de en uke eller to igjen av ferien når de kommer tilbake. De trenger ikke teste seg eller gå i karantene, men kan dra på direkten til en liten koselig bygd i Norge. Som da muligens ikke har vært så heldig med sin vaksinedekning. Mulig det ikke er selve gjenåpningen som er hovedproblemet, men friheten til de som er fullvaksinert. Om også de måtte teste seg ved ankomst Norge og avvente svar i hjemmekarantene, så ville nok ikke iveren etter å reise vært så stor. Det tar jo ett døgn å få svar, det er ikke spesielt lenge å sitte i karantene hjemme. De fleste skal jo hjem. Sånn at det er jo neppe et problem for oss fullvaksinerte å ta et døgn i karantene i påvente av svar. Veldig mange sier at vaksinen er veien ut av dette men som fullvaksinert kan jeg ikke si jeg føler noe større frihet annet enn test og karantenefritak. Det er på en måte de tingene man merker best for min del. Sånn ellers tror jeg at jeg lever som de fleste som ikke er fullvaksinert. Jeg føler jo at tiltakene fortsatt gjelder meg siden så mange ikke er vaksinert enda 2
Kågebruker Skrevet 2. juli 2021 #17 Skrevet 2. juli 2021 Skal vi bare innføre portforbud for å fjerne Coronaviruset slik Australia har gjort?🤫 3
Gjest Niek79 Skrevet 2. juli 2021 #18 Skrevet 2. juli 2021 Grunnen til at vi stengte ned var for å unngå å overbelaste helsevesenet. Nå er nok mennesker vaksinerte til at det ikke skjer ved smitteutbredelse.
Ukjent. Skrevet 2. juli 2021 #19 Skrevet 2. juli 2021 Hva er egentlig problemet med at friske unge mennesker blir forkjølet? Vaksinerte blir også i de aller fleste tilfeller forkjølet. Smittevernloven krever forholdsmessighet, og det er ikke forholdsmessig å stenge ned for et virus folk ikke blir alvorlig syke av. 12
NorthernLight Skrevet 2. juli 2021 #20 Skrevet 2. juli 2021 Ukjent. skrev (7 minutter siden): Hva er egentlig problemet med at friske unge mennesker blir forkjølet? Vaksinerte blir også i de aller fleste tilfeller forkjølet. Smittevernloven krever forholdsmessighet, og det er ikke forholdsmessig å stenge ned for et virus folk ikke blir alvorlig syke av. Hørt om ettervirkninger etter covid eller? 6
Anbefalte innlegg