Gå til innhold

Noen som bor i by tett på trafikkert vei her?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

På grunn av omstendigheter er jeg nå tvunget til å bo i et bråkete område i Oslo de neste 6 mnd. Alle rommene i kollektivet er vent mot en travel vei og jeg kjenner etter å vært her i ei uke at jeg sliter med dette. Det er levelig så lenge vinduer et lukket, men i denne varmen er vi jo nødt til å lufte. Spesielt på soverommet på natta. 

Der blir liksom aldri helt rolig og jeg merker at jeg blir stressa og klarer ikke helt slappe av.

Bor med to andre som er vant til bråket eller virker hvertfall ikke til å plage de spesielt mye. 

Dere som bor slik, blir man vant til levenet utenfor etterhvert? Det er det jeg går å håper på, at jeg vil vende meg til det. Noen som har gode løsninger for å "dempe" bråket annet enn å lukke vindu? 

Flytting er som sagt ikke mulig for meg før om et halvt år. Setter pris på svar?

Anonymkode: 5b429...910

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Man vender seg jo litt til det, men ikke nok hvis man i utgangspunktet sover lett/sliter å sovne.

Hva med å kjøpe en god vifte (vi har en type tårnvifte fra clas Olsson til kanskje 400 kr som fungerer supert). Gir friskere følelse enn lufting i varmen, samtidig som bråket er mye jevnere.

Evnt kan du bruke "sov i ro" eller andre ørepropper?

Anonymkode: b5893...bda

• Liker 1
Skrevet

Her bor jeg tett på en trafikkert vei og trafikken plager meg lite. Det blir som en jevn dur.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror du blir vant med det. Vi flyttet nylig rett ved siden en av europaveiene, og det merkes jo, men etter et par mnd ble vi mer vant til det. Veien flyttes om et par år, da er det også lettere å leve med å vite at det er tidsbegrenset slik det også er for deg.

Anbefaler å sove med ørepropper, og at du kanskje bruker noise cancelling headset på kveldstid om du syns det er mye støy. 

Anonymkode: a155d...f12

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Aircondition

Anonymkode: ece9f...e67

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sover med ørepropper. De gangene naboene har fest (vindu rett inn mot mitt soverom) så har jeg på headsett i tillegg til øreproppene. 

Finnes forresten gode vifter som er nesten lydløse. Litt dyre, men det kan jo være verdt det.

Ellers kan jeg også anbefale en natt på hotell for å ha det heeeeelt stille, kan finne noe billig når du bestiller på kort varsel.

Anonymkode: c86ec...ff2

AnonymBruker
Skrevet

Ørepropper og en bordvifte som du kan ha på gjennom natten. Også White Noise app når det er for kaldt til å ha på bordvifte. Det fungerer veldig fint for oss. Eller, mannen min er vokst opp i by så for hans del kan det sikkert kjøre forbi stridsvogner uten at han våkner... 😆 Men jeg sover svært lett etter å ha vokst opp på et svært stille sted på landet. Jeg vurderer faktisk seriøst å la barna vokse opp her, slik at de ikke blir så skjøre og vare på hver minste lille lyd om natten slik som jeg er 😅🤪

Anonymkode: 9f553...b14

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det er veldig individuelt hvordan man blir påvirka av lyder. 

Jeg bor bare i en liten by, men bor rett ved hovedgata, så det er mye trafikk her. Det er ikke like mye om natta, men råning er populært her, og de kjører ikke akkurat stille forbi. 

Trafikklydene har aldri plaget meg. Jeg er oppvokst på landet, så det er ikke sånn at jeg er vant til mye lyd. Jeg synes t.o.m. det kan være litt avslappende med sånn jevn trafikkdur og å vite at folk lever utenfor. 
Men naboen min ga opp og solgte etter 4-5 år, han sa til meg at det var pga. trafikkenstøyen han flytta, han klarte ikke å venne seg til den. 

Det som derimot plager meg er hoing og festbråk fra folk utenfor i helger og ferier. Det blir jeg aldri vant til. (Mens foreldrene mine påstår at det bare er koselig å høre på og at det er null problem å sove her.) Jeg har ei bordvifte jeg bruker når det er varmt. Ikke bare pga. varmen, men duren fra vifta drukner liksom ut de plagsomme lydene. Ellers bruker jeg også en white noise app, synes det funker bedre enn ørepropper. 

Men jeg merker at jeg sover veldig mye bedre og blir mye mer uthvilt når jeg er på besøk på plasser det er helt stille på nettene. Så jeg er litt bekymra for hvor sunt det egentlig er å bo sånn i lang tid. 

Anonymkode: 41902...fee

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bodde slik noen år og man blir vant til det, men du skal bo der så kort så jeg tror bare du må holde ut.

Anonymkode: 68af4...598

AnonymBruker
Skrevet

Du blir nok vant til det.

Vi har noen venner som har bolig temmelig nære E18, og det plager ikke de selv om støyen er uutholdelig for meg. 

Anonymkode: 33f71...9ef

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble ikke vant til det.

Men støyreduksjon er jo greit å ha :) 

Anonymkode: b8511...ec8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor midt mellom to helikopterlandingsplasser og like ved studentskipnadens høyblokker, så bråk er det nok av, men har sjelden problemer med å sove. Ørepropper er løsningen, og bordvifte når det er varmt. 

Anonymkode: 7280a...605

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble ikke vant til det. Eller så lenge jeg var inne så gikk det greit, men klarte ikke slappe av ute/på verandaen, selv med levegg. 

Anonymkode: 4b6a6...044

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble aldri vant til det, ble bare mer og mer oppmerksom på det dess lenger jeg bodde der. Så glad jeg flyttet, for nå kan jeg både sitte ute og sove om natta. 

Anonymkode: 353e1...851

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i en liten by, like ved hovedveien (1 hus mellom, men mitt ligger høyere opp så ingen direkte skjerming) samt en liten elv med foss ved siden av huset som også bråker relativt mye

Og JA, jeg har blitt vant til det! Jeg sover uten å tenke over det, og selv om trafikken blir langt roligere om natta så bråker fossen like mye. Jeg har bodd der ett drøyt år nå og det gikk  ganske fort før det gikk seg til.

Men, jeg var heller aldri der at jeg irriterte meg over det, for klart, om man begynner med det så tar det nok lengre tid. Tidligere bodde jeg i blokk helt inntil E-18 like utenfor Oslo (landets mest trafikkerte strekning), selv der sov jeg fint med støyen, men der valgte jeg å begrense hvor mye jeg hadde vinduet åpent pga alt svevestøvet som fort kom inn så det ble bare på de varmeste dagene og kun på natten når det var minst trafikk. Det er ikke noe problem med svevestøv el lign der jeg bor nå :)

Anonymkode: 3b532...e04

AnonymBruker
Skrevet

Noen kan bli vandt med det.

I dag bruker jeg ørepropper for sovinga :) Det funker gull!! :) Får myke fine propper på apoteket, som du ruller flate...putter inn :) 

Anonymkode: b7cd8...cc7

AnonymBruker
Skrevet

Ørepropper!

Anonymkode: a3bda...ccc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...