Jente/(kvinne?)84 Skrevet 1. juli 2021 #1 Skrevet 1. juli 2021 Heisann alle vakre dere :) idag tok jeg positiv test hos legen :D (har tatt 6 stk hjemme, men nå ble det litt mer reelt🤍 Jeg er bare 5 uker på vei, og vet såklart at ting kan skje, vertfall første trimester. Men jeg er jo helt i skyene og sitter planlegger konfirmasjon nesten 🤣 Greia er at Jeg tenker litt på faddere (jepp, litt vel tidlig ute) Jeg har et tantebarn på 11 som jeg har utrolig lyst og ha til fadder, men aldersgrensen er jo 15 år. Noen som vet om det er mulig søke eller noe om man kan ha yngre fadder? At det er en mulighet? Eller kan jeg feks lage til noe til hun, et fint kort, bilde eller noe, der jeg skriver at hun ER fadder. Men må vente i 4 år for og få det på papir liksom? Kan man skrive inn ny fadder når barnet er 3/4? Tusen takk for svar vertfall:) Hilsen ei som allerede gleder seg til å bli bestemor 🤗
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #2 Skrevet 1. juli 2021 Med mindre du/dere faktisk er personlig kristne, ser jeg ikke helt vitsen med å skulle ha et mindreårig barn som fadder eller drive og endre navn på fadder om noen år. De som er faddere har i praksis lite eller ingen innvirkning på barnets liv uansett. De står der i kirken og lover gud og hvermann at 'jada, vi skal følge opp så dette dåpsbarnet får en KRISTEN OPPDRAGELSE!' Men skjer det? Nei. I 99% av tilfellene har ikke faddere noe som helst med oppdragelsen å gjøre. Så da spiller det jo ærlig talt noen rolle hvem du velger. De vil ikke ha noen nevneverdig innvirkning på barnets liv uansett. Du ville jo aldri rådført deg med din mindreårige niese om hvordan du skal oppdra 3-åringen din på best mulig kristne måte? Anonymkode: 9bd98...b9f
Jente/(kvinne?)84 Skrevet 1. juli 2021 Forfatter #3 Skrevet 1. juli 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Med mindre du/dere faktisk er personlig kristne, ser jeg ikke helt vitsen med å skulle ha et mindreårig barn som fadder eller drive og endre navn på fadder om noen år. De som er faddere har i praksis lite eller ingen innvirkning på barnets liv uansett. De står der i kirken og lover gud og hvermann at 'jada, vi skal følge opp så dette dåpsbarnet får en KRISTEN OPPDRAGELSE!' Men skjer det? Nei. I 99% av tilfellene har ikke faddere noe som helst med oppdragelsen å gjøre. Så da spiller det jo ærlig talt noen rolle hvem du velger. De vil ikke ha noen nevneverdig innvirkning på barnets liv uansett. Du ville jo aldri rådført deg med din mindreårige niese om hvordan du skal oppdra 3-åringen din på best mulig kristne måte? Anonymkode: 9bd98...b9f Takk for svar. Jeg har ikke tenkt skrive noe om vårt trosted her. Men kan si vi velger faddere på grunnlag av det ja... Jeg er fadder på to, og vil nok si jeg har ganske mye nevneverdig innvirkning på deres liv...
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #4 Skrevet 1. juli 2021 Du kan vel ikke endre faddere senere? 😅 en del av det å være fadder er å være vitne til dåp.. og aldersgrensen på 15 er fordi det er da man selv kan velge å melde seg inn/ut av trosretninger. Det er nok ikke du kan overstyre.. men - jenta kan jo bære barnet til dåpen og ta av lua? Så kan dere kalle henne gudmor? Anonymkode: 7744a...340 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #5 Skrevet 1. juli 2021 Imponert over at du klarer å tenke på det allerede, ja ... Men jeg er fadder til to barn jeg ikke var til stedet under dåpen til, så jeg veit ikke om det står noe sted offisielt at jeg er fadder, eller om jeg bare er det muntlig? Går ikke an å vente til neste unge, så denne her rekker å bli litt større og modnere? Men bevares, finnes sikkert mange måter å løse det på under bordet, hvis ikke det er ekstremt viktig for dere at hun står på det papiret i kirka. Anonymkode: 7195a...fde
Jente/(kvinne?)84 Skrevet 1. juli 2021 Forfatter #6 Skrevet 1. juli 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Du kan vel ikke endre faddere senere? 😅 en del av det å være fadder er å være vitne til dåp.. og aldersgrensen på 15 er fordi det er da man selv kan velge å melde seg inn/ut av trosretninger. Det er nok ikke du kan overstyre.. men - jenta kan jo bære barnet til dåpen og ta av lua? Så kan dere kalle henne gudmor? Anonymkode: 7744a...340 Endelig et litt mer hyggelig svar her! :) Det var faktisk et veldig lurt tips! Tusen takk :)
Jente/(kvinne?)84 Skrevet 1. juli 2021 Forfatter #7 Skrevet 1. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Imponert over at du klarer å tenke på det allerede, ja ... Men jeg er fadder til to barn jeg ikke var til stedet under dåpen til, så jeg veit ikke om det står noe sted offisielt at jeg er fadder, eller om jeg bare er det muntlig? Går ikke an å vente til neste unge, så denne her rekker å bli litt større og modnere? Men bevares, finnes sikkert mange måter å løse det på under bordet, hvis ikke det er ekstremt viktig for dere at hun står på det papiret i kirka. Anonymkode: 7195a...fde Ja jeg skreiv jo selv at jeg tenker på det veldig tidlig.. Det må da være lov det vell? Jeg er jo overlykkelig, og tror det er helt vanlig og tenke fremover selv om det er tidlig? :) Blir kanskje ikke flere barn, men det er ikke noe og ta her :) Neida det er ikke ekstremt viktig.. Jeg stilte bare et spørsmål om mulighetene så jeg kanskje vet det fremover :) 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #8 Skrevet 2. juli 2021 Her er det definitivt opp til presten/den lokale kirken. Vet bla om et tvillingpar som i kirken ble omtalt som barnets fadder. Disse var veldig unge og langt under 15 🙂 Ta det med presten og hør litt rundt det. Kan fort være det er store lokale justeringer og at det til syvende og sist er presten som avgjør 🙂 Anonymkode: 81ffa...e69
Oida Skrevet 2. juli 2021 #9 Skrevet 2. juli 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Du kan vel ikke endre faddere senere? 😅 en del av det å være fadder er å være vitne til dåp.. og aldersgrensen på 15 er fordi det er da man selv kan velge å melde seg inn/ut av trosretninger. Det er nok ikke du kan overstyre.. men - jenta kan jo bære barnet til dåpen og ta av lua? Så kan dere kalle henne gudmor? Anonymkode: 7744a...340 Gudmor/gudfar er faddere. Noen steder blir den som bærer barnet til dåpen omtalt som gudmor/gudfar og den som tar av luen for luefadder. I praksis er disse likestilte og er barnets faddere uansett om de omtales som fadder eller gudmor/gudfar. 1
Brunello Skrevet 2. juli 2021 #10 Skrevet 2. juli 2021 Jente/(kvinne?)84 skrev (18 timer siden): Takk for svar. Jeg har ikke tenkt skrive noe om vårt trosted her. Men kan si vi velger faddere på grunnlag av det ja... Jeg er fadder på to, og vil nok si jeg har ganske mye nevneverdig innvirkning på deres liv... Du har innvirkning på de barna i kraft av din personlige opptreden og ikke at du er fadder for de. Personlig synes jeg det er litt tullete å bruke familiemedlemmer som faddere. De er der uansett for barnet, og deres opptreden endres ikke av at de er fadder for det. Da er det bedre å velge venner. På den måten forteller en vennene dine at de betyr mye for en.
Oida Skrevet 2. juli 2021 #11 Skrevet 2. juli 2021 Brunello skrev (1 time siden): Du har innvirkning på de barna i kraft av din personlige opptreden og ikke at du er fadder for de. Personlig synes jeg det er litt tullete å bruke familiemedlemmer som faddere. De er der uansett for barnet, og deres opptreden endres ikke av at de er fadder for det. Da er det bedre å velge venner. På den måten forteller en vennene dine at de betyr mye for en. Så om du har et spesielt nært godt forhold til et familiemedlem så er det "tullete" å be denne være fadder? Er det ikke greit å "fortelle denne personen at den betyr mye" slik? Det er ikke en selvfølge for alle at familien er der for barnet. For meg er det naturlig at personer som står deg nær blir bedt om å være fadder, uansett om det er bror, tante, niese, fetter eller venner. 1
Ulven Skrevet 2. juli 2021 #12 Skrevet 2. juli 2021 En god start når du skal døpe barnet ditt i kirken, er å være lovlydig. Det betyr at du ikke får oppført niesen din som fadder i kirkeboka. Du kan selvfølgelig ha henne som en uoffisiell fadder. Det kan ingen nekte dere. Så bør du huske på at en fadder i kirken har plikter som den lover å utføre. En 11 åring har ingen forutsetninger for å klare det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå