Gå til innhold

E-konsultasjon hos fastlege

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg er ganske ofte hos legen for tiden (langtidssykemelding m oppfølging), og betaler 212,-/222,- alt etter om vi bikker 20 minutter. Tiden går fort, og jeg hadde et par enkle rett frem spørsmål ang noe helt annet som jeg liksom aldri fikk tid til. Derfor sendte jeg dem inn som e-konsultasjon (hadde aldri bestilt en ekstra vanlig legetime for dette, og det er ikke noe akutt. Hadde nok tatt ca 5 min). 

Jeg vet at det skal koste det samme som en vanlig fysisk legetime, så jeg ventet den prisen på meldingen om betaling. Evt om det koster ekstra for resept? Fikk en resept pga ene spørsmålet. Men regningen var på 332,-? Nå er ikke pengene et problem altså (bikker frikort uansett nå), men jeg bare forstår ikke summen?

Noen som har peiling? Fikk svar på kveldstid - kan det ha noe å si? Ser jo på oversikten over egenandeler at konsultasjoner på kveld er dyrere, men det trodde jeg var typisk legevakt - ikke når legen selv «velger» å gjøre den jobben på kveldstid? 🤷‍♀️

Anonymkode: fd0a9...cc2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Og det fant jeg ut at egenandelen er den for konsultasjon på kveldstid.

Er det vanlig? Jeg har jo ingen innvirkning på når på døgnet legen svarer? Er e-konsultasjoner alltid dyrere med kveldstakst?

TS

AnonymBruker
Skrevet

Kveldstakst ja. Helt vanlig og logisk at noen av de må tas unna på kveldstid 🙂 og ofte bedre for pasienten å slippe å dra fra jobb osv. det betyr jo ingen ting for deg med tanke på frikort osv. neste gang «sparer» du det til du likevel skulle hatt time om det ikke er hast

Anonymkode: 672ae...261

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan fikk du den regningen egentlig? Jeg hadde videokonsultasjon, da fikk jeg regning på SMS rett etterpå, men jeg har aldri fått faktura for de to e-konsultasjonene jeg har hatt, og det er jo veldig rart. Legen min svarer forresten alltid etter 00:00, men det er vel da han har tid. 

Anonymkode: 6e25d...84a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvordan fikk du den regningen egentlig? Jeg hadde videokonsultasjon, da fikk jeg regning på SMS rett etterpå, men jeg har aldri fått faktura for de to e-konsultasjonene jeg har hatt, og det er jo veldig rart. Legen min svarer forresten alltid etter 00:00, men det er vel da han har tid. 

Jeg fikk SMS kort tid etterpå. Men fikk du svar da, eller fikk du beskjed om at du måtte bestille ordinær time? Tror ikke du skal betale om ekonsultasjonen ikke holder (altså at du ikke får noen form for medisinsk svar, men bare at du må komme inn). Ellers er det veldig rart at du ikke har fått regning?

Det er klart legene i stor grad må svare etter «normalarbeidstid», og jeg synes det er helt på sin plass med kveldstakst forsåvidt - jeg hadde bare aldri fått med meg at takster kan være «tilfeldige» på den måten. At en ikke på forhånd kan vite om det er dag/kveld. 

Er evig takknemlig for at noen faktisk orker den jobben i år etter år ♥️ Og samtider er så flinke og flotte! Lurer på om alt dette digitale faktisk har lettet ting, eller om det bare er blitt enda mer jobb til alle døgnets tider?

Nå sendte jeg inn fordi jeg tenkte det var det letteste for begge, men det var kanskje ikke det.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg fikk SMS kort tid etterpå. Men fikk du svar da, eller fikk du beskjed om at du måtte bestille ordinær time? Tror ikke du skal betale om ekonsultasjonen ikke holder (altså at du ikke får noen form for medisinsk svar, men bare at du må komme inn). Ellers er det veldig rart at du ikke har fått regning?

Det er klart legene i stor grad må svare etter «normalarbeidstid», og jeg synes det er helt på sin plass med kveldstakst forsåvidt - jeg hadde bare aldri fått med meg at takster kan være «tilfeldige» på den måten. At en ikke på forhånd kan vite om det er dag/kveld. 

Er evig takknemlig for at noen faktisk orker den jobben i år etter år ♥️ Og samtider er så flinke og flotte! Lurer på om alt dette digitale faktisk har lettet ting, eller om det bare er blitt enda mer jobb til alle døgnets tider?

Nå sendte jeg inn fordi jeg tenkte det var det letteste for begge, men det var kanskje ikke det.

Fikk svar ja, er derfor det er så overraskende at jeg aldri fikk regning. Riktignok ikke et langt svar, og selve spørsmålet var mest for å fortelle om bivirkninger og at jeg kom til å slutte å ta en medisin, for å få det inn i journalen, så det kanskje er slik at han ikke anså det som en ordentlig konsultasjon, selv om han svarte noe. 

Jeg hadde egentlig trodd at de ville svare på slike ting tidlig om morgenen fremfor på natta, men det sier vel litt om arbeidspresset de tross alt har. Han var 45 minutter forsinket til den tidlige videokonsultasjonen jeg hadde også, så for meg virker det som om det er mer å gjøre og at ting faktisk tar litt lenger tid uten fysisk oppmøte. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fikk svar ja, er derfor det er så overraskende at jeg aldri fikk regning. Riktignok ikke et langt svar, og selve spørsmålet var mest for å fortelle om bivirkninger og at jeg kom til å slutte å ta en medisin, for å få det inn i journalen, så det kanskje er slik at han ikke anså det som en ordentlig konsultasjon, selv om han svarte noe. 

Jeg hadde egentlig trodd at de ville svare på slike ting tidlig om morgenen fremfor på natta, men det sier vel litt om arbeidspresset de tross alt har. Han var 45 minutter forsinket til den tidlige videokonsultasjonen jeg hadde også, så for meg virker det som om det er mer å gjøre og at ting faktisk tar litt lenger tid uten fysisk oppmøte. 

Om jeg sender ekonsultasjon på noe fastlegen raskt svarer på hender det han svarer med legekontoret som avsender. Da får jeg ikke faktura/betaler egenandel. Dersom avsender er fastlegen selv og det er et eget ikon etter navnet hans for jeg faktura for egenandel. Det kan være noe sånt? 

Anonymkode: fa321...de5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Om jeg sender ekonsultasjon på noe fastlegen raskt svarer på hender det han svarer med legekontoret som avsender. Da får jeg ikke faktura/betaler egenandel. Dersom avsender er fastlegen selv og det er et eget ikon etter navnet hans for jeg faktura for egenandel. Det kan være noe sånt? 

Anonymkode: fa321...de5

Må vel være en sånn overveining han har gjort, men han svarer under sitt eget navn allikevel. Kanskje de bare skiller på korte henvendelser og ting som tar litt lenger tid å svare på. Da regner jeg med at det ikke kommer en eller annen kjempeinkasso etter hvert, siden han tross alt sender regning for andre ting! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Må vel være en sånn overveining han har gjort, men han svarer under sitt eget navn allikevel. Kanskje de bare skiller på korte henvendelser og ting som tar litt lenger tid å svare på. Da regner jeg med at det ikke kommer en eller annen kjempeinkasso etter hvert, siden han tross alt sender regning for andre ting! 

Jeg ville logget inn på pasientsky eller tilsvarende side for å sjekke. Jeg fikk heller aldri regning, så sjekket jeg en god stund etterpå og der var det en regning. Jeg betalte regningen, og 1,5 år etterpå fikk jeg inkasso. Den regningen jeg hadde betalt var ikke siste regning, så var renter på 6-7 kroner som manglet på den. Inkassoen var vel 800. Kom ingen vei med å klage heller. Så nå sjekker jeg aktivt selv om det aldri kommer regning på noe😅

Anonymkode: b5dce...982

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...