Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Den Sagnsomsuste skrev (3 minutter siden):

Kjør på 👍 jeg vil som kristen anbefale deg å titte nærmere på kristendommen som religion. Den er ganske vakker ♥️ 

Når det er sagt støter du selvsagt ingen dersom du velger å bære smykket uten å foreta et trosvalg. Det er jo tross alt kun et smykke. Korset er en del av vår kulturarv og i så måte allemannseie. Krusifiks ville jeg derimot som kristen og katolikk forbinde med katolisismen. Det latinske korset (uten korpus) er imidlertid ikke særlig religiøst befengt. 

Smykk deg med det som du selv vil 👍 dersom du er agnostiker så antar jeg at en eventuell parallell til kristendommen vil plage deg minimalt.

Kristendommen er vakker? Jesus ble hengt på korset. Adam tystet på Eva. Cane drepte Abel. Vi kan gå videre med diverse konkrete straffer for enkelte handlinger. Som at horer skal steines til døden mener jeg det var, sekusell omgang med dyr medfører at både kvinnen og dyret skal tortureres og drepes.

Jada moderne kristendom bærer med seg eksempler på god moral og etikk, men les over

Anonymkode: cbd68...eaa

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, skreppamedleppa said:

Det blir som med hakekorset for min del.. Jeg vet at det er langt eldre og opprinnelse betydning er noe helt annet, og det har vært et flott symbol på mange måter.. MEN... det er ikke en kjæft som ikke tenker på hakekorset uten å minnes Hitler, jødeutryddelse, nazisme etc...  

Korset har også sin historie helt uavhengig av kristendommen men det er jo utelukkende det vi tenker på. Jeg har også noen kors jeg er veldig glad i som betyr mye for meg, men jeg går aldri med de nettopp fordi det for min del blir feil.

Men jeg blir ikke støtt av det og tenker ikke noe spesielt om noen går med det, bortsett fra at jeg tenker: kristen og/eller h*n går med det av affeksjonsverdi for vedkommende. Og jeg behandler ikke vedkommende noe annerledes enten det er sånn eller slik.

Synes hakekorset blir noe helt annet. Går man med hakekorset så ber man om bråk. Det er ingen som kommer til å behandle deg som en vanlig person om du går med hakekors.  

Går man med det kristne korset så  provoserer man ingen. Det er ingen fare ved å bli mistenkt for å være kristen. 

Anonymkode: ba254...8fb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Synes hakekorset blir noe helt annet. Går man med hakekorset så ber man om bråk. Det er ingen som kommer til å behandle deg som en vanlig person om du går med hakekors.  

Går man med det kristne korset så  provoserer man ingen. Det er ingen fare ved å bli mistenkt for å være kristen. 

Det er personen som ser. Det har også blitt drept i kristendommens navn. Rene utryddelser. Man kan gå med korset uten å mene det var greit, da kan man også gå med hakekorset uten å mene holocaust var greit. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er personen som ser. Det har også blitt drept i kristendommens navn. Rene utryddelser. Man kan gå med korset uten å mene det var greit, da kan man også gå med hakekorset uten å mene holocaust var greit. 

Det er jo ikke det samme da. Skjønner hva du liksom skal fram til men verden fungerer bare ikke sånn.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Symbol-og symbolikken er igrunn nett det samme, selv om du mener at korset har en finere og søtere historie bak seg. Og akkurat det siste du sier så er nok det sant for Norge, men slett ikke alle land. 

Igjen vi omgir oss med flust av symboler som engang var tenkt noe annet enn det mennesker har forvridd det til. Og du sier at korset ikke provoserer, joda vist gjør det det😜 Altså, jeg er en ganske tolerant person, derfor provoserer det meg ikke. Men selve troen, bibelen, kristendommen  og all den galskapen som er gjort i troen slike type ting som gjerne et kors representerer kan provosere masse det..

Begge deler er et symbol, som står for forskjellige ting, og gir forskjellige assosiasjoner, men assosiasjoner har begge symbolene.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Den Sagnsomsuste said:

Når det er sagt støter du selvsagt ingen dersom du velger å bære smykket uten å foreta et trosvalg. Det er jo tross alt kun et smykke. Korset er en del av vår kulturarv og i så måte allemannseie. Krusifiks ville jeg derimot som kristen og katolikk forbinde med katolisismen. Det latinske korset (uten korpus) er imidlertid ikke særlig religiøst befengt. 

Smykk deg med det som du selv vil 👍 dersom du er agnostiker så antar jeg at en eventuell parallell til kristendommen vil plage deg minimalt.

Nettopp. Det er ingen som mener at kun kristne kan flagge med det norske flagg(som har kristent kors). 

I tillegg så kommer alle til å forstå at man ønsker å gå med smykke man fikk i dåpsgave.  Kanskje symboliserer også smykket båndet en hadde/har med personen som ga dåpsgaven. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette tror du ikke på selv engang. Du hadde aldri turt å gå rundt med hakekorset for du vet at hakekorset gjør deg fredløs. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et fint sølvkors som har gått i arv i flere ledd. Jeg bruker det av og til pga historien det har for meg. Hva andre måtte tro bryr meg lite. Det er ingen som kommer til å gå til angrep på deg akkurat, og om man klarer å bli fornærmet for det så klarer jeg ikke respektere personen i det hele tatt. Det  blir rett og slett for absurd. 

Men folk er jo så "woke" nå for tiden, så man vet jo aldri. "Cancel culture" er jo en greie nå.

Anonymkode: 53dc8...a13

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Dette tror du ikke på selv engang. Du hadde aldri turt å gå rundt med hakekorset for du vet at hakekorset gjør deg fredløs. 

Du har rett i en ting. Jeg ville aldri gjort det selv. Det ville værr sosialt selvmord, men det betyr ikke at jeg mener logikke  stemmer

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...