Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Druid skrev (17 minutter siden):

Litt utydelig siden jeg skrev ut fra eget perspektiv. Tanken var ikke sparing, men type tildelinger.  Min kone har rundt 3 mill i skjevdelte verdier knyttet til arv og gaver, jeg har noe på min side som jeg kom inn med og som er dokumentert forvaltet. 
Poenger er at det ER rom for skjevdeling utenfor ektepakt og særeie. 

Og at som regel handler det om å hindre krangel.  

Ja det vet vi, det er hovedregelen. 

Anonymkode: a6c7d...972

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Mannen betaler alt, jeg bruker min lønn som lommepenger😅 Fin ordning spør du meg☺️

Anonymkode: 23089...faf

Helt vanlig når mannen tjener mest.

I de tilfeller hvor kona tjener mest er det mine og dine penger. Utgifter deles likt og resten er til egen disp.

Menn har ikke noe imot å forsørge kona si.

Kvinner forsørger ikke menni hovedsak. De er langt mer "jeg har jobbet hardt, jeg fortjener osv".

Menn tenker ikke sånn. Da er de kjipe, gjerrige og tar ikke vare på sin familie.

Delt økonomi er kommet for å bli og øker etterhvert som kvinner dominerer høyere utdanning. Om mannen tjener mindre enn henne. Synd for han, ikke hennes problem.

Anonymkode: 68d2e...87d

AnonymBruker
Skrevet

Vi har felles økonomi, og en ektepakt som sikrer lik fordeling i tilfelle brudd. 

Men vi har vært sammen "halve livet" siden vi var fattige studenter, vi trekker lasset sammen på hjemmebane, og vi har veldig like verdier, og likt forbruksmønster. Større investeringer blir vi enige om. Og bruker en av oss 5-10 000 på seg selv har vi aldri vært i en situasjon der den andre føler det ikke er ok. Er det større beløp nevner vi det for hverandre først. 

Hadde ikke dette vært på plass ville vi mulig hatt en annen ordning. Men et ekteskap der den ene kan spise biff og drikke barolo, reise på weekendturer til London, og kjøpe alt man vil, mens den andre kun har til det mest nødvendige, det hadde jeg ikke orket. 

Anonymkode: 75069...592

Skrevet

Tjener ok begge to, lik lønn. Setter inn samme beløp på konto hver mnd., til faste utgifter, lån bensin og andre felles ting. Begge betaler likt ift mat. 
Funker godt, aldri krangel om penger. Han slipper å irritere seg over kles-og sminkekjøpene mine, og jeg slipper å irritere meg over alle …greiene han bruker penger på. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Med separat økonomi mener jeg at den enkeltes lønn/inntekt ikke er felles, men at dere hver betaler inn en andel av lønnen deres til felles utgifter og dionerer resten selv.

Slik de fleste samboere som ikke er godtgjør det. 

Anonymkode: a6c7d

Vi har det! :)

Fungerer veldig bra. Mannen overfører fast sum i måneden til de faste utgiftene våre, og så sender jeg vippskrav på halvparten av strømregningen. 

Handle inn mat og sånn gjør vi litt på tur, holder ikke kjempeoversikt der på hvem som kjøper hva av matvarer ol. 

Veldig greit, alt av private kjøp blir da av egen lønning. 

Skrevet

Vi har det slik. Gift i 16 år. Jeg har mine faste utgifter, han sine. Mat handler vi ca likt. Aldri kranglet om penger, men snakket om hva vi ønsker å bruke penger på.

Skrevet

Vi har det slik. Felles konto for fellesutgifter, matkonto m/kort og sparekonto. Vi har ulikt forbruksmønster (i det minste før barn), og dette har fungert for oss i 10 år nå.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Vi har det sånn. Vi betaler inn alt som er felles (hus, bil, barn, mat, felles sparing, osv.), men disponerer resten av lønna selv. Da kan jeg investere i aksjer, kjøpe sminke eller dra på kino med ei venninne uten å spørre om lov til å bruke penger. Og han kan kjøpe spill, pc-deler eller dyr øl uten at jeg trenger bry meg. 

Anonymkode: 868d7...c46

Vi gjør det samme som dere, med felles økonomi. Ser ikke at det ene hindrer det andre helt. 

Felles barn og felles økonomi henger sammen i mitt hode. Er det mine, dine, våre osv så er det nok lurt å ha mer orden i sysakene.

Anonymkode: 6b889...bd4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...