Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Er det noen her som har vært litt dårlige på å ta folsyre, og det har gått bra?

jeg tar den til ujevn tid, og enkelte dager glemmer jeg helt av den... føler meg skikkelig dritt liksom.. 

Anonymkode: bc605...fd7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jepp. Var litt dårlig på det, men det gikk bra!

Anonymkode: e96c5...956

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja jeg tok det ikke i det hele tatt under den ene graviditeten. Visste ikke at jeg var gravid før jeg var nesten halvveis... det gikk helt strålende med barnet 😊

Anonymkode: cc3d8...da5

• Liker 1
Skrevet

Jess indeed!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble kjempe dårlig av dem, kastet opp og kaldsvettet, så jeg tok de bare til uke 9. Perfekt unge kom ut uansett!

Anonymkode: b38a0...bc2

AnonymBruker
Skrevet

Det går nok helt fint, det har ikke alltid væt en anbefaling og folk fødte friske barn før også:) selv tar jeg ikke tilskudd men spiser mye grønnsaker.

Anonymkode: 70740...93b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gikk ikke bra her

Anonymkode: 4d643...122

AnonymBruker
Skrevet

Det går som regel bra uten folsyre i de ALLER fleste svangerskap. Rådene kom tilskudd kommer av at det er noe ufarlig å ta «overdose» av, så hvorfor ikke være på den sikre siden mtp at det kan forhindre noen av de ekstremt få tilfellene av ryggmargsbrokk. 

Det er altså ikke slik at å være sløv med folsyren = sykt barn. I de aller fleste tilfeller går det helt fint, og om du har et varirt og godt kosthold er folsyren unødvendig. Rådene kommer av føre-var prinsippet. Ingen grunn til panikk :) 

Anonymkode: c8633...458

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Å herreguuud, så godt du spør TS! Jeg tror jeg har tatt 14 tabletter i beste fall, og jeg er i uke 10! Jeg glemmer det av k o n s t a n t og har følt meg dritt, men glemmer det likevel like fort 😂

Anonymkode: 680a5...83c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Gikk ikke bra her

Anonymkode: 4d643...122

Hvordan gikk det?

Anonymkode: 9b62e...042

Gjest 123 eller noe
Skrevet

Hvis noen fortsatt drikker kaffe - sett den på siden av kaffetrakteren, så er det det første du ser hver morgen. Det er sånn jeg husker den, fordi jeg må alltid ha den halve koppen min når jeg starter dagen, og da kan jeg ikke unngå å se folsyra også :)

Skrevet

Jeg glemte det hyppig…. Jeg må omtrent teipe medisiner fast i tannbørsten for å huske på det😉

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere bør laste ned MyTherapy slik at dere får en påminnelse hver dag!

Anonymkode: 0e11d...a5f

AnonymBruker
Skrevet
skruttveig skrev (4 minutter siden):

Hvis noen fortsatt drikker kaffe - sett den på siden av kaffetrakteren, så er det det første du ser hver morgen. Det er sånn jeg husker den, fordi jeg må alltid ha den halve koppen min når jeg starter dagen, og da kan jeg ikke unngå å se folsyra også :)

jeg hadde mangel på folat for et par år siden.

legen anbefalte meg å ta folat et par timer etter kaffi evt på kvelden fordi kaffe kan hindre like mye av opptaket av mineraler og vitaminer. 

jeg hadde dog mangel, og de fleste får jo riktig inn med kost så folat tabletter er jo for å sikre at man har riktig mengde. 

Anonymkode: c16db...efa

AnonymBruker
Skrevet

jeg har satt tablettene ved siden av hudkremen jeg smører meg med på kvelden, da ser jeg den :)

Gjest 123 eller noe
Skrevet (endret)

Åh er det sant? Jeg drikker bare ca en halv kopp da, så legen hadde ikke noe å si på det 😕 Jeg skal bort dit om 2 uker, da skal jeg høre om jeg kan sjekke at jeg har nok folat i meg. Så takk som opplyste :)

Ahhhh det var den huske-metoden rett i dass! :ler:

Får begynne å ta den på kvelden framover da!

Endret av 123 eller noe
AnonymBruker
Skrevet
skruttveig skrev (3 minutter siden):

Åh er det sant? Jeg drikker bare ca en halv kopp da, så legen hadde ikke noe å si på det 😕 Jeg skal bort dit om 2 uker, da skal jeg høre om jeg kan sjekke at jeg har nok folat i meg. Så takk som opplyste :)

Ahhhh det var den huske-metoden rett i dass! :ler:

Får begynne å ta den på kvelden framover da!

ja, men som jeg skrev så hadde jeg underskudd og drikker mye mer kaffi enn deg (opp mot en kanne dagen). jeg måtte jo bygge opp lageret mitt igjen. men bare for å opplyse sånn at folk kan være litt bevisste på at det er en mulighet :)

det trenger ikke å ha så mye å si for deg. legen vet best. 

• Liker 1
Gjest 123 eller noe
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

ja, men som jeg skrev så hadde jeg underskudd og drikker mye mer kaffi enn deg (opp mot en kanne dagen). jeg måtte jo bygge opp lageret mitt igjen. men bare for å opplyse sånn at folk kan være litt bevisste på at det er en mulighet :)

det trenger ikke å ha så mye å si for deg. legen vet best. 

Ahh ja da var det litt forskjell! ^^ Jeg hadde egentlig 1 kaffe, 1 iskaffe og 1 energidrikk daglig før, men jeg føler jeg ikke tør mer enn denne halve koppen nå etter jeg ble gravid. Men tror nok det går helt greit med en kanne og som du har, bare at da kan det være lurt å følge litt med på lageret sitt :) Skal sjekke opp i det uansett, vil jo babyen skal  bli sterk og fin i ryggmargen :)

AnonymBruker
Skrevet
skruttveig skrev (2 minutter siden):

Ahh ja da var det litt forskjell! ^^ Jeg hadde egentlig 1 kaffe, 1 iskaffe og 1 energidrikk daglig før, men jeg føler jeg ikke tør mer enn denne halve koppen nå etter jeg ble gravid. Men tror nok det går helt greit med en kanne og som du har, bare at da kan det være lurt å følge litt med på lageret sitt :) Skal sjekke opp i det uansett, vil jo babyen skal  bli sterk og fin i ryggmargen :)

ja, legen sa det også som mer en anbefaling at jeg burde ta det et annet tidspunkt fordi kaffi kan hindre at det tas opp like mye :) men kan jo være fint å ha i bakhodet. 

det er jo fint å sjekke uansett :) jeg synes det er deilig å vite at lageret er normalt, men at folattilskuddet er for ekstra trygghet :) da gjør det ikke så mye å glemme noen dager. 

• Liker 1
Gjest 123 eller noe
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

ja, legen sa det også som mer en anbefaling at jeg burde ta det et annet tidspunkt fordi kaffi kan hindre at det tas opp like mye :) men kan jo være fint å ha i bakhodet. 

det er jo fint å sjekke uansett :) jeg synes det er deilig å vite at lageret er normalt, men at folattilskuddet er for ekstra trygghet :) da gjør det ikke så mye å glemme noen dager. 

Helt sant det, skal huske å ta det opp den 16 selv om det bare er minimale mengder kaffe her :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...