AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #1 Skrevet 1. juli 2021 Jeg vet at dette er opptil det enkelte paret, og at det er mange forskjellige og sterke meninger om dette. Jeg ønsker likevel å lufte dette for å se om jeg er urettferdig eller ikke. Dette blir en lang tekst for å prøve å gi dere hele bildet. Jeg kjøpte et hus til oss, i den mening at han skulle kjøpe seg inn når han fikk fast jobb, noe han ikke hadde på det tidspunktet. I mellom tiden ble vi enige om at han skulle betale halvparten av fellesutgifter og spare seg opp til egenkapital. Han har nå fått seg fast jobb på to steder(hatt det en god stund nå), som utgjør mer enn 100%, men han får likevel ikke lån da det er to forskjellige arbeidsgivere. Forstå det den som kan, men to banker har sagt nei. Vi tenkte så at han kunne bli medlåntaker på mitt lån og jeg skulle overføre halve boligen til han. Men så viste det seg at vi hadde lest feil på kartverket sine sider, og trodde vi kom unna dokumentavgift da vi har felles barn, men dette var kun ved samlivsbrudd. Dokumentavgiften utgjør 80.000kr. Og nå ønsker ikke samboer å bli medlåntaker og få overført halvparten av boligen. Så han mener at han skal forsette å betale halvparten av fellesutgiftene som utgjør 1500kr(!) i måneden. Jeg kjenner det provoserer meg noe voldsomt, da han får satt av flere tusen hver eneste måned, jobber masse overtid og lever livets glade dager, mens jeg sitter med hele lånet, alt med hus og barn. Han setter like mye inn på matkontoen som meg, men utenom det betaler jeg alt. Om han nå ikke skal ha halve boligen så synes jeg at han hvertfall må betale mer enn 1500 lusene kroner hver måned. For hvem pokker bor som en konge for lommerusk? Han på sin side synes det blir feil å betale husleie til meg da jeg ikke skal tjene på at han bor her. Men slik det er idag, så tjener han enorme penger på å bo med meg, noe jeg synes er uhyre urettferdig. Så. Er jeg urettferdig som mener han burde betale mer for å bo? Jeg mener ikke at han skal betale dyredommer eller markedspris, men mer enn 1500kr hver måned. Anonymkode: b9fa2...6d8 13
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 Populært innlegg #2 Skrevet 1. juli 2021 Du skal ikke tjene på han? Men han tjener jo fett på deg da, han bor gratis! Krev husleie! Anonymkode: 3d1b8...63f 55
marihihia Skrevet 1. juli 2021 #3 Skrevet 1. juli 2021 Nei! Du er absolutt ikke urettferdig! Han utnytter situasjonen! Og hvorfor betaler du alt med barn? 33
Whistler Skrevet 1. juli 2021 #4 Skrevet 1. juli 2021 Halvparten av fellesutgifter som ikke er andel av avdrag på felleslån. Halvparten av renter på eventuelt lån utenom det. Halvparten av alle andre løpende utgifter til strøm, forsikringer, telekom etc. I stedet for å stå som medlåntaker burde han ta et eget lån og betale ut en halvpart der du står som sikkerhet med din delvis tilbakebetalte andel. Hvis han ikke får det lugger det litt i kredittvurderingene om han ikke får lån... 13
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #5 Skrevet 1. juli 2021 Han bør jo absolutt være med å betale halvparten av nedbetalingene på lånet også. Anonymkode: 4be41...b63 4
Kattugla Skrevet 1. juli 2021 #6 Skrevet 1. juli 2021 Jeg blir litt stum her. For en ansvarsfraskrivelse av din samboer! Evner han ikke å forstå at han må ta ansvar og bidra til husholdningen som en voksen mann med samboer og barn? Hvorfor bidrar han ikke til barna?? Han oppfører seg som en ung voksen som fortsatt bor hjemme hos foreldrene for å spare opp penger! 31
Whistler Skrevet 1. juli 2021 #7 Skrevet 1. juli 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Han bør jo absolutt være med å betale halvparten av nedbetalingene på lånet også. Anonymkode: 4be41...b63 Den kjente REMA- eller kvinnefella. 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #8 Skrevet 1. juli 2021 1500?!😳 bare kommunale avgifter+renovasjon er vel 800 på hver fort i mnd?! Så kommer forsikringer og bilen, månedlig strøm, tv/Internett? Hvordan kan dette utgjøre 1500?? Han setter seg selv også i en elendig situasjon dersom det skulle bli slutt. Du har jo sikring og eiendom. Skjønner ikke at han tørr. Om det er dokumentavgift han bekymrer seg for, kunne det vært en ide å selge dette huset og kjøpe et annet og gå inn med like mye hver? Da vil du også få penger utenom som du kan investere i fond og sparing eventuelt. Anonymkode: 58c33...32d 9
BMF Skrevet 1. juli 2021 #9 Skrevet 1. juli 2021 Han bør betale halvparten av hva en tilsvarende leilighet koster å leie, pluss halvparten av strøm, internett, forsikringer og det barnet koster (tøy og bhg/sfo). Protesterer han, så kan han betale enda mer, siden har har bodd nesten gratis i 2 år. For en tulling du er sammen med. 14
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #10 Skrevet 1. juli 2021 Syns det skurrer at han ikke får lån også, jeg da. Men nei, du er på ingen måte urimelig. Anonymkode: 4a012...f4d 5
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #11 Skrevet 1. juli 2021 Ts her, Altså mitt hovedproblem her er jo det at jeg makset lånet mitt siden han uansett skulle kjøpe seg inn i løpet av ett år. Boligen jeg kjøpte var det han som ville ha, jeg var litt mer usikker. Og som sagt så provoserer det meg at jeg er kokk, vaskedame, barnepasser, vedlikeholdsjef, planlegger og innkjøpsansvarlig til lusne 1500kr i måneden. Jeg har 0kr igjen hver neste måned, ingen mulighet til å sette noe til sparing. Mens han får utbetalt 30.000kr i måneden, betaler 1500kr i "husleie" og sin egen mobilregning, samt 3000kr på matkonto. Jeg skal selvsagt ta noe på min egen kappe, jeg går å kjøper ting til barna når de trenger utstyr/klær, og etterspør ikke penger, for jeg orker ikke diskusjonen om de virkelig trengte det, om jeg ikke kunne kjøpt det brukt/på tilbud. Og jeg var steinstokk dum som makset lånet i godtro om at han skulle kjøpe seg inn. Jeg forstår at 80.000kr er mye penger, men altså... Da hadde han eid spikeren i veggen, og jeg har jo allerede betalt den avgiften, så det kommer ikke på tale at jeg spleiser med han på den. Vi har veldig billig forsikringer da alt er samlet en plass + min fagforening. Strømmen har vi tatt fordelt ut på 12mnd, og internett får vi dekt av min jobb. Totalt 1500kr i mnd for strøm, internett, kommunale avgifter, forsikringer. Anonymkode: b9fa2...6d8 4
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #12 Skrevet 1. juli 2021 Nå ble jeg fryktelig hvilke rimelige forsikringer dere har i hvilket selskap? Anonymkode: a1ed9...86a 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #13 Skrevet 1. juli 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nå ble jeg fryktelig hvilke rimelige forsikringer dere har i hvilket selskap? Anonymkode: a1ed9...86a Har bil, hus, innbo, dyr, barn, reise, uføre, liv og ulykke hos sparebank1. Samboer betaler ikke på alt da, noe er bare mitt. Men når jeg regnet kjapt over på nytt nå, så ser jeg at han egentlig skal betale 1800kr i mnd for at det skal være halvparten. Anonymkode: b9fa2...6d8 1
Knirke Skrevet 1. juli 2021 #14 Skrevet 1. juli 2021 Samboeren har jo vunnet jackpot😄 Hvis TS truer med mer husleie, så kan jo han bare true med å flytte ut. Da kan hun legge til minus 1500 kr på alle sine nåværende utgifter. 4
Kattugla Skrevet 1. juli 2021 #15 Skrevet 1. juli 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Ts her, Altså mitt hovedproblem her er jo det at jeg makset lånet mitt siden han uansett skulle kjøpe seg inn i løpet av ett år. Boligen jeg kjøpte var det han som ville ha, jeg var litt mer usikker. Og som sagt så provoserer det meg at jeg er kokk, vaskedame, barnepasser, vedlikeholdsjef, planlegger og innkjøpsansvarlig til lusne 1500kr i måneden. Jeg har 0kr igjen hver neste måned, ingen mulighet til å sette noe til sparing. Mens han får utbetalt 30.000kr i måneden, betaler 1500kr i "husleie" og sin egen mobilregning, samt 3000kr på matkonto. Jeg skal selvsagt ta noe på min egen kappe, jeg går å kjøper ting til barna når de trenger utstyr/klær, og etterspør ikke penger, for jeg orker ikke diskusjonen om de virkelig trengte det, om jeg ikke kunne kjøpt det brukt/på tilbud. Og jeg var steinstokk dum som makset lånet i godtro om at han skulle kjøpe seg inn. Jeg forstår at 80.000kr er mye penger, men altså... Da hadde han eid spikeren i veggen, og jeg har jo allerede betalt den avgiften, så det kommer ikke på tale at jeg spleiser med han på den. Vi har veldig billig forsikringer da alt er samlet en plass + min fagforening. Strømmen har vi tatt fordelt ut på 12mnd, og internett får vi dekt av min jobb. Totalt 1500kr i mnd for strøm, internett, kommunale avgifter, forsikringer. Anonymkode: b9fa2...6d8 Unnskyld meg, men dette er jo helt latterlig. Eier han ikke skam? Det er sjelden jeg sier dette, men jeg tror du må bare ta en alvorsprat og ikke diskutere noe, men kreve at han begynner å bidra til hjemmet på lik linje med deg og hvis han prøver å komme seg unna, så er det på huet og ræva ut og så kan han se hvor gøy det blir å sitte alene med alt av utgifter i tillegg til bidrag. Dette er virkelig "the hill to die on" som de sier i utlandet 😠 15
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #16 Skrevet 1. juli 2021 5 minutter siden, Knirke said: Samboeren har jo vunnet jackpot😄 Hvis TS truer med mer husleie, så kan jo han bare true med å flytte ut. Da kan hun legge til minus 1500 kr på alle sine nåværende utgifter. + ekstra barnetrygd og barnebidrag.. Nei han dusten er det bare å hive ut. Anonymkode: 407b5...516 21
Kattugla Skrevet 1. juli 2021 #17 Skrevet 1. juli 2021 Knirke skrev (5 minutter siden): Samboeren har jo vunnet jackpot😄 Hvis TS truer med mer husleie, så kan jo han bare true med å flytte ut. Da kan hun legge til minus 1500 kr på alle sine nåværende utgifter. Neida, sannsynnligvis må han betale langt mer enn det i bidrag, så ts vil sitte bedre i det. 24
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #18 Skrevet 1. juli 2021 Selg huset og kjøp nytt til deg selv og barna. Enten får pipa en annen lyd når megler/takstmann står på døra, eller så blir du kvitt et problem i form av en mann. Anonymkode: a26a7...fa1 13
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #19 Skrevet 1. juli 2021 Jeg tenker han trenger å bli litt "skremt", så jeg tror jeg ville kontaktet en megler og bedt om en verdivurdering (sagt at du vurderer å selge). Sagt til mannen at du ikke har råd til å sitte alene med utgiftene, så du vurderer å selge huset ditt (for det er ditt, ikke deres). Håper han da inser at når han ikke bidrar, har han også null han skulle sagt. Og at han kanskje inser at han er nødt til skjerpe seg. Husk også at en eventuell verdistigning på huset er ditt og kun ditt, så om han skal kjøpe seg inn i halvparten så skal det være halvparten av nåværende verdi (ikke kjøpesummen). Da har du forhåpentligvis klart å spare opp litt du også, i form av boligverdi, mens han har snylta. Anonymkode: 6537f...29c 30
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #20 Skrevet 1. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ts her, Altså mitt hovedproblem her er jo det at jeg makset lånet mitt siden han uansett skulle kjøpe seg inn i løpet av ett år. Boligen jeg kjøpte var det han som ville ha, jeg var litt mer usikker. Og som sagt så provoserer det meg at jeg er kokk, vaskedame, barnepasser, vedlikeholdsjef, planlegger og innkjøpsansvarlig til lusne 1500kr i måneden. Jeg har 0kr igjen hver neste måned, ingen mulighet til å sette noe til sparing. Mens han får utbetalt 30.000kr i måneden, betaler 1500kr i "husleie" og sin egen mobilregning, samt 3000kr på matkonto. Jeg skal selvsagt ta noe på min egen kappe, jeg går å kjøper ting til barna når de trenger utstyr/klær, og etterspør ikke penger, for jeg orker ikke diskusjonen om de virkelig trengte det, om jeg ikke kunne kjøpt det brukt/på tilbud. Og jeg var steinstokk dum som makset lånet i godtro om at han skulle kjøpe seg inn. Jeg forstår at 80.000kr er mye penger, men altså... Da hadde han eid spikeren i veggen, og jeg har jo allerede betalt den avgiften, så det kommer ikke på tale at jeg spleiser med han på den. Vi har veldig billig forsikringer da alt er samlet en plass + min fagforening. Strømmen har vi tatt fordelt ut på 12mnd, og internett får vi dekt av min jobb. Totalt 1500kr i mnd for strøm, internett, kommunale avgifter, forsikringer. Anonymkode: b9fa2...6d8 Høres ut som samboeren din bor med mora si. Hva med å kaste han ut og kreve han for barnebidrag?? Vet du, ikke la han kjøpe seg inn i boligen! Anonymkode: b49da...f52 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå