Gå til innhold

Kvalt for andre gang…

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er nå andre gang på under et år at det samme barnet på avdelingen tar kvelertak på vårt barn. Dette barnet er 6 år, 1 år eldre enn vårt barn, de har gått på samme avd. Siden vår startet. Barnet har alltid vært i overkant «voldelig» og jeg har sagt i fra om hendelser til barnehagen mange mange ganger.  Dette med kveldingen ble så ubehagelig at vi fyrte oss greit opp og trappet opp på styrers kontor, og ped. Leder kom også. De tok det på alvor, men følte kanskje «litt» at det ble bagatellisert, ettersom jeg mente dette barnet bør få oppfølging av bup/ppt eller et eller annet team, fikk da beskjed om at disse ikke kom til barnehagen, men de skulle skygge mitt barn. Likevel etter dette har vår sønn hatt noen skremmende opplevelser med dette barnet. Skal ta dette igjen med barnehagen i morgen, men det jeg føler for er egentlig å skrive en bekymringsmelding til barnevernet. Har snakket med flere fagfolk i etterkant av forrige kveling, deriblant barnevernet, men endte sist opp med å ikke gjøre det. Jeg tenker dette er så langt i fra normal atferd, det er ikke vanlig barnekrangel. Noen som har vært i en liknende situasjon. Akkurat nå har jeg kanskje mest lyst til å ringe foreldrene hans og høre hva de tenker om dette, samtidig som jeg er så forbanna at jeg bør la være. Noen som har meldt noe slikt til barnevernet?

Anonymkode: b30cf...b09

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du reflektert over grunnene til hvorfor barnet gjør som det gjør? Hva sier barnehagen, har de hatt en samtale med foreldrene? Jeg hadde ikke gått den veien selv i hvertfall. Barnehagen vet nok mer enn deg om situasjonen til barnet, og hvis de er tilbakeholden er det nok en grunn til det. De kan ikke gi deg informasjon om barnet heller, men de burde kunne bekrefte om det er foretatt en samtale med foreldrene. Barnet gjør det ikke ut av intet, barn er ikke vanskelig, de har det vanskelig. Lever en bekymringsmelding til barnevernet med god samvittighet, for enten er drt ingenting eller så ligger det noe der alt og da vil din objektive beskrivelse av hendelsen kunne være til hjelp. Legg ikke for mye vekt på det stakkars barnet ditt, men situasjonen i seg selv, for det er den som er problemet. 

Anonymkode: 5f7d3...60d

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at du bør gjøre det, melde fra altså. Ofte er vi så redde for å si fra, og så skjer det noe alvorlig, også angrer man. 😔

Anonymkode: c2b18...e51

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Hva legges i kvelertak da? Har barnet dott sagt det eller voksne ?

Anonymkode: 69559...91b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har du reflektert over grunnene til hvorfor barnet gjør som det gjør? Hva sier barnehagen, har de hatt en samtale med foreldrene? Jeg hadde ikke gått den veien selv i hvertfall. Barnehagen vet nok mer enn deg om situasjonen til barnet, og hvis de er tilbakeholden er det nok en grunn til det. De kan ikke gi deg informasjon om barnet heller, men de burde kunne bekrefte om det er foretatt en samtale med foreldrene. Barnet gjør det ikke ut av intet, barn er ikke vanskelig, de har det vanskelig. Lever en bekymringsmelding til barnevernet med god samvittighet, for enten er drt ingenting eller så ligger det noe der alt og da vil din objektive beskrivelse av hendelsen kunne være til hjelp. Legg ikke for mye vekt på det stakkars barnet ditt, men situasjonen i seg selv, for det er den som er problemet. 

Anonymkode: 5f7d3...60d

Ja, var det både helsesøster og barnevernet sa også, oppførselen gjelder for flere barn, om h*n har kvalt flere vet jeg ikke, men da vi sa i fra bekreftet barnehagen at vi var langt i fra de første som har sagt i fra. Og jeg har jo selv også meldt i fra flere ganger i halvåret, da selvfølgelig ikke om «uskyldige» ting, men ting hvor det har gått langt over streken. I en periode det var ille begynte vårt barn å tisse på seg, sov dårlig om natten og var redd for å være alene. Jeg tenker jo ikke å melde fra som «hevn» jeg tenker jo selvfølgelig at han har det vanskelig og trenger profesjonell hjelp. Jeg forventet heller ikke å få noen info ang. Barnet av barnehagen, jeg bare nevnte for dem at de burde få inn noen eksterne for å se på det, men de tok ikke slike henvendelser før skolealder sa styrer. Noe jeg vet ikke stemmer, hvis det ikke er så stor forskjell på kommunene.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva legges i kvelertak da? Har barnet dott sagt det eller voksne ?

Anonymkode: 69559...91b

Første gang ble jeg helt skremt da han sa det, for jeg trodde ikke han viste hva det var. Jeg spurte, og fikk til svar at han hadde tatt begge hendene sine og klemt hardt rundt halsen hans slik at han ikke fikk puste. I dag hadde de to sammen skullet dra i en pinne, sønnen min stod foran og dette barnet hjalp til å dra ved å dra han i skuldrene, da sønnen min glapp, hadde dette barnet klemt armen rundt halsen hans, sånn at albuen kommer under haka og kveleren står bak, hvis du skjønner. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde og en kveler i barnehagen , helt merkverdig unge, foreldrene og søsken virket normalt oppegående men den ungen må feile et eller annet. Jeg ga beskjed til mitt barn at hvis han skulle bli kvelt så hadde han min tillatelse til å sparke, bite å slå for å komme seg løs. Han ble aldri forsøkt kvelt, men han hadde visst sagt at han hadde lov til å forsvare seg for det hadde mamma sagt... Veldig pedagogisk, i know, men selvforsvar er godkjent.

Denne ungen hadde jo PPT og BUP inni bildet og personale gjorde så godt de kunne men assistenten var bare der noen 5 timer og da var de jo på tur og hadde eget arbeid så all tid utenom så hadde ikke ungen noen som tok tak. Var en smart liten en og for han visste hvilke unger han kunne ta og hvem han ikke kunne røre.

Jeg hadde sendt bekymringsmelding til barnevernet og klage på barnehagen til barnehagesjefen i deres kommune. At et barn klarer å ta kvelertak ikke bare en gang men to ganger innenfor kort tid viser at de ikke følger med og reaksjonen når du tar en prat med de er og lite imponerende. 

Anonymkode: 9ba3b...fd2

• Liker 22
Gjest WhisperingWind
Skrevet (endret)

Det vanskelige her er jo at foreldrene ikke kan styre det som skjer i bhg. Her er det faktisk barnehagen sammen med foreldrene som må involvere alle parter for at ungen skal få den oppfølgingen ungen trenger i bhg. 

Jeg har full kontroll på ungen min. Jeg kan forutse situasjoner og forebygge ting før de skjer fordi jeg kjenner ungen min. 

Men i bhg har jeg null kontroll. Jeg er jo ikke der. 

Om ungen min hadde skadet andre barn ville jeg vite om det og hadde satt i gang alt jeg kunne så ungen min fikk hjelp, oppfølging og veiledning. Dess tidligere dess bedre. 

Er jo krise om dette ikke håndteres fra ung alder. Han blir jo bare større og sterkere. 

Om jeg følte at mitt barn hadde vært utrygg i bhg og at en annen unge hadde prøvd å kvele ungen hadde jeg faktisk sagt ifra til bhg om at det ikke ble innført straks tiltak så kunne de hilse og si til foreldrene at jeg ville ringe barnevernet. For mitt barn og hans sikkerhet kommer faktisk først. 

Diagnose eller ei. Det er INGEN unnskyldning for at barnet skal slippe unna å skade andre. En forklaring ja. Men ikke akseptabelt.

Endret av WhisperingWind
AnonymBruker
Skrevet
WhisperingWind skrev (1 time siden):

Det vanskelige her er jo at foreldrene ikke kan styre det som skjer i bhg. Her er det faktisk barnehagen sammen med foreldrene som må involvere alle parter for at ungen skal få den oppfølgingen ungen trenger i bhg. 

Jeg har full kontroll på ungen min. Jeg kan forutse situasjoner og forebygge ting før de skjer fordi jeg kjenner ungen min. 

Men i bhg har jeg null kontroll. Jeg er jo ikke der. 

Om ungen min hadde skadet andre barn ville jeg vite om det og hadde satt i gang alt jeg kunne så ungen min fikk hjelp, oppfølging og veiledning. Dess tidligere dess bedre. 

Er jo krise om dette ikke håndteres fra ung alder. Han blir jo bare større og sterkere. 

Om jeg følte at mitt barn hadde vært utrygg i bhg og at en annen unge hadde prøvd å kvele ungen hadde jeg faktisk sagt ifra til bhg om at det ikke ble innført straks tiltak så kunne de hilse og si til foreldrene at jeg ville ringe barnevernet. For mitt barn og hans sikkerhet kommer faktisk først. 

Diagnose eller ei. Det er INGEN unnskyldning for at barnet skal slippe unna å skade andre. En forklaring ja. Men ikke akseptabelt.

Vår sønn har fortalt ett og annet om hva dette barnet sier, bla. At faren har drept ulike dyr (om han driver med jakt vet jeg ikke, men når 3 åringen sitter ved middagsbordet og forteller om en far i barnehagen som dreper dyr så satt hvertfall jeg maten i halsen). Og et annet ordforråd som i min verden ikke er forenlig med et barnehagebarn. Jeg vet at barnehagen informerer foreldrene når det har skjedd noe, men jeg ser ingen bedring av det.. barnehagen har spurt oss om de kan gi nr. vårt til faren, for han vil gjerne prate med de som Har opplevelser. Vi sa at vi kunne være villige til å bli med på et møte om barnehagen var tilstede, men det var ikke aktuelt. 

• Liker 3
Skrevet

Det høres ut som det ligger en eller annen form for diagnose bak. Muligens ikke diagnostisert enda. Nå er det dessverre sånn at selv om de ansatte er på hele tida, så skal det bare et sekund uoppmerksomhet til før barna klarer å få gjort noe. Og å få inn ekstra ressurser i barnehagen er dessverre veldig veldig vanskelig i de første kommuner her i landet. Det virker som innstanser allerede er inne i bildet siden barnehagen snakker om bup osv. hvor mye hjelp det vil være å melde til bv er jeg i tvil om. Det vil ikke hjelpe situasjonen i barnehagen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Første gang ble jeg helt skremt da han sa det, for jeg trodde ikke han viste hva det var. Jeg spurte, og fikk til svar at han hadde tatt begge hendene sine og klemt hardt rundt halsen hans slik at han ikke fikk puste. I dag hadde de to sammen skullet dra i en pinne, sønnen min stod foran og dette barnet hjalp til å dra ved å dra han i skuldrene, da sønnen min glapp, hadde dette barnet klemt armen rundt halsen hans, sånn at albuen kommer under haka og kveleren står bak, hvis du skjønner. 

Uskyldig voldsom lek altså 

Anonymkode: fa7b6...179

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Jadzia skrev (1 time siden):

Det høres ut som det ligger en eller annen form for diagnose bak. Muligens ikke diagnostisert enda. Nå er det dessverre sånn at selv om de ansatte er på hele tida, så skal det bare et sekund uoppmerksomhet til før barna klarer å få gjort noe. Og å få inn ekstra ressurser i barnehagen er dessverre veldig veldig vanskelig i de første kommuner her i landet. Det virker som innstanser allerede er inne i bildet siden barnehagen snakker om bup osv. hvor mye hjelp det vil være å melde til bv er jeg i tvil om. Det vil ikke hjelpe situasjonen i barnehagen. 

Barnehagen har ikke koblet inn bup nei, de mener de ikke kan kobles inn før skolen

AnonymBruker
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker said:

Barnehagen har ikke koblet inn bup nei, de mener de ikke kan kobles inn før skolen

Dette er jo typisk bhg. De overlater alt dette til skolen, og ofte hadde alle inkl ungen hatt godt av at prosessen startet tidligere. 

Anonymkode: d50fc...c58

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Dette er jo typisk bhg. De overlater alt dette til skolen, og ofte hadde alle inkl ungen hatt godt av at prosessen startet tidligere. 

Anonymkode: d50fc...c58

Dette er jo ikke vanlig, med alt fokuset det har vært på tidlig innsats det siste tiåret så vil jeg si at dette er høyst uvanlig.

Ser jo at flere og flere barn starter i skolen med mappe fra PPT/BUP på slep så her tenker jeg at barnehagen er jævla sløv.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville meldt fra til barnevernet. Dersom det bare hadde skjedd en gang så er det sånn det er i blandt og ikke uvanlig. Men gjentagende voldelig adferd utløser en alarm hos meg. 

Anonymkode: d5148...856

• Liker 3
Gjest WhisperingWind
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Vår sønn har fortalt ett og annet om hva dette barnet sier, bla. At faren har drept ulike dyr (om han driver med jakt vet jeg ikke, men når 3 åringen sitter ved middagsbordet og forteller om en far i barnehagen som dreper dyr så satt hvertfall jeg maten i halsen). Og et annet ordforråd som i min verden ikke er forenlig med et barnehagebarn. Jeg vet at barnehagen informerer foreldrene når det har skjedd noe, men jeg ser ingen bedring av det.. barnehagen har spurt oss om de kan gi nr. vårt til faren, for han vil gjerne prate med de som Har opplevelser. Vi sa at vi kunne være villige til å bli med på et møte om barnehagen var tilstede, men det var ikke aktuelt. 

Jeg ville definitivt tatt en prat med faren. 

Det er fint vær, så dere kan møtes ute, ta med en kaffe og gå en liten tur i nærområdet. 

At faren jakter er ikke noe rart eller ekkelt. Mange som jakter både på rådyr, ryper etc uten at det har noe å si for oppdragelsen. Er bhg som besøker gårder der de får vitne slakting f. eks. 

Men å møte faren som ØNSKER å vite om sånne hendelser er positivt. Det viser jo at han ikke gjemmer huet under en stein og later som om det ikke skjer. 

Her kan dere få snakket om deres følelser, finne ut mer om faren og hva ungen hans har av utfordringer og kanskje få mer innsikt i hva han faktisk har gjort for å få hjelp til ungen sin. 

Endret av WhisperingWind
AnonymBruker
Skrevet

Her synes jeg barnehagen er defensiv, som bhg og senere skole gjerne er… man skal se det an, ta det opp og se det an igjen. Det er helt uakseptabelt med sånn adferd! Uansett alder eller årsak/ diagnose. Jeg ville ha krevd vedtak etter «mobbeparagrafen» som også nå gjelder for bhg, der dere sammen med bhg setter opp ønskede tiltak. Det skal følges opp og vurderes over vedtaksperioden og det vil derfor bli synlig hvilke tiltak bhg mener de skal gjøre, og om de har hatt effekt. Ser dere etter kort tid at det ikke fungerer så hadde jeg tatt det til fylkesmannen. 

Anonymkode: 8ba63...0ad

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
WhisperingWind skrev (19 minutter siden):

Jeg ville definitivt tatt en prat med faren. 

Det er fint vær, så dere kan møtes ute, ta med en kaffe og gå en liten tur i nærområdet. 

At faren jakter er ikke noe rart eller ekkelt. Mange som jakter både på rådyr, ryper etc uten at det har noe å si for oppdragelsen. Er bhg som besøker gårder der de får vitne slakting f. eks. 

Men å møte faren som ØNSKER å vite om sånne hendelser er positivt. Det viser jo at han ikke gjemmer huet under en stein og later som om det ikke skjer. 

Her kan dere få snakket om deres følelser, finne ut mer om faren og hva ungen hans har av utfordringer og kanskje få mer innsikt i hva han faktisk har gjort for å få hjelp til ungen sin. 

Enig.

Jeg forstår ikke hvorfor dere ikke ville la faren ringe dere? Hvorfor gjøre det så formelt som at dere krever et møte? 

Episoden du nevner nå høres ut som et uhell.. at armene på den andre gutten har flyttet seg samtidig som deres barn slapp pinnen. 

Barnet begynner vel uansett på skolen nå, så har vel en av sine siste dager i barnehagen. La dette gå, tenker jeg. Når dere ikke har vært villig til å la faren ringe dere før, la det fare.

Anonymkode: 6f58a...605

• Liker 2
Skrevet

Det jeg reagerer på er at TS sier de ikke er de eneste som har sagt fra og jeg får inntrykk av at dette har hun fra personalet i bhg? I så fall er det i seg selv en grunn til at personalet bør kurses for det er ikke greit å dele slik info med foreldrene, uansett hvor forbannet eller fortvilet de er, alle ban i bhg har krav på at personalet overholder tausehtspilten selv om det kan virke som om man møter en vegg fra foreldrene sin side. Når det er sagt, er det selvsagt ikke slik at ett barn skal måtte fotfølges for å få ha en fin dag i bhg heller, så uansett hvor man snur dette er det en sak personalet må ta tak i. Det kan selvsagt hjelpe å tvinge frem en løsning, men nå er det straks ferie - dette barnet skal videre i skolen, ditt barn skal gå i bhg ett år til - er det ikke bedre å forsøke en åpen og god dialog med bhg der dere både stiller spørsmål og lytter til svarene? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Dette høres veldig merkelig ut. Jeg tenker umiddelbart at barnet selv er utsatt for vold eller overgrep, men det kan selvsagt være feil.

Anonymkode: cfd96...4cf

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...