Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg definerer meg ikke selv som troende, jeg er vel agnostiker og tror at det finnes noe mer, men ikke direkte på Gud og er ikke aktivt religiøs. Jeg har et fint gullsmykke med kors på som jeg fikk til dåpsgave og lurer på om det er feil av meg å bruke det? Vil noen bli krenkt? Jeg synes korset er estetisk fint. 

Anonymkode: 0a9fb...f63

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For meg blir det litt som å gå med jakkemerke fra et parti man ikke stemmer på - det signaliserer en mening du ikke står for.

• Liker 8
  • Hjerte 1
Skrevet

om noen blir krenket kan du jo bare drite i å bry deg om.

gå med hva pokker du vil. ser jo disse som identifiserer seg som bilder spoler rundt med grønt hår og goth smike men er så barbi at man blir kvalm

• Liker 1
Skrevet

De kristne eier ikke korset, men hvirfir ønsker du å bli ansett som kristen med dette?

Det kunne ikke ramle meg inn….

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er kristen, og ville ikke blitt støtt av det i det hele tatt. Noen ganger lurer jeg litt på hvorfor mange ikke-kristne gjør så mange religiøse ting, men jeg blir ikke støtt. Selve troen er tross alt åpen for alle, og man vet aldri hvem som enten søker en tro eller bare prøver å finne ut av sin identitet. Noen ikke-religiøse er dessuten bare åpne mennesker som tar med seg litt kultur herfra og litt derfra. Det er greit det også. Dette med korset er uansett bare en liten ting, og liker du det er det klart du kan gå med det. 

Anonymkode: 39163...295

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville jo antatt at personen er personlig kristen. Men ville heller ikke tenkt at det ikke er greit om jeg visste de ikke var det. 

Anonymkode: 320a3...39e

• Liker 3
Skrevet

Såklart kan man det, men jeg kunne aldri gått med et kors rundt halsen pga jeg er drit lei kristendom og ja all religion 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

TS, kunne du tenkt deg å gå med smykke med hexagram? Hvorfor/hvorfor ikke?

432195563_sixpointedstarsymbolism.png.8d2f9564286e6eee24bf68a8a9ab19ee.png

Anonymkode: ee779...83e

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Synes ikke noen religiøse grupper skal få eie et symbol, så bare bruk hvis du føler for det. Mange vil nok da anta at du er kristen, men om du er komfortabel med det, er det jo ikke noe problem.

AnonymBruker
Skrevet

Det fins da flere smykker som er estetisk fine å gå med? Om dette er eneste grunn mener jeg det er feil å gå med et kors. Ikke fordi noen kan bli krenket. Kristne har ikke monopol på korset, men fordi du gir uttrykk for en mening du ikke kan står for. Du går ikke med pinen til et annet politisk parti enn det du stemmer, du går ikke med en annen fotballtrøye enn det laget du heier på. 

Du skal selvfølgelig gjøre det du selv føler for. du har lov, men jeg syns rett og slett det blir for dumt. Jeg ville oppfattet deg som en provokatør eller hykler

Anonymkode: cbd68...eaa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Det fins da flere smykker som er estetisk fine å gå med? Om dette er eneste grunn mener jeg det er feil å gå med et kors. Ikke fordi noen kan bli krenket. Kristne har ikke monopol på korset, men fordi du gir uttrykk for en mening du ikke kan står for. Du går ikke med pinen til et annet politisk parti enn det du stemmer, du går ikke med en annen fotballtrøye enn det laget du heier på. 

Du skal selvfølgelig gjøre det du selv føler for. du har lov, men jeg syns rett og slett det blir for dumt. Jeg ville oppfattet deg som en provokatør eller hykler

Trådstarter skrev at hun fikk smykket i dåpen. Synes det er god nok grunn i seg selv til å ville gå med smykket. Det er et smykke hun har eid hele livet.  I tillegg synes hun korset er estetisk fint og det i seg selv er legitim grunn til å gå med kors.

Enormt mange som går med fotballtrøyer til lag fra byer de aldri har vært i. Eneste grunnen til at de går med trøya er fordi fotballaget er populært eller var populært da de var barn. Under EM ser man nordmenn ta på seg drakter fra Sverige, England, osv. 

Sikkert noen som kommer til å tro at trådstarter er kristen om hun går med korset, men hva så? 

Anonymkode: ba254...8fb

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Trådstarter skrev at hun fikk smykket i dåpen. Synes det er god nok grunn i seg selv til å ville gå med smykket. Det er et smykke hun har eid hele livet.  I tillegg synes hun korset er estetisk fint og det i seg selv er legitim grunn til å gå med kors.

Enormt mange som går med fotballtrøyer til lag fra byer de aldri har vært i. Eneste grunnen til at de går med trøya er fordi fotballaget er populært eller var populært da de var barn. Under EM ser man nordmenn ta på seg drakter fra Sverige, England, osv. 

Sikkert noen som kommer til å tro at trådstarter er kristen om hun går med korset, men hva så? 

Anonymkode: ba254...8fb

Du glemte det viktigste punktet mitt. Hun vil da utgi seg for å ha en mening hun ikke kan stå for. Det er problemet. Jeg ser ikke forskjell på dette eller rett ut løgn

Skrevet

Det er fint uansett om en er kristen eller ikke. Koselig å bruke smykke fra dåpsgaven din da.❤️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du glemte det viktigste punktet mitt. Hun vil da utgi seg for å ha en mening hun ikke kan stå for. Det er problemet. Jeg ser ikke forskjell på dette eller rett ut løgn

At du tillegger andre meninger er jo ditt problem.

Anonymkode: 26f59...d50

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er bare tull. Jeg er etnisk nordmann  og snakker engelsk med amerikansk aksent. Om jeg er i syden og snakker engelsk kan det godt være at noen der tror jeg er amerikansk, men det betyr ikke at jeg lyver. At de tolker min amerikanske aksent til at jeg er amerikaner betyr ikke at jeg lyver. Jeg har aldri hevdet at jeg er amerikaner. 

eveline skrev (6 timer siden):

Det er fint uansett om en er kristen eller ikke. Koselig å bruke smykke fra dåpsgaven din da.❤️

Enig! 

Anonymkode: 37cc1...b6f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Det er bare tull. Jeg er etnisk nordmann  og snakker engelsk med amerikansk aksent. Om jeg er i syden og snakker engelsk kan det godt være at noen der tror jeg er amerikansk, men det betyr ikke at jeg lyver. At de tolker min amerikanske aksent til at jeg er amerikaner betyr ikke at jeg lyver. Jeg har aldri hevdet at jeg er amerikaner. 

Enig! 

Anonymkode: 37cc1...b6f

Et symbol representerer en mening. Måten du snakker gjør ikke det. Der har du forskjellen på det jeg snakket om og det du bablet om. Forskjellen er ikke stor, men endrer alt

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Korset har faktisk symbolske meninger FØR kristendommen tok "over" korset som et symbol på deres religion.

Så en kan egentlig bruke korset som et historisk symbol på tidene opp igjennom, og ikke fordi det har noe med religiøse greier å gjøre. 

Anonymkode: f299a...88a

• Liker 1
Skrevet

Det blir som med hakekorset for min del.. Jeg vet at det er langt eldre og opprinnelse betydning er noe helt annet, og det har vært et flott symbol på mange måter.. MEN... det er ikke en kjæft som ikke tenker på hakekorset uten å minnes Hitler, jødeutryddelse, nazisme etc...  

Korset har også sin historie helt uavhengig av kristendommen men det er jo utelukkende det vi tenker på. Jeg har også noen kors jeg er veldig glad i som betyr mye for meg, men jeg går aldri med de nettopp fordi det for min del blir feil.

Men jeg blir ikke støtt av det og tenker ikke noe spesielt om noen går med det, bortsett fra at jeg tenker: kristen og/eller h*n går med det av affeksjonsverdi for vedkommende. Og jeg behandler ikke vedkommende noe annerledes enten det er sånn eller slik.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg definerer meg ikke selv som troende, jeg er vel agnostiker og tror at det finnes noe mer, men ikke direkte på Gud og er ikke aktivt religiøs. Jeg har et fint gullsmykke med kors på som jeg fikk til dåpsgave og lurer på om det er feil av meg å bruke det? Vil noen bli krenkt? Jeg synes korset er estetisk fint. 

Anonymkode: 0a9fb...f63

Kjør på 👍 jeg vil som kristen anbefale deg å titte nærmere på kristendommen som religion. Den er ganske vakker ♥️ 

Når det er sagt støter du selvsagt ingen dersom du velger å bære smykket uten å foreta et trosvalg. Det er jo tross alt kun et smykke. Korset er en del av vår kulturarv og i så måte allemannseie. Krusifiks ville jeg derimot som kristen og katolikk forbinde med katolisismen. Det latinske korset (uten korpus) er imidlertid ikke særlig religiøst befengt. 

Smykk deg med det som du selv vil 👍 dersom du er agnostiker så antar jeg at en eventuell parallell til kristendommen vil plage deg minimalt.

Skrevet

Det var jo en dåpsgave til deg! Selvfølgelig skal du få lov til å ha det på! Det trenger ikke å symbolisere kristendom for deg. Det var et smykke som du fikk og det symboliserer at du hadde folk rundt deg fra første stund som bryr seg om deg. Det er ditt smykke din kropp og hva du har på angår bare deg. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...