Gå til innhold

Golfballfisk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde to golfballfisker. Plutselig ble den ene svært sløv og bare svømte med ene siden, så døde den. De andre var fin i formen, og jeg kjøpte en ny kompis til han. Men nå er det tydligvis noe galt med denne og. Ser ut som det samme skjer. Hvorfor stryker de med som fluer, det kan vel ikke være vannet? Er over tre uker siden den fisken døde..

Hmm noen som veit?

Den nyeste fisken er forøvrig helt fin, svømmer og virker helt frisk..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Ingen fiske-ekspert, men...

det kan være vannet! Ta litt vann fra akvariet i et lite glass, og ta det med til en dyrebutikk! er kan de sjekke vannet for deg ;)

Skrevet

du snakker om slørhaler og ikke kulefisk antar jeg? har du sjekket vannverdiene? kan du se noen tegn på skade eller sykdom? hvor stort er karet ditt? hvor ofte skifter du vann? hva slags fisker går de sammen med?

vanskelig å svare på spørsmål med så lite info..

Skrevet

Hei igjen.

Det heter bare golfballfisk.Ligner på gullfisk, men ser ut som den har spist en golfball..

Kan ikke se noe spesielle tegn på dem, eneste er at når den ble syk "heller" den mot ene siden. Akkuart som den holder på å tippe rundt.

Er en bolle de bor i, Tror det er en tilitersbolle. I følge damen i butikken skulle det være mer enn godt nok.

Har skiftet vann ca hver 14 dag.

Vet ikke hva slags fisk de kan gå med, vet bare at de ikke kan bo sammen neon tetra. Men jeg har ingen andre fisk oppi.

Har forøvrig pumpe også..

Skrevet

såpass ja...

første bud for en akvarist er at boller er dyreplageri, bare til informasjon :)

Det er liten plass, det er ikke i nærheten av å kunne skape en skikkelig biotop for fisken i en bolle på 10L. Jeg anbefaler deg på det sterkeste å kjøpe et lite akvarium, en 63L får du til 500,- , men igjen.. det er ikke for ingenting det blir sagt at, jo større akvarium, jo lettere å holde.

Det andre med boller er at det ikke er dekkglass på de, så vann og fisk er mye mer utsatt for alle de bakteriene vi ikke vil ha i et akvarium.

Selv har jeg og kjærsten 2 slørhaler i et akvarium på 160L, men dette er bare ren luksus.

I en bolle må du bytte vann MYE oftere enn annenhver uke, pga overnevne grunner. Har du sjekket vannverdiene dine? Du kan enten ta med en vannprøve til en dyrebutikk, eller kjøpe deg en nitritmåler selv (det enkleste om du skal fortsette med fisk)

Vannverdiene kan ha mye å si om de ikke stemmer, og slørhaler er kaldtvannsfisk, dvs de skal ikke ha like høy temperatur som "vanlige" akvariefisk.

Forøvrig; våre slørhaler svømmer sidelengs hele tiden, og de er 5 år gamle nå. Vi trodde først de var syke, men det viser seg at de bare holder på sånn for moro skyld..

Du kan finne mange billige brukte akvarier her på nettet, og kvitt deg med bollen din :) Liten plass hinder dessuten fisken i år utvikle seg 100% når det gjelder størrelse.

Skrevet

Feilen er både bollen og fiskene:p

Å ha fiskene i gullfiskbolle er å be om problemer, og golfballfisker er så manipulerte fra de orginale gullfiskene at jeg gyser bare av å se på dem.

Hvorfor ikke skaffe et 60 liters kar som gitte sier, og prøve ekte gullfisker eller andre fisker?

Skrevet

Det er så dumt å si at golfballer er manipulerte fisker og be hu kvitte seg med de. Jo, de er "kunstig fremstilte" men det er de fiskene hun har... Alle kjøper slørhaler når de er ferske akvarister, om de ikke har lest noe før de starter...

Skrevet

Hmmm, takk for info.

Jeg må innrømme at jeg føler meg litt slem og at bollen nå forsvinner ut vinduet.

Spurte dama i butikken om det var greit med bolle, har ikke så stor plass hjemme og da virket det som beste alternativ.

Spurte damen også om det ble for liten plass og til det svarte hun at det var mer enn nok plass. Som hun sa så "bodde" jo fiskene i et lite akvarium med mange andre fisker i butikken så de ville få større plass nå. Noe jeg så på som logisk.

Om de er manipulert eller ikke får være så, jeg syns de er søte men de skal helt klart få et større setd å bo.

Takk for svar igjen

Skrevet

Grunnen til at de kan bo i små kar med mange fisk i butikken er, logiskt nok, at de ikke bor der lenge fordi de blir solgt... en fisk trives ikke i en bolle.

På dyrebutikkene ser du gjerne en oscar i en en 60L, men minimumskravet er på 400L i et selskapsakvarium... og en veldig god regel når det gjelder fiskehold, er at det er MANGE butikker som har lite peiling på hva de selger når det gjelder fisk, og ta det de sier med en klype salt.

• 3 år senere...
Gjest Gjest_marie_*
Skrevet
Hei igjen.

Det heter bare golfballfisk.Ligner på gullfisk, men ser ut som den har spist en golfball..

Kan ikke se noe spesielle tegn på dem, eneste er at når den ble syk "heller" den mot ene siden. Akkuart som den holder på å tippe rundt.

Er en bolle de bor i, Tror det er en tilitersbolle. I følge damen i butikken skulle det være mer enn godt nok.

Har skiftet vann ca hver 14 dag.

Vet ikke hva slags fisk de kan gå med, vet bare at de ikke kan bo sammen neon tetra. Men jeg har ingen andre fisk oppi.

Har forøvrig pumpe også..

hei.

jeg har var i dyrebutikken og kjøpte meg noen golfballfisker. dama i kassen sa at du skulle skifte vann hver eneste dag for å holde dem friske. du trenger bare ta et glass og ta fylle det med akvarievannet og helle det i vasket og fylle glasset med rent vann oppi akvariet :)

Gjest Gjest_Marianne_*
Skrevet

Høres ut som fiskene dine har litt problemer med svømmeblæren... Husker ikke hva den sykdommen heter, men det er i praksis at de har " for mye luft i svømmeblæren" (eller luft i magen om du vil...) Da greier ikke fisken å holde seg stabil i vannet, og flyter opp og på siden hele tiden. Etter hva jeg har sett er det ganske vanlig på slørhaler, vet ikke hvorfor, og det er nok ikke noe å gjøre med det. (minns at det kan komme av dårlig vannkvalitet bl.a. Noe som ofte oppstår i boller, så det kan jo ha noe med det å gjøre)

Men gi fiskene dine noe annet enn en bolle, se denne tråden for litt info om hvorfor: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=430952

Og kanskje skaff deg en annen type fisk neste gang? Dette er fisker som er "mis-avlet" på måter mye værre enn hundeavl på sitt værste... Så egentlig syns jeg ikke man burde støtte opp om slik "fiske-produksjon", men det må du jo velge selv...

Skrevet

Denne tråden er fra 2005...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...