AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #1 Skrevet 2. juli 2021 Jeg eier nedbetalt bolig til 4.800.000, har lønn på 580.000 brutto i året (utbetalt 31.000 pr mnd). Jeg har videre 1.000.000 stående i fond med en gjennomsnittlig avkastning på 5.000 i mnd. før skatt som jeg ikke tar ut. Kan jeg bruke opp hele lønna med god samvittighet eller bør jeg sette av mer til langsiktig sparing som pensjon, en regnværsdag e.l? Midlertidig sparing til forbruk tenker jeg å sette av fra måneds lønna. Hva tenker dere andre om min økonomiske situasjon? Har litt angst for å bruke penger, derfor spør jeg etter realistiske synspunkter her. Anonymkode: a06d7...41c 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #2 Skrevet 2. juli 2021 Hvor gammel er du? Anonymkode: 4770f...b8f 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #3 Skrevet 2. juli 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvor gammel er du? Anonymkode: 4770f...b8f 35 år i år. Anonymkode: a06d7...41c 1
MammaMums Skrevet 2. juli 2021 #4 Skrevet 2. juli 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg eier nedbetalt bolig til 4.800.000, har lønn på 580.000 brutto i året (utbetalt 31.000 pr mnd). Jeg har videre 1.000.000 stående i fond med en gjennomsnittlig avkastning på 5.000 i mnd. før skatt som jeg ikke tar ut. Kan jeg bruke opp hele lønna med god samvittighet eller bør jeg sette av mer til langsiktig sparing som pensjon, en regnværsdag e.l? Midlertidig sparing til forbruk tenker jeg å sette av fra måneds lønna. Hva tenker dere andre om min økonomiske situasjon? Har litt angst for å bruke penger, derfor spør jeg etter realistiske synspunkter her. Anonymkode: a06d7...41c Kjøp deg en skikkelig god ufør-forsikring, legg av 5000,- i mnd til pensjon - så bruker du resten👍👍 Kos deg i livet mens du lever, pist ut og sett pris på hver dag du får❤️ Du er i en fantastisk økonomisk situasjon, så dette bør du nyte. Fortsetter angsten- så jobber du med den på et profesjonelt nivå👍 Heia deg👍👏👍 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #5 Skrevet 2. juli 2021 Mine forslag: Spar opp en buffer på 40-50 000 i tilfelle du trenger penger raskt (bil på verksted, kjøleskap som streiker). Sett fast trekk til pensjonssparing Sett fast trekk til sparing til ferie, hobby, osv. Sett av et fast beløp som du kan bruke på deg selv hver måned. Anonymkode: 7b17c...f97 3
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #6 Skrevet 2. juli 2021 Du er jo i en kjempefin situasjon, men om de eneste sparepengene du har er i fond, ville jeg spart opp litt på en konto også. I tillegg ville jeg fortsatt å spare litt mer i fond til pensjon. Men det trenger ikke være så mye, kanskje et par tusen på hver i mnd? Anonymkode: 4770f...b8f 3
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #7 Skrevet 2. juli 2021 Det er vel alltids greit å spare til pensjon. Men det høres jo ut som om du er ganske godt dekket som det er, så det er ikke store beløpet du trenger å spare hver måned. Du må også tenke på om det er sannsynlig at det vi skje endringer i livet ditt i fremtiden, som vil gjøre at en ekstra buffer vil komme godt med. (Flytte til et dyrere sted, kjøpe større og dyrere bolig, kjøpe hytte, få deg dyrere bil, få barn, eller noe annet.) Om noe av dette KAN være sannsynlig, er det lurt å spare litt til det. Men samtidig er det viktig å leve her og nå, og ikke bare sette av alle pengene til "fremtiden". Anonymkode: 84585...a9a 3
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #8 Skrevet 2. juli 2021 Du må regne på hva du ønsker som pensjonist, både hvilket liv du da ønsker, og hva det koster. For å opprettholde min lønn fra fylte 67 må jeg i følge kalkulatorer på nett spare mer enn 10 000 i måneden. I tillegg ønsker vi en bolig i varmen, og da må sparingen være enda større. Dette kommer selvfølgelig på toppen av nedbetalt bolig. Anonymkode: 70262...6b3
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #9 Skrevet 2. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du må regne på hva du ønsker som pensjonist, både hvilket liv du da ønsker, og hva det koster. For å opprettholde min lønn fra fylte 67 må jeg i følge kalkulatorer på nett spare mer enn 10 000 i måneden. I tillegg ønsker vi en bolig i varmen, og da må sparingen være enda større. Dette kommer selvfølgelig på toppen av nedbetalt bolig. Anonymkode: 70262...6b3 Hvilken kalkulator er dette? Anonymkode: 35eac...2d7 2
MammaMums Skrevet 2. juli 2021 #10 Skrevet 2. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvilken kalkulator er dette? Anonymkode: 35eac...2d7 Ååå... det lurer jeg også på !! Har prøvd meg frem på nett før- men detter fort av 🙈
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #11 Skrevet 2. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du må regne på hva du ønsker som pensjonist, både hvilket liv du da ønsker, og hva det koster. For å opprettholde min lønn fra fylte 67 må jeg i følge kalkulatorer på nett spare mer enn 10 000 i måneden. I tillegg ønsker vi en bolig i varmen, og da må sparingen være enda større. Dette kommer selvfølgelig på toppen av nedbetalt bolig. Anonymkode: 70262...6b3 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du er jo i en kjempefin situasjon, men om de eneste sparepengene du har er i fond, ville jeg spart opp litt på en konto også. I tillegg ville jeg fortsatt å spare litt mer i fond til pensjon. Men det trenger ikke være så mye, kanskje et par tusen på hver i mnd? Anonymkode: 4770f...b8f AnonymBruker skrev (2 timer siden): Mine forslag: Spar opp en buffer på 40-50 000 i tilfelle du trenger penger raskt (bil på verksted, kjøleskap som streiker). Sett fast trekk til pensjonssparing Sett fast trekk til sparing til ferie, hobby, osv. Sett av et fast beløp som du kan bruke på deg selv hver måned. Anonymkode: 7b17c...f97 Uff, føler hele livet dreier seg om sparing, har bare spart hittil og det anbefales her enda mer. Når kan man slappe av litt og ikke tenke økonomi? Får pensjon fra det offentlige, pluss den millionen jeg har i fond og over 5000 i avkastning hver måned til jeg går av. Anonymkode: a06d7...41c
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #12 Skrevet 2. juli 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Uff, føler hele livet dreier seg om sparing, har bare spart hittil og det anbefales her enda mer. Når kan man slappe av litt og ikke tenke økonomi? Får pensjon fra det offentlige, pluss den millionen jeg har i fond og over 5000 i avkastning hver måned til jeg går av. Anonymkode: a06d7...41c Det at du har offentlig hjelper deg jo litt, vi sparer mindre til mannen, som har offentlig ordning. Jeg gjør "både og". Sparer ikke mer enn det jeg håper på å kunne bruke selv. Og bruker nok til å ha det veldig godt også nå. Feilen du har gjort er nok å spare for mye i bolig. Det krever mye, og lønner seg egentlig ikke. Det er nesten nullrente, det er inflasjon, og skattefordelene ved å ha lån er store. Vi skrudde sparing i bolig ned til minimum i det vi kom under 70% egenkapital. Dette finansierer fond/pensjonssparing, og vel så det, og kaster av seg 10-15% i året, med rentesrente effekten på toppen. Anonymkode: 70262...6b3 3
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #13 Skrevet 2. juli 2021 Det er alltid greit og ha litt penger på bok. Hva gjør du med uforutsette ting f.eks? Plutselig ryker kjøleskap, komfyr etc. man kan jo ikke alltid låne det blir dyrt. Hva hvis du skal fikse noe på huset det kan og bli dyrt. Da jeg ble syk og måtte gå privat så kom sparepenger godt med. Dessuten havnet jeg på ufør. Får litt i forsikring men det jeg får utbetalt fra nav det er jo vesentlig mindre enn vanlig lønn selv med mindre skatt. Jeg var bare 46 år da jeg havnet i dette. Så ikke den kom for og si det sånn. Skulle jobbe til jeg var 67 år tenkte jeg. Anonymkode: bfbe6...fe5
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #14 Skrevet 2. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er alltid greit og ha litt penger på bok. Hva gjør du med uforutsette ting f.eks? Plutselig ryker kjøleskap, komfyr etc. man kan jo ikke alltid låne det blir dyrt. Hva hvis du skal fikse noe på huset det kan og bli dyrt. Da jeg ble syk og måtte gå privat så kom sparepenger godt med. Dessuten havnet jeg på ufør. Får litt i forsikring men det jeg får utbetalt fra nav det er jo vesentlig mindre enn vanlig lønn selv med mindre skatt. Jeg var bare 46 år da jeg havnet i dette. Så ikke den kom for og si det sånn. Skulle jobbe til jeg var 67 år tenkte jeg. Anonymkode: bfbe6...fe5 Jeg har ca 50.000 på bok, men det står på brukskonto så tenkte ikke på å få det med her. Anonymkode: a06d7...41c
Taluno Skrevet 2. juli 2021 #15 Skrevet 2. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Uff, føler hele livet dreier seg om sparing, har bare spart hittil og det anbefales her enda mer. Når kan man slappe av litt og ikke tenke økonomi? Får pensjon fra det offentlige, pluss den millionen jeg har i fond og over 5000 i avkastning hver måned til jeg går av. Anonymkode: a06d7...41c Jeg sparer nå, for å kunne slappe av uten å tenke på økonomi når jeg skal pensjoneres. Jeg for min del slapper mer av økonomisk når jeg sparer både til pensjon og har buffer på noen månedslønner. For meg er gir det ronå trygghet å spare litt hver måned nå når jeg kan, og vite at jeg har noe på kontoene dersom det skulle skje noe. Jeg sparer også litt for å kunne unne meg ekstra mye i ferier. Jeg føler ikke jeg sparer veldig store beløper hver måned, og har godt med rom for å unne meg ting i hverdagen. Er like gammel som deg, og har omtrent lik utbetalt lønn. Sparer rundt 3000 til sammens hver måned.
Doppler Skrevet 2. juli 2021 #16 Skrevet 2. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har ca 50.000 på bok, men det står på brukskonto så tenkte ikke på å få det med her. Anonymkode: a06d7...41c Ikke hør på alle disse som sier at du trenger å spare mer! Det er ikke sant! Du kan spare om du har lyst, men du må ikke. Bufferkonto er fullstendig unødvendig. Skaff deg en ramme på 500 000 som rammelån i bolig, det er billig kreditt (jeg har 1,3% rente på mitt) og eliminerer behovet for sparekonto. Sett inn penger du har til overs i fond. Trenger du penger til større investeringer (bil, båt, opppussing) så bruker du rammekreditten på boligen. Etter det betaler du ned kreditten jevnt og trutt. La pengene i fondet stå urørte og godgjøre seg til pensjonsalder. Du er i meget god økonomisk situasjon, så nyt det! 3
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #17 Skrevet 2. juli 2021 Doppler skrev (2 minutter siden): Ikke hør på alle disse som sier at du trenger å spare mer! Det er ikke sant! Du kan spare om du har lyst, men du må ikke. Bufferkonto er fullstendig unødvendig. Skaff deg en ramme på 500 000 som rammelån i bolig, det er billig kreditt (jeg har 1,3% rente på mitt) og eliminerer behovet for sparekonto. Sett inn penger du har til overs i fond. Trenger du penger til større investeringer (bil, båt, opppussing) så bruker du rammekreditten på boligen. Etter det betaler du ned kreditten jevnt og trutt. La pengene i fondet stå urørte og godgjøre seg til pensjonsalder. Du er i meget god økonomisk situasjon, så nyt det! Rammekreditt er alltid dyrere enn ordinært lån. Banken sier aldri nei om vi vil trekke på lånet. De prøver seg jo med gebyr, men da er det rimeligere å bytte bank, og da gir de seg med en gang. Anonymkode: 70262...6b3
Doppler Skrevet 2. juli 2021 #18 Skrevet 2. juli 2021 (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Rammekreditt er alltid dyrere enn ordinært lån. Banken sier aldri nei om vi vil trekke på lånet. De prøver seg jo med gebyr, men da er det rimeligere å bytte bank, og da gir de seg med en gang. Anonymkode: 70262...6b3 Ja det er noe dyrere enn vanlig lån, men ikke mye. Med gode bankavtaler er det veldig liten forskjell(Hvor mange tilbyr lån under 1,3%? Jeg har danske bank med akademiker avtale) Det er uansett myyye billigere enn å la mye penger stå på en sparerentekonto med lav rente. De pengene setter hun heller inn i fond. I den situasjonen som TS er regner jeg med at hun har god kontroll på økonomien, og betaler tilbake fort når hun eventuelt bruker av rammen. Det er veldig enkelt, man slipper å forholde seg til banken og friheten er enorm! Endret 2. juli 2021 av Doppler
PM75 Skrevet 2. juli 2021 #19 Skrevet 2. juli 2021 Jeg tipper du har brukt mye av livet på å spare og ikke levd så mye? Mitt råd er å nyte livet litt mer, for økonomisk sett er du trygg! 3
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #20 Skrevet 2. juli 2021 PM75 skrev (33 minutter siden): Jeg tipper du har brukt mye av livet på å spare og ikke levd så mye? Mitt råd er å nyte livet litt mer, for økonomisk sett er du trygg! Takk, det stemmer:) Anonymkode: a06d7...41c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå