Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Useriøse oppdrettere? Cobberdog

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette inlegget kommer til å bli langt, så det hadde vært fint hvis folk kunne lese gjennom alt før dere svarer.
Jeg er ganske rådvill og trenger råd. Jeg har ikke noen oppdrettere eller hundekyndige/nerder i familien eller vennekretsen jeg kan spørre, så derfor spør jeg her.

Saken er den at jeg ser etter hund nummer to. Jeg liker å bruke god til til å finne rase og oppdretter, så det er ikke aktuelt før om ett par år. Jeg kjenner noen som har cobberdog som har skrytt veldig av rasen og oppdretteren, og hunden er fin og typisk "Happy go lucky". Nåverende hund er likegyldig til folk, på grensen til reservert nesten, så jeg vil ha en hund som er litt mer sosial. Jeg sendte epost til oppdretterene jeg fant, men har bare fått svar fra halvparten i tillegg til automatiske svar. Det var en del ting jeg reagerte på i disse svarene og de virket litt unnvikende. Jeg har valgt å ikke sensurere Drøbak hundehotell fra epostene, da det står på hjemmesiden deres at de styrer all avl i Norge. Det blir vanskelig når temaet for tråden er oppdrettere av cobberdog.  

Det var dette jeg skrev i epostene jeg sendte:

Jeg planlegger å gå til anskaffelse av hund nummer to om ett til to år. I den forbindelse prøver jeg å orientere meg på mulighetene jeg har i valg av rase og oppdretter. Australsk Cobberdog er en av rasene jeg har sett på og det hadde vært fint om dere hadde mulighet til og svare på noen spørsmål:)

-Er det mulig å få se stammtavlen/ene og helseresultatet/ene til hundene som er i avl?
-Hvilke/en helseutfordring har rasen?
-Hvordan er helsen til valpene i tidligere kull av hunden/ene. 
-Hvordan er helsen til søsknene til hunden/ene i avl?
-Hva blir gjort for å sosialisere valpene?
-Hvilke fordeler får jeg og hunden når den er registrert i MDBA? Jeg spør fordi jeg ikke har hørt om dem før.

Her er de automatiske svarene jeg fikk:

Hei og takk for Hyggelig henvendelse vedr våre herlige Australian Cobberdogs
Info vedr å Besøke oss på DHH: (kopier linken) https://www.drobakhundehotell.no/valpeinfo-og-linker/

Dere som står på valpelisten med ønske om valp fra Juli og utover høsten-vinteren:
Vi har ikke mer info å gi dere nå enn den dere fikk ved reservasjons bekreftelsen. Vi vil gi dere 6-7 ukers forvarsel før de små er leveringsklare ved 8-9 ukers alder.
Dere som lurer på info om kommende foreldre, vil få info på begge foreldre når valpene er født, samt bilder og informasjon på kullet når dere får tilbud om valp og det gjelder for dere som har innbetalt reservasjonsgebyret.

Det er enorm pågang på mail og telefon og vi rekker ikke svare på alle, men de fleste har spørsmål om NÅR man kan få valp, og info får du om du fyller inn valpereservasjons skjema som du finner på våre nettsider.

Reservasjon er bindende først når du har innbetalt reservasjonsgebyret.
Reservasjonsgebyret er ikke refunderbart om dere trekker dere fra reservasjonen, så vær trygg på at dere har bestemt dere.
Ventetid på valp av Standard og Medium alle farger er ca 12 - 15 mnd for nye reservasjoner. Det kan være noe lengre ventetid på Mini

Pris på Valp:
Australian Cobberdog fra Kennel Nor:
Kr. 30.000,-  inkl kr. 5000,- i reservasjonsgebyr, gjelder innbetalinger fra 1 februar 2021   ( fri prissetting kan gjøre at andre oppdretttere kan ha andre priser)

Dere finner bilder og filmsnutter her:   http://ldm.royaldoodle.com  eller du går inn på valpeinfo på nettsiden vår www.drobakhundehotell.no

Har dere ikke fått bekreftelse på innbetaling av reservasjonsgebyr så kommer det også, er på etterskudd her, men dere mister ikke plassen på listen.

Forverter som melder inn løpetid og annet vedr Fôrhund får svar i løpet av en dag el to, er det viktig info  så ring eller send txt til ****

Automatisk svar nr 2:
Kennel **** er medopdretter under Drøbak Hundehotell. Vi har oppdrett av Australsk Cobberdog, medium og mini str, med de samme kontrakter og reservasjonsbetingelser. Jeg presenterer her prosessen hos oss for anskaffelse av en ny familievenn.
Reservasjonsliste:
Kennel **** er et lite oppdrett.
Jeg åpner for registrering/reservasjon når jeg har godkjente fremtidige mammaer.
Når du står på reservasjonsliste blir du løpende oppdatert på det aktuelle kullet fra løpetid.

Reservasjonsprosessen:
Ved Reservasjon betales det et depositum på kr 5000,- Depositumet er bindene, og trekkes fra totalbeløpet på kr 30000,-
Valpene er her: 
Når valpene er født blir du/dere kontaktet for en hyggelig valpeprat . 😊
Jeg sender ut valpebok, kontrakter for gjennomlesing og forsikringsbevis.
Valpen er forsikret hos if i 4 uker fra hentedato.
Videre vil jeg sende bilder av de små hver uke frem til levering.
Når valpene er 5-6 uker kan dere komme på besøk. I valpens syvende uke blir de fordelt. 😊 Det vil si at når dere besøker ved 5-6 ukers alder, besøker dere hele kullet. Jeg setter opp besøksdager med 3 alternativer. Besøksdagene legges til hverdager.
Fordelingen av valpen gjøres basert på deres informasjon til meg. I fordelingen tar jeg også i stor grad hensyn til deres ønsker i kombinasjon med min kjennskap til valpen og dere. Når valpene er syv uker gamle kjenner jeg de godt . Med dette ønsker jeg å levere rett valp til rett hjem😊
Valp fra Kennel ****:
Valpene hos oss vokser opp i en familie med barn og andre firbente venner rundt seg. 
Alle valper fra Kennel **** er chippet og vaksinert ved levering, og vil ha med seg helsebok, helseattest og stamtavle.
Er du/dere Interessert i å vite mer om Kennel **** sine planer for kull fremover så er du/dere hjertelig velkommen til å svare på denne mailen :)

Jeg svarte på denne eposten og spurte om framtidige kull, men jeg har ikke fått svar.

Automatisk svar nr 3:
Takk for henvendelsen!

Her finner du litt generell info:

Vedrørende spørsmål om ledige valper og venteliste:
Ventelisten er nå stengt. Det blir annonsert på Facebooksiden min når
det åpnes for nye valpesøknader.

Besøk:
Grunnet kapasitet og Covid19 situasjonen, tar vi ikke imot besøk.

Hundehotell/pass:
Vi bygger mini-luksus hotell for primært cobberdoger og doodler (og
eventuelt deres 4-bente hundefamiliemedlemmer) her på gården. Vi håper
det vil stå ferdig fra 1 juli og at vi kan ta imot hunder på opphold
fra og med da 🙂 Hotellet vil kunne ta imot ca 12 hunder (litt
avhengig av om de kan bo sammen eller ikke) og vi vil vektlegge mye
tid og fokus på hver enkelt hund. Svar på denne mailen hvis du ønsker
mer info/priser.

Andre henvendelser:
-Er du fórvert eller tidligere valpekjøper og det er viktig/haster:
send meg en sms.
Vi sjekker mail et par ganger i uken.
-Har du henvendt deg for å få plass på listen, ber vi deg ta kontakt
igjen når vi åpner for valpesøknader. (Da interessen for valp har økt
kraftig, har vi dessverre ikke mulighet til å besvare alle
henvendelsene vi får).
-Står du allerede på listen og lurer på hvor lang ventetid det er -
jeg tar kontakt ca. to uker etter at valper er kommet til verden, jeg
følger da listene og dato for innbetaling av gebyr er avgjørende for
din plass på listen. Jeg kan ikke si noe om når det er ledig valp før
valpene er født 🙂

Hva skjer fremover:
Vi jobber nå med å få opp en hjemmeside der du kan finne info om det
du måtte lure på om oss og hva vi driver med.
Vi jobber også med å kunne tilby ulike kurs -dette vil annonseres på
hjemmesiden og på facebook.
Snart kommer det også en nettbutikk 😄

Her er de faktiske svarene:
Svar nr 1:
Du får stamtavlen med valpen du eventuelt kjøper. Det er ingen typiske helseutfordringer på Australian cobberdog, de avlshundene som eventuelt får utfordringer mtp gemytt eller helse, tas ut av avlsprogrammet. Vi som driver med Australian cobberdog i Norge, avler kun på friske hunder. Vi har bare informasjon på våre avlshunder, så her må du eventuelt kontakte Drøbak. Det er de som sitter på informasjon.

Vi er i oppstartsfasen og får ikke valper på våre tisper før 2022, kan være vi får et kull denne høsten. Valpene vil bli sosialisert med mennesker(voksne/barn) andre hunder, bilkjøring og lyder. 

Jeg synes det er rart at jeg ikke fikk opplysning om deres avlshunder, det var jo det jeg spurte om. 

Jeg purret på Drøbak hundehotell og fikk dette svaret:
Svar nr 2:

Takker for tålmodigheten og ja vi har det herlig travelt..))

Når du eventuelt står på valpelisten og har fått beskjed om at du får valp fra et bestemt kull, så er det ikke noe problem med å få helsesjekken til foreldrene på epost.

Vi leverer fra oss trygge og sosiale valper og de blir sosialisert på folk og andre hunder. Du får et godt utgangspunkt å jobbe med, men det er helt opp til deg hvilken hund det skal bli som voksen

Du får også de verktøyene du vil trenge for å oppdra en Cobber til en trygg og treivelig firbent venn

Vi driver et avlsprogram med mange oppdrettere og vi bruker kun friske hunder i avl. skulle det komme rapporter som tilsier at noen linjer ikke er bra nok så vurderes alltid dette strengt, og forutsetter at rapportering av problemer kommer innen rimelig tid

Våre tisper har kun 2-3 kull og blir da overført til sine forverter som familiehunder

Vi registrerer alle våre avkom i MDBA som er vår foretrukne organisasjon da vi ikke ønsker å søke oss i i NKK, og vi lager nå vår egen Klubb for Norge og Sverige for Cobbere og der vil det etterhvert komme mange fordeler for medlemmene

Håper dette gav noen av de svarene du søker..))

Svar nr 3:
-Er det mulig å få se stammtavlen/ene og helseresultatet/ene til hundene som er i avl? 
   -Ja, det blir lagt ut i kull-gruppen i kullet man får valp fra
-Hvilke/en helseutfordring har rasen?
   - Ingen spesifikke. Vi har sett allergi i noen linjer. 
-Hvordan er helsen til valpene i tidligere kull av   hunden/ene. 
   - god helse
-Hvordan er helsen til søsknene til hunden/ene   i avl? 
   -god helse
-Hva blir gjort for å sosialisere valpene? 
   -jeg er hundetrener og adferdskonsulent. Valpene blir godt sosialisert og miljøtrent 
-Hvilke fordeler får jeg og hunden når den er registrert i MDBA? Jeg spør fordi jeg ikke har   hørt om dem før. 
   -Ingen. MDBA er kun en tredjepart som registrerer oppdrettere og hundene som brukes i avl samt valpekull (litt som NKK, men uten     utstillingsbit)

Dette er den ensete som jeg har kontaktet som har nevnt allergi. Det står jo på sidene til Drøbak hundehotell at det har dukket opp allergi, men det virker som de tror det er grunnet miljø? 

Jeg synes det er veldig rart at man ikke får se stamtavlene eller helseresultatene på hundene som er i avl. Er det noen som vet hvorfor?

Også er det veldig spesielt at man ikke får vite noen ting om foreldredyrene før ett par uker før man henter valpen. 

Jeg hadde veldig god kontakt med oppdretter på nåværende hund lenge før det i det hele tatt var bestemt hvilken rase jeg skulle velge. Alt av stamtavler og noen av helseresultatene ligger jo lett tilgjengelig på DogWeb. Jeg har ikke funnet noe tilsvarende på cobberdog og det virker ikke som MDBA har noe lignende, ikke åpent for folk flest i hvert fall.  Jeg tror jeg kommer til å fjerne cobberdog fra listen min, men jeg synes alt dette var veldig merkelig så jeg lurer på om dette er normalt. Det er en stund siden jeg gikk til anskaffelse av valp sist, så ting kan ha forandret seg. 

Anonymkode: 2671d...427

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke valgt Cobberdog eller Doodles. De er veldig dyre her i Norge, og ja det er mange useriøse. 

Prøv heller med noen av de andre rasene som har "hår" og ikke "pels". Dette er alle vannhundene, puddel rasene og noen andre varianter som softcoated terrier blant annet. 

Så skriver du rundt dette med sosial og at det er dette som er viktig. Det er jo mange raser som er veldig sosiale. Og du finner også valper i ett kull som er mye mer sosial enn det som gjerne er rasetypisk. 

Golden retriver og labrador er hunder som er veldig sosiale. Velg da den valpen som er mest oppsøkende til andre mennesker og mest hoppete. De har en tendens til å bli de mest menneskeglade hundene som voksen også :) Og da ergo mer sosiale :)

Anonymkode: 7a086...542

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Ville i alle fall styrt unna alt som har med Drøbak hundehotell å gjøre... Jeg antar at de er forsiktige med å gi noen svar fordi de rett og slett ikke tåler å bli sett skikkelig etter i sømmene. 
Cobberdog er for øvrig ikke en godkjent rase i Norge, men en av mange varianter av labradoodle, selv om norske oppdrettere forsøker å gi inntrykk av annet. MDBA er rett og slett en australsk organisasjon som har godkjent Cobberdog i Australia og har egentlig ikke noe med norske hunder å gjøre. 
https://no.wikipedia.org/wiki/Labradoodle

Hvis man først skal bruke 30.000,- på en hund ville jeg i alle fall gått til en seriøs oppdretter som aler opp rasehunder som faktisk er godkjente.
Ser du gjøre en grundig jobb her, altså, så dette er ikke ment negativt til deg, er bare så lei av alle disse doodle-variantene som spretter opp der useriøse oppdrettere tar en alt for høy pris fra uerfarne valpekjøpere som ikke vet bedre.

Anonymkode: e26af...348

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

"Vi registrerer alle våre avkom i MDBA som er vår foretrukne organisasjon da vi ikke ønsker å søke oss i i NKK" 🤣  NKK er en klubb for raser ikke blandingshunder. NKK hadde aldri godkjent cobberdogs eller doodler, da dette bare er fancy navn for blandingshunder. Forøvrig alle cobberdogene jeg kjenner personlig sliter med allergi.

Anonymkode: 8b65f...c33

• Liker 19
Skrevet

Vet om verdens herligste cobberdog. Blir forelsket på ny hver gang jeg ser den. Jeg forstår hvorfor du ser den veien.

Synes også det er flott at du gjør en så flott jobb som det virker at du gjør nå i forhold til å undersøke grundig.

Jeg vil som personen i meldingen over her rådet deg til å styre unne Drøbak Hundehotell. Jeg har til nå til gode å se seriøse oppdrettere anbefale Drøbak Hundehotell i forhold til å anskaffe seg hund.

Har du tittet på noen av de renrasa vannhundene. Den italienske er vel ganske lik i størrelse som de fleste cobberdogene. Den spanske er også flott. Vær nøye med oppdretterne her og. Spør gjerne om du kan få prate med noen som har fått valp fra dem tidligere. Dette da enkelte av disse kan kreve en del i forhold til sosialisering. 

• Liker 6
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

"Vi registrerer alle våre avkom i MDBA som er vår foretrukne organisasjon da vi ikke ønsker å søke oss i i NKK" 🤣  NKK er en klubb for raser ikke blandingshunder. NKK hadde aldri godkjent cobberdogs eller doodler, da dette bare er fancy navn for blandingshunder. Forøvrig alle cobberdogene jeg kjenner personlig sliter med allergi.

Anonymkode: 8b65f...c33

Skulle akkurat til å skrive det samme.

"Ønsket" om å ikke søke seg inn i NKK og få registrert hunder med stamtavle og helse er rett og slett ikke mulig da det er ansett som en blandingshund. Så dette er bare en måte å kamuflere at det koster 30.000,- for en blandingshund hvor man faller utenfor i forhold til det å ha oversikt over avl og helse.

Edit: Flott at du er nøye og stiller de rette spørsmålene.
         Lykke til med å finne en ny firbent venn, om det blir "cobberdog" eller annen.

Edit 2: De kunne blitt registrert i Nox- registeret hos NKK.

Hunder uten godkjent stamtavle kan registreres i NKKs NOX-register. Følgende aktiviteter er åpne for NOX-registrerte hunder:

• Agility
  • Lydighet
  • Blodspor
  • Ferskspor
  • Kreativ lydighet
  • Karaktertest
  • Funksjonsanalyse
  • Brukshundprøver – nordisk program
  • Rallylydighet
  • Smeller
Endret av Elfy
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan jo bare stemme i med at nei, dette er ikke normalt, og at Drøbak hundehotell og deres samarbeidspartnere absolutt er useriøse, de kjører big business og regnes som en valpefabrikk . Hundene er som regel søte og greie de, men det er absolutt helseutfordringer med rasen. I tillegg er ofte pelsen vanskelig å stelle. Dette er jo heller ingen faktisk rasehund.

Jeg ville sett på en NKK -godkjent rase om du ønsker å kjøpe av seriøst oppdrett. Det finnes mange fine sosiale rasehunder, med ulike typer pels :) 

Anonymkode: 24a06...03e

• Liker 7
Skrevet

Skygg langt unna Drøbak HH. De lurer de som kjøper valp til å tro at de får renraset ved å si at de velger selv å avstå fra NKK, Jeg tror heller at jeg hadde gått for en annen rase

• Liker 7
Skrevet

Synes denne tråden sier alt om DHH og cobberdog...

• Liker 2
Skrevet (endret)

Morsomt at de påstår at de er så nøye på helse, når jeg vet at en hund de hadde ute på for er diagnostisert med allergi og de likevel avlet to kull på den. 

Edit det var Drøbak altså 

Endret av Arx
  • Liker 6
Skrevet

Jeg ville aldri valgt en cobberdog, som mange andre nevner, du betaler 30000 for en blandingshund. Det er en grunn til at de ikke registreres i NKK: de er ikke renrasede.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde vel egentlig bestemt meg for at cobberdog ble uaktuelt etter svarene jeg fikk. De som anbefalte meg cobberdog er førstegangseiere, så de vet vel ikke hva som er normalt eller ikke. Det blir nok en renrase registrert i NKK eller hvis det dukker opp en omplasseringshund, blanding eller ikke, så er det også greit så lenge hunden har gemyttet jeg ser etter :)

-TS

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er så godt som én valpefabrikk i Norge. Hvorfor skal du kjøpe hund akkurat fra denne når det er hundrevis av gode oppdrettere av ulike sunne hunderaser her rundt i landet? 

Anonymkode: 3c781...8dc

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er så godt som én valpefabrikk i Norge. Hvorfor skal du kjøpe hund akkurat fra denne når det er hundrevis av gode oppdrettere av ulike sunne hunderaser her rundt i landet? 

Anonymkode: 3c781...8dc

Les det jeg skriver:)

Jeg var ikke klar over at det var så mye kritikk på cobberdog før jeg sendte oppdretterne epost. Jeg gikk god for det de som anbefalte meg cobberdog sa. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...