Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Var i middag hos en kollega forrige helg. Der bad en annen kollega alle til seg denne helga. Min partner har ikke mulighet denne helga og gav beskjed om det under middagen.

I ettertid har jeg ikke hørt noe fra kollegaen som inviterte oss. Har snakket med ham noen ganger, men sammenkomsten har ikke blitt nevnt i noen sammenheng.

Nå fikk jeg nettopp spørsmål fra han andre inviterte om vi ses i morgen? Svarte at jeg ikke hadde fått oppgitt noe klokkeslett, så jeg visste ikke om jeg kommer/fremdeles er invitert.

På et vis har jeg ikke lyst. Jeg hadde egentlig planer for helga, men grunnet planen til partner, kan jeg ikke fullføre egne planer likevel. 

Jeg synes på et vis at det føles kanskje litt frekt ut å spørre om når vi skal møtes, da det ikke sikkert er meningen at jeg skal komme, siden jeg ikke kan ha med meg partner. På en annen måte syne jeg jo det er litt frekt av meg å ikke komme. Jeg har jo hørt et klokkeslett via min andre kollega. Sånn generelt, ville jeg, om det var meg som inviterte, vært ute med å gi klokkeslett for når gjestene skal komme.

Hva er lurest å gjøre her?

Anonymkode: d9aa4...5c0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare si at du hadde i avtalen din at det var en plan for i morgen og om den fremdeles gjelder og at du i såfall trenger tidspunkt.  :)

• Liker 4
Skrevet

Å kommunisere er lurest.

Hvis du absolutt ikke vil så si takk for invitasjon, men du har dessverre ikke mulighet. Verre er det ikke. 

Om du likevel føler du bør dra spør du når vedkommende ønsker at dere kommer. Ingenting frekt i å oppklare når de ikke har gitt klar beskjed.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
MiominMio skrev (12 minutter siden):

Bare si at du hadde i avtalen din at det var en plan for i morgen og om den fremdeles gjelder og at du i såfall trenger tidspunkt.  :)

Zooey skrev (11 minutter siden):

Å kommunisere er lurest.

Hvis du absolutt ikke vil så si takk for invitasjon, men du har dessverre ikke mulighet. Verre er det ikke. 

Om du likevel føler du bør dra spør du når vedkommende ønsker at dere kommer. Ingenting frekt i å oppklare når de ikke har gitt klar beskjed.

Takk for svar begge to.

Egentlig har jeg ikke lyst. endelig ei helg med fint vært. Jeg har mest lyst til å gjøre noe annet. Bare være ute i naturen, bade, gå i fjellet, hva som helst annet enn å sitte rundt et bord og spise mat. 

Samtidig har jeg jo ikke lyst å såre noen ved å ikke komme. 

Det er snakk om forskjellige kulturer, og dermed blir jeg jo usikker på hva som er vanlig. Forrige helg fikk vi spørsmål om dagen passet, så spørsmål om klokkeslettet passet. Fikk en hilsen om at vi sees da vi sa ha det fredags ettermiddag og så på mandag at jeg hadde fått en påminnelse på jobbtelefonen om dato og klokkeslett. 

Nå har jeg bare en løs dag. Jeg forstår det godt om det egentlig bare er de andre som er invitert, da de kan komme som par og familie til en familie, i stedet for meg som da kommer alene. 

Usj, hadde jeg hatt veldig lyst, hadde jeg nok spurt rett ut og ikke gått sånn rundt grøten og lusket.  

Anonymkode: d9aa4...5c0

AnonymBruker
Skrevet

Hadde bare droppet hele greia om du uansett ikke har lyst...

Anonymkode: a38ca...d58

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke har lyst så kan du jo bare sende en melding i dag og si noe slikt "Hei! Jeg husker du/Kollega y minte meg på at du inviterte oss til X forrige helg. Jeg satte pris på invitasjonen men det har dukket opp noe så jeg ikke har anledning til å komme, ville bare gi beskjed om det. Vi sees på jobb senere :) Mvh TS" 

Anonymkode: 57991...c72

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ikke si noe som helst, du er avinvitert.

Selfølgelig.

Ellers å hadde personen passet på at DU også visste klokkeslettet, ikke bare ALLE andre,

Her gjør du ingenting og gjør det du opprinnelig skal gjøre, det er ikke ditt ansvar å finne ut når og hvor man skal møtes.

For rar tråd med rare svare.

Anonymkode: 23539...65b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du er jo invitert direkte. Med mindre svaret ditt over bordet ble oppfattet som at du ikke kunne. Men i og med at kollegaen din sa rett ut "sees i morgen" har tydeligvis andre i selskapet oppfattet 1) at du ble invitert, 2) at du aksepterte.

Det kan være flere årsaker til at du ikke har fått tidspunktet. Jeg kan være sløv på slikt selv, eller glemme noen i farten om man har invitert flere impulsivt, men har heldigvis venner og kollegaer som tar en telefon og avklarer om det er usikkerhet. På meg synes det som om du kun bruker dette som en unnskyldning for å slippe. 

Generelt synes jeg det er dårlig gjort å avlyse i siste liten fordi man har lyst på "fri og sol". Om svaret ditt forrige helg ble oppfattet som at du kom er mulig mat og mer allerede kjøpt inn. 

Anonymkode: 85045...644

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du er jo invitert direkte. Med mindre svaret ditt over bordet ble oppfattet som at du ikke kunne. Men i og med at kollegaen din sa rett ut "sees i morgen" har tydeligvis andre i selskapet oppfattet 1) at du ble invitert, 2) at du aksepterte.

Det kan være flere årsaker til at du ikke har fått tidspunktet. Jeg kan være sløv på slikt selv, eller glemme noen i farten om man har invitert flere impulsivt, men har heldigvis venner og kollegaer som tar en telefon og avklarer om det er usikkerhet. På meg synes det som om du kun bruker dette som en unnskyldning for å slippe. 

Generelt synes jeg det er dårlig gjort å avlyse i siste liten fordi man har lyst på "fri og sol". Om svaret ditt forrige helg ble oppfattet som at du kom er mulig mat og mer allerede kjøpt inn. 

Det kan jeg være enig i, men det er fortsatt ikke de som er invitert eller de som sier de kan hjelpe til sitt ansvar om å finne ut når og hvor man skal møtes. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det kan jeg være enig i, men det er fortsatt ikke de som er invitert eller de som sier de kan hjelpe til sitt ansvar om å finne ut når og hvor man skal møtes. 

Om man ikke har litt raushet og forståelse for at ting kan glippe sitter man igjen med temmelig få, om noen, venner til slutt. Hva om det for eksempel ble nevnt i lunsjen på jobb, og TS enten ikke har hørt det, eller den som inviterer ikke hadde fått med seg at TS ikke hadde kommet ennå? Hva om de avtalte tidspunkt mens TS var ute på toalettet en tur i sammenkomsten? Om jeg har 10+ gjester i stua/hagen (her er det snakk om flere kollegaer med følge) så merker i alle fall ikke jeg at en person ikke er der et øyeblikk. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Om man ikke har litt raushet og forståelse for at ting kan glippe sitter man igjen med temmelig få, om noen, venner til slutt. Hva om det for eksempel ble nevnt i lunsjen på jobb, og TS enten ikke har hørt det, eller den som inviterer ikke hadde fått med seg at TS ikke hadde kommet ennå? Hva om de avtalte tidspunkt mens TS var ute på toalettet en tur i sammenkomsten? Om jeg har 10+ gjester i stua/hagen (her er det snakk om flere kollegaer med følge) så merker i alle fall ikke jeg at en person ikke er der et øyeblikk. 

Det kommer ann på hvor godt man kjenner personen, og hvis det er slikt at alle andre vet tid og tidspunkt som det virker her hadde jeg gått utifra at jeg ble "invitert" fordi det tilfeldig nevnt når jeg var der om det er perifere folk som jeg ikke kjenner noe særlig.

Ikke mitt ansvar å måtte finne ut når og hvor. Er det venner eller folk man kjenner godt og har en god tone blir det jo selfølgelig noe annet og da er det innafor å spørre synes jeg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ikke si noe som helst, du er avinvitert.

Selfølgelig.

Ellers å hadde personen passet på at DU også visste klokkeslettet, ikke bare ALLE andre,

Her gjør du ingenting og gjør det du opprinnelig skal gjøre, det er ikke ditt ansvar å finne ut når og hvor man skal møtes.

For rar tråd med rare svare.

Hvordan vet man om man er avinvitert eller bare «høflig inkludert»? Det er min største frykt sosialt å dukke på et arrangement jeg trodde jeg var inkludert i og det viser seg at jeg kun ble invitert fordi jeg var tilstede da det ble snakket om, eller at jeg egentlig er avinvitert og likevel dukker opp.

Anonymkode: 75fd3...730

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvordan vet man om man er avinvitert eller bare «høflig inkludert»? Det er min største frykt sosialt å dukke på et arrangement jeg trodde jeg var inkludert i og det viser seg at jeg kun ble invitert fordi jeg var tilstede da det ble snakket om, eller at jeg egentlig er avinvitert og likevel dukker opp.

Personlig har jeg aldri reflektert over det. Blir jeg invitert, og det passer, dukker jeg opp. Har aldri opplevd at noen i omgangskretsen er så kjipe at de holder på med slikt, mulig derfor. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Da sier du bare at du ikke visste når (eventuelt også hvor) man skulle møtes.

Hovedpoenget mitt er jo at det er de som blir invitert som har ansvar for å gi den beskjeden til gjestene, ikke den andre veien.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da sier du bare at du ikke visste når (eventuelt også hvor) man skulle møtes.

Hovedpoenget mitt er jo at det er de som blir invitert som har ansvar for å gi den beskjeden til gjestene, ikke den andre veien.

Mente de om inviterer sitt ansvar.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Mente de om inviterer sitt ansvar.

Så om man ikke hører noe mer så er man avinvitert og burde skjønne det av seg selv? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så om man ikke hører noe mer så er man avinvitert og burde skjønne det av seg selv? 

Bare om man er ensom og bitter på KG, og føler de alltid er i flertall i denne typen tråder.. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...