Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Her er det relativt mye tomsnakk. Skjeldent dype samtaler om noe som helst, og jeg føler jeg får lite mental stimuli. 
Nå er jeg redd jeg har hengt meg så mye opp i akkurat dette, at det har blitt et større problem enn det kanskje er?

Så hva snakker dere andre om iløpet av en dag? Løser dere verdensproblemer og diskuterer dypere temaer?

Kjæresten min, som jeg bor med, er ellers utrolig flott. Kan slappe skikkelig av med han, han er ikke en "krangler", jobber hardt, er snill og god. Føler bare det blir så "tomt" på samtalefronten.

Anonymkode: 694bd...920

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi har barn så hverdagene på dagtid går ofte til barn og planlegging osv. men på kveldene osv kan vi snakke om verdensproblemer, forholdet vårt, familie, drømmer og ønsker for fremtiden, verdier, jobb(han jobber i olje bransjen og jeg med bærekraft  så her kan det bli litt diskusjon samtidig som vi lærer mye om hverandre), hobbyer(mannen har sååå mange hobbyer så jeg prøver være interesert i de han er veldig nerd på jobbene sine så lærer endel der også.

Anonymkode: 1b379...6e3

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
  • Filosofiske og saklige betraktninger rundt samfunn og dagsaktuelle politiske temaer. 
  • Planlegging av gjøremål. 
  • Ris og ros av ting vi har gjort, sagt eller ment - en form for debrief i forholdet. Vi gjør opp status mellom hverandre. 
  • Fremtidsdrømmer og planlegging.

Nå vet jeg også at folk flest faktisk snakker om brunost og været. "Folk flest" er også en veldig svak markør på hva som er nyttig, klokt og interessant. Faktisk heller motsatt. Folk flest snakker om praktiske gjøremål og fjas. Folk flest er idioter. 

Anonymkode: a72c7...4e8

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Har det som deg TS, som regel tom prat, barn, jobb og slike ting. 

Anonymkode: a66f3...481

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi snakker om praktiske ting. Forteller om jobbdagen, snakker mye om løst og fast. Noen dager snakker vi neste ikke. Men så innimellom da, så senker roen seg og vi får snakket om alt mellom himmel og jord. Hører dessverre til sjeldenhetene da.

Anonymkode: d23e3...05f

• Liker 4
Skrevet

Begge er nerder, opptatt av fjellturer og trening. Mye det vi snakker om og planlegger og gleder oss til. 

Ellers er det unger, familie og venner og MAT (trener du mye, må du ha skikkelig mat!

• Liker 2
Skrevet

Politikk, fotball, drømmer/planlegging av framtiden vår sammen, om arbeidsdagene våre, familie, hvordan vi har det med oss selv og med forholdet, økonomi, hva vi skal ha til middag etc. Prater med partneren min om alt egentlig, helt normalt for oss å "sparre" med hverandre og snakke om både smått og stort. 

• Liker 3
Skrevet (endret)

Det går mye i prat om vanlig drift av familie, hus og hjem. Og så har vi heldigvis de gode samtalene med deling av refleksjoner, drømmer og tanker innimellom. Hvis det går for lang tid i mellom disse samtalene, så begynner jeg å kjenne på at forholdet er overfladisk. Mannen min er ikke helt der, men synes det er fint når vi har de gode samtalene. 

Endret av PM75
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er disse dype gode samtalene egentlig? Hva snakker dere om spesifikt. Lurer på om vi har det, men at jeg bare ikke har tenkt på det på den måten. Eller kanskje vi ikke har det? 

Anonymkode: 4ca0d...1d7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvordan er disse dype gode samtalene egentlig? Hva snakker dere om spesifikt. Lurer på om vi har det, men at jeg bare ikke har tenkt på det på den måten. Eller kanskje vi ikke har det? 

Det kommer jo veldig an på hvem du spør. Snakker du med et kristent par vil de sikkert si at de diskuterer hvor god og allmektig Gud er. Spør du et nerdete realfagspar vil de si at The Multiverse er et givende tema. Spør du to ansatt i helsetjenesten kan de kanskje snakke om helse og uhelse. Lærere om barn og oppvekstsvilkår, fattigdom og biologi. 

Helt generelt er en dyp samtale noe som har et element av innsikt og at det er mer krevende enn hverdagslig planlegging og ja/nei-spørsmål. En dyp samtale går nødvendigvis inn på vårt indre følelsesliv, og nærmer seg ting som er viktig for oss. En dyp samtale kan få deg til å finne frem til dine innerste følelser, og det skaper nærhet. Den dype samtalen skaper et fellesskap og harmoni. Men, vi er alle summen av det vi kan, våre spesialiseringer og personlige erfaringer og kunnskaps- og interessefelt. Noen kan mer om mye enn andre. Å høre på to knall idioter snakke "dypt" kan være som et sceneshow fra en komedie. De fleste av oss er ingen Einstein. Vi er hverdagsmennesker. En dyp samtale er altså dyp for deg.

• Liker 8
Skrevet

Vært sammen i over tolv år og praten har enda ikke stoppa opp, heldigvis! Snakker om alt fra marsvinene våre, til trening, tv-programmer (og problemstillinger som dukker opp i den forbindelse), til hverdagen vår, minner fra tidligere, planer for fremtiden, litt politikk og diverse temaer som er dagsaktuelle (ny abortlov, rusreform), osvosv

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi har tre barn. Alt prat utenom barna er en monolog fra en av oss. Han prater om sport. All slags sport, og helst det han har sett på TV. Det er alt han gidder(evner) å prate om. Jeg derimot, forsøker å prate om livet, planlegge dagene/ukene fremover. Ting som må gjøres hjemme og på hytta osv, men han svarer ikke fordi han ser på sport på TV. Jeg tror hjernen hans automatisk kobler ut når jeg plener kjeften min.

Anonymkode: 6c047...654

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes apper og kortstokker med samtaletema hvis man trenger en liten dytt for å få praten i gang :) Bare for å ha et sted å begynne, hvis det har vært mye tomprat en stund og man ikke helt finner sporet.

Anonymkode: 97f29...c4e

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Har noen få venner som er levende interessert i ALT, og de skravler jeg med fra tid til annen. Kjæresten er en enkel fyr. Lite søkende, lite grublete og lite intellektuelt nysgjerrig.

Anonymkode: e6afd...72b

• Liker 2
Skrevet

Vi er småbarnsforeldre, men har ofte dype og gode samtaler på kveldstid. Om oppvekst, ønsker, tanker, fremtiden og fortiden. Snakker om dagen som har vært, og ting vi skal gjøre. 

De dagene vi er ekstra slitne snakker vi nok ikke så mye. Da blir vi heller underholdt av TV'en :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
DHG skrev (10 minutter siden):

Det kommer jo veldig an på hvem du spør. Snakker du med et kristent par vil de sikkert si at de diskuterer hvor god og allmektig Gud er. Spør du et nerdete realfagspar vil de si at The Multiverse er et givende tema. Spør du to ansatt i helsetjenesten kan de kanskje snakke om helse og uhelse. Lærere om barn og oppvekstsvilkår, fattigdom og biologi. 

Helt generelt er en dyp samtale noe som har et element av innsikt og at det er mer krevende enn hverdagslig planlegging og ja/nei-spørsmål. En dyp samtale går nødvendigvis inn på vårt indre følelsesliv, og nærmer seg ting som er viktig for oss. En dyp samtale kan få deg til å finne frem til dine innerste følelser, og det skaper nærhet. Den dype samtalen skaper et fellesskap og harmoni. Men, vi er alle summen av det vi kan, våre spesialiseringer og personlige erfaringer og kunnskaps- og interessefelt. Noen kan mer om mye enn andre. Å høre på to knall idioter snakke "dypt" kan være som et sceneshow fra en komedie. De fleste av oss er ingen Einstein. Vi er hverdagsmennesker. En dyp samtale er altså dyp for deg.

Da har vi nok dype samtaler. Jeg har bare aldri tenkt på de som det. Har sett for meg se dypt inn i øynene og snakke om forholdet vårt osv har vært det folk har kalt dype samtaler. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da har vi nok dype samtaler. Jeg har bare aldri tenkt på de som det. Har sett for meg se dypt inn i øynene og snakke om forholdet vårt osv har vært det folk har kalt dype samtaler. 

For noen er det jo det dypeste de klarer å si at de er glad i kjæresten sin. For andre er det dypeste som finnes bokstavelig talt havbunnen. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi prater om det meste. Om dagene på jobb, om ting vi har opplevd ila dagen, om noe vi har lest i nyhetene, om planer omkring fridager osv. Noen ganger snakker vi om dypere temaer også, men det er ikke slik at vi ser det som nødvendig å diskutere forholdet vårt noe særlig for eksempel, fordi vi har det bra sammen og har lite problemer.

Anonymkode: 13969...b8c

• Liker 1
Skrevet

Vi snakker om forholdet vårt, familien, fremtidsplaner, ris og ros, tuller og fjaser mye, aktuelle teamer, gode minner 😊 

AnonymBruker
Skrevet

Lite dype samtaler i hverdagen. En gang innimellom skjer det. Har også ulike «spill» som gjør at samtalen kommer i gang. 

men har venner jeg har dype, filosofiske samtaler med. Og det gir meg mer enn å ha disse med mannen😂

Anonymkode: e064b...bd0

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...