Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Var det vanskelig å få til? Mannen min er student og jobber sporadisk med oppdrag via sitt ENK. Et av oppfyllingskeavene til permisjon er at han må ha hatt inntekt 6 av de siste 10 mnd før permisjonen skal avvikles. I og med inntekten er såpass sporadisk og det må fokuseres på studier ser vi på det som mest lønnsomt og fornuftig å få overført hans 15 uker til meg og da sørge sørge at han ikke har jobbet mer enn 5 mnd I løpet av disse 10 mnd. Jeg har vært i dialog med nav, men de kan så og si ikke svare på livet utenfor A4 boksen. Sporadisk inntekt som selvstendig næringsdrivende var det umulig å få et konkret svar på. Jeg vil bare ikke at vi ender opp med noe tull, da det med førstemann bare ble rot og mannen min endte med å få 0 ubetalt i sin permisjon... det beste for oss og i vår situasjon er om jeg får overdratt disse 15 ukene.

Setter stor pris på dere som ønsker å dele erfaringer og kunnskap med meg. Hvordan var prosessen og var det vanskelig å få gjennom?

Anonymkode: 9a56c...cd0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

10 år siden vi gjorde dette men da fikk vi en legeerklæring på at far ikke kunne ta permisjonen.

Regner ikke med at det er aktuelt for dere men det vanskelig å få overført permisjon om dere ikke ha en lege på laget.

Anonymkode: ae45d...622

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det skal utrolig mye til for å få fars permisjon overført. Det er omtrent bare samlivsbrudd som gir deg hans permisjon.

Anonymkode: 8ca70...ba0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde at far kunne overføre permisjonen til mor hvis han studerte.. 

Anonymkode: 5a33f...744

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, det kan han ikke. Det er samlivsbrudd, far har ikke opptjent rett på foreldrepenger, far er innlagt på helseinstitusjon eller far er syk eller skadet son gjør ar han ikke kan ta vare på barnet alene.

Anonymkode: 8ca70...ba0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Permisjonsordningen er streng. Begge må ha rett til permisjon, ellers ryker den. Man kan ikke bare få den overført til den andre forelderen. Mor kan i utgangspunktet bare overta permisjonen ved samlivsbrudd og når far er for syk til å kunne være hjemme med barnet. Da trenger man selvsagt også legeerklæring. 

Anonymkode: 7617c...0ca

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ts her. Ser jeg får veldig mange svar som er feil. Jeg har allerede sjekket dette opp og vært i dialog med NAV når det kommer til retten til foreldrepenger. Har far manglende rett kan man søke om overføring. Spørsmålet mitt går til de som har gjennomført dette i praksis og hvor enkelt det var å få til. Det er ikke lenge siden jeg leste om et par hvor far var student og mor fikk da hele permisjonen. Men han jobbet ikke i det hele tatt.

Man kan søke om det om han ikke har opparbeidet seg rett til foreldrepenger i tillegg til de andre reglene som dere nevner med sykdom mm. Det er 3 krav som stilles til den opparbeidelse av retten. 1, Man har hatt inntekt de siste 6/10 mnd, 2, Man er bosatt i Norge, 3 Man har tjent mer enn 1/2 G i løpet av året. Så for vår del vil jo dette med student og manglende 6/10 mnd inntekt slå inn...

Anonymkode: 9a56c...cd0

AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk overført fars del av permisjonen til meg, på begge våre barn. Pga fars jobb så var det ikke bare å bli borte fra jobb i x antall uker, så alle hans uker har jeg tatt. Det var ingen problem, far har en spesiell stilling så umulig for han å kunne utebli over en lengre periode. Vi skrev utfyllende søknad, og de var fri for å henvende seg til fars arbeidsgiver om de ønsket. Men utifra arbeidsplass som vi oppførte så var ikke det nødvendig

Anonymkode: 778ca...231

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Permisjonsordningen er streng. Begge må ha rett til permisjon, ellers ryker den. Man kan ikke bare få den overført til den andre forelderen. Mor kan i utgangspunktet bare overta permisjonen ved samlivsbrudd og når far er for syk til å kunne være hjemme med barnet. Da trenger man selvsagt også legeerklæring. 

Anonymkode: 7617c...0ca

Vi fikk overført far sin del til meg for begge våre barn. Det gikk uten problem. Så alt er ikke svart/hvitt. Vi fikk dette pga fars jobb. Vi er hverken skilt, eller har noen form for sykdommer som gjør at han ikke kunne tatt permisjon

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi fikk overført far sin del til meg for begge våre barn. Det gikk uten problem. Så alt er ikke svart/hvitt. Vi fikk dette pga fars jobb. Vi er hverken skilt, eller har noen form for sykdommer som gjør at han ikke kunne tatt permisjon

Når var dette, dog? Tror reglene har blitt strammet inn de siste årene.

Anonymkode: 41a1e...457

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fars "viktige" jobb er ikke en årsak som gir rett til overføring. Føles det greit å drive med trygdesvindel? 

Anonymkode: bf279...997

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...