Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har ikke krav på pappaperm fordi jeg ikke har opparbeidet meg rettigheter til foreldrepenger. Dette fordi jeg er hjemme med et storesøsken med spesielle behov. Dessverre så oppfyller ikke det å være hjemme med storesøsken med spesielle behov som aktivitetskrav hos meg for at pappaen kan ta ut pappaperm.

Jeg ser at hvis mor er student så vil dette oppfylle kravet. Er det mulig å melde seg opp i et studie, men ikke fullføre? Eller vil Nav kreve tilbake støtten hvis man ikke fullfører eksamene?

Anonymkode: 73cb1...6bb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Han har krav på pappaperm uansett, søk om engangsstønad. Han mister ikke sine foreldrepenger. Dette måtte vi gjøre pga jeg er permittert fra jobb :) 

Anonymkode: 75b20...a15

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Han har krav på pappaperm uansett, søk om engangsstønad. Han mister ikke sine foreldrepenger. Dette måtte vi gjøre pga jeg er permittert fra jobb :) 

Jo, snakket med nav nå og de sa han ikke hadde rett på foreldrepenger hvis jeg ikke jobbet eller studerte. Å ha ansvar for andre barn med spesielle behov telte ikke som aktivitetskrav.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spurte rett ut på Nav sin chat om de sjekker om studiene blir fullført (i tilfelle jeg ikke bestod eksamen) og fikk til svar at det gjør de ikke.

Spørs om du rekker å melde deg opp i noe nå da🤔

Anonymkode: 3f966...899

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg spurte rett ut på Nav sin chat om de sjekker om studiene blir fullført (i tilfelle jeg ikke bestod eksamen) og fikk til svar at det gjør de ikke.

Spørs om du rekker å melde deg opp i noe nå da🤔

Enkeltemner bør gå fint.

Anonymkode: 1468e...021

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jo, snakket med nav nå og de sa han ikke hadde rett på foreldrepenger hvis jeg ikke jobbet eller studerte. Å ha ansvar for andre barn med spesielle behov telte ikke som aktivitetskrav.

Veldig rart at de sa det til deg. For hvis du går for engangsstønad, er aktivitetskravet at du søker jobber eller tar kurs i den perioden (begynner 6 uker etter fødsel). Dermed har også far krav på foreldrepenger. Er ihvertfall det jeg leste på nettsidene og ble informert om fra NAV. 

AnonymBruker
Skrevet

Får du pleiepenger for å være hjemme med storesøskenet? Hvis ja, så har du rett på foreldrepenger. 

Anonymkode: 0a22b...3cd

• Liker 3
Skrevet

Søk deg inn på et nettstudie som ikke krever oppmøte :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Enkeltemner bør gå fint.

Anonymkode: 1468e...021

Det kan gå fint. Jeg hadde et stort strev med å få bekreftelsen jeg trengte på fag som ikke allerede var i gang. F.eks kunne jeg ikke få bekreftelse for høsten 21 fordi det ikke var mulig å melde seg opp i enkeltemner enda.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det dette som kalles snylting? 🙈 Vil si at du er en snylter med stor S når du (og mange andre) melder seg opp til en studie de uansett ikke har tenkte til å fullføre, bare for å få foreldrepenger man opprinnelig ikke har krav på. Har man ikke rett på foreldrepenger, så har man ikke det. Dette burde dere ha tenkt på før du ble gravid, ellers får du ta til takke med engangsstønad. 

Anonymkode: c0108...316

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Veldig rart at de sa det til deg. For hvis du går for engangsstønad, er aktivitetskravet at du søker jobber eller tar kurs i den perioden (begynner 6 uker etter fødsel). Dermed har også far krav på foreldrepenger. Er ihvertfall det jeg leste på nettsidene og ble informert om fra NAV. 

Ang engangsstønad: Jeg mener at far har rett til permisjon, men ikke foreldrepenger. 
Man kan ikke motta engangsstønad og foreldrepenger samtidig. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg kan ikke søke jobb eller ta kurs med en liten baby samtidig som jeg har et eldre barn å passe på med spesielle behov.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Får du pleiepenger for å være hjemme med storesøskenet? Hvis ja, så har du rett på foreldrepenger. 

Anonymkode: 0a22b...3cd

Jeg har rett på foreldrepenger i den grad at BUP anbefaler det og har skreet ut papirer til meg, men siden jeg ikke har vært i jobb de siste månedene så har jeg ikke inntektsgrunnlaget for pleiepenger.

AnonymBruker
Skrevet
Nooni skrev (1 minutt siden):

Ang engangsstønad: Jeg mener at far har rett til permisjon, men ikke foreldrepenger. 

Jo, mor har kan ta ut engangsstønad og far få tatt ut farskvoten hvis mor er i aktivitet. Problemet er bare at å ta seg av eldre søsken med spesielle behov ikke teller som aktivitet.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jo, mor har kan ta ut engangsstønad og far få tatt ut farskvoten hvis mor er i aktivitet. Problemet er bare at å ta seg av eldre søsken med spesielle behov ikke teller som aktivitet.

At han kan ta ut fedrekvoten er en ting, å få foreldrepenger er no annet. Hans permisjon vil ved engangsstønad være ulønnet. Altså, han får i den perioden verken lønn fra arb.giver eller stønad fra NAV. 

Endret av Nooni
Skrevet (endret)

Er det dette som kalles snylting? 🙈 Vil si at du er en snylter med stor S når du (og mange andre) melder seg opp til en studie de uansett ikke har tenkte til å fullføre, bare for å få foreldrepenger man opprinnelig ikke har krav på. Har man ikke rett på foreldrepenger, så har man ikke det. Dette burde dere ha tenkt på før du ble gravid, ellers får du ta til takke med engangsstønad. 

Snylting ja.. vi måtte også klare oss uten noen foreldrepenger fordi mor ikke jobbet. At jeg jobber og betaler skatt skal altså ikke gi meg noen rettigheter til lønnet pappapermisjon fordi mor ikke hadde noe grunnlag. 

Sorry men når systemet er så råttent og urettferdig så er det ingen moralpreken fra meg fordi noen prøver å utnytte det

Endret av frekvens
La til et ord
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Nooni skrev (3 minutter siden):

At han kan ta ut fedrekvoten er en ting, å få foreldrepenger er no annet. Hans permisjon vil ved engangsstønad være ulønnet. 

Nei, jeg snakket akkurat med nav om det. Fedre har egen opptjeningsrett, men da må jeg være i aktivitet. Så jeg kan få engangsstønad og han ta ut pappaperm med lønn hvis jeg jobber eller studerer. Har en venninne som har gjordt det slik også.

AnonymBruker
Skrevet

Vi sparer samfunnet mye penger ved at jeg tar meg av et barn selv med spesielle behov uten å få pleiepenger eller bruker kommunale tjenester. Hadde jeg bare jobbet i 4 uker hadde jeg fått opparbeidet meg full rettighet til pleiepenger som ville gitt meg full inntekt, det er bare vanskelig å finne muligheten til å jobbe 4 uker.

Så jeg føler egentlig vi utytter staten svært lite her. Alt vi prøver på er at pappaen skal få sine uker med pappaperm.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Det er isåfall en mye bedre måte å «snylte» på, enn hva mange andre holder på med. Ho er jo ikke hjemme for å drive dank (som mange andre som mottar støtte fra nav) men for å passe et pleietrengende barn!

Anonymkode: bb506...a89

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Nooni skrev (49 minutter siden):

Det står på NAV sine nettsider at far har krav på foreldrepenger, selvom mor får engangsstønad. Kriteriene er at mor da oppfyller aktivitetskravene. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...