AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #21 Skrevet 2. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): For meg er det forskjell på om en tilfeldig sædcelle vinner, eller om egget blir tvangsbefruktet av menneskehånd. Ja den biten skjønner ikke jeg. En tilfeldig sædcelle som "vinner" trenger slettes ikke være bra. Det er derfor SA, MA o.l skjer. Det er ikke liv laga i embryoet, og dette skjer i masse svangerskap som skjer naturlig. Så hvis man kan velge en sædcelle som faktisk er bra, så er jo det en kjempefordel og noe man virkelig bør være takknemlig for. Skjønner du som pasient og mor skulle hatt denne beskjeden i forkant, men at det er ICSI har jo virkelig ikke noe å si. Anonymkode: 61f28...991
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #22 Skrevet 2. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg skjønner at man kan få mange tanker i en slik prosess, selv om jeg ikke har samme tanker og følelser rundt ICSI selv. Det var en periode jeg syntes det var kjipt og rart å få barnet vårt "laget" i en petriskål i et laboraturium. Det var med IVF. Men sannsynligvis hadde ikke det egget blitt befruktet av den sædcellen hvis de ikke hadde vært sammen i petriskåla på labben. Hvorfor vet vi ikke, vi var uforklarlig barnløse. Men det kan godt ha vært noe litt galt med en eller begge cellene. Heldigvis ble de lagt sammen i den skåla den septemberdagen i 2017, for de ble til det som for oss er et av verdens to beste barn. Det andre barnet vårt er "hjemmelaget" etterpå. De er like friske og like fantastiske, selv om en ble til på en lab og den andre hjemme i senga. Sånn akkurat til dette med ICSI så er det veldig mange av sædcellene som kan rekke fram til og befrukte egget. Det er mange tilfeldigheter i hvilken celle som "vinner" når man lager barn med naturmetoden. Ved ICSI plukker de ut en som ser frisk og fin ut, en av disse som vil være i stand til å vinne. Ved naturmetoden er det ikke sikkert at det er den aller beste sædcellen vinner, sannsynligvis er det ikke det, med tanket på antallet konkurrenter. Men det er en god en, som har flaks. Ved ICSI plukker de også ut en god en. Anonymkode: 22f55...4be Dette var en veldig fin tilbakemelding ❤️ Du har jo helt rett i at naturen heller ikke er perfekt. Takk for et bra perspektiv 😊 Anonymkode: bbf5e...f32
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #23 Skrevet 2. juli 2021 Fnuggolina skrev (1 time siden): Men helt ærlig talt, den pliktsexen man driver med ved langtidsprøving føles jo omtrent like unaturlig og uromantisk som IVF/ICSI spør en meg. Hahah det kan det være noe om! 😂 Anonymkode: bbf5e...f32
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #24 Skrevet 2. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja den biten skjønner ikke jeg. En tilfeldig sædcelle som "vinner" trenger slettes ikke være bra. Det er derfor SA, MA o.l skjer. Det er ikke liv laga i embryoet, og dette skjer i masse svangerskap som skjer naturlig. Så hvis man kan velge en sædcelle som faktisk er bra, så er jo det en kjempefordel og noe man virkelig bør være takknemlig for. Skjønner du som pasient og mor skulle hatt denne beskjeden i forkant, men at det er ICSI har jo virkelig ikke noe å si. Anonymkode: 61f28...991 Nei det var et bra poeng! Takk for tilbakemelding! 😊 Anonymkode: bbf5e...f32
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå