AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #1 Skrevet 2. juli 2021 Hver ettermiddag, hver fridag, ferie…matpakker på skolen osv føler jeg må være perfekt for ungene- de skal ikke mangle noe, de skal ha underholdning hele tiden og ikke kjede seg ett sekund. Blir ekstremt stresset hvis ikke alle rundt meg er 100% fornøyd hele tiden. Det gjelder også familie og venner..og jeg føler at det er mitt ansvar å påse at dette skjer. Blir helt utmattet av mine egne krav til meg selv. Noen som kjenner seg igjen eller har noen råd? Anonymkode: 9cef7...b39 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #2 Skrevet 2. juli 2021 https://helplinkpsykolog.no/flink-pike-syndrom/ se om du kjenner deg igjen i dette Anonymkode: 091ea...4a3 6
MammaMums Skrevet 2. juli 2021 #3 Skrevet 2. juli 2021 Klemmer deg masse❤️❤️ Ikke kast bort livet ditt på å ha det sånn her... Klarer du ikke å stresse ned- søk hjelp❤️ Lifecoach, yoga, pusteteknikker, vær i naturen alene- få ned kortisolnivået i blodet ditt ( stresshornonet) pluss mye mer👍👍Psykolog, ja masse hjelp å få❤️❤️❤️
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #4 Skrevet 2. juli 2021 Jeg får hjelp på DPS, psykiater og fastlege-men ting tar tid. Nå er det sommerferie og 3 uker med underholdning hver dag og er redd for at jeg ikke klarer å få en 6er på eksamen hver dag i 3 uker. Anonymkode: 9cef7...b39
Gjest WhisperingWind Skrevet 2. juli 2021 #5 Skrevet 2. juli 2021 Gi litt faen. Før du kræsjer. ALT blir så mye bedre når du innser at ingenting er eller trenger å være perfekt. Her sitter jeg og burde støvsuge teppet. Før hadde jeg blitt gal og måtte bare gjort det. Nå er det mer "Meh. Gjør det når jeg gidder" Verden går ikke under 🥳
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #6 Skrevet 2. juli 2021 WhisperingWind skrev (1 time siden): Gi litt faen. Før du kræsjer. ALT blir så mye bedre når du innser at ingenting er eller trenger å være perfekt. Her sitter jeg og burde støvsuge teppet. Før hadde jeg blitt gal og måtte bare gjort det. Nå er det mer "Meh. Gjør det når jeg gidder" Verden går ikke under 🥳 Ja, jeg må faktisk lære meg å gi mer faen! Men det er ikke så lett😜 Dette har pågatt siden jeg fikk barn for 10 år siden. Helt siden fødsel. Var ikke sånn før. Anonymkode: 9cef7...b39
Gjest WhisperingWind Skrevet 2. juli 2021 #7 Skrevet 2. juli 2021 (endret) AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Ja, jeg må faktisk lære meg å gi mer faen! Men det er ikke så lett😜 Dette har pågatt siden jeg fikk barn for 10 år siden. Helt siden fødsel. Var ikke sånn før. Anonymkode: 9cef7...b39 Så hjernen din skiftet ut en bane. Du må skru av den sikringen og ta et steg tilbake. Og fordel oppgaver! 10 år gamle unger kan lage egne matpakker, rydde eget rot, sortere skittentøy, brette klær. Du er mor, men ikke slave og hushjelp. Sett foten ned for din egen del. Og hver gang du kjenner "ticks", STOPP. Gå bort til speilet og se på deg selv og si "Fuck it!" For hva enn det er så skjer det ikke noe om du lar vær å gjøre whatever du føler du må gjøre. Endret 2. juli 2021 av WhisperingWind
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #8 Skrevet 2. juli 2021 WhisperingWind skrev (1 time siden): Så hjernen din skiftet ut en bane. Du må skru av den sikringen og ta et steg tilbake. Og fordel oppgaver! 10 år gamle unger kan lage egne matpakker, rydde eget rot, sortere skittentøy, brette klær. Du er mor, men ikke slave og hushjelp. Sett foten ned for din egen del. Og hver gang du kjenner "ticks", STOPP. Gå bort til speilet og se på deg selv og si "Fuck it!" For hva enn det er så skjer det ikke noe om du lar vær å gjøre whatever du føler du må gjøre. Yes! Det skal prøves! Tar imot alle råd med takk Anonymkode: 9cef7...b39
Xfreya Skrevet 2. juli 2021 #9 Skrevet 2. juli 2021 Barn trenger ikke perfekte foreldre. Perfeksjon er direkte skadelig! Barn trenger å se at voksne gjør feil, sier unnskyld og har et bredt register av følelser. Tenk på det presset du legger på barnet ditt, om barnet tar etter ditt eksempel og stresser seg syk for at alt skal være perfekt! Legg lista lavt, og kos dere sammen istedet 😊 5
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #10 Skrevet 3. juli 2021 Xfreya skrev (9 timer siden): Barn trenger ikke perfekte foreldre. Perfeksjon er direkte skadelig! Barn trenger å se at voksne gjør feil, sier unnskyld og har et bredt register av følelser. Tenk på det presset du legger på barnet ditt, om barnet tar etter ditt eksempel og stresser seg syk for at alt skal være perfekt! Legg lista lavt, og kos dere sammen istedet 😊 Jeg er enig i dette, men opplever at når lista legges lavt så blir det «kjeeedelig» og mye mas. Det er det jeg ikke takler-for da føler jeg at jeg har misslykkes og at jeg ikke får det til. Mest krevende for meg er å være hjemme uten planer. Da føler jeg meg så urolig innvendig at jeg vet ikke hvor jeg skal begynne Anonymkode: 9cef7...b39
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #11 Skrevet 3. juli 2021 Jeg var sånn.......fikk meg en skikkelig vekker da min mor ble alvorlig syk og døde. Hun hadde og «ventet» på alt det som var gøy i livet, skulle bare rydde/vaske/bake osv først. Jeg ville ikke lenger bruke hele livet mitt på å pusse fasade, det er mer enn godt nok å ikke være best i klassen🙌🏻 Jeg har det mye bedre nå, lever livet med lave skuldre💕 Anonymkode: 0b62f...da7 5
Gjest WhisperingWind Skrevet 3. juli 2021 #12 Skrevet 3. juli 2021 (endret) AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg er enig i dette, men opplever at når lista legges lavt så blir det «kjeeedelig» og mye mas. Det er det jeg ikke takler-for da føler jeg at jeg har misslykkes og at jeg ikke får det til. Mest krevende for meg er å være hjemme uten planer. Da føler jeg meg så urolig innvendig at jeg vet ikke hvor jeg skal begynne Anonymkode: 9cef7...b39 Og da må du si "Slutt å mas og gjør det sjæl" 😅 Og den uroen er farlig. Er oppskriften på kræsje. Start i det små. Har du fri og ingen planer? Ok. Hvem ER du? Hva liker du å gjøre? Har du en lidenskap eller hobby? Du må finne noe som bare er ditt. Noe du kan gjøre for KUN DEG SELV. Du må lære deg å bli litt egoistisk. Du skal ikke leve kun for barna dine. En lykkelig mamma er en mamma som er lykkelig med seg selv. Endret 3. juli 2021 av WhisperingWind
Hactar Skrevet 3. juli 2021 #13 Skrevet 3. juli 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg er enig i dette, men opplever at når lista legges lavt så blir det «kjeeedelig» og mye mas. Det er det jeg ikke takler-for da føler jeg at jeg har misslykkes og at jeg ikke får det til. Mest krevende for meg er å være hjemme uten planer. Da føler jeg meg så urolig innvendig at jeg vet ikke hvor jeg skal begynne Anonymkode: 9cef7...b39 Kanskje planen din skal være at denne ferien skal barna erfare at det ikke er farlig å kjede seg. Kanskje både du og de kan oppdage at i kjedsommeligheten vokser det initiativ. Hvis du har lyst å prøve på det, er der viktig at ikke skjerm er tilgjengelig som avspredning til enhver tid, for da er det vanskelig å finne på noe som krever litt mer før det er gøy. Ellers er barn nokså enkle. Spar en populær aktivitet til slutten av ferien, så er det mye sannsynlig at det er den de husker best. 3
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #14 Skrevet 3. juli 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg er enig i dette, men opplever at når lista legges lavt så blir det «kjeeedelig» og mye mas. Det er det jeg ikke takler-for da føler jeg at jeg har misslykkes og at jeg ikke får det til. Mest krevende for meg er å være hjemme uten planer. Da føler jeg meg så urolig innvendig at jeg vet ikke hvor jeg skal begynne Anonymkode: 9cef7...b39 Du må legge bort tanken om at vellykkede mødre er de som har barn som aldri skriker at de kjeeeeder seg. Vi vellykkede mødre (du kan bli en av oss!😄) har unger som gråter og skriker av frustrasjon, og kjeeeeder seg mange ganger. Jobben din som vellykket mor er å ruste dem til å takle livet når de er sinte, kjeder seg og er frustrerte. Og det innebærer at de faktisk må få kjenne på de følelsene og møte motgang. For livet er jo fylt av masse smerte, frustrasjon og kjedsomhet (men heldigvis ikke bare det). I stedet for å tenke at du skal ordne opp i alt, så kjenn på den tilfredsstillelsen det er når ungene har dødd av frustrasjon og kjedsomhet og INGEN har det så ille som dem, og ti minutter etterpå sitter de fordypet i noe de aldri hadde kommet på hadde det ikke vært for den kjedsomheten. Og du har ikke gjort noen ting, og dermed alt, siden du har latt dem takle det selv. Du klarer det!👍❤️ Anonymkode: 9176a...1e9 7
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #15 Skrevet 4. juli 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Du må legge bort tanken om at vellykkede mødre er de som har barn som aldri skriker at de kjeeeeder seg. Vi vellykkede mødre (du kan bli en av oss!😄) har unger som gråter og skriker av frustrasjon, og kjeeeeder seg mange ganger. Jobben din som vellykket mor er å ruste dem til å takle livet når de er sinte, kjeder seg og er frustrerte. Og det innebærer at de faktisk må få kjenne på de følelsene og møte motgang. For livet er jo fylt av masse smerte, frustrasjon og kjedsomhet (men heldigvis ikke bare det). I stedet for å tenke at du skal ordne opp i alt, så kjenn på den tilfredsstillelsen det er når ungene har dødd av frustrasjon og kjedsomhet og INGEN har det så ille som dem, og ti minutter etterpå sitter de fordypet i noe de aldri hadde kommet på hadde det ikke vært for den kjedsomheten. Og du har ikke gjort noen ting, og dermed alt, siden du har latt dem takle det selv. Du klarer det!👍❤️ Anonymkode: 9176a...1e9 ❤️❤️ må prøves det også! Må bare holde ut deres kjedsomhet selv i den tiden det varer- kanskje hørselvern😜😂 Anonymkode: 9cef7...b39
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #16 Skrevet 4. juli 2021 AnonymBruker skrev (På 2.7.2021 den 13.50): Jeg får hjelp på DPS, psykiater og fastlege-men ting tar tid. Nå er det sommerferie og 3 uker med underholdning hver dag og er redd for at jeg ikke klarer å få en 6er på eksamen hver dag i 3 uker. Anonymkode: 9cef7...b39 Tenk heller at det beste for ungene er å la de underholde seg selv. Det er bra for kreativitet og fantasi å få kjede seg:) Anonymkode: f3d8c...df1 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #17 Skrevet 4. juli 2021 15 minutter siden, AnonymBruker said: Tenk heller at det beste for ungene er å la de underholde seg selv. Det er bra for kreativitet og fantasi å få kjede seg:) Anonymkode: f3d8c...df1 Dette. Du får ingen 6-er om barna ikke får kjede seg litt. Anonymkode: 1429f...389 2
Gjest WhisperingWind Skrevet 4. juli 2021 #18 Skrevet 4. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): ❤️❤️ må prøves det også! Må bare holde ut deres kjedsomhet selv i den tiden det varer- kanskje hørselvern😜😂 Anonymkode: 9cef7...b39 De er store nok til å bli kastet ut i frisk luft 😅
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #19 Skrevet 4. juli 2021 4 hours ago, AnonymBruker said: ❤️❤️ må prøves det også! Må bare holde ut deres kjedsomhet selv i den tiden det varer- kanskje hørselvern😜😂 Anonymkode: 9cef7...b39 Om det er vanskelig så tenk at dette er en del av eksamen. Du vil vel at barna dine skal være ønsket på besøk hos andre også. Vi har et vennepar som er slik som du beskriver deg selv, barna skal underholdes hele tiden. Ene barnet er venn med vårt barn og er ganske slitsom å ha på besøk. Han forventer underholdning her også, og maser hele tiden om at han kjeder seg og spør meg hva vi skal gjøre nå, hva skal vi gjøre etterpå, kan vi dra på kino, trampolinepark, badeland osv. Påstår at de ikke har noe å gjøre, selv om vi har skog rett utenfor døra, lekeplass rett borti gata og et barnerom fullt av leker. Sønnen vår har ingen problemer med å finne på noe selv når han er alene eller med andre venner, men denne vennen vil ingenting av dette fordi det er "kjedelig". Som regel får han etter kort tid med seg vår sønn hjem til seg i stedet fordi "det skjer aldri noe her". (Det er ikke sant, men det skjer ikke noe HELE tiden.) Og der står foreldrene klare til å underholde og/eller kjøre dem dit sønnen befaler. 😅 Anonymkode: 1429f...389
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #20 Skrevet 4. juli 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Om det er vanskelig så tenk at dette er en del av eksamen. Du vil vel at barna dine skal være ønsket på besøk hos andre også. Vi har et vennepar som er slik som du beskriver deg selv, barna skal underholdes hele tiden. Ene barnet er venn med vårt barn og er ganske slitsom å ha på besøk. Han forventer underholdning her også, og maser hele tiden om at han kjeder seg og spør meg hva vi skal gjøre nå, hva skal vi gjøre etterpå, kan vi dra på kino, trampolinepark, badeland osv. Påstår at de ikke har noe å gjøre, selv om vi har skog rett utenfor døra, lekeplass rett borti gata og et barnerom fullt av leker. Sønnen vår har ingen problemer med å finne på noe selv når han er alene eller med andre venner, men denne vennen vil ingenting av dette fordi det er "kjedelig". Som regel får han etter kort tid med seg vår sønn hjem til seg i stedet fordi "det skjer aldri noe her". (Det er ikke sant, men det skjer ikke noe HELE tiden.) Og der står foreldrene klare til å underholde og/eller kjøre dem dit sønnen befaler. 😅 Anonymkode: 1429f...389 Ja-enig. Det må være en del av eksamen. Når de er med venner er det som regel underholdning nok. Ungene er egentlig ikke så kravstore, men det er kravene jeg setter til meg selv jeg ikke klarer å takle. Føler aldri at ting jeg gjør er bra nok Anonymkode: 9cef7...b39
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå