AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #1 Skrevet 1. juli 2021 Nå er saken om Nydalen vgs' belønning av toppkarakterer med gavekort overalt i media. Vil dele noen tanker som jeg har hatt, og jeg har toppkarakterer (6) i alle fag (unntatt gym ). Jeg skal til høsten begynne i vg3. Jeg har hatt gode karakterer siden ungdomsskolen, men jeg har ikke alltid vært skoleflink. Strevde med språk og alt da jeg gikk på barneskolen. Foreldrene mine er innvandrere, men jeg er født i Norge. Det var vanskelig å få hjelp med leksene hjemme. Men foreldrene mine har alltid fortalt meg hvor viktig utdanning er og hvor viktig det er at jeg gjør det godt, og oppdragelsen jeg har gjennomgått har vært på godt og vondt. Jeg har derfor ikke hatt noe særlig fordel annet enn at de har oppmuntra meg når det kommer til skole. Så jeg tok meg sammen allerede i barneskolen og brukte mye tid på å lære å lese, skrive og regne, mens de fleste på min alder drev med idrett eller lekte. Jeg lekte da mye også, men var ikke så sosial. På ungdomsskolen gikk det bedre. Da fikk vi karakterer, og da var jeg mer fokusert, gjorde alt lærerne sa. Så det ble bare 5 og 6. Og når jeg tenker tilbake på det, så jobbet jeg himla mye med skole. Var svært lite sosial, var dårlig til å snakke med folk og holde samtaler. Var en typisk "nerd" fanga i min egen boble. Gikk bedre da jeg gikk mot 10. klasse. Da jeg starta på vgs følte jeg ikke at jeg jobba så mye. Jeg tror jeg begynte å jobbe smartere, men også mindre. Ble mindre opphengt av karakterer, og fokusere på å lære. I tillegg skjønte jeg at jeg ikke kom til å klare å pugge ting, og begynte å prøve å faktisk forstå alt jeg har lært. Jobba mye med skole i vg1 og vg2, men følte det var annerledes. Jeg følte det var gøyere å lære. På ungdomsskolen var det bare pugg. Nå på vgs har jeg hatt et mye mer sosialt liv, og er mye flinkere til å snakke med mennesker og kommunisere. Er ikke lenger "nerden", selv om folk vet at jeg har gode karakterer. En annen ting jeg vil dele er at jeg ble flau over å få gode karakterer på ungdomsskolen. Det gjelder mange av de jeg kjenner med gode karakterer også. Vi skal helst holde det for oss, selv om vi har jobba hardt. Og har vi jobba hardt, skal vi ikke dele det heller, for det er alltid noen andre som har jobba hardere men ikke klart det. Det å være middelmådig er idealet i vårt samfunn. Det er lov å skrike "YESSS, jeg fikk en toer/treer/firer", men ikke om man fikk 5 eller 6. Det skal man holde for seg selv. Og da jeg ble spurt om karakter, så fikk jeg "woow, du får jo bare seksere" som svar, og med litt negativ tone. De gangene jeg holdt karakterene mine for meg selv, ble jeg likevel presset til å si hva jeg fikk. Likevel ble jeg kalt cocky og selvgod for å si hva jeg fikk. På vgs dabbet dette helt vekk. På vgs blir man mer respektert om man får gode karakterer, og de andre er mer glade på andre vegne. Det liker jeg, og ikke dette sjalusihysteriet. Når folk kommer med gode kommentarer om karakterene mine, henger det fortsatt etter fra ungdomsskolen, at jeg bokstavelig talt ble sett ned på av gode karakterer. Så det blir litt rart å få mye skryt, og da smiler jeg og sier takk. Men jeg kan aldri stolt fortelle folk at jeg bare har fått 6 i alle avgangsfagene mine hittil, eller legge dette ut på sosiale medier. Dette kan de som har vunnet i idrett og deltatt i konkurranser. Jeg skjønner det er irriterende å høre toppelever skryte om hvor flinke dem er. Men det som forundrer meg er at klassekameratene mine som driver med idrett kan skryte så mye dem vil på sosiale medier. Anonymkode: 8f9c0...1ff 5
einsteinium Skrevet 1. juli 2021 #3 Skrevet 1. juli 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ok.... Anonymkode: 49ccc...545 Lukter jeg en Karen her? 10
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #4 Skrevet 1. juli 2021 Takk for informasjonen. Anonymkode: 1f474...b9d 10
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #5 Skrevet 1. juli 2021 Du er flink, men det er også eleven som løfter seg fra stryk til to, den som har strevet og knekker en gode. De som er medfølende, blide og løfter andre. Anonymkode: f8700...9ce 3
AllahBallah Skrevet 1. juli 2021 #6 Skrevet 1. juli 2021 Jeg forstår deg jeg, godt jobba 🙂 Tenker når du begynner studere forandrer det seg litt. Gjetter at du skal studere noe som krever høye karakterer for å komme inn? I så fall kommer du jo til å gå på skole med flere som deg selv 🙂 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #7 Skrevet 1. juli 2021 Bra jobbet så langt! Du har sikkert hørt om "janteloven"? Gammelt og dumt, men det er noe i det. Alle skal liksom helst være like gode (like middels) her til lands. Er du merkbart bedre enn de andre så kommer reaksjonene fort. Du får bare prøve å heve deg over det. Vær glad når du plukker seksere, du vet hvor mye jobb som ligger bak det. Lykke til med siste året! Anonymkode: c6607...5e8 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #8 Skrevet 1. juli 2021 Du forstår vel at ikke alle klarer å få 5 eller 6? At noen sier YESS en 2,3 eller 4 kan bety en enorm seier for dem om de har slitt med faget og jobbet like hardt med å oppnå den karakteren, som du har oppnådd 6? Du forstår at andre mennesker kan ha utfordringer? Det er liksom ikke slik at man streber etter å være middelmådig. Da har du misforstått noe på veien. Kanskje derfor du ble sett på som cocky? Fordi du hadde en nedlatende holdning mot dem som ikke fikk like gode karakterer som deg? Heldigvis er du veldig ung og får nok mer kunnskap om verden rundt deg når du blir eldre og modnere. Anonymkode: 9314f...9c3 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #9 Skrevet 1. juli 2021 Jeg kjenner meg veldig igjen i dette. Jeg har to femmere, og resten seksere på vitnemålet mitt. Innerst inne er jeg veldig stolt av jobben jeg har gjort, men jeg tør ikke skryte av det til noen. Jeg har blitt møtt med en negativitet når vi har diskutert prøver og resultater. Jeg gold er kjeft helt til noen spør, og da varer jeg som sant: Jeg fikk 5 eller 6 (ikke fått noe lavere). Ikke gnidd det inn på noen måte, men likevel har jeg blitt møtt med kommentarer som at det egentlig ikke er så vanskelig å få til, og jeg sitter igjen med en følelse av at folk mener jeg skryter, på tross av at det var de som spurte. De andre medelevene mine har delt resultatet sitt på både Snap og Facebook, og jeg har hatt lyst.. Men jeg tør ikke, i frykt for å virke selvgod. Anonymkode: ff74a...280 1
Rosabløff Skrevet 1. juli 2021 #10 Skrevet 1. juli 2021 (endret) Det høres ut som du, TS, har arbeidet hardt og målrettet hele veien. Du sier du slet sosialt med at du var så skoleflink og at medelever så på deg som nerden. Synes det er synd at vi ikke kan heie hverandre frem. Ja, det er mange som arbeider hardt på VGS, selv om de ikke får toppkarakterer. Men vi kan da heie både de som strever, men ikke alltid når toppen, og de som får toppkarakterer? Jeg synes det er både riktig og fint at man anerkjenner gode prestasjoner, både faglige og medmenneskelige. Alle trenger ikke å bli trukket fram hver gang. Som små barn lærer; vente på tur. Synes hele debatten med belønning av skoleflinke blir litt merkelig. Også da jeg fikk på vgs for over ti år siden ble de med toppkarakterene trukket fram. Vi var mange skoleflinke, men et par fra hvert kull skilte seg ut. Ingen reagerte negativt på det den gang. Endret 1. juli 2021 av Rosabløff 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #11 Skrevet 1. juli 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Du er flink, men det er også eleven som løfter seg fra stryk til to, den som har strevet og knekker en gode. De som er medfølende, blide og løfter andre. Anonymkode: f8700...9ce Det sier jeg ingenting imot. Så klart er alle flinke når man forbedrer sitt forrige resultat. AllahBallah skrev (20 minutter siden): Jeg forstår deg jeg, godt jobba 🙂 Tenker når du begynner studere forandrer det seg litt. Gjetter at du skal studere noe som krever høye karakterer for å komme inn? I så fall kommer du jo til å gå på skole med flere som deg selv 🙂 Takk! Tja, vil ikke føle meg presset til å studere noe som krever høye karakterer bare fordi jeg har det. :) Men trolig vil jeg det siden det er attraktive studier som oftest har høyt snitt. Men skal ikke utelukkende rangere ønskene mine etter hvor høyt snitt studiene har. AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Bra jobbet så langt! Du har sikkert hørt om "janteloven"? Gammelt og dumt, men det er noe i det. Alle skal liksom helst være like gode (like middels) her til lands. Er du merkbart bedre enn de andre så kommer reaksjonene fort. Du får bare prøve å heve deg over det. Vær glad når du plukker seksere, du vet hvor mye jobb som ligger bak det. Lykke til med siste året! Anonymkode: c6607...5e8 Takk! Janteloven ja... Kjenner til den, og synes det er så ufattelig trist at det er slik... AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Du forstår vel at ikke alle klarer å få 5 eller 6? At noen sier YESS en 2,3 eller 4 kan bety en enorm seier for dem om de har slitt med faget og jobbet like hardt med å oppnå den karakteren, som du har oppnådd 6? Du forstår at andre mennesker kan ha utfordringer? Det er liksom ikke slik at man streber etter å være middelmådig. Da har du misforstått noe på veien. Kanskje derfor du ble sett på som cocky? Fordi du hadde en nedlatende holdning mot dem som ikke fikk like gode karakterer som deg? Heldigvis er du veldig ung og får nok mer kunnskap om verden rundt deg når du blir eldre og modnere. Anonymkode: 9314f...9c3 Jeg har aldri hatt nedlatende holdning til de som ikke når 5 eller 6. Du har misforstått innlegget mitt. Det er revnende likegyldig om noen er glad for å få 2, 3 eller 4. Det som betyr noe er at de er fornøyd, og jeg er glad på deres vegne. Jeg ble sett på som cocky siden andre spurte, "Hva fikk du på prøven", og jeg bare svarte "Fikk 6", med et lite smil. Forstå det den som kan, men det er her Janteloven kommer inn. Sa det på ingen måter på en cocky måte. De andre blir ofte da sjalu, men jeg trøster dem alltid med at alle har forskjellige forutsetninger og at det viktigste er at man har gjort sitt beste. Så nei, har ingen nedlatende holdning. Det forundrer meg fortsatt hvordan du kan hevde alt det du har skrevet. Bare fordi jeg er ung, er jeg ikke uopplyst eller dum av den grunn. Og du hadde sikkert ment det var cocky å juble foran alle når jeg får sekser. Jeg gjør ikke det, for jeg skjønner at andre kan bli lei seg av det. Det er denne diskusjonen jeg tar opp, hvorfor skal det være mindre greit for skoleflinke å skryte enn de som er midt på treet for innsatsen, når begge har jobbet lite hardt? AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg kjenner meg veldig igjen i dette. Jeg har to femmere, og resten seksere på vitnemålet mitt. Innerst inne er jeg veldig stolt av jobben jeg har gjort, men jeg tør ikke skryte av det til noen. Jeg har blitt møtt med en negativitet når vi har diskutert prøver og resultater. Jeg gold er kjeft helt til noen spør, og da varer jeg som sant: Jeg fikk 5 eller 6 (ikke fått noe lavere). Ikke gnidd det inn på noen måte, men likevel har jeg blitt møtt med kommentarer som at det egentlig ikke er så vanskelig å få til, og jeg sitter igjen med en følelse av at folk mener jeg skryter, på tross av at det var de som spurte. De andre medelevene mine har delt resultatet sitt på både Snap og Facebook, og jeg har hatt lyst.. Men jeg tør ikke, i frykt for å virke selvgod. Anonymkode: ff74a...280 Akkurat det ja. Føler med deg. <3 Er mye annet jeg er flink til også, og det kan jeg skryte massevis av uten å få hate på det. Men skolearbeid, nei da holder jeg kjeft, og spør noen, svarer jeg ydmykt hva jeg fikk og prøver å ikke få så mye oppmerksomhet rundt det. Man får hate uansett hva man gjør, og folk tror vi som er skoleflinke har det enkelt siden vi får gode resultater. Men vi har våre vansker i livet generelt, og det ligger spesielt mye innsats bak arbeidet vårt. Heldigvis nå som jeg går på vgs er de fleste imponerte og heller glad på mine vegne at jeg gjør det så bra. :) Det motiverer, og jeg prøver selvsagt å motivere dem og dele tips. Det er slik jeg ønsker å ha det. Må ikke akkurat få en rettighet til å få skryte, men synes det likevel det er litt rart at det er lov å skryte om en firer, mens det er uakseptabelt å skryte for en sekser. Anonymkode: 8f9c0...1ff 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #12 Skrevet 1. juli 2021 Jeg skjønner ikke helt hvor du vil hen med innlegget ditt. Det virker som du sliter en del sosialt og at du gjør mye av innsatsen for at dine foreldrene skal være stolt? Det er ingen andre enn deg selv du jobber hardt for. De som er flinke i idrett gjør det ofte for et lag, for foreningen, for Norge. Det er mange som er interessert i gode idrettsprestasjoner, og da faller det seg naturlig å legge ut resultater. Hvorfor skal du være flau over det du har oppnådd? Det er vel helt vanlig å si ifra om sine resultater det det faller seg naturlig. Og det er faktisk lov å skryte også, for det ligger som regel en god del innsats bak gode karakterer. Vær stolt over det du har oppnådd, og husk, du gjør det kun for din egen del og din egen fremtid ❤️ Anonymkode: 42fc4...84b
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #13 Skrevet 1. juli 2021 Rosabløff skrev (11 minutter siden): Det høres ut som du, TS, har arbeidet hardt og målrettet hele veien. Du sier du slet sosialt med at du var så skoleflink og at medelever så på deg som nerden. Synes det er synd at vi ikke kan heie hverandre frem. Ja, det er mange som arbeider hardt på VGS, selv om de ikke får toppkarakterer. Men vi kan da heie både de som strever, men ikke alltid når toppen, og de som får toppkarakterer? Jeg synes det er både riktig og fint at man anerkjenner gode prestasjoner, både faglige og medmenneskelige. Alle trenger ikke å bli trukket fram hver gang. Som små barn lærer; vente på tur. Synes hele debatten med belønning av skoleflinke blir litt merkelig. Også da jeg fikk på vgs for over ti år siden ble de med toppkarakterene trukket fram. Vi var mange skoleflinke, men et par fra hvert kull skilte seg ut. Ingen reagerte negativt på det den gang. Som sagt har det blitt bedre etter at vgs starta. Ble jo mer moden, og ble et mer oppegående, sosialt vesen enn jeg var på ungdomsskolen. Fikk kort sagt mer selvtillit, for miljøet endret seg. Plutselig ble det kult å være skoleflink i miljøet på skolen. Skolen er derfor litt kjent for "karakterpress", men det syns jeg overhodet ikke. Synes det er viktig å heie hverandre frem uansett. Vi er jo på skolen for å lære. Anonymkode: 8f9c0...1ff 1
Laraa Skrevet 1. juli 2021 #14 Skrevet 1. juli 2021 Det er jo helt greit det, så lenge man ikke ser ned på dem som stiller svakere. Har en fantastisk ferievikar på jobben. Hun har bare 6 ere og skal studere psykolog, men hun bryr seg genuint om alle rundt seg og bryr seg null om status og rikdom. Hvis du er som henne, er det ingenting å skamme seg over å ha toppkarakterer, men hvis du briefer og skryter uhemmet rundt deg og synes synd på dem som ikke får det til, bør du bli litt flau 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #15 Skrevet 1. juli 2021 Hva er det du vil ha, da? Skryt for at du er flink? Normalt burde vel alle holde karakterene for seg selv så vi slipper dette evige fokuset på prestasjoner. Det er ikke om du får bare 6 ere eller 3 ere som sier noe om hvordan du er som person. Dette vil du forstå når du blir mer voksen at folk bryr seg nada om du bare fikk 6 ere på skolen. Dette har min sønn på 15 alt forstått og han er ikke opptatt av å fortelle verken meg eller andre hva han fikk av karakterer. Han får alt fra 3 til 5 ere. Anonymkode: 17742...cc0 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #16 Skrevet 1. juli 2021 Karakterene dine spiller jo ingen rolle annet enn et innpass til videre utdanning. Jeg gikk ut av VGS med nesten bare 6'ere, men det har ikke vært et tema etter at jeg begynte å studere høsten etterpå. Da studerte jeg jo med andre som også nesten bare gikk ut med 6'ere. Man var helt vanlig. Jeg skjønner at denne Nydalen-saken føles "overalt i media" for deg, men egentlig er den ikke det. Det er bare du som har et overdrevent fokus på karakterene dine. Det er kanskje ikke så rart. Jeg var jo slik selv på den alderen. Men om et par år så ville du aldri ha skrevet dette innlegget her. Anonymkode: aaf86...3c2 4
Drizzt Skrevet 1. juli 2021 #17 Skrevet 1. juli 2021 Det er trist at du vokser opp i en kultur hvor det er flaut å ha toppkarakterer på skolen. 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #18 Skrevet 1. juli 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg skjønner ikke helt hvor du vil hen med innlegget ditt. Det virker som du sliter en del sosialt og at du gjør mye av innsatsen for at dine foreldrene skal være stolt? Da må du lese på nytt. Sleit sosialt før, men er et svært oppegående vesen nå på vgs. Mange synes jeg er interessant å slå av en prat med. Gjør det for meg selv nå, ikke foreldrene mine. Det gjorde jeg før, men nå er jeg faktisk interessert i det jeg lærer også. Det er ingen andre enn deg selv du jobber hardt for. De som er flinke i idrett gjør det ofte for et lag, for foreningen, for Norge. Det er mange som er interessert i gode idrettsprestasjoner, og da faller det seg naturlig å legge ut resultater. Hvorfor skal du være flau over det du har oppnådd? Det er vel helt vanlig å si ifra om sine resultater det det faller seg naturlig. Og det er faktisk lov å skryte også, for det ligger som regel en god del innsats bak gode karakterer. Jeg gjør også noe for landet. Norge trenger skoleflinke og smarte i arbeidslivet, så jeg skjønner ikke hva du mener med at idrett er noe mer spesielt av den grunn. Men saken er det at det ikke er lov å skryte lenger pga janteloven. Altså er det lov å heie frem middelmådige, men ikke lov å heie frem de som får seksere. Vær stolt over det du har oppnådd, og husk, du gjør det kun for din egen del og din egen fremtid ❤️ Er klar over det, men takk ❤ AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Anonymkode: 42fc4...84b Anonymkode: 8f9c0...1ff
Example Skrevet 1. juli 2021 #19 Skrevet 1. juli 2021 Du er kanskje flau nå, men det vil du ikke være senere. Dessverre er det sånn at i enkelte klasser utvikler det seg et miljø der det er negativt å være god på skolen. Det er trist. Det handler også mye om misunnelse. Ta det med deg videre, og bruk evnene dine til noe du har lyst til å gjøre. Du kan sannsynligvis velge og vrake i det meste av utdanninger, og det er et gode. Du vil være stolt av disse prestasjonene i fremtiden. Stå på, men pass på å ikke brenn av alt kruttet nå. Sørg for å holde motivasjonen oppe! Hilsen lærer i ungdomsskolen. 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #20 Skrevet 1. juli 2021 Hvorfor tenke så mye på det? Jeg delte ikke med andre hvilke karakterer jeg fikk da jeg gikk på skolen. Så rett og slett ingen grunn til å gjøre det. Dermed unngikk jeg glatt slike problemtanker du har nå. Anonymkode: 57106...65c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå