AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #1 Skrevet 2. juli 2021 Venninna mi er litt spesiell. Hun smatter høyt, snakker med mat i munn og kan le høyt og skjærende. Hun er rett og slett litt ubehøvla. Hun er god på mange andre måter, og er en jeg kan snakke dypt og godt med. Men nå på sommerferie sammen blir jeg gærn!! Jeg takler nesten ikke fellesmåltidene. Kan man si rett ut til noen at de mangler bordskikk? Anonymkode: 41d60...a34 4
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #2 Skrevet 2. juli 2021 Ingen andre med venner med dårlige bordmanerer? Anonymkode: 41d60...a34 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #3 Skrevet 2. juli 2021 Du kan si: "nå smatter du veldig, det var litt irriterende å høre på"? Påpeke litt hva som er irriterende heller enn å buse ut med at hun ikke eier bordskikk? Anonymkode: 8e9b4...558 14
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #4 Skrevet 2. juli 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Du kan si: "nå smatter du veldig, det var litt irriterende å høre på"? Påpeke litt hva som er irriterende heller enn å buse ut med at hun ikke eier bordskikk? Anonymkode: 8e9b4...558 Ja, jeg må si noe nå før jeg sprekker. Det er noe av det verste jeg vet. Skjærer gjennom marg og bein med spise-lyder. Det utrolige er at ingen har sagt noe til henne når hun er så gammel. Anonymkode: 41d60...a34 3
Rosatoast Skrevet 2. juli 2021 #5 Skrevet 2. juli 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Venninna mi er litt spesiell. Hun smatter høyt, snakker med mat i munn og kan le høyt og skjærende. Hun er rett og slett litt ubehøvla. Hun er god på mange andre måter, og er en jeg kan snakke dypt og godt med. Men nå på sommerferie sammen blir jeg gærn!! Jeg takler nesten ikke fellesmåltidene. Kan man si rett ut til noen at de mangler bordskikk? Anonymkode: 41d60...a34 Det er bare å si ifra i situasjonen det skjer, det. Smatter hun så sier du "kan du vær så snill slutte å smatte? det er så ekkelt å høre på" and the list goes on... Det er verken frekt eller slemt å si ifra om sånt, du hjelper hun jo på å bli bevisst over ting hun ikke forstår selv at hun driver med. Du kan også si, hvis hun sitter å smatter - prater og ler med mat i munnen - at "hei du, vi sitter å spiser kan du ikke svelge før du prater? det er så uappetittlig når folk prater eller ler med mat i munn. Sorry" .. Syntes begge disse "kommentarene" er helt innafor å si. Og hvis hun blir sur så får hun bare bli sur, og da får du også si "mener ikke å få deg til å føle slik- og slik, men jeg klarer faktisk ikke sitte her når det er sånn".. Det handler om gjensidig respekt ovenfor hverandre og hun er vel en oppegående kvinne som burde forstå det Så syntes helt klart du kan si disse tingene. 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #6 Skrevet 2. juli 2021 Rart ingen har nevnt Asperger i tråden enda. Anonymkode: b8a83...8b7 11
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #7 Skrevet 2. juli 2021 39 minutter siden, AnonymBruker said: Rart ingen har nevnt Asperger i tråden enda. Anonymkode: b8a83...8b7 Haha. Ts her. Hun har ikke Asberger. Anonymkode: 41d60...a34 4
Mr&Ro Skrevet 2. juli 2021 #8 Skrevet 2. juli 2021 Har en kollega som slafset og smattet høylydt i lunsjen. Tilslutt tok jeg henne tilside og sa ifra på en fin måte. Hun ble sur og gikk i forsvar, men etter noen dager sluttet hun med smattingen,,,. Men ikke si det foran andre og ikke si ifra når du er irritert. 9
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #9 Skrevet 2. juli 2021 12 minutter siden, Mr&Ro said: Har en kollega som slafset og smattet høylydt i lunsjen. Tilslutt tok jeg henne tilside og sa ifra på en fin måte. Hun ble sur og gikk i forsvar, men etter noen dager sluttet hun med smattingen,,,. Men ikke si det foran andre og ikke si ifra når du er irritert. Jeg ville aldri sagt noe foran andre. Men er redd hun blir sur uansett. Hun er 40-42, så jeg nekter å tro hun har levd så lenge uten at noen har kommet med en tilbakemelding på dette. Hun er bare så ulekker. Smatter, slafser, ler høyt og skingrende og snakker med masse mat i munn og tørker seg ikke før en evighet rundt munn til tross for søl. Det er ekkelt! Anonymkode: 41d60...a34 1
Summeer Skrevet 2. juli 2021 #10 Skrevet 2. juli 2021 Det er forskjell på å si "du smatter" og "du smatter og er ekkel" 😉 14
AllahBallah Skrevet 2. juli 2021 #11 Skrevet 2. juli 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ja, jeg må si noe nå før jeg sprekker. Det er noe av det verste jeg vet. Skjærer gjennom marg og bein med spise-lyder. Det utrolige er at ingen har sagt noe til henne når hun er så gammel. Anonymkode: 41d60...a34 Det verste jeg vet er folk som klager på andre uten å klare si ifra. Jeeeeez.. 3
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #12 Skrevet 2. juli 2021 Det er absolutt helt lov å si i fra! Men du må si i fra når du ikke er irritert, for da kan ting komme feil ut. Og du må være forsiktig, hyggelig men også ekstremt direkte når du sier det. Som de over skriver, "kan du slutte å smatte?" "kan du svelge før du prater?" "du har gris rundt munnen". Men med en oppmuntrende tone. Da er det vanskeligere for henne å bli så sur, hvis hun skulle blitt sur.. Anonymkode: 9c1ab...4f3 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #13 Skrevet 2. juli 2021 AllahBallah skrev (2 minutter siden): Det verste jeg vet er folk som klager på andre uten å klare si ifra. Jeeeeez.. Av og til er det ganske vanskelig når en vet det kan ødelegge stemningen helt.. Spesielt når en skal være sammen i noen dager og ikke kommer fra. Anonymkode: 9c1ab...4f3 4
KillerKitty Skrevet 2. juli 2021 #14 Skrevet 2. juli 2021 Hvorfor ikke bare ta det opp på en litt uhøytidelig måte? Det gjorde jeg en gang. Sa bare "haha, har du ikke sett mat på 100 år eller" for hun slafset og griset veldig. Vi får riktig nok lov å tulle med hverandre da, mindre gode venner hadde jeg blitt passiv aggressiv rundt ved matbordet :s 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #15 Skrevet 2. juli 2021 Folk som irriterer seg over lyder rundt spising er det som irriterer meg mest. Ganske flaut, egentlig. Anonymkode: 56f48...c82 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #16 Skrevet 3. juli 2021 Fra bygda ? Pinlig ! Ikke inviter henne ! Jeg har sluttet å ta sånne med ! Anonymkode: 6a7fd...50a 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #17 Skrevet 3. juli 2021 Jeg har også en sånn venninne. Og på hvert måltid avslutter hun med å grave etter gull i nesa. Foran alle andre på bordet, mens vi spiser. Hun blir så fornærma og sur når hun blir bedt om å holde opp. Så hun blir ikke invitert mer. Anonymkode: 57ef6...e74 2
Heisann_hoppsann Skrevet 3. juli 2021 #18 Skrevet 3. juli 2021 18 minutter siden, AnonymBruker said: Folk som irriterer seg over lyder rundt spising er det som irriterer meg mest. Ganske flaut, egentlig. Anonymkode: 56f48...c82 Hvorfor er det flaut? Det er greit og vanlig å bli ukomfortabel rundt folk som smatter høyt, snakker med mat i munnen, raper usjarmerende og lager andre distraherende lyder rundt middagsbordet. Det er forskjell på det og lyder som alle lager når de spiser og man må finne seg i. Synes også TS skal si ifra og minne forsiktig på venninna si hva vanlig bordskikk er. Det holder med så lite som å si (når dere er alene) at "nå spiser du med munnen åpen", "jeg hører deg ikke så godt når du snakker med masse mat i munnen", "oi, du burde kanskje tørke deg rundt munnen" osv. Er ikke sikkert det er noe som skjer helt med vilje, men som er vært en dårlig vane over lang tid. Hadde selv en slik venninne og jeg sa ofte ifra for hennes egen del mer enn min egen. Når man er nære med folk er det viktigst å bare være ærlig. 2
Gjest Maxwell Skrevet 3. juli 2021 #19 Skrevet 3. juli 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg har også en sånn venninne. Og på hvert måltid avslutter hun med å grave etter gull i nesa. Foran alle andre på bordet, mens vi spiser. Hun blir så fornærma og sur når hun blir bedt om å holde opp. Så hun blir ikke invitert mer. Anonymkode: 57ef6...e74 Huff 🙈 minner meg på en del eldre folk som snyter seg i lommetørkle ved bordet, selv når andre fortsatt sitter å spiser.
jukkapalme Skrevet 3. juli 2021 #20 Skrevet 3. juli 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Fra bygda ? Pinlig ! Ikke inviter henne ! Jeg har sluttet å ta sånne med ! Anonymkode: 6a7fd...50a Du må i hvert fall være fra bygda siden du ikke vet at det ikke skal være mellomrom mellom ord og tegn. I hovedstaden lærer vi riktig tegnsetting på barneskolen 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå