Gå til innhold

Hvor mange av dere gifte har separat økonomi?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Med separat økonomi mener jeg at den enkeltes lønn/inntekt ikke er felles, men at dere hver betaler inn en andel av lønnen deres til felles utgifter og disponerer resten selv.

Slik de fleste samboere som ikke er godtgjør det. 

Anonymkode: a6c7d...972

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vi er i den situasjonen. Vi har også delvis særeie. Den siste setningen din forstår  jeg ikke.

Anonymkode: d1cc8...ab7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vi er i den situasjonen. Vi har også delvis særeie. Den siste setningen din forstår  jeg ikke.

Det skulle stå slik de fleste samboere som ikke er gift gjør det. Altså har adskilt økonomi, kun konto til faste utgifter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Noen spesiell grunn til at dere gjør det slik? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har det sånn. Vi betaler inn alt som er felles (hus, bil, barn, mat, felles sparing, osv.), men disponerer resten av lønna selv. Da kan jeg investere i aksjer, kjøpe sminke eller dra på kino med ei venninne uten å spørre om lov til å bruke penger. Og han kan kjøpe spill, pc-deler eller dyr øl uten at jeg trenger bry meg. 

Anonymkode: 868d7...c46

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Noen spesiell grunn til at dere gjør det slik? 

Jeg irriterte meg over hans økonomiske forhold. Nå som vi har denne løsningen, inkludert delvis særeie, så bryr jeg meg ikke så mye lenger. Det er hans problem.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vi har fellesøkonomi, men null oversikt over hva den andre bruker. Regninger betales ( noen kommer til ham, noen til meg), vi informerer hverandre om større private innkjøp/beløp, vi snakker om sparing og fellesutgifter, og planlegger samme de store tingene, være seg ferier, oppussing, ny bil, hva som står igjen på huslånet. Men har aldri hatt felles konto eller disponert den andres. Det fungerer utmerket, men vi har likt nivå på forbruk og er enige. Kan ikke husket vi har kranglet om økonomi noen gang. Vi eier hus og alt sammen. 

Anonymkode: 2d519...0ab

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vi har fellesøkonomi, men null oversikt over hva den andre bruker. Regninger betales ( noen kommer til ham, noen til meg), vi informerer hverandre om større private innkjøp/beløp, vi snakker om sparing og fellesutgifter, og planlegger samme de store tingene, være seg ferier, oppussing, ny bil, hva som står igjen på huslånet. Men har aldri hatt felles konto eller disponert den andres. Det fungerer utmerket, men vi har likt nivå på forbruk og er enige. Kan ikke husket vi har kranglet om økonomi noen gang. Vi eier hus og alt sammen. 

Anonymkode: 2d519...0ab

Akkurat sånn har vi det også. Helt felles økonomi, men ingen legger seg opp i hva den andre bruker penger på.

Anonymkode: bf83f...5c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har det sånn.

Absolutt alle felles utgifter (hus ,bil ,strøm ,skole-fritidsaktiviteter til barn osv... ) delt på 2 så vi begge 2 setter inn beløp på felles konto som alle regninger betales fra.

Rest av pengene brukes som hver vil.

Grunn ,jeg sparer og har spart million beløp og investert litt her og der mens hun fortsatt lever fra lønn til lønn og er ikke interessert i sparing eller investering.

Jeg har plan å pensjonere meg om 10 år ,er 45 nå ,og flytte til utlandet.

Hun har ingen planer om tidlig pensjon ,eller hun vil men gjør ingenting med det ,også hun vil flytte til utlandet og men igjen gjør ingenting med det.

Så det blir vel om 10 år hasta la vista baby ,kom på besøk når du har ferie.

Anonymkode: 44ab8...afe

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er man gift har man felles økonomi juridisk uansett hvordan det løses i "praksis". 
ved et eventuelt brudd vil den løse avtalen dere har mellom dere i praksis ikke gjelde på papiret. 

Ekteskapet er en økonomisk juridisk bindende avtale - bryllupet er romantisk. 

skjønner ikke at man gifter seg hvis man skal ha delt økonomi, det gir ikke mening?

Anonymkode: 0fae5...ac8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mannen betaler alt, jeg bruker min lønn som lommepenger😅 Fin ordning spør du meg☺️

Anonymkode: 23089...faf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har vel i utgangspunktet en slik ordning som du beskriver. 

En konto for alle felles utgifter, inkludert mat, og en felles sparekonto, i tillegg til at begge sitter igjen med resten av sine penger selv. 

Men samtidig er grensene mellom "din og min" økonomi ganske så flytende etter 15 år. Så om det er tomt på felleskontoen eller vi er ute og spiser sammen, eller man gjør et innkjøp som egentlig er til fellesskapet, så trekkes bare eget kort istedenfor. 
Vi har ikke noe "regnskap" over hvem som betaler mest eller noe sånt. Så for oss har nok dette alltid handlet om at vi begge har et behov for å ha penger vi kan "tulle bort" på hva vi vil, uten å stå til ansvar for den andre. Mens over tid har færre og færre utgifter blitt personlige og flere og flere felles eller til gode for familien.

I mitt hode er det også litt trygghet i det av vi begge har økonomisk oversikt. Både over personlig og felles økonomi. Så dersom en av oss skulle sitte igjen alene, så er denne trygg på at den har økonomi til å klare seg. 

Rent praktisk er det veldig greit å skille ut hva vi bruker til "faste utgifter" hver måned, fra alt annet vi bruker penger på.

Anonymkode: 9f49d...be2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har adskilt økonomi.  Vi betaler inn fast beløp til felleskonto for alt av felles regninger, lån og sparing til barnet.  Mat og ferier/moro betales med et felleskort som vi gjør opp hver måned 50/50.  

Fordelen er at jeg kan bruke mine penger til akkurat det jeg vil og han kan bruke de til det han vil.  Jeg sparer mye mer enn han.  Både fordi jeg tjener mer, og han eide mye mer enn meg når vi gikk inn i forholdet.  Jeg jobber med å tette dette gapet, men samtidig er det greit at han har mer sparepenger så han kan hjelpe sine særkullsbarn når de evt. skal kjøpe bolig.  

Når vi skal gjøre større investeringer så avtaler vi dette (bil/hytte), og vi betaler inn 50/50 fra vår sparepenger.  

Jeg liker å ha kontroll på min egen økonomi, og jeg syns det er ryddig.  Null diskusjoner rundt økonomi.  Men vi snakker mye om økonomi så vi har sånn sett fullt innsyn i den andres økonomi.  

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er man gift har man felles økonomi juridisk uansett hvordan det løses i "praksis". 
ved et eventuelt brudd vil den løse avtalen dere har mellom dere i praksis ikke gjelde på papiret. 

Ekteskapet er en økonomisk juridisk bindende avtale - bryllupet er romantisk. 

Anonymkode: 0fae5...ac8

Ikke hvis man har ektepakt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

skjønner ikke at man gifter seg hvis man skal ha delt økonomi, det gir ikke mening?

Det er mengder hverdagsutfordringer som løses på denne måten.

I andre settinger har det rene økonomiske betydninger ved samlivsbrudd, siden man går ut med det man går inn med, og eiendeler man kan dokumentere er anskaffet personlig følger ut av oppgjøret.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Druid skrev (12 minutter siden):

Det er mengder hverdagsutfordringer som løses på denne måten.

I andre settinger har det rene økonomiske betydninger ved samlivsbrudd, siden man går ut med det man går inn med, og eiendeler man kan dokumentere er anskaffet personlig følger ut av oppgjøret.  

Nei det gjør det ikke, kun ved ektepakt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja?? Det står der at det kun er arv, gaver og det man tok med inn i ekteskapet som kan skjvdeles. 

Ikke om en har spart underveis, det skal deles likt. 

Litt utydelig siden jeg skrev ut fra eget perspektiv. Tanken var ikke sparing, men type tildelinger.  Min kone har rundt 3 mill i skjevdelte verdier knyttet til arv og gaver, jeg har noe på min side som jeg kom inn med og som er dokumentert forvaltet. 
Poenger er at det ER rom for skjevdeling utenfor ektepakt og særeie. 

Og at som regel handler det om å hindre krangel.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Nei det gjør det ikke, kun ved ektepakt. 

Nå syns jeg at alle voksne enten det er gjennom samboerskap eller ekteskap burde ha en skriftlig avtale (Samboerkontrakt/Ektepakt).  Da slipper man i det minste å krangle om det økonomiske ved et brudd.     

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...