Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Jeg leier leilighet i et type borettslag, der et utleiefirma leier ut 4 leilighetshus med 4 leiligheter i hvert hus. Jeg bor i 2 etasje og dette er en svært varm leilighet med mye vinduer, samt takvindu. Det blir naturligvis veldig varmt her om sommeren når solen står på fra klokken 11. Jeg har da kjøpt meg en ny aircondition, og kvittet meg med en eldre som jeg brukte i fjor. Jeg har brukt den nye AC i 2 måneder nå som det har vært fint vær. Også på natten noen ganger, da leiligheten varmer seg veldig godt opp selv med AC.  Gjorde det samme i fjor uten klager med en eldre og mer bråkete en.

I dag møtte jeg naboen på snart 70 som bor i leilighet ovenfor meg i et annet hus, på bakkeplan. Hun ba meg om å ikke bruke AC på natten, da suselyden fra utløpsslangen plager henne veldig mye når hun har vinduet på gløtt og hun får ikke sove. Det fikk visst ikke barnebarna heller når de var der. Vi er alle forskjellige, men når jeg står ute og hører så ja - jeg hører jo lyd, men den er jo ikke spesielt høy. Og den kan jo ikke være så ille inn vinduet hennes da? Rart naboen under meg ikke blir plaget, de bor jo rett under og de har aldri sagt noe.

Jeg forklarte henne at det er ikke levbart i leiligheten om jeg ikke får kjølt den ned. Er oppe i 26 grader og mer om den ikke får stå og gå litt. Det ville hun ikke høre på. Det blir klamt og varmt her enkelte netter når det er varmt ute, er vel da naturlig at jeg må få kjøle ned.. 

Jeg ønsker ikke nabokonflikt, men hun har jo bosatt seg på et tett boligfelt. Det er da vel naturlig at det er noe støy ute da? 
Skal jeg kjøpe ørepropper til henne og bruke AC når jeg må, og ta hensyn så godt jeg kan? Er dette noe hun kommer noen vei med å klage på? Det er jo ikke høy partymusikk  liksom. 

Anonymkode: 35c76...636

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vil også nevne at det er typ 10-12 meter mellom husene. 

AnonymBruker
Skrevet

Lyd er lyd. Får ikke naboen din sove på grunn av støy fra AC så er det nok naboen som har best sak her. Du må prøve å finne en annen løsning, ha slangen ut et annet vindu i en annen del av huset? 

Anonymkode: 2f3b2...836

• Liker 9
Skrevet

Alvorlig talt! Disse pensjonistene har ikke annet å gjøre enn å klage på alt og alle. Skjønner at du ikke vil lage nabokonflikt men 10-12 meter og hun hører det? Da må d være noe gale med AC. Dette hadde jeg rett og slett ikke tatt særlig seriøst og hatt den på når jeg faktisk må. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

vi bor i sameie og vi ble nektet ac grunnet dette. vi går til kjøp på Dyson som ikke trenger slange ut. 

i sameier og borettslag kan de nekte, kun med selveier osm de ikke kan nekte. 

Anonymkode: af2d2...87a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Be hun skru av høreapparatene om natten! 

Anonymkode: c8d20...763

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

vi bor i sameie og vi ble nektet ac grunnet dette. vi går til kjøp på Dyson som ikke trenger slange ut. 

meg igjen. 

Vi har ikke dermed ikke så lang avstand. så er ikke sikkert dette gjelder for dere. 

jeg hadde sjekket om det er noen felles regler. hvis det ikke står noe der så kan de ikke nekte. da er det Evt dårlig naboskap - som de også oppfordrer til med å nekte deg denne og ikke prøver å godta det. 

Vi måtte spørre på årsmøte fordi vi har regler som sier at det som er utendørs og kan være forstyrrende må tas opp i sameie. vi prøvde egentlig på varmepumpe med utedel, og fikk da samtidig nei for ac med utedel fordi det også bråkte.

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, mefe said:

Alvorlig talt! Disse pensjonistene har ikke annet å gjøre enn å klage på alt og alle. Skjønner at du ikke vil lage nabokonflikt men 10-12 meter og hun hører det? Da må d være noe gale med AC. Dette hadde jeg rett og slett ikke tatt særlig seriøst og hatt den på når jeg faktisk må. 

Selvfølgelig hører vedkommende det, ellers hadde hun vel ikke visst om maskina i det hele tatt. At hun er pensjonist, eller alder på personen har ingenting å si. Idiotisk i det hele tatt å nevne alder, ingen orker vel å ligge og høre på durelyder om natten.

Anonymkode: 3a4d7...dc5

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Lyd er lyd. Får ikke naboen din sove på grunn av støy fra AC så er det nok naboen som har best sak her. Du må prøve å finne en annen løsning, ha slangen ut et annet vindu i en annen del av huset? 

Alle vinder som kan åpnes og som det ikke er topp-åpning på er rettet mot det huset dessverre 🙄

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

meg igjen. 

