AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #1 Skrevet 1. juli 2021 Jeg har netopp blitt mamma til en liten gutt og har fått spørsmål fra en veninne om jeg ønsker å bli med i deres barselgruppe. Det jeg synes er litt rart er at jeg blir bedt i deres barselgruppe hvor alle barna er mellom 7 mnd og 1 år. Jeg synes alderen på disse barna er så utrolig mye større enn mim lille baby på 2 uker. Jeg vil mye heller være med i barselgruppe hvor barna er på samme alder som mitt barn. Er jeg teit som tenker slikt? Har fårstått det slik at i denne barselgruppen til veninnen min, lar damene barna sitte/leke sammen på gulvet og da er det fort at det blir litt knuffing og kloring på hverandre og dette frykter jeg for mitt nyfødte barn. Hva ville du gjort? Hva er egentlig en barselgruppe? Trodde en barselgruppe var for dem med pittesmå barn og ikke nesten barnehagebarn Anonymkode: d0bda...4b7
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #2 Skrevet 1. juli 2021 Blir mer «barnegruppe» for de som trenger litt voksenkontakt det der 😛 men du lar jo ikke babyen ligge på gulvet med de andre, så klor osv hadde jeg ikke bekymret meg for. Du kan jo dra dit for det sosiale også ☺️ Anonymkode: 5fb2e...5f6 4
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #3 Skrevet 1. juli 2021 Det vanlige er at helsestasjonen danner en barsel gruppe, du får nok informasjon snart eller du kan ringe å høre selv. Da kommer du i en gruppe med andre kvinner som er født rundt samme tid som deg selv (+-1-2 mnd). Du har nok mer glede av den enn gruppen til venninnen din, som har barn litt lenger frem i utviklingen. Anonymkode: 5e00b...c21
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #4 Skrevet 1. juli 2021 Hun har nok invitert deg mer for at du skal ha noen å være sammen med som er i permisjon. Som kan møtes på dagtid og snakke om barn og trille turer sammen osv Du kan også være med i 2 barselgrupper om du vil.. Eller bare takke nei Anonymkode: b484f...904 5
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #5 Skrevet 1. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det vanlige er at helsestasjonen danner en barsel gruppe, du får nok informasjon snart eller du kan ringe å høre selv. Da kommer du i en gruppe med andre kvinner som er født rundt samme tid som deg selv (+-1-2 mnd). Du har nok mer glede av den enn gruppen til venninnen din, som har barn litt lenger frem i utviklingen. Anonymkode: 5e00b...c21 Mente selvfølgelig kvinner som har født Anonymkode: 5e00b...c21
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #6 Skrevet 1. juli 2021 Barselgruppe er for mødrene, ikke for barna. Bli med på noen treff, det er koselig. Et nyfødt barn ligger naturligvis mye mer ved puppen/i vogna/ i bæretøyet enn de eldre barna, og det er neppe noen som vil kreve at du legger i fra deg barnet på gulvet. Vær sosial, om du ønsker, det er godt å komme seg litt ut! Anonymkode: 36ac9...920 4
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #7 Skrevet 1. juli 2021 Og du kan ha flere barselgrupper altså, det er ingen som spør om du har en allerede og krysser deg av en liste hvis du sier ja 😛 Anonymkode: 36ac9...920 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #8 Skrevet 1. juli 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Barselgruppe er for mødrene, ikke for barna. Bli med på noen treff, det er koselig. Et nyfødt barn ligger naturligvis mye mer ved puppen/i vogna/ i bæretøyet enn de eldre barna, og det er neppe noen som vil kreve at du legger i fra deg barnet på gulvet. Vær sosial, om du ønsker, det er godt å komme seg litt ut! Anonymkode: 36ac9...920 Dette er jo også en ting med denne barselgruppen. Dem dokumenterer alle treffene sine med bilder av babyene hvor dem ligger ved siden av hverandre også publiseres bildene på sosiale medier, noe jeg ikke føler meg komfortabel med å gjøre med min baby. Jeg og mannen min legger ikke ut bilder selv av babyen vår, og da føler jeg det blir feil at mødre fra denne barselgruppa plutselig skal publisere bilder av min baby Anonymkode: d0bda...4b7
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #9 Skrevet 1. juli 2021 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Dette er jo også en ting med denne barselgruppen. Dem dokumenterer alle treffene sine med bilder av babyene hvor dem ligger ved siden av hverandre også publiseres bildene på sosiale medier, noe jeg ikke føler meg komfortabel med å gjøre med min baby. Jeg og mannen min legger ikke ut bilder selv av babyen vår, og da føler jeg det blir feil at mødre fra denne barselgruppa plutselig skal publisere bilder av min baby Anonymkode: d0bda...4b7 Bare å si i fra det, vel. Ellers får du la være å delta. Anonymkode: 5e00b...c21 4
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #10 Skrevet 1. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette er jo også en ting med denne barselgruppen. Dem dokumenterer alle treffene sine med bilder av babyene hvor dem ligger ved siden av hverandre også publiseres bildene på sosiale medier, noe jeg ikke føler meg komfortabel med å gjøre med min baby. Jeg og mannen min legger ikke ut bilder selv av babyen vår, og da føler jeg det blir feil at mødre fra denne barselgruppa plutselig skal publisere bilder av min baby Anonymkode: d0bda...4b7 Da må du si i fra. Når du blir forelder må du tørre å si i fra om ting du ikke er komfortabel med ift barnet ditt. Det er en ærlig sak. Anonymkode: 36ac9...920 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #11 Skrevet 1. juli 2021 Jeg synes det er veldig hyggelig å invitere deg! Og ikke utelukke deg fordi din baby er yngre. Som noen nevner, barselgruppe er for mor, ikke for baby. Og for noen mødres psykiske helse så kan det være veldig godt å komme ut å møte andre. Begge ganger har jeg vært med i barselgruppe i regi av helsestasjonen, og vi er en venninnegjeng som også har møttes, så det er jo en form for barselgruppe det og. Naturligvis legger du ikke din lille baby sammen med de større! Din har det best på fanget/i vognen/i nest ol. Vil du ikke ta bilder så sier du nei. På babysang treffer man alt fra babyer på 6 uker til 11 mnd. Naturligvis «herjer» man mer med de store og lar de store krabbe rundt, men de små kan være med for det bare det tilpasses. Om du ikke liker folk og bare synes alt er rart så takker du bare pent nei. Men det er ingenting rart ved å invitere deg med, og veldig mange mødre hadde satt pris på dette. Anonymkode: db477...d3d 3
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #12 Skrevet 1. juli 2021 Jeg ville blitt med hvis jeg hadde lyst, og latt være hvis jeg ikke hadde så lyst. Sannsynligvis får du tilbud om kontakt med andre med babyer på samme alder som din i kommunen/nærområde via helsestasjonen, med oppfordring om å danne en barselgruppe. Jeg fikk ei god venninne gjennom barselgruppen til første barn. Gruppen gikk i oppløsning etter hvert, men vi to kom godt overens, ønsket å utvide nettverket og beholdt kontakten. Og så var jeg også en del sammen med to mødre babyer/barn som er nesten ett år eldre enn min. De bodde i samme nabolag, var hjemme med barna mens jeg var i mammapermisjon og inviterte meg med på lekeplassen med kaffe i termokopp da de så meg trille fram og tilbake. Min var ikke mange månedene før hun likte å ligge på gulvet eller et teppe på bakken ute og kikke på deres barn, selv om hun var yngre. Andre babyer og barn var noe av det mest spennende å se på Det var fint for meg å snakke med disse mødrene og. De hadde ferske erfaringer med den alderen min baby var i. Men det viktigste der var at de og jeg kom godt overens. I barselgruppen fra helsestasjonen var det noen som hadde veldig sterke meninger om hva som var rett og galt å gjøre, og jeg opplevde også at det ble litt mye fokus på å sammenligne babyene (Kan din baby snu seg? Krype? Klarer din å tygge brødbiter? Min har sagt 10 ord nå, hva sier din? osv.). Så jeg ville egentlig vurdert det ut i fra det. Tror du at du selv vil kose deg med å bruke tid i en slik gruppe med denne venninnen? Det var koselig av dem å invitere deg, tenker jeg, men det er lov å si nei takk også. Anonymkode: 05cfc...f7f 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #13 Skrevet 1. juli 2021 Jeg synes også det er litt skummelt mtp corona. Ingen av mødrene i barselgruppen er vaksinert, og det pleier å være opptil 12 mødre på disse barseltreffene. Noen ganger er dem på cafe sammen, andre ganger hjemme hos en av dem i barselgruppene. Det vil bli veldig trangt og umulig å overholde 1 meter. Skal også sies at 4 av mødrene bor i nabokommuner. Det er selvsagt veldig hyggelig å bli invitert, men jeg er bare veldig skeptisk nå i starten da alt med den nyfødte er så nytt og personlig møter jeg minst mulig pga corona. Ts Anonymkode: d0bda...4b7
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #14 Skrevet 1. juli 2021 39 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg synes også det er litt skummelt mtp corona. Ingen av mødrene i barselgruppen er vaksinert, og det pleier å være opptil 12 mødre på disse barseltreffene. Noen ganger er dem på cafe sammen, andre ganger hjemme hos en av dem i barselgruppene. Det vil bli veldig trangt og umulig å overholde 1 meter. Skal også sies at 4 av mødrene bor i nabokommuner. Det er selvsagt veldig hyggelig å bli invitert, men jeg er bare veldig skeptisk nå i starten da alt med den nyfødte er så nytt og personlig møter jeg minst mulig pga corona. Ts Anonymkode: d0bda...4b7 Du trenger ikke å ha masse unnskyldninger for å takke nei når noen spør Det høres jo bare ut som du ikke har lyst å treffe disse menneskene, da du stadig oppdaterer med nye grunner til at du ikke vil, og da gjør du ikke det. På lik linje med andre invitasjoner man får til å være med på ting så er det alltid lov å bare takke nei! Men om du har en helt nyfødt nå så er jo uansett ikke barseltreff nødvendigvis så relevant enda . Jeg tror barselgruppen på helsestasjonen møttes første gang 2-3 mnd etter fødselen. Da er ting mer på plass og man har mer behov for å komme seg ut å treffe folk på dagtid Anonymkode: fc8bd...0f0 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå