Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

1.Hvor mye jobbet du ved siden av studiene?

2. Hvor mye klarte du å spare? 

3. I hvor mange år?

3.  Og det aller viktigst _Hvordan klarte du det?

Anonymkode: 87e86...7e6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

1. Jobbet bare på sommeren, ikke i semesteret, men da jeg studerte var det vanligere å være fulltidsstudent.

2. Null og nix.

3. Fem år.

4. Hvordan jeg klarte å ikke spare noe: jo, jeg levde livet til fulle. :) 

Anonymkode: ff321...120

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

1. Ingenting.

2. 2 000 kr pr mnd.

3. Fire år.

4. Mottok ekstra stipend.

Anonymkode: 7f28d...39e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

1. Sommerjobb og noen helger

2. Ca. halvparten av studielånet

3. 5 år

4. Vet ikke

Anonymkode: 1ea19...1e2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

3. I hvor mange år?

Ca 30% deltidsstilling gjennom året, heltidsstilling om sommeren. Tror jeg tjente ca 60 000 kr i året. Studerte fra 2007-2012.

Fylte iallfall opp BSUen som var 15000 kr i året på den tiden. Pluss et par tusenlapper til. 

3. I hvor mange år?

5 år totalt.

Var aktiv, multitasket. Etter to år som student fikk jeg faglig relevante stillinger, så jeg fikk faglig påfyll på jobb. Veldig kjekt.

Som nyutdannet hadde jeg ca 200 000 kr oppspart, som var lønn fra sommerjobb som tenåring og under studier. Jeg fikk kjøpt egen leilighet uten hjelp fra foreldre i 2013. 

Anonymkode: 2e922...171

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ca 30% deltidsstilling gjennom året, heltidsstilling om sommeren. Tror jeg tjente ca 60 000 kr i året. Studerte fra 2007-2012.

Fylte iallfall opp BSUen som var 15000 kr i året på den tiden. Pluss et par tusenlapper til. 

3. I hvor mange år?

5 år totalt.

Var aktiv, multitasket. Etter to år som student fikk jeg faglig relevante stillinger, så jeg fikk faglig påfyll på jobb. Veldig kjekt.

Som nyutdannet hadde jeg ca 200 000 kr oppspart, som var lønn fra sommerjobb som tenåring og under studier. Jeg fikk kjøpt egen leilighet uten hjelp fra foreldre i 2013. 

Så flink du var. 😊

Bodde du hjemmet i studie tiden?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

3. I hvor mange år?

1. Hadde sommerjobb.

2. ~60 000kr

3. Studerte i 5 år.

3. Hvordan? Jeg bodde billig, jeg drakk kanskje 1 gang i året, ingen snus/røyk, kjøpte kanskje 3-4 nye plagg i året (uten om undertøy). Men kjøpte meg ps3, ny pc, i tillegg til masse filmer og spill i løpet av studie, så kunne strengt tatt spart enda mer penger.

Anonymkode: 90840...89f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Så flink du var. 😊

Bodde du hjemmet i studie tiden?

Nei, levde livets glade dager i kollektiv :)

Var veldig aktiv og produktiv da. Skjønner ikke hvordan jeg klarte det, haha

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei, levde livets glade dager i kollektiv :)

Var veldig aktiv og produktiv da. Skjønner ikke hvordan jeg klarte det, haha

Hva legger du i livets glade dager?

Anonymkode: f1197...94d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Første 1-2 årene: ingenting

3.-5 år: tjente kanskje ca 100 000 året.

etter 5. året: jobbet fulltid

Første 1-2 årene: Omtrent 1/3 av studiestipendet. Kanskje 2000 kroner måneden. På denne tiden hadde jeg lite oversikt.

3.-5 år: 50 000 - 100 000 året

etter 5. året: 150 000 - 200 000 året

I løpet av studier som kanskje holdt på i 7 år (to bahelorgrader og en mastergrad) sparte jeg omtrent 650 000.

Jeg bodde billig. Jeg bodde på sogn studentby. Tror det kostet under 2000 kroner. Bodde en periode i en leilighet der jeg bare betalte strøm og fellesutgifter. De siste årene bodde jeg dyrere, kanskje 11 000 måneden. 

Jeg spiste billig, kjøpte lite klær, drakk lite ute på byen, reiste på veldig billige ferier en gang i året. De første årene benyttet jeg meg av mat som hadde gått ut på dato eller snart gikk ut på dato. Dro hjem til foreldre to ganger i måneden og fikk ofte litt rester med, der spiste jeg også kjøtt, som gjorde at jeg ikke hadde det behovet resten av måneden. 

Anonymkode: adda2...ce8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Hva legger du i livets glade dager?

Anonymkode: f1197...94d

Bare at jeg hadde det utrolig gøy som student. Elsket studiet, elsket å være med folk, var alltid sammen med noen eller på vei et sted

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nope! Slet veldig med å få sommerjobb så hadde lite til overs.

Anonymkode: 72efe...049

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

- Varierte. 3-8 timer i uka første årene, og så 40% i ett år + sommerjobb 4-8 uker hver sommer. 

- Usikker, men hvertfall et par hundre tusen. Tjente 170 000 ene året. Gikk litt ekstra penger i mat for å ha tid til å jobbe såpass mye ved siden av studiet, men sparte mesteparten.

3. I hvor mange år?
- Jobbet alle år, men variert hvor mye

- Hadde mye obligatorisk på studiet som gjorde at jeg kom meg gjennom det. 

Anonymkode: f692d...b22

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

1. Har hatt utallige jobber ved siden av studier, sommerjobber, internships, deltidsjobb ved siden av. Vaskejobb og barnevaktsitting på VGS. De siste årene på universitetet hadde jeg en stilling som studentvakt ved biblioteket, jobbet alt fra 10-25 timer i uka. 

2. Ved endte studier (mastergrad) hadde jeg 375 000 omtrent. BSU og sparekonto ved siden av. 

3. Starta sparing alt på VGS, men den ordentlige springa kom først på universitetet. Studerte i 6 år. 

4. Var heldig og hadde jobber som var lett å ha ved siden av studiene. Samtidig var jeg ganske strukturert, brukte lite penger på øl og bytur. I stedet for ferie fikk jeg meg internships i utlandet som betalte for flyreisen og/eller en liten lønn. Billig ferie og masse ekstra lærdom 😃

Anonymkode: bb88b...bc0

AnonymBruker
Skrevet

Ja masse, jobbet ved siden av studiet og bodde billig. Brukte så og si ikke penger ellers.

Anonymkode: 7b20b...5f1

Gjest Tamsi
Skrevet

Ikke gjennom hele studietiden, bare det siste året. Klarte på et vis å skrape sammen 50 000 i løpet av det året.

Jeg jobbet bare i sommerferien, da jobbet jeg i butikk. Leia var på under 4000 i måneden, og jeg har aldri brydd meg med å lage middag. Mamma betalte fortsatt mobilregning (og Spotify og netflix), treningssenteret var en engangssum per semester, og jeg kjøpte ikke pensumbøker. Ølen på studentbaren var skikkelig billig også.

AnonymBruker
Skrevet

1. Jobbet en dag i uken + annenhver helg og i ferier. Tjente ca 10.000kr + ca 7.000kr fra Lånekassen i måneden. 
2. Sparte 4.000kr i måneden, mer i ferier da jeg tjente en del mer da. 
3. Studerte i 5 år. 
4. Jobbet ved siden av studiene og hadde ikke behov for å bruke så mye penger. De færreste studenter bruker jo mye penger.

Anonymkode: 71b04...ee7

AnonymBruker
Skrevet

1.Hvor mye jobbet du ved siden av studiene? - Jeg jobber kun i ferier.

2. Hvor mye klarte du å spare? Egentlig ingen verdens ting. 

3. I hvor mange år? 4

3.  Og det aller viktigst _Hvordan klarte du det? Klarte ikke, var ikke mulig på stipendet å betale både for mat, husleie, bøker og livet generelt. Prisgitt snille foreldre som til tross for egen litt trange økonomi hjalp til det ikke gikk. 

Ferdig studert i 2016. 

Anonymkode: 065c5...4b1

Skrevet

jobbet fast tre nattevakter annenhver helg + ekstra i ferier da jeg tok master. Det var beintøft, men hadde da nok til å leve + å spare BSU beløpet hvert år. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

3. I hvor mange år?

1: Jobbet stort sett hele studietiden, med ulike jobber: Sortering av post på hovedpostkontoret (nattearbeid), så en periode med sortering av pakker på postkontoret (kveldsarbeid og helg), oversetting og korrekturlesing av tekster, brukerveiledninger osv, freelance, kanskje 1 oppdrag annenhver uke i gjennomsnitt.

2/3: Etter 6 års studier hadde jeg spart et par hundre tusen kroner. Alt jeg tjente gikk rett til BSU (bortsett fra noe som gikk til sosialt liv (øl) ).

3: Klarte det? Altså, klarte å finne jobb? Jeg studerte i utlandet, en storby, der det var mye lettere å finne deltidsjobber gjennom vikarbyrå enn det det er her i landet. Jeg sparte også på å bo billig i en studentblokk litt utenfor byen, i stedet for i sentrum. Dette gjorde også at jeg ikke brukte hele studielånet på å bo meg ihjel.

Anonymkode: ab8a7...41f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...