Gå til innhold

Hvorfor blir folk så hissige bak rattet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjørte opp fra en kommunal vei, og skulle svinge til venstre på en vei som ikke er forkjørsvei. Har sett meg så lei på at folk ikke overholder vikeplikten her. Virker som mange bare tror de er på forkjørsvei og dundrer på. Så jeg ser en bil komme kjørende fra venstre, så langt fra at den har god margin til å bremse opp. Og jeg kjører ut. Da gasser bilen opp farten, jeg observerer at passasjeren sitter og hytter med nevene, liksom som hen prøver å si at jeg er helt idiot eller noe. Bilen bremser så ned mens jeg svinger ut i veien til venstre forbi bilen. Føreren av bilen viser da fing til meg og lager en ekkel grimase. Altså, jeg smilte et ekkelt glis tilbake og kjørte videre. Men angrer på at jeg ikke sjekket skiltet. Drittfolk 💩 

Anonymkode: 26a17...953

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du tar det altfor personlig. Skal liksom idiotene rundt deg få fylle hodet ditt med vonde opplevelser? Det er i trafikken du møter all slags folk, og jeg vil tro at en stor andel av dem med førerkort burde kanskje ikke ha hatt det. Bare la dem fare, og vær trygg i trafikken!

Anonymkode: b8269...80b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vedkommende trodde nok at det var du som hadde vikeplikt og prøvde å kommunisere til deg at du må følge reglene. 

Jeg hadde en i går også, med en sint busssjåfør som hadde misforstått vikeplikten. 

Anonymkode: 9572d...fda

• Liker 1
Skrevet

Jeg kan også bli sinna i trafikken 🤭 Men det er på grunn av idioter som for eksempel ikke overholder vikeplikten og det egentlig bare er flaks at det går bra🤦‍♀️ Brudd på vikeplikt, både på forkjørsvei og ved høyreregel, skjer ALT for ofte! 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Slik jeg ser det er det på grunn av at det er slik mennesker i virkeligheten.

Selvrettferdige, selvrettferdige, selvrettferdige. 

Anonymkode: 7b6db...365

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.7.2021 den 11.36):

Vedkommende trodde nok at det var du som hadde vikeplikt og prøvde å kommunisere til deg at du må følge reglene. 

Jeg hadde en i går også, med en sint busssjåfør som hadde misforstått vikeplikten. 

Hytting med nevene og fingeren i været? Er DET god kommunikasjon?

Jeg har forøvrig nesten blitt meid ned i det samme krysset borti her flere ganger, og det er helt utrolig hvordan noen som ikke holder vikeplikten presterer å hisse seg opp når jeg kjører riktig i det krysset. Der er det også fingre og never og stygge grimaser lang vei. Jeg forstår ikke hva det er med folk...

Anonymkode: 2c543...4af

Skrevet

Jeg pleier ofte å tenke at jeg lurer på om hissigproppene i trafikken hadde vist finger og brølt f.eks. om noen snek forbi de i køen på matbutikken...og det tviler jeg på 🙈

Man mister liksom litt filter bak rattet - meg selv inkludert 😏

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
18 hours ago, AnonymBruker said:

Hytting med nevene og fingeren i været? Er DET god kommunikasjon?

Jeg har forøvrig nesten blitt meid ned i det samme krysset borti her flere ganger, og det er helt utrolig hvordan noen som ikke holder vikeplikten presterer å hisse seg opp når jeg kjører riktig i det krysset. Der er det også fingre og never og stygge grimaser lang vei. Jeg forstår ikke hva det er med folk...

Anonymkode: 2c543...4af

På ingen måte god kommunikasjon nei. Og veldig pinlig når man aser seg opp når man tar feil. 

AnonymBruker
Skrevet

så lenge du mener du ikke brøt trafikkregler så er det greit. 

samtidig lurer jeg på om du kjørte unødvendig sent over feltet. at denne føreren egentlig hadde rukket det fint men at din lange tidbruk gjorde at den føreren speedet for at du skulle forte deg mer over. men at du brukte altfor lang tid på å bestemme deg for å kjøre inn på veien.  

jeg kan være den personen som blir jævla irritert på folk som bryter regler, er for treige (slik at jeg må bremse unødvendig) eller setter meg og dem selv i farlige situasjoner på unødvendigheter, - som å bare måtte krysse min kjørebane for å komme ut på veien framfor å bare vente til jeg har kjørt forbi. 

den eneste måten de faktisk vil se at de gjorde noe galt er jo å reagere med å vise hender i været. de vil jo bare fortsette med dette hvis de ikke får noe respons.

de som blir vist fingre og hender i været må virkelig tenke gjennom hvordan de er som bilførere og hvordan de leser trafikkbilde. hvilke farlige og unødvendige situasjoner skaper de?  

Anonymkode: 2c638...575

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan sitte å småkjefte på andre bilister, uten at jeg direkte er sint(med unntak). Aner ikke hvorfor jeg gjør det, underholdning tror jeg?:P Men aldri fått klager på kjøringen og folk sitter nå på med meg så regner med jeg er brukbar sjåfør likevel :fnise:  Hytter ikke med nevene osv. da. Stort sett skjer dette med rare/teite ting folk gjør uten at de direkte er ulovlig. Når folk bryter trafikkreglene og det kommer brått på, så blir blir jeg redd og så blir jeg forbanna. Ser jeg at det kommer til å skje og jeg har full kontroll så gjør det meg ikke noe, alle tabber seg ut:)

Anonymkode: 4eb67...96a

Gjest Warrior
Skrevet (endret)

Vet ikke hvorfor folk blir hissig bak rattet. Blir hissig selv også. Når folk ikke følger reglene i trafikken. Jeg blir lett hissig ellers også ikke bare bak rattet så sikkert derfor, men hvorfor andre blir det vet jeg ikke. Kan nok være mange grunner til det. 

Endret av Warrior
Skrevet
Veslafravest skrev (På 4.7.2021 den 2.13):

Jeg pleier ofte å tenke at jeg lurer på om hissigproppene i trafikken hadde vist finger og brølt f.eks. om noen snek forbi de i køen på matbutikken...og det tviler jeg på 🙈

Man mister liksom litt filter bak rattet - meg selv inkludert 😏

Kanskje sinte bilister egentlig er den evolusjonsmessige forløperen til netttroll

AnonymBruker
Skrevet

Folk er egoistiske! Det er få som faktisk gidder å samhandle med andre i trafikken. De ser på seg selv om mer viktige enn deg. 

I tillegg er mange redde.. De er redde for å gjøre feil, redde for fart (holde fartsgrensa), de blir engstelige for andre som kjører rundt. De syns det er for mye biler. 

Anonymkode: c6782...9e1

• Liker 1
Skrevet

Jeg kan bli veldig irritert over små og store feil jeg ser andre bilister gjør. Men når jeg gjør dem selv så har jeg alltid en god forklaring skråstrek unnskyldning for det. Livet som trafikant.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjefter og smeller mens jeg kjører bil. F@@ens andre bilister. F@@ens fotgjengere. F@@ens syklister. 

Men i følge min trafikklærer da jeg tok sertifikatet (for 100 år siden...), var det bedre at jeg bannet og forbannet enn at jeg kjørte aggressivt. 

Anonymkode: bb141...690

AnonymBruker
Skrevet

Nordmenn er stort sett et sindig og fornuftig folkeslag, men det skjer noe når en nordmann setter seg inn i bilen. Jeg tror det kan ha noe med prisen og kostnadene ved bilhold i Norge. I andre land, Frankrike feks, kjører de lykkelige rundt med bulkede biler og tar ikke biler og bilhold så alvorlig og personlig som en nordmann. De tuter og herjer litt, men avslutter med et smil. I Norge blir vi dødelig fornærmet, vi aksepterer ikke en gang å bli forbikjørt uten at vi mistenker den som kjører forbi for å tro at hen er noe ekstra. Janteloven gjelder over alt.

Anonymkode: ae031...cd7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nordmenn er stort sett et sindig og fornuftig folkeslag, men det skjer noe når en nordmann setter seg inn i bilen. Jeg tror det kan ha noe med prisen og kostnadene ved bilhold i Norge. I andre land, Frankrike feks, kjører de lykkelige rundt med bulkede biler og tar ikke biler og bilhold så alvorlig og personlig som en nordmann. De tuter og herjer litt, men avslutter med et smil. I Norge blir vi dødelig fornærmet, vi aksepterer ikke en gang å bli forbikjørt uten at vi mistenker den som kjører forbi for å tro at hen er noe ekstra. Janteloven gjelder over alt.

Anonymkode: ae031...cd7

Hehe, ja. 

"Hvordan våååger du å trosse MEG og MINE behov! Du skal få SVI!" 

Nordmenn er litt cringy av natur, tror jeg. 

Anonymkode: 7b6db...365

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.7.2021 den 20.41):

så lenge du mener du ikke brøt trafikkregler så er det greit. 

samtidig lurer jeg på om du kjørte unødvendig sent over feltet. at denne føreren egentlig hadde rukket det fint men at din lange tidbruk gjorde at den føreren speedet for at du skulle forte deg mer over. men at du brukte altfor lang tid på å bestemme deg for å kjøre inn på veien.  

jeg kan være den personen som blir jævla irritert på folk som bryter regler, er for treige (slik at jeg må bremse unødvendig) eller setter meg og dem selv i farlige situasjoner på unødvendigheter, - som å bare måtte krysse min kjørebane for å komme ut på veien framfor å bare vente til jeg har kjørt forbi. 

den eneste måten de faktisk vil se at de gjorde noe galt er jo å reagere med å vise hender i været. de vil jo bare fortsette med dette hvis de ikke får noe respons.

de som blir vist fingre og hender i været må virkelig tenke gjennom hvordan de er som bilførere og hvordan de leser trafikkbilde. hvilke farlige og unødvendige situasjoner skaper de?  

Anonymkode: 2c638...575

Ja greit, men om vedkommende måtte bremse ned unødvendig er det vel ikke så krise at hytting og fingervising er på sin plass.
Så krise er det virkelig ikke. Noe annet om det er en farlig situasjon. 
Man må jo som erfaren sjåfør ta litt høyde for at kanskje ikke alle er så rutinerte. Noen har nylig fått lappen, de kjører jo ikke typisk forsiktig ut i krysset for å irritere. De er bare forsiktig. 
Har kjørt endel med datter i vår, og fått noen aha-opplevelser under øvelseskjøring. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...