Vi har ikke dermed ikke så lang avstand. så er ikke sikkert dette gjelder for dere. 

jeg hadde sjekket om det er noen felles regler. hvis det ikke står noe der så kan de ikke nekte. da er det Evt dårlig naboskap - som de også oppfordrer til med å nekte deg denne og ikke prøver å godta det. 

Vi måtte spørre på årsmøte fordi vi har regler som sier at det som er utendørs og kan være forstyrrende må tas opp i sameie. vi prøvde egentlig på varmepumpe med utedel, og fikk da samtidig nei for ac med utedel fordi det også bråkte.

Hmm.. har nettopp brukt 3000 på denne nye AC-en, blir nok ikke aktuelt å bytte ut😅 Det er flere andre i 2 etg som har AC og bruker det 24/7, men disse er såpass heldige at de ikke har et annet hus rett ovenfor vinduet 🤪

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ha kjølt ned rommet så mye som mulig før dere legger dere og heller slå den av om natta. Litt bråk om dagen og kvelden tåler de fleste, men om natta når man skal sove skjønner jeg det er irriterende og høre duringen til ac-en.

Anonymkode: d20c4...efb

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Selvfølgelig hører vedkommende det, ellers hadde hun vel ikke visst om maskina i det hele tatt. At hun er pensjonist, eller alder på personen har ingenting å si. Idiotisk i det hele tatt å nevne alder, ingen orker vel å ligge og høre på durelyder om natten.

Anonymkode: 3a4d7...dc5

Lett å se slangen som stikker ut selv om man ikke hører det. Noen er mer varsomme for lyd enn andre, jeg synes bare det er rart at hun kun hadde reagert på det denne helgen. Det er heller ingen durelyd, men en suselyd. Vi bor rett ved både hovedvei og hun har jernbanen 50 meter unna, så man har jo ikke valgt seg et veldig stille sted å bo heller. 

Forstår at hun hører det, men at det stjeler nattesøvnen er jeg vel usikker på. Hun har småbarn over seg som ofte skriker om natta - de hører jeg også når vinduet deres er åpent, men våkner ikke av det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ha kjølt ned rommet så mye som mulig før dere legger dere og heller slå den av om natta. Litt bråk om dagen og kvelden tåler de fleste, men om natta når man skal sove skjønner jeg det er irriterende og høre duringen til ac-en.

Anonymkode: d20c4...efb

Kjøler ned så godt som mulig, men er varmt igjen på null komma nix når det er varmt ute.. ikke verdens best isolerte hus.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg skrev om at naboen min sin varmepumpe-utedel skrek og knirket sinnsykt døgnet rundt fikk jeg til svar her om at det måtte jeg bare tåle.. Så da må vel msbien din tåle det samme.

Anonymkode: eb99b...a4d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kjøler ned så godt som mulig, men er varmt igjen på null komma nix når det er varmt ute.. ikke verdens best isolerte hus.

Vi har lagt slangen fra vår i ei bøtte. Det går kanskje an å gjøre på natta? Må jo være obs selvfølgelig, på dagtid får ho bare høre på suselyden sin.

Jeg hadde latt slangen ligge i vinduet på pur f, og heller latt vannet gå i bøtte, så får man se hvor reelt "bråket" er. Slangen plager nok mer enn selve lyden.

Anonymkode: c5727...713

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da jeg skrev om at naboen min sin varmepumpe-utedel skrek og knirket sinnsykt døgnet rundt fikk jeg til svar her om at det måtte jeg bare tåle.. Så da må vel msbien din tåle det samme.

Bitter fordi du ikke fikk de svarene du ville ha? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Sameie og selveier er det samme

Anonymkode: 2af60...d78

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har lagt slangen fra vår i ei bøtte. Det går kanskje an å gjøre på natta? Må jo være obs selvfølgelig, på dagtid får ho bare høre på suselyden sin.

Jeg hadde latt slangen ligge i vinduet på pur f, og heller latt vannet gå i bøtte, så får man se hvor reelt "bråket" er. Slangen plager nok mer enn selve lyden.

Anonymkode: c5727...713

ACn samler vann i egen tank, lyden kommer fra slangen der den varme lufta blåses ut🙈 tror nok ikke bøtte løser dette dessverre 😅 men ellers var det jo et godt tips!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Skriking og knirking skjønner jeg at er plagsomt altså😅 dette er en suselyd.. hun sover i etasjen under i huset 10-12 meter fra meg.. 

AnonymBruker
Skrevet

Ang takvinduet: kan du få dekke det til med rullegardin eller persienner så tar det av mye av varmen. 

Har du mulighet til å kjøre slangen ut et annet vindu enn det som er i den retningen mot hun som klager?

Vi har samme type ac. Vi kjører den på barnas rom før de legger seg og lukker vindu og dør helt igjen på barnas rom når ac flyttes til vårt rom, det holder seg kjølig lenge når alt lukkes enn når vindu står åpent. 

Sjekk sameiet regler om det står beskrevet noe om ac? Den bråker jo ikke mye i det hele tatt. 

Anonymkode: 61e5d...d45

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...