Gjest 1111 Skrevet 13. september 2005 #1 Skrevet 13. september 2005 Har fått den oppgaven at jeg skal forme en meny bestående av en forrett, hovedrett og dessert/kake. Jeg har vanvittig dårlig fantasi, så jeg tenkte at noen av dere kanskje kunne hjelpe? Til forretten vil jeg gjerne unngå det klassiske med melon og spekeskinke. Hovedretten er fritt, men kunne gjerne tenke meg å servere hvitløksbrød til. (Skalldyr må unngås pga allergi) Dessert/kake er også fritt. All hjelp tas imot med takk
LilleBille Skrevet 13. september 2005 #2 Skrevet 13. september 2005 Hva med stekt spekeskinke og asparges til forrett - gjerne med litt Holandaise saus Innbakt svinefilet (eller okse) - innbakt med stekt sopp/grønnsaker etc. inne i butterdeigen og salat - eller en ovnsrett med kylling. Jeg synes hvitløsbrød passer til det meste jeg Til dessert ville jeg laget en panacotta - gjerne med litt bringebærsaus el.
Gjest piaf Skrevet 13. september 2005 #3 Skrevet 13. september 2005 Når jeg skal planlegge en middag, pleier jeg å tenke på hva slags ingredienser som er i sesong for øyeblikket (og selvsagt på hvem som skal spise og hva de liker, hvis jeg vet det ). Hvis vi skal ha forrett, foretrekker jeg dessuten å ha en hovedrett som lager seg selv - da blir hele middagen mer avslappende også for den som lager maten. En gryte eller ovnsrett er feks praktisk. Min gamle traver osso buco med lam er nettopp en slik rett, og lam er jo i sesong nå. Osso buco med lam Løk, hvitløk og terninger av sellerirot og gulrot surres i olivenolje i en stor gryte. Ha i hermetiske tomater, laurbærblad, timian, litt salt og pepper, og kok opp. (Omtrentlig mengdeberegning: 1/2 løk, 1/4 sellerirot, 2 gulrøtter og 1/2 boks tomater per pers). I en stekepanne bruner, salter og peprer du så lammestykker med bein, helst av stek eller bog (ca. 300 gram per pers) og har oppi gryta etterhvert, før du koker ut pannen med vann og heller sjyen i gryta. Gi et oppkok, og la småkoke under lokk, eller gjerne i gryte i ovnen ved 150 grader i ca. 2 timer. Smak tilslutt for å se om gryta trenger mer salt, og ha i så mye friskpresset sitron som du synes den behøver. (Evnt kan det være nødvendig å skumme av litt fett som flyter på toppen). Og aller sist rører du inn gremolata: Finhakket sitronskall, bladpersille og rå finhakket hvitløk (som evnt. kan stekes litt først for å mildne den litt). Tradisjonelt tilbehør til osso buco er skikkelig risotto med parmesan og safran, men jeg bruker ofte bare basmatipilaff med surret løk og gurkemeie - godt det også. Varm eplepai med is kan være en grei dessert - også perfekt for årstiden.
Gjest 1111 Skrevet 15. september 2005 #4 Skrevet 15. september 2005 Takk for tips! *notere* Noen flere?
-Fisken- Skrevet 15. september 2005 #5 Skrevet 15. september 2005 Dette er nydelig som forrett: http://www.tine.no/oppskrift/41096/
Gjest Fruktfat Skrevet 15. september 2005 #6 Skrevet 15. september 2005 hva med å bruke hvitløksbrød forretten? f.eks skjære ciabatta i to, gni på hvitløk, ha på revet ost og inn i ovnen. serveres på en tallerken med hakket tomat på ciabattaen og pesto rundt. veldig godt! resten er jeg dårlig på ,hehehehe...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå