AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #1 Skrevet 1. juli 2021 Må ha det inn med teskje tror jeg 🙈 Har baby på 4,5 mnd som får mme. Skal i morgen begynne å la han smake på most potet, og har skjønt at man bare gir en smaksprøve av gangen i starten. Det er jo ok. Men etterhvert når han vil ha mer, skal jeg la han få det da? Og etterhvert, hvor mange ganger om dagen skal han få grøt, most grønnsaker osv? Til hvert måltid? Også en flaske mme når han ikke orker mer mat? Eller en liten porsjon grøt på morgenen etterfulgt av mme. Også bare mme frem til middag, også moste grønnsaker+mme, og grøt + mme til kvelds? 🙈 Hva om han ikke orker mme etter mat? Anonymkode: dc2cd...00e
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #2 Skrevet 1. juli 2021 Hvorfor skal du begynne så tidlig med fast føde? Anonymkode: 66706...394
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #3 Skrevet 1. juli 2021 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Hvorfor skal du begynne så tidlig med fast føde? Anonymkode: 66706...394 Fordi han får mme, og da skal man begynne med det ved 4 måneder. Anonymkode: dc2cd...00e 8
tussi84 Skrevet 2. juli 2021 #4 Skrevet 2. juli 2021 Først og fremst så starter du i det små med smaksprøver på finmost mat. Gjerne grøt, grønnsaksmoser osv. Dette kan baby starte med å smake på allerede nå, siden baby får mme. Foreløbig vil det kanskje bare være en eller to tskjer du får i han, for baby må bli vant til nye smaker. Det kan feks være en god ide å introdusere en matvare omgangen. Feks at du gir grøt en uke, slik at han blir vant til det + du ser hvordan baby reagerer på det han får. Om alt er fint, introduser du en annen type matvare, feks most grønnsakspure.. - og sånn fortsetter du. Ettervært som baby blir eldre vil den spise mer som regel, men mme skal fram til 1 års alder bli gitt under måltidene. Noen gir fast føde først, og så melk- andre gjør motsatt. Du må tolke baby sine signaler vedr om baby er mett. Feks snur baby seg vekk fra Maten, kniper munnen igjen, begynner feks bare å tygge på flaska, eller feks fjerner baby flasken selv når han blir gammel nok til å holde den selv. Hvor ofte du skal gi fast føde avhenger av hvor gammel baby er. De første par mnd holder det med ett måltid med fast føde + mme til dette måltidet + kun mme på resterende måltider. Når baby er mellom 6 - 8 mnd kan du prøve å gi fast føde til 2 eller 3 måltider om dagen + mme til alle måltider. Babyer kan spise brød i små biter fra de er 6-7 mnd gml også. Fra de er 9 eller 10 mnd bør måltidene bestå av fast føde til hvert måltid + melk. Det går også ann å tilby vann som tørstedrikk fra 6 mnd alder. Baby kan spise brød fra ca 6/7 mnd, og pålegg som går ann å spise er feks leverpostei, makrell i tomat, og kokt egg (fortsett at baby tåler egg). Efterhvert kan baby også spise kokt skinke, kyllingpålegg osv. Eneste du skal unngå er mat med mye salt i, feks spekemat. Kaviar skal man også være forsiktig med. Når baby er ca 1 år kan det også spise matvarer med kumelk i, feks ost, og rubrikker. Baby våres er snart 9 mnd og slik gjorde vi det her: 4- 5 mnd: smaksprøver på grøt, fruktmos, grønnsaksmos. Vi kjøpte baby glass til 4 mnd på butikk + frukt mos til baby på kiwi. Baby fikk dette en gang om dagen. 6- 7 mnd: 2 måltider med grøt eller middag glass for baby 6 mnd +. Ville ikke baby spise dette så fikk baby fruktmos i steden. Vi introduserte også brød i løpet av den 7 mnd. 8 mnd + og måltidene: Frokost: brød og mme. Lunsj: mme Middag: et halvt glass med middag + mme Kvelds: grøt eller brødskive + mme. Får han grøt så får han vann til måltidet istedenfor mme., for grøten regnes å inngå som mme ifg helsestasjonen. - hvis han ikke vil spise det vi tilbyr så gir vi han fruktmos istedenfor. Det hender Han feks nekter å spise fordi tenna plager han. Vi gir også frukt som mellom måltid om han skulle bli sulten. 3
Tanuki Skrevet 2. juli 2021 #5 Skrevet 2. juli 2021 Jeg ville bare prøvd meg frem, evt spør om tips på helsestasjonen. Tar uansett tid før baby greier å få ned en ordentlig porsjon. Husker vi først lot vår smake litt most banan fra en teskje.
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #6 Skrevet 2. juli 2021 Jeg er fan av baby-led weaning. Gi barna små biter og bare legg det foran dem og la dem smake på maten selv. Anonymkode: 355f8...468 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #7 Skrevet 2. juli 2021 Lureste er å prøve seg litt frem selv Her begynte vi med litt most banan i 3-4 dager. Hun fikk 2-3 skjeer de første par dagene, og den siste dagen var det litt mer. Hun ga tydelig uttrykk for at hun ville ha mer, så da fikk hun til hun ikke ville ha mer. Husker jeg rett, ble det da 5-6 skjeer. Jeg har alltid gitt mme utenom smaksprøvene. Nå får hun grøt om kvelden, og da blander jeg litt mme i grøten hennes, men ellers så kan en dag hos oss se slik ut; Frokost - mme Lunsj - mme Smaksprøve Middag - mme Grøt Kvelds - mme Hun er straks 5 måneder, og jeg har hele tiden bare fulgt hennes behov. Hun får vann til fast føde. Viktigste å huske på er å introdusere en og en smak, men når du har latt baby smake potet, er det ikke noe i veien for å la baby smake potet+gulrot, f.eks, neste gang. Eneste grunnen til at du skal introdusere bare en smak om gangen, er for å utelukke allergier. Hvis du lager mosene selv, så må du huske å tilsette en fettkilde (melk- og saltfritt smør eller olivenolje, f.eks). Kjøper du ferdige glass, trenger du ikke det. Bland gjerne også med mme, men husk at det er ferskvare, så den må tilsettes hver enkelt porsjon før servering, så ikke frys ned hjemmelagde moser med mme. Er heller ikke slik at du MÅ finmose all mat. Du kan fint gi biter, men mange foreldre synes det er tryggere å gå mos, spesielt på de helt små. Min eldste fikk biter eller staver fra ca seks måneder, og hun likte det bedre enn mos, så da kuttet vi helt ut alt av mos. Ellers vil jeg bare si at det er overraskende hvor lett ting går av seg selv, når du først setter i gang Anonymkode: 64ae5...5d1 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #8 Skrevet 2. juli 2021 tussi84 skrev (11 timer siden): Først og fremst så starter du i det små med smaksprøver på finmost mat. Gjerne grøt, grønnsaksmoser osv. Dette kan baby starte med å smake på allerede nå, siden baby får mme. Foreløbig vil det kanskje bare være en eller to tskjer du får i han, for baby må bli vant til nye smaker. Det kan feks være en god ide å introdusere en matvare omgangen. Feks at du gir grøt en uke, slik at han blir vant til det + du ser hvordan baby reagerer på det han får. Om alt er fint, introduser du en annen type matvare, feks most grønnsakspure.. - og sånn fortsetter du. Ettervært som baby blir eldre vil den spise mer som regel, men mme skal fram til 1 års alder bli gitt under måltidene. Noen gir fast føde først, og så melk- andre gjør motsatt. Du må tolke baby sine signaler vedr om baby er mett. Feks snur baby seg vekk fra Maten, kniper munnen igjen, begynner feks bare å tygge på flaska, eller feks fjerner baby flasken selv når han blir gammel nok til å holde den selv. Hvor ofte du skal gi fast føde avhenger av hvor gammel baby er. De første par mnd holder det med ett måltid med fast føde + mme til dette måltidet + kun mme på resterende måltider. Når baby er mellom 6 - 8 mnd kan du prøve å gi fast føde til 2 eller 3 måltider om dagen + mme til alle måltider. Babyer kan spise brød i små biter fra de er 6-7 mnd gml også. Fra de er 9 eller 10 mnd bør måltidene bestå av fast føde til hvert måltid + melk. Det går også ann å tilby vann som tørstedrikk fra 6 mnd alder. Baby kan spise brød fra ca 6/7 mnd, og pålegg som går ann å spise er feks leverpostei, makrell i tomat, og kokt egg (fortsett at baby tåler egg). Efterhvert kan baby også spise kokt skinke, kyllingpålegg osv. Eneste du skal unngå er mat med mye salt i, feks spekemat. Kaviar skal man også være forsiktig med. Når baby er ca 1 år kan det også spise matvarer med kumelk i, feks ost, og rubrikker. Baby våres er snart 9 mnd og slik gjorde vi det her: 4- 5 mnd: smaksprøver på grøt, fruktmos, grønnsaksmos. Vi kjøpte baby glass til 4 mnd på butikk + frukt mos til baby på kiwi. Baby fikk dette en gang om dagen. 6- 7 mnd: 2 måltider med grøt eller middag glass for baby 6 mnd +. Ville ikke baby spise dette så fikk baby fruktmos i steden. Vi introduserte også brød i løpet av den 7 mnd. 8 mnd + og måltidene: Frokost: brød og mme. Lunsj: mme Middag: et halvt glass med middag + mme Kvelds: grøt eller brødskive + mme. Får han grøt så får han vann til måltidet istedenfor mme., for grøten regnes å inngå som mme ifg helsestasjonen. - hvis han ikke vil spise det vi tilbyr så gir vi han fruktmos istedenfor. Det hender Han feks nekter å spise fordi tenna plager han. Vi gir også frukt som mellom måltid om han skulle bli sulten. Tusen tusen takk for utfyllende godt svar 😃 Anonymkode: dc2cd...00e
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #9 Skrevet 2. juli 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Lureste er å prøve seg litt frem selv Her begynte vi med litt most banan i 3-4 dager. Hun fikk 2-3 skjeer de første par dagene, og den siste dagen var det litt mer. Hun ga tydelig uttrykk for at hun ville ha mer, så da fikk hun til hun ikke ville ha mer. Husker jeg rett, ble det da 5-6 skjeer. Jeg har alltid gitt mme utenom smaksprøvene. Nå får hun grøt om kvelden, og da blander jeg litt mme i grøten hennes, men ellers så kan en dag hos oss se slik ut; Frokost - mme Lunsj - mme Smaksprøve Middag - mme Grøt Kvelds - mme Hun er straks 5 måneder, og jeg har hele tiden bare fulgt hennes behov. Hun får vann til fast føde. Viktigste å huske på er å introdusere en og en smak, men når du har latt baby smake potet, er det ikke noe i veien for å la baby smake potet+gulrot, f.eks, neste gang. Eneste grunnen til at du skal introdusere bare en smak om gangen, er for å utelukke allergier. Hvis du lager mosene selv, så må du huske å tilsette en fettkilde (melk- og saltfritt smør eller olivenolje, f.eks). Kjøper du ferdige glass, trenger du ikke det. Bland gjerne også med mme, men husk at det er ferskvare, så den må tilsettes hver enkelt porsjon før servering, så ikke frys ned hjemmelagde moser med mme. Er heller ikke slik at du MÅ finmose all mat. Du kan fint gi biter, men mange foreldre synes det er tryggere å gå mos, spesielt på de helt små. Min eldste fikk biter eller staver fra ca seks måneder, og hun likte det bedre enn mos, så da kuttet vi helt ut alt av mos. Ellers vil jeg bare si at det er overraskende hvor lett ting går av seg selv, når du først setter i gang Anonymkode: 64ae5...5d1 Tusen takk for supert svar 😃 Anonymkode: dc2cd...00e
Amatariel Skrevet 2. juli 2021 #10 Skrevet 2. juli 2021 Jeg har pleid å starte med tynn tynn grøt. Så blir den tykkere etter hvert, og prøvd forskjellige grønnsaksmoser osv. Har aldri tenkt over at det må være så-så mye mengde, så-så lang tid i mellom og at det ikke kan være flere smaker innen kort tid. Man merker raskt hva som er naturlig og hva babyen vil ha. 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #11 Skrevet 2. juli 2021 Vi startet med moste grønnsaker, og etter det ble det etter innfallsmetoden. Litt avokado hvis jeg spiste det, litt leverpostei, litt egg, litt fisk. Var litt forsiktig med mengde og lot det gå en dag eller så mellom hver matvare i starten, men det varte vel bare en uke eller så. Prøvde med forskjellige poser og grøter etterhvert, men ble mye svinn i starten. Likte ikke grøt noe særlig før rundt 6,5 mnd, så før det ble det mest smaksprøver av det vi spiste og "spise selv". Så altså innfallsmetoden her. Anonymkode: fd6a6...f99 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå