Gå til innhold

Er det lov å brenne ned eget hus?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har kjøpt et falleferdig hus. Men det er egentlig tomta jeg vil ha, så planen har hele tiden vært å rive. Men lurer på om det er lov å brenne det ned i stedet. Selvsagt passer jeg på at brannen ikke sprer seg til skogen rundt. Er det uansett mindre jobb enn å rive?

Anonymkode: da734...7b0

AnonymBruker
Skrevet

Du har ikke lov til å sette fyr på huset. Men du kan spørre brannvesenet i din kommune om de er interessert i et øvingsobjekt.

Anonymkode: a4c6b...685

• Liker 14
Skrevet

Brannvesenet er neppe interessert i et falleferdig hus. Det er jo ikke å stå utenfor å sprute vann de skal øve på, men røykdykking, søk og redning, samt teste nytt utstyr og øve på samhandling over sambandet. Altså må de inn på en trygg måte.

Å rive et hus er søknadspliktig og normalt (over 100 m2 BRA) må det miljøkartlegges i en miljøsaneringsbeskrivelse med avfallsplan. Avfallsplanen skal dokumenteres med kvitteringer.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det ikke er fare for å falle igjennom gulv inne i huset, er nok brannvesenet interessert i å bruke det til øvelse

Anonymkode: f8173...eb2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
A-hunter skrev (7 minutter siden):

Brannvesenet er neppe interessert i et falleferdig hus. Det er jo ikke å stå utenfor å sprute vann de skal øve på, men røykdykking, søk og redning, samt teste nytt utstyr og øve på samhandling over sambandet. Altså må de inn på en trygg måte.

Å rive et hus er søknadspliktig og normalt (over 100 m2 BRA) må det miljøkartlegges i en miljøsaneringsbeskrivelse med avfallsplan. Avfallsplanen skal dokumenteres med kvitteringer.

FEIL.

Bor du på landet hvor brannmennene ikke får tilstrekkelig trening i slukkearbeid så vil de mer enn gjerne tenne på og slukke huset for deg.

Brannvesenet brant huset til naboen for et par år siden, kostet en god del visstnok. Hvor mye vet jeg ikke eksakt, men har hørt 35 000. 

Anonymkode: 3322e...263

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

FEIL

En skikkelig tøffing med store bokstaver som må gjemme seg bak anonym-knappen faktisk. Det går 600 av dere på dusinet...

Hva er du med ordet "neppe" er det du ikke klarer å forstå? Neppe er ingen konklusjon, det er en sannsynlighetsvurdering. Skal du være så sint må du først og fremst forstå det du leser. Og der er ikke du.

Brannvesenet brant ned et hus for meg på landet for 12 år siden. De brukte det flere ganger, de første gangene til å trene røykdykkerne, så til å teste pumpeutstyret og til slutt brant de rønna ned. Et par av gangene brukte de det som trening på utrykning også. Alt tok et halvt år og de tok 20.000 for jobben.

• Liker 2
Skrevet

Brannvesenet brukte et hus her i bygda for to år siden. De både trente og filmet noen opplæringsvideoer. 

Det er jo ingen lov som forbyr å brenne ned egen eiendom. Men det må gjøres uten fare for andre. Det blir jo mye opprydding etter, kanskje like enkelt å rive på andre måter. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Brannvesenet brenner ofte ned hus for øvelse. Men ett par ting spiller inn. Her ville de feks ikke brenne ned fordi skogen gikk så tett opp til huset.

Anonymkode: 2dbe6...2a7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg regner jo med at dersom det ikke gjøres i samarbeid med brannvesenet - så vil det i praksis være ulovlig - selv om det kanskje ikke står i klartekst noe sted i loven at man ikke kan tenne på eget hus.

Det er jo veldig uansvarlig  med tanke på  spredningsfare. Luftforurensning er jo en annen ting. Dessuten, hvis det plutselig står et hus står i full brann, så vil jo brannvesenet være nødt til å rykke ut for å passe på. 

Det er ulovlig å gjøre noe som fremkaller fare for allmennheten. Jeg lurer også på om straffelovens paragraf 187 kan være aktuell her. 

Sitat

187.Falsk alarm

Med bot eller fengsel inntil 6 måneder straffes den som ved en uriktig melding, et ugrunnet rop om hjelp, misbruk av nødsignal eller liknende forsettlig eller grovt uaktsomt volder

a)utrykning av politi, brannvesen, ambulanse, lege eller forsvaret,

b)utrykning som skjer etter anmodning fra en hovedredningssentral eller lokal redningssentral,

c)sammenstimling av eller skrekk blant et større antall mennesker

Anonymkode: 9c42c...67f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...