AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #1 Skrevet 1. juli 2021 Hei! Jeg får snart forskudd på arv, 300 000 kr. Hvordan investerer jeg disse best mulig? Jeg eier bolig med min mann. Eller dvs vi har en privat avtale da boligen står på hans families tomt. Dersom jeg flytter fra han får jeg en viss prosent av boligens daværende verdi. Ergo har han gitt bort en del av huset til meg, enkelt forklart. Vi gjorde det på denne måten for å slippe å ta opp et lån for at jeg skulle kjøpe meg inn. Jeg har billån på 500 000 kr og studielån på 250 000. Burde jeg bruke pengene på å betale ned noe av dette? Jeg ønsker samtidig egentlig å investere disse pengene i noe som kan «vokse» litt på sikt. Noen forslag? Anonymkode: 9d9b9...908
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #2 Skrevet 1. juli 2021 Når du har et billån på 500.000, bør du nok ikke tenke på å plassere penger i "noe som kan vokse på sikt". Da er det eneste fornuftige å gjøre å betale ned på billånet. Anonymkode: 59411...38d 5
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #3 Skrevet 1. juli 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Når du har et billån på 500.000, bør du nok ikke tenke på å plassere penger i "noe som kan vokse på sikt". Da er det eneste fornuftige å gjøre å betale ned på billånet. Anonymkode: 59411...38d Vi har som mål i løpet av sommeren å få solgt bilen og kjøpt oss en rimeligere bil. Med familieforøkelse ble det litt mye å ut med 6000 kr i mnd til bil. Anonymkode: 9d9b9...908
Summeer Skrevet 1. juli 2021 #4 Skrevet 1. juli 2021 300.000 er ikke allverdens med penger, så jeg ville satt dem i indexfond om du har mer enn fem års perspektiv på å bruke pengene. Du eier ikke boligen selv, og kan ikke kjøpe deg større del av felles bolig, så da er det viktig å sikre deg midler som som er dine ved et eventuelt brudd i fremtiden. Betaler du for en bil så er pengene "tapt".du sitter kanskje igjen med en bil etter bruddet... Det er viktig å ha mulighet til å kunne klare seg økonomisk også dersom samlivet ryker. Både jeg og mannen har egen fondssparing.
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #5 Skrevet 1. juli 2021 11 minutter siden, AnonymBruker said: Vi har som mål i løpet av sommeren å få solgt bilen og kjøpt oss en rimeligere bil. Med familieforøkelse ble det litt mye å ut med 6000 kr i mnd til bil. Anonymkode: 9d9b9...908 Da bruker du de 300.000 til å betale for den "nye" bilen. Er det noe til overs, kan du vurdere på ny hva du vil bruke disse til. Det skal godt gjøres å få bedre avkastning på investerte penger enn det du sparer på å ikke ha billån, hvis du skjønner hva jeg mener. Billån har høy rente. Eller for å snu på det: du tar ikke opp lån for å "investere penger", som er det du i praksis gjør om du tar opp billån heller enn å betale med penger du har. Anonymkode: 59411...38d
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #6 Skrevet 1. juli 2021 Men om bilen er felles investerer Ts arven sin noe som synker i verdi Anonymkode: 9fb12...ce7 1
klondrik Skrevet 1. juli 2021 #7 Skrevet 1. juli 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hei! Jeg får snart forskudd på arv, 300 000 kr. Hvordan investerer jeg disse best mulig? Opprett en aksjesparekonto, bruk tid på å finne deg et fond og overfør automatisk 20 000,- i mnd. Da kan du underveis bruke litt tid på å tenke og se hvordan ting fungerer og evt åpne opp ett fond til dersom du ønsker det. Har du en tidshorisont på over 10 vil du få en fin avkastning men sitt rolig igjennom alle børsfall. 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #8 Skrevet 1. juli 2021 Gamestop. To the moooon! Anonymkode: fd72e...891
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #9 Skrevet 2. juli 2021 12 hours ago, AnonymBruker said: Men om bilen er felles investerer Ts arven sin noe som synker i verdi Anonymkode: 9fb12...ce7 Bilen er ikke en investering, den er en del av det store sluket. Det store sluket blir litt mindre om man ikke har lån på bilen. Anonymkode: 59411...38d 1
dyptvann Skrevet 2. juli 2021 #10 Skrevet 2. juli 2021 (endret) Som alltid så får du mange rare og tidvis feilaktige svar her på KG. 1) en skriver at du må betale ned billånet før du i hele tatt vurderer å kjøpe fond. Et kjapt søk på Finansportalen viser at dagens laveste billån har en rente på 4,92 prosent. Kampanjerenter og evt billån innbakt i bolig har jo helt andre satser som jeg ikke har noen forutsetning til å vite noe om. Kun du vet hva renten på ditt billån er. Forventet årlig avkastning på et fond sies å ligge mellom syv og 12 prosent, basert på historiske tall. Selv har jeg oppnådd en avkastning på 170 prosent på aksjehandel i år. Dette avhenger helt klart av din risikovilje. Men så lenge du får høyere avkastning på fondshandel enn renten på billånet ditt, så vil det lønne seg å kjøpe verdipapir fremfor å nedbetale billån. PS ved å opprette en aksjesparekonto ASK, betaler du ikke skatt før du tar ut gevinst. Det betyr at du i realiteten får et rentefritt lån av Skatteetaten som det lønner seg å reinvestere og dermed oppnå høyere avkastning. 1b) jo, man kan ta lån for å investere, det kalles giring og er blant annet noe du har gjort hvis du har et boliglån. Spesielt hvis du har rammelån på bolig, så er dette en no-brainer! 2) en annen hevder at du må spre fondshandel utover 20 måneder (15 000 nok pr mnd) for å redusere risikoen. En økonom har redegjort for myten her: https://www.eivindberg.no/spre-investering-over-tid-eller-investere-alt-p-en-gang/ og dette rådet er bare tull. Som et mantra sier man at "time in market, beats timing the market". Det at du kjøper fond og ikke enkeltaksjer, er allerede den risikoreduksjonen du ønsker. 3) hvis du ikke har noe erfaring eller kompetanse innenfor aksjemarkedet, så ville jeg ha kjøpt indeksfond. Hallgeir Kvadsheim anbefaler et oppsett som består av 70 globale indeksfond og en fordeling av det resterende til andre type fond, f. Eks 15/15 fordeling i et teknologifond og et voksende marked. Husk at når du kjøper fond eller aksjer, så er rådet at du skal sitte langsiktig og herunder minst fem år. Det er fullt mulig å sitte i et aksjefond i én måned om du ønsker det (og få avkastning), men rådet gjelder spesielt der man opplever svingninger i markedet. Så dersom du ikke trenger pengene de neste fem årene, hadde jeg klinket til med å kjøpe aksjefond for hele summen. 4) Hvis du bestemmer deg for å kjøpe fond, så vil jeg anbefale at du sjekker ut Kron. Dette er en fondsforvalter som er veldig enkel å bruke og gjør det lettvindt å kjøpe fond. De er også etter hva jeg har forstått blant de billigste i markedet hva gjelder årlig omkostninger. (ansvarsfraskrivelse: jeg bruker ikke Kron selv, men har kun sjekket ut nettsidene dems) Endret 2. juli 2021 av dyptvann 1
klondrik Skrevet 2. juli 2021 #11 Skrevet 2. juli 2021 (endret) dyptvann skrev (1 time siden): 2) en annen hevder at du må spre fondshandel utover 20 måneder (15 000 nok pr mnd) for å redusere risikoen. En økonom har redegjort for myten her: https://www.eivindberg.no/spre-investering-over-tid-eller-investere-alt-p-en-gang/ og dette rådet er bare tull. Når du henviser til en link så burde du først ta deg tid til å lese hva som står der. Du sier også at det er noen som hevder at TS burde spre fondshandelen utover 20 måneder for å redusere risiko, hvem hevder dette? Det er første gang TS ønsker å investere store deler av sparepengene sine på 300 000,-. og da kan det faktisk tenke seg at TS føler det mer komfortabelt å starte forsiktig og på den måten finne ut av hvordan fondsparing fungerer og om dette er noe de kunne tenke seg å fortsette med. Med denne løsningen så gir dem seg selv flere valgmuligheter hvor de også kanskje finner ut av at de vil fordele det på to fond, ett i index-fond og og kanskje noe i en sektor som de har tro på i fremtiden. Når de da har gjort seg ferdig med å overføre alle sparepengene med en tidshorisont på ca 15 mnd så er det mye mulig de har fått mersmak og ønsker å fortsette med å overføre en liten sum hver måned. Det er ikke optimalt for noen som er helt nye i gamet å sette alle sparepengene inn i noe de har lite kjennskap til, for her kan de være uheldig med timingen. Sitat "Det hele koker ned til hva du er komfortabel med. Ingen kommer til heve et øyenbryn av at du sprer investeringen over tid". Endret 2. juli 2021 av klondrik
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå