Gå til innhold

Har du opplevd moralistiske kommentarer fra folk hvis du spiser kjøtt/fisk og du må spise vegansk istedenfor?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Altså i den virkelige verden, ikke på KG eller sosiale medier generelt.

Anonymkode: 0d641...80c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er den som kommer med moralske kommentarer. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du må formulere spørsmålet ordentlig, ts. Det gir jo ikke mening. «Spiser kjøtt og må spise vegansk istedenfor?» kan bety at jeg blir tvunget til å spise vegansk, og noen kommer og sier «fy deg - spis kjøtt.» kan også bety at du vanligvis spiser kjøtt og noen kommer og shamer deg til å spise vegansk. 

Jeg aner ikke inntil du formulerer deg ordentlig.

Anonymkode: 9b5d3...fb7

• Liker 10
Skrevet

Nei, aldri opplevd.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, aldri. Tror at jeg bare har møtt 1-2 vegetarianere/veganere (om vi ser bort ifra dem som sier at de er vegetarianere, men som spiser fisk og alltid ribbe/pinnekjøtt på julaften) i hele mitt liv selv om jeg er en sosial student i Oslo 

Anonymkode: 79fe6...4c0

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner en som er veganer som var voldsom på det før. Har gitt seg nå heldigvis men har hørt noen sure prekener der før 😛 men er vegetarianer selv da og har opplevd en del ganger at folk har kommentert det og skal preke om hvor viktig og godt det er med kjøtt, bla bla bla eller spørre meg ut om kostholdet mitt og prøve å sette meg fast. Jævlig irriterende når man bare vil spise maten sin i fred. Har vært veggis i mange år og dette skjedde veldig mye før, men har merket de siste årene heldigvis at det skjer veldig sjeldent nå! Tror det har blitt litt mer akseptert at folk har forskjellige kostholdsvaner og folk skjønner at det er frekt å irriterende og skulle kommentere og rakke ned på det. 

Anonymkode: d8f72...a47

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Oh yeah. Kjenner en über-veganer som driver og presser folk til å være veganere en måned på facebook.

Anonymkode: 31818...956

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kjenner en som er veganer som var voldsom på det før. Har gitt seg nå heldigvis men har hørt noen sure prekener der før 😛 men er vegetarianer selv da og har opplevd en del ganger at folk har kommentert det og skal preke om hvor viktig og godt det er med kjøtt, bla bla bla eller spørre meg ut om kostholdet mitt og prøve å sette meg fast. Jævlig irriterende når man bare vil spise maten sin i fred. Har vært veggis i mange år og dette skjedde veldig mye før, men har merket de siste årene heldigvis at det skjer veldig sjeldent nå! Tror det har blitt litt mer akseptert at folk har forskjellige kostholdsvaner og folk skjønner at det er frekt å irriterende og skulle kommentere og rakke ned på det. 

Anonymkode: d8f72...a47

Åh.. Kjenner meg sånn igjen. Jeg synes forøvrig ikke det har blitt så mye bedre.. Alle må alltid spørre "hvorfor spiser du ikke kjøtt?".. Jeg prøver å ikke si det hvis jeg ikke må, for jeg orker ikke snakke om det.. Svært så interessert noen er.. Får jo lyst til å brøle og si "er du helt uopplyst?! Har du aldri hørt om folk som ikke spiser kjøtt før?" 

Virkelig.. Er det noe å snakke om, liksom.. Jeg får så lyst til å ta en pute foran ansiktet.. For jeg blir flau på deres vegne og jeg vil bare synke i jorden. Er så drita lei av det. Idioter. 

Anonymkode: b141f...f00

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Åh.. Kjenner meg sånn igjen. Jeg synes forøvrig ikke det har blitt så mye bedre.. Alle må alltid spørre "hvorfor spiser du ikke kjøtt?".. Jeg prøver å ikke si det hvis jeg ikke må, for jeg orker ikke snakke om det.. Svært så interessert noen er.. Får jo lyst til å brøle og si "er du helt uopplyst?! Har du aldri hørt om folk som ikke spiser kjøtt før?" 

Virkelig.. Er det noe å snakke om, liksom.. Jeg får så lyst til å ta en pute foran ansiktet.. For jeg blir flau på deres vegne og jeg vil bare synke i jorden. Er så drita lei av det. Idioter. 

Anonymkode: b141f...f00

Hva er du drita lei? Av at de spør om DIN hjernevaskede grunn til å kutte ut det sunneste mennesket kan spise, det meste klimavennlige man kan spise (forutsatt at man spiser regenerativt kjøtt), og mat som gjør at man har færre dyreliv på samvittigheten (forutsatt at man spiser beitedyr). Jeg forstår at du mener det bra, men valget ditt ender altså opp med å skade din egen helse, klimaet og drepe flere dyr enn hvis du hadde spist kjøtt fra regenerative gårder. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Nei, alle jeg kjenner som er veganere eller vegetarianere presser aldri.
Men når jeg er ute med folk som spiser kjøtt og velger en rett uten kjøtt, så får jeg alltid mange kommentarer av typen " er du blitt veggis du daaa?!".  Personlig spiser jeg kjøtt ofte men trenger det ikke til alle måltider. Men tydeligvis er det ikke nok?

Anonymkode: 73515...aa2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Hva er du drita lei? Av at de spør om DIN hjernevaskede grunn til å kutte ut det sunneste mennesket kan spise, det meste klimavennlige man kan spise (forutsatt at man spiser regenerativt kjøtt), og mat som gjør at man har færre dyreliv på samvittigheten (forutsatt at man spiser beitedyr). Jeg forstår at du mener det bra, men valget ditt ender altså opp med å skade din egen helse, klimaet og drepe flere dyr enn hvis du hadde spist kjøtt fra regenerative gårder. 

Ja, jeg skjønner godt om Anonym...f00 blir lei av å høre dette, spesielt hvis man bruker ord som hjernevasket. Jeg spiser nesten utelukkende kjøtt selv, men jeg tror jo ikke at de som spiser annerledes er idioter. Når jeg selv har skiftet fullstendig mening om hva som er sunt og kuttet ut nesten all plantemat er det ikke fordi folk har fortalt meg hvor dum jeg er, men fordi jeg har kommet over artikler og argumenter osv som har fått meg til å tenke nytt.

Mitt inntrykk er at vegetarianere og spesielt veganere faktisk har tenkt ganske mye på hva de skal spise med tanke på både helsa, dyrene og miljøet. Som deg tror jeg også at de dessverre tar feil når de tror at de sparer flere dyreliv ved å spise importerte planter i stedet for lokale dyr. Men husk at lokalt kjøtt er noe de fleste ikke engang vet eksisterer, og da er kanskje ikke planter et dårlig valg likevel (for da er det jo snakk om å enten spise plantene selv eller gi dem til dyr i industriell drift).

Anonymkode: 5bafd...64e

• Liker 9
Skrevet

Jeg menger meg ikke med sånne folk... Har ingen i omgivelsene som er veganere og overhode ikke noen i omgangskretsen som er moralistiske besserwissere som skal dytte i noen en viss type mat, og dette gjelder forsåvidt all type mat. Har heldigvis ingen rundt meg som mener det er normalt "å spise opp mat en ikke liker" spise kun den maten de selv spiser, spise vegansk, spise type dietter alla lavkarbo, spise mer kjøtt osv. Folk får spise hva de vil, inkludert meg selv

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Åh herregud, der har vi den aggressive anti-veganeren som konstant maser om "regenerativt jordbruk" igjen. Hadde vært fint om du for en gang skyld kunne backet opp påstandene dine med uavhengig, fagfellevurdert forskning, men det kommer vel neppe.

Anonymkode: cb47a...9b7

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.7.2021 den 10.04):

Åh herregud, der har vi den aggressive anti-veganeren som konstant maser om "regenerativt jordbruk" igjen. Hadde vært fint om du for en gang skyld kunne backet opp påstandene dine med uavhengig, fagfellevurdert forskning, men det kommer vel neppe.

Anonymkode: cb47a...9b7

Jeg er ikke den AB'en men her har du en link. Og hvis du faktisk leser den og vil ha flere, så har jeg mange flere.

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0308521X17310338

• Adaptive multi-paddock grazing (tilpasset multi-beite) kan binde store mengder karbon i jorda

• Utslipp fra beitesystemet ble fullstendig kompensert av karbonbinding i jorda

• Karbon-binding i jorda fra godt-utført beiting kan hjelpe til å dempe klimaendringene

Anonymkode: dac5f...a83

• Liker 6
Skrevet

Overskriften gir ikke mening ts? 

• Liker 6
Gjest Villfisker
Skrevet

Indirekte og passiv aggressivt ja, men det har bare vært fra noen veldig få.

AnonymBruker
Skrevet

Glemte visst å svare TS. Ja, jeg har opplevd moralistiske kommentarer fra folk når jeg spiser kjøtt og fisk, men nei, jeg vet bedre, så jeg spiser ikke vegansk.

Anonymkode: dac5f...a83

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Nei, aldri.

Jeg har både kollegaer, og nære og fjerne venner som er vegetarianere. Ingen har noensinne sagt noe til meg når vi spiser sammen og jeg spiser kjøtt.

Anonymkode: c9e12...3bc

• Liker 1
Skrevet

Aldri.

Har flere venner som er veganere. Ingen av dem har noen gang "moralisert". 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.7.2021 den 8.42):

Som deg tror jeg også at de dessverre tar feil når de tror at de sparer flere dyreliv ved å spise importerte planter i stedet for lokale dyr. Men husk at lokalt kjøtt er noe de fleste ikke engang vet eksisterer, og da er kanskje ikke planter et dårlig valg likevel (for da er det jo snakk om å enten spise plantene selv eller gi dem til dyr i industriell drift).

Anonymkode: 5bafd...64e

Problemet med lokalt kjøtt er at det spiser importerte planter. Da er det bedre å importere 1 kilo kjøtt enn 100 kilo for som kua spiser for å produsere 1 kilo «lokalt» kjøtt.

Anonymkode: 36aeb...cf0

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...