Gå til innhold

Er det sant at en frisør bare tjener utbetalt ca 20 000 i mnd?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg så en episode av Luksufellen, der det var en kvinnelig frisør som var med som Luksusfellen-deltaker.

I prat med Lene Drange, programlederen, sier frisøren at hun har fri hver onsdag (og jobber altså lørdager og ellers de andre dagene i uka) og har utbetalt bare 20 000 kr i måneden. 

Er det faktisk mulig? Det er jo hårreisende lite for en fulltidsjobb i dag? 

Anonymkode: 7c236...0bd

• Liker 2
Skrevet (endret)

Det er selvsagt mulig. Men sannsynligvis skyldes dette for høyt skattetrekk.

Man bruker bruttoinntekt når man snakker inntekt.

Endret av PetterKanin
AnonymBruker
Skrevet

19 000 hadde jeg utbetalt da jeg jobbet som frisør.

Anonymkode: 4b60d...c3b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min frisør har utbetalt over 30000kr. Kommer an på arbeidsavtale, og kundemasse. Dersom man har fastlønn + provisjon+ fulle lister kan man tjene Ok.

Anonymkode: e069f...2f2

• Liker 2
Skrevet
2 hours ago, PetterKanin said:

Det er selvsagt mulig. Men sannsynligvis skyldes dette for høyt skattetrekk.

Man bruker bruttoinntekt når man snakker inntekt.

De oppgir aldri bruttoinntekt på Luksusfellen. 

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg så en episode av Luksufellen, der det var en kvinnelig frisør som var med som Luksusfellen-deltaker.

I prat med Lene Drange, programlederen, sier frisøren at hun har fri hver onsdag (og jobber altså lørdager og ellers de andre dagene i uka) og har utbetalt bare 20 000 kr i måneden. 

Frisører har vel ikke åpent på søndager?

Skrevet
Knirke skrev (26 minutter siden):

De oppgir aldri bruttoinntekt på Luksusfellen. 

Ikke så rart når de må forholde seg til hva som er tilgjengelog der og da, ikke reell nettoinntekt for året som helhet. Poenget mitt er st det man har utbetalt sier for lite om den reelle bruttoinntekten.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

En bekjent er frisør, og har forstått det sånn at lønnen er delt i to - fastlønn + provisjon av salg.d

Så har en ikke fulle timebøker og er dårlig på mersalg, da blir lønna lav.

Anonymkode: 5ffa2...19b

• Liker 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er en brukbar distanse fra median selvsagt, men det er jo tilfelle for frisører i ganske europeiske mange land.

samtidig så er jo gjennomsnittlig kjøpekraft ganske høy i norge, i europeisk sammenheng. Så den lønnen gir deg ikke dårligere råd en den gjennomsnittlige europeer.

Endret av Chomsky89
AnonymBruker
Skrevet
Traktor skrev (2 timer siden):

Frisører har vel ikke åpent på søndager?

Jeg snakker selvfølgelig om ARBEIDSDAGER, når jeg sier "de andre dagene i uka". Trodde det var en selvfølge.

TS

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Tror dessverre det er vanlig lønn for frisører og hudpleiere. Veldig dårlig betalt begge yrkene.

Anonymkode: 27344...09d

• Liker 1
Skrevet

Det kommer nok an på hva slags avtale de har. Noen er ansatt i salongen og har fastlønn og kanskje pluss provisjon. 

Andre leier stol i salong. Da er de helt avhengige av hvor mange kunder de har.

Med tanke på hvor mange frisører det er, og med billigkjeder som, kan nok lønnen innen yrket variere veldig. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg snakker selvfølgelig om ARBEIDSDAGER, når jeg sier "de andre dagene i uka". Trodde det var en selvfølge.

TS

For meg er søndag like mye en arbeidsdag som lørdag og alle andre dager. Så ingen selvfølge det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er elendig betalt i frisørbransjen, bare sjekk frisøroverenskomsten. Minstelønna for en hjelpearbeider under 18 år er 95kr. I kommunen er minstelønn unge arb.takere 139 (før årets oppgjør).

Anonymkode: 60c81...dfb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

20 000 utbetalt i måneden er jo relativt godt betalt, syns jeg.
Jeg hadde ihvertfall vært ganske fornøyd med det. Men nå har jeg jo ikke noe jobb heller, da.

Anonymkode: 72d46...8ac

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Traktor skrev (17 timer siden):

For meg er søndag like mye en arbeidsdag som lørdag og alle andre dager. Så ingen selvfølge det. 

Jo, for du sier selv du skjønte at frisørsalonger ikke har åpent søndager i innlegget ditt lenger oppe. Så da skjønte du selvfølgelig garantert at det gjaldt arbeidsdagene. Du gjør deg bare vanskelig.

TS

• Liker 9
Skrevet

Veldig forskjellig hvor mye frisører tjener. Kan tjene alt fra mellom 20 000  til 40-50 000 ++ brutto  på en mnd i en 100% stilling. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Frisør er kjent for å være et dårlig betalt yrke. Når det er sagt så tjente jeg rundt 20 000 selv da jeg jobbet som apotektekniker. På et tidspunkt hadde jeg 120 kr/timen.

Anonymkode: 3b873...a75

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sett ferdig Luksusfellen-episoden jeg nevnte innledningsvis, og det viser seg at selv om programlederne i starten sa at hun har en 100% stilling som frisør, så tok hun ofte korte dager og fylte ikke opp dagene sine helt bestandig. Derfor var lønnen netto så lav som 20.000 kr, tydeligvis.

I slutten av programmet forandret dette seg litt. Inkl barnebidrag og barnetrygd som alenemor (hun var gjennom et nylig brudd, sa de) til en to-åring, så satte de opp 26.500 på den nye budsjett-tavlen i programmet. Jeg vet ikke hvor mye av det som var barnebidrag fra barnefar og barnetrygd (hun får jo to barnetrygder som alenemor? noe som utgjør et par tusen), men det kan virke som om hun i det minste har begynt å tjene i alle fall et par tusen mer i mnd på jobben sin som frisør?

Uansett synes jeg 22.000 (ca?) er lite for en heltidsjobb.

- TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.7.2021 den 10.33):

Jeg har sett ferdig Luksusfellen-episoden jeg nevnte innledningsvis, og det viser seg at selv om programlederne i starten sa at hun har en 100% stilling som frisør, så tok hun ofte korte dager og fylte ikke opp dagene sine helt bestandig. Derfor var lønnen netto så lav som 20.000 kr, tydeligvis.

I slutten av programmet forandret dette seg litt. Inkl barnebidrag og barnetrygd som alenemor (hun var gjennom et nylig brudd, sa de) til en to-åring, så satte de opp 26.500 på den nye budsjett-tavlen i programmet. Jeg vet ikke hvor mye av det som var barnebidrag fra barnefar og barnetrygd (hun får jo to barnetrygder som alenemor? noe som utgjør et par tusen), men det kan virke som om hun i det minste har begynt å tjene i alle fall et par tusen mer i mnd på jobben sin som frisør?

Uansett synes jeg 22.000 (ca?) er lite for en heltidsjobb.

- TS

Jeg jobbet tidligere som frisør, en 80% stilling er det samme som en 100% stilling feks, fordi man får ofte bedre betalt på 80% pga provisjon osv pga man lettere får fylt opp listene. 

jeg hadde utbetalt alt fra 12-16.000 mnd. Med en så lav skatteprosent som 10%. 17/18.000 var det meste jeg fikk utbetalt etter en hard desember måned, og jeg jobbet i en av de beste frisørsalongene. 

kunne aldri ha levd på dette, så jeg sluttet, og startet ny utdanning. 

Hadde hun 20.000, så er dette bra. For å være frisør. Men en veldig dårlig lønn når man er alene med barn, men hun får vel bostøtte i tillegg da. 

Anonymkode: 395eb...4e2

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...