Peony Skrevet 13. september 2005 #1 Skrevet 13. september 2005 Hadde et innlegg her for en stund siden angående hunden vår som drar sånn i båndet når vi går tur med han. Jeg har vært et j**** "tre" i flere måneder nå, uten at det hjelper! Hunden drar i båndet, jeg stopper (fordi båndet blir stramt), hunden setter seg ned (dermed blir båndet slakt), jeg går, hunden løper til enden av båndet igjen. Om og om igjen. Det er helt umulig, han skjønner ikke tegningen.... Jeg blir mer og mer lei, og det blir mindre og mindre gøy å gå tur med ham. Det skal sies at han er flinkere siste halvdel av turen enn første. Er det noen som har noen idéer eller helst mirakelkurer for hvordan vi kan bedre situasjonen? Lille vofsemannen min er verdens beste, men dette sliter meg ut...
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2005 #2 Skrevet 13. september 2005 Kjøp "Hva gjør jeg når hunden drar i båndet" av Turid Rugås.
Gjest Violetta Skrevet 13. september 2005 #3 Skrevet 13. september 2005 For meg fungerte det å øve inn en ordre (f.eks. "gå fint") som jeg sa før båndet ble stramt. Da ble hunden minnet på at jeg kom til å stoppe om han strakk båndet helt ut. Men nå har dette problemet aldri vært spesielt sterkt hos oss.
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2005 #4 Skrevet 13. september 2005 Gentle leader kan kanskje være verdt et forsøk. Zoosupply har noe lignende som er litt billigere: zoosupply
Peony Skrevet 13. september 2005 Forfatter #5 Skrevet 13. september 2005 Gentle leader kan kanskje være verdt et forsøk. Zoosupply har noe lignende som er litt billigere: zoosupply ← Har du forsøkt det selv? Mannen min vil gjerne at vi skal prøve det ut, men jeg er redd for at hunden kan få nakkeskade hvis han plutselig løper fremover med den på...
Gjest bamsemums Skrevet 13. september 2005 #6 Skrevet 13. september 2005 (endret) Vi har en nova scotia duck tolling retriever på akkurat 1år nå, og på han har vi begynt å bruke en Halter anti-trekk grime, som fåes hos zoosupply. Den virker så fint, helt utrolig.... er stor fornøyde vi iallefall. Så den er til å anbefale, og koster ikke mye heller Endret 13. september 2005 av bamsemums
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2005 #7 Skrevet 14. september 2005 Jeg kan ikke fatte og begripe at folk tyr til disse anti-trekk selene. Får dere ikke hundene til å gå fint i bånd uten, så er det deres egen skyld. NOE gjøres galt. Å bruke anti-trekk sele er som å bruke pigghalsbånd. Fakta! Pigghalsbånd er ulovlig nå, og jeg håper disse selene også blir det. Huff...
Peony Skrevet 14. september 2005 Forfatter #8 Skrevet 14. september 2005 Jeg kan ikke fatte og begripe at folk tyr til disse anti-trekk selene. Får dere ikke hundene til å gå fint i bånd uten, så er det deres egen skyld. NOE gjøres galt. Å bruke anti-trekk sele er som å bruke pigghalsbånd. Fakta! Pigghalsbånd er ulovlig nå, og jeg håper disse selene også blir det. Huff... ← Nei, jeg har ikke lyst til å ty til denne selen - men jeg vet ikke hva alternativet mitt er nå. Lett å si at NOE gjøres galt - jeg har fulgt rådene til punkt og prikke, og det fungerer ikke. Hvis du har noen gode råd om hva jeg kan gjøre for å få han til å gå fint i bånd, så hadde jeg vært takknemlig...
Gjest Dixie i.i Skrevet 14. september 2005 #9 Skrevet 14. september 2005 Hei. Har er J.K.T som trakk endel. Det jeg gjorde var å trene på å gå pent, med dressurlenke. Når han trakk så strammet båndet seg sammen med kommandoen "NEI" etterfulgt av gå pent, samtidig som vi snudde 180 grader... Slik at hunden ikke kom den veien han trakk. Han tok det ganske fort, og jeg fikk han som 3 åring, og han kunne ikke gå i bånd i det hele tatt. Det er selfølgelig ikke noe man skal trene på om man har dårlig tid, snudde rimelig ofte de første gangene. Så da gikk vi alltid med sele. og da får han lov til å trekke.
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2005 #10 Skrevet 14. september 2005 Til tidligere gjest som er imot grimehalsbånd. Hvor har du det fra at denne typen halsband er skadelig for hunden og like skadelig som pigghalsbånd? Hvis det er fakta som du sier synes jeg du skal dokumentere dine påstander. Hvis den brukes riktig er det bedre at hunden bruker den og går pent enn at den bruker et kvelehalsbånd og drar og puster og peser, samtidig som den får rykk i båndet som heller ikke er bra. Jeg har brukt GL på min hund ja, et par gang foreløpig. Det går veldig fint, når jeg bruker den går hunden fint og drar ikke. Litt mer info om GL og flere ting den kan brukes til: http://www.premier.com/pages.cfm?ID=29
Peony Skrevet 14. september 2005 Forfatter #11 Skrevet 14. september 2005 Jeg har brukt GL på min hund ja, et par gang foreløpig. Det går veldig fint, når jeg bruker den går hunden fint og drar ikke. ← Mener du at den bare går fint når du bruker GL? Jeg trodde at man bare trengte å bruke det i en periode, som trening, og at hunden lærte å gå pent i "vanlig bånd"..?
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2005 #12 Skrevet 14. september 2005 Jeg har nettopp kjøpt min GL, derfor er den bare brukt et par ganger, men jeg synes han går bedre med det vanlige båndet også. Av diverse årsaker har vi ikke gått ordentlig tur de to siste dagene. Han lærer sikkert å gå fint, men jeg regner med at det vil ta mer tid enn to dager da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå