AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #1 Skrevet 1. juli 2021 Hei. Jeg skal sannsynligvis begynne på voksenopplæring til høsten, der målet er et fagbrev. Jeg står i hovedsak mellom to svært ulike retninger, der jeg ser fordeler og ulemper med begge to... Derfor spør jeg her etter tanker om og erfaringer med disse to yrkesretningene - barne-og ungdomsarbeider og elektro 🙂 Det er ikke aktuelt med andre pga begrenset tilbud, og heller ikke annen type studie pga samarbeid med NAV. Kan prøve å oppsummere hva jeg ser på som pluss og minus. Barne- og ungdomsarbeider: + Kan ha (litt) ulike jobber som barnehage, skole og SFO + Jeg er glad i barn, bittelitt tidligere erfaring med slike jobber, og har barn selv + Interesserer meg litt for pedagogikk fra før av, så selve studieløpet er sannsynligvis lettere + Passer til dels til det som person - er i alle fall stort sett blid, hyggelig og omsorgsfull - Frykter dårlige arbeidsvilkår (underbemanning), samt ganske dårlig lønn - Sliter nok litt mer med hodepine enn gjennomsnittet, da er masse bråk og stress veldig slitsomt - Muligens slitsomt å komme hjem til eget barn etter en arbeidsdag med masse barn - Passer til dels ikke som det, er ikke superutadvent og energisk type og kan bli sliten av masse mennesker Elektro: + Liker å pusle med ting og å jobbe selvstendig + Superpluss med gode arbeidstider og bedre lønn (som "fattig" alenemor er det viktig å tenke på sånt også) + Mindre problemer med underbemanning, mye press og stress (? bare et inntrykk jeg har) - Vet ikke om jeg vil finne fagfeltet interessant, har ikke vært noe borti det fra før av - Vil nok være vanskeligere å gjennomføre da jeg har null basiskunnskap - Frykter at det er "for tungt", her leser jeg litt forskjellig. Er i utgangspunktet ganske svak og utrent, samt liten og lett kvinne. Ser egentlig på det som et pluss at yrket er noe fysisk - tenker man venner seg til det meste og blir sterkere - men må selvsagt være gjennomførbart uten at man sliter seg helt ut Begge retningene er vel ganske trygge mtp jobbmuligheter (mer vanlig med vikariater som førstnevnte?). Og med begge kan man vel ha både flaks og uflaks med arbeidsmiljø (på svært forskjellige måter). Tror jeg. Noen innspill? Anonymkode: 5d900...b48
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #2 Skrevet 1. juli 2021 Hvordan er jobbmulighetene der du bor i forhold til disse yrkene? Anonymkode: 108be...7ad 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #3 Skrevet 1. juli 2021 Jeg er elektriker og det er supergøy! Det er noen tunge arbeidsstillinger osv men man trenger ikke være stor og sterk, jeg har alltid fått hjelp av gutta om det er noe som er tungt (typiske ting man må være to om uansett). Man kan jobbe i mange retninger innen elektro og, feks skip, næringsbygg, service, nybygg osv. Jeg skulle ønske flere jenter fikk opp øynene for hvor bra den jobben er, for bransjen trenger flere jenter Anonymkode: 62295...d65 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #4 Skrevet 1. juli 2021 Av de to hadde jeg valgt elektro. Bedre lønn og mer respekt 🙃 Anonymkode: 2fc50...434 6
AfricanQueen Skrevet 2. juli 2021 #5 Skrevet 2. juli 2021 Ville ha valgt elektro, du kommer til å overarbeide med lite lønn når det kommer til barn og ungdomsarbeider, not worth it
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #6 Skrevet 2. juli 2021 Min erfaring fra her jeg bor er at det ofte blir mer og mer vikariater i bhg. Vanskelig å få fast. Ofte svangerskapssvikariater. I elektro har jeg hørt om lærlinger som står med både en og to arbeidskontrakter i hånda når de er ferdige. Anonymkode: 836db...051 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #7 Skrevet 2. juli 2021 Elektro 🤗 du kommer til å Lære deg alt du trenger og det er utfordrende og kreativt yrke som du kan gå i flere retninger med. Høy lønn også, mest sannsynlig firmabil, firmatelefon, osv osv. go for it 💪🏼 Anonymkode: 9085a...928 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #8 Skrevet 2. juli 2021 det er viktig å tenke over at idag så er de fleste barne og ungdomsarbeidere som er ansatt i skole satt for å følge opp enkeltelever med særlige behov og Sfo. de fleste skoler har ikke råd til barne og ungdomsarbeidere for hele klassen. mye av dagene er å være inne i klassen og hjelpe til med skolearbeidet.det kan være mange ulike utfordringer både læring, sosiale, konsentrasjon og atferd. det er viktig å tenke gjennom om det er noe som interesserer deg. i barnehagen vil man jo I større grad være en del av personale på avdelingen og bidra inn med opplegg og aktiviteter. Anonymkode: 08750...361
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #9 Skrevet 2. juli 2021 Ville gått for barnehagelærer eller elektroingeniør. Bedre lønn og bedre arbeidsbetingelser. Anonymkode: 83a85...04b 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #10 Skrevet 2. juli 2021 Elektriker! Mannen er utdannet elektriker og har senere videreutdannet seg til elektroingeniør. Aldri gått arbeidsledig, fått tilbud kastet etter seg med god lønn. Kjør på! Han mener elektro er en kjempebra retning for jenter også, altså fordi at vi ofte er litt mer detaljfokuserte og estetisk anlagte. Noe som faktisk er kjempenyttig i bransjen. Anonymkode: a3606...dc8 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #11 Skrevet 2. juli 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ville gått for barnehagelærer eller elektroingeniør. Bedre lønn og bedre arbeidsbetingelser. Anonymkode: 83a85...04b Stor forskjell på utdanningene du nevner og de som nevnt i hovedinnlegget med tanke på innhold, krav og varighet. Anonymkode: d8b11...626 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #12 Skrevet 4. juli 2021 Jeg er fagarbeider i barnehage, og vurderer sterkt å ta fagbrev i noe mer praktisk f.eks maler. Jeg er dausliten når jeg kommer hjem til eget barn, og savner en hverdag hvor jeg kan jobbe mer selvstendig, og blir motivert av å se resultater. Bemanningsnormen i bhg er ikke god nok, og er mye sykemeldinger og fravær. Er ikke en jobb man blir så gammel i. Krevende arbeidsstillinger, mye støy, og høye krav. Men veldig givende på gode dager, og barna gir mye glede. Jeg er typen som blir sliten av mye folk, spesielt når man skal være blid, tålmodig, imøtekommende og tilstedeværende hele arbeidsdagen. Lykke til med valget ditt! Anonymkode: 0fe49...0c0 1
Skyblue7 Skrevet 4. juli 2021 #13 Skrevet 4. juli 2021 Hadde valgt elektro. Er selv utdannet som det, men har dog aldri jobbet som det, siden jeg fikk mulighet til å bli praksiskandidat som prosesstekniker i stedet. Mye bedre lønn og betingelser, og ikke ett spesielt tungt yrke. Minst like tungt å jobbe i barnehagen i alle fall 😉 ok lønn også 👌🏻Du bør være prakisk anlagt for å jobbe med elektro da. Trenger ikke være veldig interessert i det faget, men praktisk anlagt er ett stort pluss 👌🏻
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå