AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #1 Skrevet 1. juli 2021 Jeg har i mange år vært i et forhold der jeg ikke har fått lov til å reise noen steder, og har aldri vært i utlandet. Jeg har så utrolig lyst til å reise men vet ikke hvordan! Hvordan bruker jeg bankkort i utlandet, hvordan sjekke inn på flyplass, bagasje osv. Kan noen gi noen tips? Anonymkode: 6daca...a33
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #2 Skrevet 1. juli 2021 Tror du bør revurdere forholdet ditt først. Anonymkode: 0285d...2a4
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #3 Skrevet 1. juli 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tror du bør revurdere forholdet ditt først. Anonymkode: 0285d...2a4 Jeg har vært i et forhold - er ikke det lenger😄 Anonymkode: 6daca...a33 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #4 Skrevet 1. juli 2021 Du får hjelp til å sjekke inn på flyplassen. Bare vær ute i veldig god tid. Jeg bruker kun kredittkort i utlandet. Har alltid med 2 kort ekstra dersom noe skulle skje. Dette er vanlig bankkort som er knyttet opp mot en bankkonto. Jeg drar ofte til Hellas. Her velger jeg å ta ut kontanter fra en minibank og betale fortløpende forbruk kontant. Jeg har et kredittkort hvor det ikke er påslag ved å ta ut kontant . Kun renter. Hva ønsker du deg av en ferie i utlandet? Storby, sol og strand, historie, kunst? Anonymkode: 458c4...a59
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #5 Skrevet 1. juli 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Du får hjelp til å sjekke inn på flyplassen. Bare vær ute i veldig god tid. Jeg bruker kun kredittkort i utlandet. Har alltid med 2 kort ekstra dersom noe skulle skje. Dette er vanlig bankkort som er knyttet opp mot en bankkonto. Jeg drar ofte til Hellas. Her velger jeg å ta ut kontanter fra en minibank og betale fortløpende forbruk kontant. Jeg har et kredittkort hvor det ikke er påslag ved å ta ut kontant . Kun renter. Hva ønsker du deg av en ferie i utlandet? Storby, sol og strand, historie, kunst? Anonymkode: 458c4...a59 Takk for svar😊 virker minibanker i utlandet akkurat som i Norge? Jeg har skaffer med Mastercard og har vanlig Visakort. Jeg ønsker meg alt.... vil oppleve så mye som mulig. Må reise alene, men jeg tror jeg skal klare det. Anonymkode: 6daca...a33
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #6 Skrevet 1. juli 2021 De fleste flyselskaper, om ikke alle, tillater en håndbagasje du kan ta med på flyet. Jeg har som regel med en liten koffert og et kamera. De bryr seg ikke om at det teknisk sett er "to". Det er billigere og lettere om du bare er en person som skal være i utlandet en begrenset periode. Flyplassen er rimelig enkel, selv om det kan virke veldig skummelt og stressende - det er tross alt fly! Kom i god tid, rundt 2 - 3 t før flyet drar. Deretter printer du ut et boardingkort via terminalene ved inngangen. Tast inn koden til den elektroniske billetten/kvitteringen du har fra nettet. Her kan du også printe ut bagasjelapp som du fester rundt håndtaket på koffert som skal i lasterommet. Det er ikke nødvendig med håndbagasje. Husk å sjekke maksvekt på bagasje som skal i lasterommet. Om du har bagasje som skal i lasterommet må du levere dette inn på en annen terminal. Her blir bagasjen veid og sent til flyet. Det kan forekomme at den blir "borte", I noen tilfeller får du gratis refund (som jeg har hørt), men kjøp reiseforsikring om det er PC eller mye dyre klesplagg, bare for å være på den sikre siden. Deretter går du til sikkerhetskontrollen. Her sjekker de at du ikke har med farlige gjenstander på flyet. Håndbagasje og deg selv må gjennom detektorer. Ta ut alt med batteri, altså tlf, ipad, pc, tannbørste, hodetelefoner... I en kurv du finner der. Det er ikke lov med mat og drikke fra hjemme/utenfor flyplassen. Ta en ny kurv og legg oppi jakken din. Så resten av håndbagasjen. Mens de blir sjekket går du gjennom en metalldetektor. Noen ganger blir du henvist til en fancier variant, noen ganger får du en manuell sjekk med små "teipbiter", andre ganger lar de deg gå, uavhengig av svaret på metalldetektoren. Hent håndbagasjen din og finn fram boardingkortet ditt. Under GATE finner du et tall. Det er stedet ditt fly er. Gå til (f.eks) gate 17, og se at dette er riktig plass. Når du vet hvor gaten er kan du rive deg løs og spise, "leke" (gardemoen har en lekeplass) eller gjøre hva du vil. Så, når tiden er inne, setter du deg på flyet ved å scanne boardingkortet ditt og (om du flyr utenlands) passet ditt. Det var alt jeg kom på i farten! Anonymkode: 106f9...396 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #7 Skrevet 2. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Takk for svar😊 virker minibanker i utlandet akkurat som i Norge? Jeg har skaffer med Mastercard og har vanlig Visakort. Jeg ønsker meg alt.... vil oppleve så mye som mulig. Må reise alene, men jeg tror jeg skal klare det. Anonymkode: 6daca...a33 Ja, det er det samme. Det er ikke så stor forskjell fra Norge om du reiser i Europa Anonymkode: 491ca...d37
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #8 Skrevet 2. juli 2021 Som første reise hadde jeg valgt ett land de snakker engelsk ( om du kan engelsk selvsagt). Se på Youtube Minimalist pakke videoer, de kan hjelpe deg å kun pakke en håndbagasje koffert. Mye lettere! Anonymkode: 93da3...4d8
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #9 Skrevet 2. juli 2021 Er det ikke noen venner du kan reise med første gang som kan vise det hvordan ting gjøres? Eller har du tenkt å reise helt alene? Anonymkode: 3a4f3...9e1
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 2. juli 2021 #10 Skrevet 2. juli 2021 Det er mange som reiser på pakketur eller hva det nå heter. Der reiser de på arrangert tur og blir passet litt på. og så er det mange som koser seg på mindre turer, slik som 2 dagers cruise med ColorLine mellom Oslo og Kiel. jeg drar mest til hytta mi i Danmark. Der er det jo nesten likt som hjemme, men veldig koselig.
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #11 Skrevet 2. juli 2021 Tusen takk for gode svar alle sammen💙 er litt flaut å være voksen og kunne så lite om noe som alle gjør hele tiden...... Gleder meg til å reise og oppleve andre steder, er litt skeptisk på reise og corona riktignok😬 Anonymkode: 6daca...a33
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #12 Skrevet 2. juli 2021 On 7/1/2021 at 11:43 PM, AnonymBruker said: De fleste flyselskaper, om ikke alle, tillater en håndbagasje du kan ta med på flyet. Jeg har som regel med en liten koffert og et kamera. De bryr seg ikke om at det teknisk sett er "to". Det er billigere og lettere om du bare er en person som skal være i utlandet en begrenset periode. Flyplassen er rimelig enkel, selv om det kan virke veldig skummelt og stressende - det er tross alt fly! Kom i god tid, rundt 2 - 3 t før flyet drar. Deretter printer du ut et boardingkort via terminalene ved inngangen. Tast inn koden til den elektroniske billetten/kvitteringen du har fra nettet. Her kan du også printe ut bagasjelapp som du fester rundt håndtaket på koffert som skal i lasterommet. Det er ikke nødvendig med håndbagasje. Husk å sjekke maksvekt på bagasje som skal i lasterommet. Om du har bagasje som skal i lasterommet må du levere dette inn på en annen terminal. Her blir bagasjen veid og sent til flyet. Det kan forekomme at den blir "borte", I noen tilfeller får du gratis refund (som jeg har hørt), men kjøp reiseforsikring om det er PC eller mye dyre klesplagg, bare for å være på den sikre siden. Deretter går du til sikkerhetskontrollen. Her sjekker de at du ikke har med farlige gjenstander på flyet. Håndbagasje og deg selv må gjennom detektorer. Ta ut alt med batteri, altså tlf, ipad, pc, tannbørste, hodetelefoner... I en kurv du finner der. Det er ikke lov med mat og drikke fra hjemme/utenfor flyplassen. Ta en ny kurv og legg oppi jakken din. Så resten av håndbagasjen. Mens de blir sjekket går du gjennom en metalldetektor. Noen ganger blir du henvist til en fancier variant, noen ganger får du en manuell sjekk med små "teipbiter", andre ganger lar de deg gå, uavhengig av svaret på metalldetektoren. Hent håndbagasjen din og finn fram boardingkortet ditt. Under GATE finner du et tall. Det er stedet ditt fly er. Gå til (f.eks) gate 17, og se at dette er riktig plass. Når du vet hvor gaten er kan du rive deg løs og spise, "leke" (gardemoen har en lekeplass) eller gjøre hva du vil. Så, når tiden er inne, setter du deg på flyet ved å scanne boardingkortet ditt og (om du flyr utenlands) passet ditt. Det var alt jeg kom på i farten! Anonymkode: 106f9...396 Et par raske rettelser her, hvis man har laptop i innsjekket bagasje, er dette så godt som aldri dekket av noen reiseforsikring. Det samme gjelder for øvrig kamera, harddisker og solbriller også. Verdt å ha i bakhodet så man ikke brenner seg på det! Det andre er at det er fullt lov å ta medbragt mat til flyplassen, men det kan ikke være flytende. Selv grøt og lapskaus osv vil være for flytende, men hvis man har solid mat er det absolutt null problem! Jeg har alltid med niste til mellomlandingene fordi jeg lever på budsjett Anonymkode: b89a8...390 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #13 Skrevet 3. juli 2021 AnonymBruker skrev (På 1.7.2021 den 23.06): Jeg har i mange år vært i et forhold der jeg ikke har fått lov til å reise noen steder, og har aldri vært i utlandet. Jeg har så utrolig lyst til å reise men vet ikke hvordan! Hvordan bruker jeg bankkort i utlandet, hvordan sjekke inn på flyplass, bagasje osv. Kan noen gi noen tips? Anonymkode: 6daca...a33 Når jeg leser slike tråder, lurer jeg på om det er tull. For hvordan kan man være klar for å reise alene, når man har vært i et så nedbrytende forhold i mange år? Det får jeg ikke til å stemme. Men, om det er sant, så ville jeg valgt en charterferie. Da er det meste organisert, og du har reiseledere å kontakte om du trenger hjelp. Alternativt hadde jeg reist til et nordisk land, der du forstår språket og forholdene er noenlunde som her. Eller, enda bedre, ta toget til steder i Norge. Siden du skriver at du ikke har reist noe sted, så gjelder det også Norge? Anonymkode: 9dc5a...701
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå