AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #1 Skrevet 2. juli 2021 Min kjæreste gjennom 3 år er over 40 og er en sånn som er god venn med eksen. Hyggelig det altså. Jeg er selv venn med et par av mine ekser (den ene har jeg også barn med da). Kjæresten min har ingen egne barn. Men nå begynner jeg å bli litt lei og sliten av dette vennskapet. Jeg er 10 år yngre enn han, mulig jeg ikke er "moden" nok eller har selvinnsikt nok, eller er for sjalu eller ja.. Denne eksen hans er like gammel som han, det er nå 6 år siden bruddet mellom dem (hvor han gikk) og man skulle kanskje trodd hun hadde funnet seg en ny, men neida. Her tikker det inn meldinger dag og natt, med spørsmål om alt mellom himmel og jord ("hva skal du i helgen?Skal vi ta en øl?", "skal vi ta en kaffe", "skal vi dra i parken", "skal vi grille", "kan du hjelpe meg med å skifte lyspære", "hvilket verktøy bør jeg kjøpe til det og det" osv). Jeg bare klarer ikke helt å forstå at dette er helt normalt når man er over 40 og det ble slutt for 6 år siden og han er i et nytt forhold? Hun har heller ingen interesse av å bli kjent med meg. Han sier at de er veldig gode venner, og at sånn kommer det til å forbli, og sånn er det med den saken. Jeg må bare stole på han, sier han, for det er meg han elsker og vil være sammen med. Jeg må innrømme jeg har "stalket" henne på FB og ser at hun skifter profilbilder relativt ofte. Det bildet hun stadig vekk skifter til er et bilde av henne, tatt av han, på hans sykkel og med hans jakke på. Bakgrunnsbildet på siden hennes er av et kunstverk laget av en venn av kjæresten min, som han eier. Dette er også noe hun stadig oppdaterer (skifter til noe annet i en ukes tid, så skifter hun tilbake til disse bildene igjen og har dem i noen uker osv). Overreagerer jeg? Dere som er venn med eksen - kan dere hjelpe meg å forstå dette vennskapet? Jeg er som sagt også venn med ekser, men det er jo begrensa hvor mange ganger ila en måned man treffes når man har barn, fulltidsjobb og kjæreste. Det er ikke akkurat de jeg prioriterer å ringe i hytt og pine for å sette av tid til.. kanskje annerledes når man er barnløs? Anonymkode: fa8dd...196 5
Tvist Skrevet 2. juli 2021 #2 Skrevet 2. juli 2021 Synes det høres litt i overkant ut. Hjelper han henne med det hun ber om? Jeg har mye kontakt med eksen, men det er ikke lenge siden bruddet, og vi har begge en begrenset omgangskrets og er single. Når han får dame, vil jeg nok redusere kontakten mye. 14
Polyester Skrevet 2. juli 2021 #3 Skrevet 2. juli 2021 Høres ut som du er veldig sjalu, ingen god følelse! Alle har jo en bestevenn, men det er som regel ikke en eks. Hva sier han når du sier at forholdet hans til henne gjør deg så usikker da? Har du sagt at dere ikke kan være sammen samtidig som de er venner?
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #4 Skrevet 2. juli 2021 Har han også andre venner som han henger så mye med? Og som han får nattlige meldinger fra? Synes det er ok å fortsatt være venner med ekser, men det er jo en grense. Hadde jo reagert om eksene mine plutselig hadde begynt å sende meg meldinger om natten. Da hadde jeg faktisk lurt på om de fortsatt var interessert (med mindre de er nattemennesker som generelt sender meldinger til folk da) Anonymkode: 2172e...9ae 6
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #5 Skrevet 2. juli 2021 Hun er nok ikke over han og er eiesyk, vil skape drama og få oppmerksomhet. Dama virker syk og må få seg sitt eget liv. Anonymkode: e264f...3c4 13
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #6 Skrevet 2. juli 2021 Skifte lyspærer for eksen? Er hun handikappa? Anonymkode: 89925...611 11
Tvist Skrevet 2. juli 2021 #7 Skrevet 2. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hun er nok ikke over han og er eiesyk, vil skape drama og få oppmerksomhet. Dama virker syk og må få seg sitt eget liv. Anonymkode: e264f...3c4 Kanskje hun bare er ensom. Men ja, enig i at hun må finne seg flere venner/interesser. 3
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #8 Skrevet 2. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): bruddet mellom dem (hvor han gikk) Har hun bekreftet dette? For jeg synes det er merkelig at han danser slik etter hennes pipe hvis det var han som gikk. Pluss at når man har forlatt noen så er man gjerne påpasselig med klare grenser slik at man ikke gir falske forhåpninger eller blir en brems i eksens vei videre. Anonymkode: 68172...428 11
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #9 Skrevet 2. juli 2021 Høres ut som hun ikke er over han. Spesielt siden hun nekter å møte deg. Er man bestevenn med noen, og de får seg kjæreste, så ønsker man jo og møte vedkommende. Men gjør han alt hun ber om? Og prioriterer han deg eller henne? Anonymkode: 48090...9e4 4
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #10 Skrevet 2. juli 2021 Eksen min var også god venn med eksen sin. De sendte mye meldinger og han sa klart ifra at han valgte vennskapet med henne over meg. Hun dukket opp stadig vekk og da var jeg usynlig for han. Hun var alt jeg ikke var, som han likte. Dumme meg kasta bort mange år på han. Var så forelska at jeg ble syk av det. Dette forholdet til kjæresten din og eksen er ikke normalt og ikke greit. Hadde de hatt barn sammen eller begge hadde vært single, så greit, men ikke i denne situasjonen. Jeg ville gitt klar beskjed om «enten meg eller henne». Velger han henne, så bye bye. Anonymkode: e1caa...08e 10
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #11 Skrevet 2. juli 2021 Helt greit å være venn med eksen. Å henge mye med eksen er sært. Nattlige meldinger er enda særere. At nåværende kjæreste ekskluderes fra vennskapet er i mine øyne et stort rødt flagg. Jeg hadde ikke godtatt dette. Hadde dette vært min kjæreste, og han ikke ville gitt opp dette vennskapet og ikke inkludert meg, så hadde jeg slått opp. Anonymkode: 2172e...9ae 10
Gjest DramaTheLama Skrevet 2. juli 2021 #12 Skrevet 2. juli 2021 Man må selv kjenne etter hva som er greit. Om du ikke kan leve med det må du ta et valg. jeg for min del hadde ikke orker.
~ m a u d e ~ Skrevet 2. juli 2021 #13 Skrevet 2. juli 2021 Hun klarer ikke å skifte lyspære, likevel skal hun kjøpe verktøy? ...var det første jeg tenkte da jeg leste innlegget. Men det var kanskje verktøy som han skal bruke. Sånn som dette kan du ikke ha det. Han er helt tydelig medavhengig henne, og hvis ikke han klarer å bryte kontakt med henne, så burde du bryte kontakt med han. Det er nå min mening. Det kan godt være du er den som får han til å bryte kontakten med henne, men det er noe som kan komme til å kreve uhyre mye jobb med seg selv fra hans side. Medavhengighet er noe man bærer med seg fra barndommen av. Man blir tvunget inn i en voksenrolle alt for tidlig, typisk på grunn av et søsken som er sykt, eller foreldrene sliter med psykisk sykdom eller rusmisbruk. I de verste tilfellene blir man truet på livet eller påført så mye skam, hvis man ikke hjelper den andre, at det er temmelig vanskelig å rive seg løs fra. Du vet de tilfellene hvor mennesker truer med å ta livet sitt hvis de ikke får det som de vil? Overfor en medavhengig så behøver man ofte ikke det en gang, de har fått dette prentet inn siden de var små; Hvis ikke du gjør sånn og slik, så gråter mamma, så dør pappa, så kommer barnevernet, så må du og dine søsken flytte fra hverandre, så kommer du i fengsel, så kommer du til helvete, og så videre. Og disse havner også gjerne i forhold med et menneske som vet å utnytte dette; psysisk syke, narsissister, etc. slik denne dama er et veldig godt eksempel på. Selv om det er han som har gjort det slutt, så kommer han seg ikke vekk. Målet bør være at hun skal helt ut av livet hans og at han overlater henne til seg selv. Jo før han klarer å se at hun overlever helt uten kontakt med han, jo bedre for han og for dere. Han bør også gå i terapi med medavhengighet som fokusområde. Jeg tenker at hvis han ikke vil dette, da er det bare å gå. 7
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #14 Skrevet 2. juli 2021 Hvis du blir hans eks tror du at dere kommer til å ha lik kontakt? Hvis svaret er nei så er det for min del opplagt at det er noe merkelig på gang her. Hvorfor har han behov for denne type kontakt med henne? Jeg synes det virker som han liker å holde kontakt for å ha noe å falle tilbake på hvis han blir singel igjen. Eventuelt så har han et enormt sosialt behov/oppmerksomhetssøkende Anonymkode: 940d1...623 4
Mona123 Skrevet 2. juli 2021 #15 Skrevet 2. juli 2021 Æsj nei takk. Dette hadde jeg ikke orket, synes han får velge. Hadde bare vært ok dersom du hadde samme forhold til en av dine ekser, men det har du ikke. Spørsmålet er hva får HAN ut av dette?? Er hun en plan b? Du synes jo tydeligvis ikke noe om dette, du får si det til han. Han får velge om han synes oppmerksomhet fra deg holder eller om han vil ha hennes. Jeg hadde aldri orket, livet er for kort. 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #16 Skrevet 2. juli 2021 Jeg har vært der, veldig likt mønster som deg. Trenger ikke si mer enn at jeg er singel og han er tilbake hos henne . Anonymkode: 6f457...b65 1
Rosatoast Skrevet 2. juli 2021 #17 Skrevet 2. juli 2021 Høres ut som at hun fortsatt er interessert i han, og som damer flest vil lage litt drama mellom det nye kjæresteparet. Syntes det er ganske frekt av typen din å avfeie følelsene dine så brutalt. "Vi er venner, ferdig snakka. Har du et problem så stikk", liksom... Har du kommunisert skikkelig med han om hva dette egentlig gjør med deg, og at du har hatt tanker om å forlate han pga dette? Hvis ikke, så gjør det. Og da kan du jo poengtere at du selv er venn med din eks, men dere tekster ikke til alle døgnets tider og prioriterer vennskapet ovenfor kjæreste. Det er en prinsippsak å prioritere kjæreste ovenfor en venn som er tidligere eks-kjæreste. Fortell han hva dette gjør med deg, du blir lei deg, får smålig destruktive tanker og tanker om å slå opp fordi du føler hun kommer i veien for forholdet deres. Er dette noe du vil, si.. ? Hvis han ikke møter deg på dette, så syntes jeg du skal dumpe han. For da respekterer han verken deg eller følelsene dine, og i et forhold er det et prinsipp at man respekterer disse tingene.. 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #18 Skrevet 2. juli 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Har hun bekreftet dette? For jeg synes det er merkelig at han danser slik etter hennes pipe hvis det var han som gikk. Pluss at når man har forlatt noen så er man gjerne påpasselig med klare grenser slik at man ikke gir falske forhåpninger eller blir en brems i eksens vei videre. Anonymkode: 68172...428 Skulle hun liksom be eksen hans om å bekrefte at det var han som gikk? Og hun eksen her driver stadig og legger inn bilde med hans genser og sykkel, og spør han med på ting, i stedet for å være «påpasselig med klare grenser». Så hvorfor er det i det hele tatt noen mulighet for at det var hun som dumpet han, og ikke omvendt, ut fra din beregning? Anonymkode: 65f0a...495
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #19 Skrevet 2. juli 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Min kjæreste gjennom 3 år er over 40 og er en sånn som er god venn med eksen. Hyggelig det altså. Jeg er selv venn med et par av mine ekser (den ene har jeg også barn med da). Kjæresten min har ingen egne barn. Men nå begynner jeg å bli litt lei og sliten av dette vennskapet. Jeg er 10 år yngre enn han, mulig jeg ikke er "moden" nok eller har selvinnsikt nok, eller er for sjalu eller ja.. Denne eksen hans er like gammel som han, det er nå 6 år siden bruddet mellom dem (hvor han gikk) og man skulle kanskje trodd hun hadde funnet seg en ny, men neida. Her tikker det inn meldinger dag og natt, med spørsmål om alt mellom himmel og jord ("hva skal du i helgen?Skal vi ta en øl?", "skal vi ta en kaffe", "skal vi dra i parken", "skal vi grille", "kan du hjelpe meg med å skifte lyspære", "hvilket verktøy bør jeg kjøpe til det og det" osv). Jeg bare klarer ikke helt å forstå at dette er helt normalt når man er over 40 og det ble slutt for 6 år siden og han er i et nytt forhold? Hun har heller ingen interesse av å bli kjent med meg. Han sier at de er veldig gode venner, og at sånn kommer det til å forbli, og sånn er det med den saken. Jeg må bare stole på han, sier han, for det er meg han elsker og vil være sammen med. Jeg må innrømme jeg har "stalket" henne på FB og ser at hun skifter profilbilder relativt ofte. Det bildet hun stadig vekk skifter til er et bilde av henne, tatt av han, på hans sykkel og med hans jakke på. Bakgrunnsbildet på siden hennes er av et kunstverk laget av en venn av kjæresten min, som han eier. Dette er også noe hun stadig oppdaterer (skifter til noe annet i en ukes tid, så skifter hun tilbake til disse bildene igjen og har dem i noen uker osv). Overreagerer jeg? Dere som er venn med eksen - kan dere hjelpe meg å forstå dette vennskapet? Jeg er som sagt også venn med ekser, men det er jo begrensa hvor mange ganger ila en måned man treffes når man har barn, fulltidsjobb og kjæreste. Det er ikke akkurat de jeg prioriterer å ringe i hytt og pine for å sette av tid til.. kanskje annerledes når man er barnløs? Anonymkode: fa8dd...196 Ikke greit, hadde ikke giddet Anonymkode: 9f871...bab
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #20 Skrevet 3. juli 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): AnonymBruker skrev (På 2.7.2021 den 10.37): Skulle hun liksom be eksen hans om å bekrefte at det var han som gikk? Kjæresten til TS har sagt han gikk, TS legger dette til grunn som et faktum, jeg mener hun bør ta med i vurderingen sin at dette ikke nødvendigvis stemmer. AnonymBruker skrev (12 timer siden): Så hvorfor er det i det hele tatt noen mulighet for at det var hun som dumpet han, og ikke omvendt, ut fra din beregning? Det kan jo være at hun tror han har gått videre ettersom han har fått en ny kjæreste og at det ikke er så viktig med grenser da. Ingen av oss vet hvem som gikk fra hvem i dette tilfellet. Ut fra TS' framstilling av at han hopper når eksen sier hopp, og at han ikke er villig til å revurdere grensene for dette vennskapet selv ikke når den nye kjæresten sier det er ugreit, gjør at jeg holder en knapp på at det var dama som gikk. Men at hun synes det er greit å ha kontroll på han, eventuelt at det er kjekt med en handyman som stiller opp minuttet hver gang hun trenger noe. Anonymkode: 68172...428 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå