Gå til innhold

Noen som har jobbet i både nav og barnevernstjenesten?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jobber selv i den ene, og mistrives veldig. Vurderer å bytte til den andre, men er redd for at begge deler er like ille. Noen som har jobbet i begge instansene og kan si noe om hva de likte best og hvor det var minst konfliktfylt? 

Anonymkode: 01749...dca

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Begge vil nok variere veldig fra kommune/arbeidsplass til kommune/arbeidsplass. Var det ledelsen, systemet, kollegaene, arbeidsmengden eller noe annet du ikke likte? 

Anonymkode: e86ed...601

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Begge vil nok variere veldig fra kommune/arbeidsplass til kommune/arbeidsplass. Var det ledelsen, systemet, kollegaene, arbeidsmengden eller noe annet du ikke likte? 

Anonymkode: e86ed...601

Selve jobben. Det høye konfliktnivået i sakene, og all uforutsigbarheten. Kjefting og skyhøyt arbeidspress. Har en nydelig leder og superfine kolleger, så sånn sett er jeg jo veldig heldig. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er på jobbjakt i en annen bransje, men leser daglig alle stillingsannonser. Har lagt merke til at både nav og barnevern stadig søker etter ansatte. Spesielt nav. Da hadde jeg vært litt betenkt med å søke der.. 

Anonymkode: e7267...50f

AnonymBruker
Skrevet

I nav må en regne en god porsjon kjeft så firkanta og tungvindt som det er skrudd i hop.

Anonymkode: fc60b...625

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ikke selv, men har et par venner/kollegaer som har kommet til barneverntjenesten fra NAV og trives bedre. 

Trøkket og den generelle systemfrustrasjonen er høy begge steder, men de oppgir å ha fått jobbe mindre helhetlig og med høyere fokus på å få unna saker/tallmåling i tidligere jobb. 

Anonymkode: b5afc...645

AnonymBruker
Skrevet

Har jobbet i begge. Trives best i NAV. Har ikke en typisk saksbehandlerjobb, slik jeg hadde i bvtj. NAV har mange flere ulike stillinger enn bvtj, og flere muligheter. Kommer aldri til å jobbe i bvtj igjen.

Anonymkode: 7a1a8...975

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke jobbet i barnevern, men opplevd begge deler i NAV sosial. Kommer an på hvilke brukere en jobber med. Da jeg jobbet med rusavhengige og mange med forvaltningskonto var det mye styr og i perioder høyt konfliktnivå. Travel jobb og brukere som krevde enormt mye av meg.

De siste årene har jeg jobbet med personer som skal tilbake i jobb. Oppegående mennesker, men som av ulike grunner sliter med å få jobb. Mye fremmedspråklige. En helt annen arbeidshverdag, da de fleste kan føre en fornuftig samtale. 

Anonymkode: eebe2...7c2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk fra min jobb i barneverntjenesten over til jobb i NAV.

Jobben min i NAV er statlig da. Jeg sa opp jobben i BVT fordi jeg ble tilbudt jobb i NAV, BVT prøvde seg med flere ulike tilbud for å få meg til å bli  men jeg orket ikke mer. For min del var det uorden, og uklare retningslinjer som var utgjørende.  Nå har jeg mer klare ledere, superhyggelige kolleger og ingen drama på arbeidsplassen. Jeg har aldri noen sinne vært borti en bedre arbeidsplass.

Det er ingen konflikter, ingen prat på bakrommet og god håndtering av alt i nav stat. Jeg opplever at ledelsen hører på de ansatte og vi settes stor pris på. Arbeidsmengden er nok litt for høy begge steder  og det er jo en ulempe. Jeg opplever begge steder at tiden ikke strekker til.

Jeg har i nav mye større frihet til å organisere min egen arbeidshverdag og styring av fleksitid og slikt. Opplæring, kvalitet og ressurser er det også mer av i nav stat enn hva jeg opplevde i BVT. 

Jeg har en saksbehandler jobb i nav og ikke veileder så jeg opplever også mye mindre brukerkontakt. Har også mer fornøyde brukere og blir ikke skjelt ut.

Opplever også å jobbe mer spesifikt I nav med konkret ytelse, og derav mer hensiktsmessig. 

Men begge systemer er jo firkanta og temmelig begrenset av lover, forskrifter og veiledere, så noe knot er det vel alltid. 

Anonymkode: 4639d...6b7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i Nav og har en venninne som jobber i bv.tj. Hvis du har en vanlig veilederstilling i Nav og som saksbehandler i bv.tj så er det en ganske så stressende og til tider masete jobb. Det er vel få som får så mye kritikk som Nav og barnevernet, nasjonalt. Også kan man ikke si noe tilbake. Det positive blir aldri nevnt. Så det må man lære seg å la gå, selv om det kan føles urettferdig. 

Og det å være veileder/saksbehandler i en etat hvor folk har dømt deg før du har snakket med deg og de er svært negativt innstilt, det er spesielt. 

Anonymkode: 24deb...d21

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jobber selv i den ene, og mistrives veldig. Vurderer å bytte til den andre, men er redd for at begge deler er like ille. Noen som har jobbet i begge instansene og kan si noe om hva de likte best og hvor det var minst konfliktfylt? 

Du vil møte akkurat det samme presset og "konfliktfylte situasjoner" i barnevernet som i NAV. En måte å håndtere det på kan være å bli bedre på konfliktløsning.

Anonymkode: 7f984...88c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg jobber i Nav og har en venninne som jobber i bv.tj. Hvis du har en vanlig veilederstilling i Nav og som saksbehandler i bv.tj så er det en ganske så stressende og til tider masete jobb. Det er vel få som får så mye kritikk som Nav og barnevernet, nasjonalt. Også kan man ikke si noe tilbake. Det positive blir aldri nevnt. Så det må man lære seg å la gå, selv om det kan føles urettferdig. 

Og det å være veileder/saksbehandler i en etat hvor folk har dømt deg før du har snakket med deg og de er svært negativt innstilt, det er spesielt. 

Anonymkode: 24deb...d21

Dette går vel strengt tatt også andre veien? Jeg har aldri noen steder følt meg så dømt og negativt vurdert som de gangene jeg har vært i kontakt med nav. Aldri. Og det både før og etter jeg har lagt frem min sak og mine ferdigheter. 

Anonymkode: 26747...dd5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...