AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #1 Skrevet 1. juli 2021 Nå er ikke sommerferien i full gang her, det er SFO ut uka og barnehagen en uke til. Veldig ofte opplever jeg at åtteåringen "aldri" blir sendt hjem om hun er på besøk hos en venn. Jeg har latt henne være i fred et par ganger, for å se når de sender henne hjem. Men når klokken bikker 19.30 og det er skole/SFO dagen etter og det ikke er tegn til henne, så ringer jeg henne hjem. Da kan hun fortelle meg at de hoppet på trampoline eller var på lekeplassen like ved huset. Hun skjønte ikke hvorfor hun måtte hjem så tidlig, og jeg hører vennen i bakgrunnen si at hun ikke må dra hjem enda, for det er for tidlig. Skjønner de har det gøy, men har de ikke leggetid i det huset? Jeg har ikke snakket med foreldrene annet enn for å avtale når de skal sende henne hjem, og så ringer jeg henne også i tilfelle de glemmer tida (har skjedd ei gang tidligere). Når det er skole/SFO, hvor lenge får åtteåringene (3. klasse til høsten) deres være ute? Hva med i helgene? Nå som sommerferien kommer, hvor lenge får de da lov til å være ute, og når legger dere dem? Til nå har vi hatt regler om 18.30 i hverdager og 19 i helger. Ofte i seng til 20. Hva med seksåringene (skolestart til høsten) - hvilke regler gjelder dem? Her i huset "må" det være likt, da seksåringen synes det er sårt at storesøster får være så lenge ute. Hun har selv ingen venner å gå til etter barnehagen, da barna må krysse trafikkert vei og hun av mi er ikke moden nok til det. Så da må vi avtale på forhånd, og da har jeg satt ei grense på 18 i hverdager og 18.30 i helgene. Det er lett å avtale når man planlegger å møtes. Men det er alltid jeg som setter ei grense. Er jeg for streng? Anonymkode: 0490f...a94
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #2 Skrevet 1. juli 2021 Jeg har ikke noen spesiell grense, min eldste er 6,5. Han går ikke andre steder en rett i nærheten her med naboguttene, så sånn sett er det jo enkelt. Naboen vil gjerne ha guttene inn i 19 tiden, så da kommer min også inn. Hadde han vært lenger avgårde på besøk, så hadde jeg avtalt med foreldrene når det passer å hente, men tipper det hadde vært senest 20 på sommerstid. Han sovner sent når det er så lenge lyst, sjelden før 21 Anonymkode: 6c1b0...546
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #3 Skrevet 1. juli 2021 Min seksåring kommer nå hjem i 20-20.30 tiden. Han har riktignok ikke sfo nå. Har 19.15 når det er skole. Ser de fleste rundt her har ca rundt 20-21 nå. Anonymkode: 9903e...af5
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #4 Skrevet 1. juli 2021 Min eldste er ett år eldre. Hun må komme inn rundt kl. 20. Kan være i hagen til 20.30 men synes fortsatt det er greit å ha noe grenser i ferien også. Hun legger seg kl. 21- senest 21:30, som er en time senere enn til vanlig. Står opp tidlig og kan være hele dagen med venner. Jeg vil gjerne ha unger i seng og litt voksentid før jeg legger meg også og sånn er det 🤷♀️ Synes ikle du er streng. Det er trygt for ungene med faste tider å komme hjem på. Anonymkode: 0e5e0...74d
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #5 Skrevet 1. juli 2021 Når må hun stå opp neste dag? Dersom hun må opp til vanlig hverdagstid når hun skal på SFO fordi dere skal på jobb, bør hun ha samme klokkeslett som når det ellers er hverdag. Her har jeg ofte hatt anledning til å levere seinere til barnehage/SFO fordi jeg selv har hatt fri, dermed kan hun ligge lenger og være ute en time lenger kvelden før. Anonymkode: a4839...e7f
Arkana Skrevet 1. juli 2021 #6 Skrevet 1. juli 2021 Åtteåringen min får være hos venner til 20 når det er skole dagen etter. Opplever at foreldrene til vennene hennes også ønsker at deres barn skal hentes/sendes hjem til den tiden så det virker som en vanlig innetid. Hun skal være i seng kl 21 på hverdager. I ferier får hun være våken til 22-23. Har ingen spesiell innetid i feriene, men hun er alltid hjemme mellom 20-21 uansett og det synes vi er greit. 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #7 Skrevet 1. juli 2021 Når det er ferie så spiller det jo ikke noe rolle når barna legger seg? Anonymkode: 631f1...303 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #8 Skrevet 1. juli 2021 Det hørtes litt vell strengt ut, her blir andreklassingen sine venner hentet 20-20.30 når det skole. Nabobarna leker ofte til etter 21 i sommerferien Anonymkode: dafff...9e3 3
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #9 Skrevet 1. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nå er ikke sommerferien i full gang her, det er SFO ut uka og barnehagen en uke til. Veldig ofte opplever jeg at åtteåringen "aldri" blir sendt hjem om hun er på besøk hos en venn. Jeg har latt henne være i fred et par ganger, for å se når de sender henne hjem. Men når klokken bikker 19.30 og det er skole/SFO dagen etter og det ikke er tegn til henne, så ringer jeg henne hjem. Da kan hun fortelle meg at de hoppet på trampoline eller var på lekeplassen like ved huset. Hun skjønte ikke hvorfor hun måtte hjem så tidlig, og jeg hører vennen i bakgrunnen si at hun ikke må dra hjem enda, for det er for tidlig. Skjønner de har det gøy, men har de ikke leggetid i det huset? Jeg har ikke snakket med foreldrene annet enn for å avtale når de skal sende henne hjem, og så ringer jeg henne også i tilfelle de glemmer tida (har skjedd ei gang tidligere). Når det er skole/SFO, hvor lenge får åtteåringene (3. klasse til høsten) deres være ute? Hva med i helgene? Nå som sommerferien kommer, hvor lenge får de da lov til å være ute, og når legger dere dem? Til nå har vi hatt regler om 18.30 i hverdager og 19 i helger. Ofte i seng til 20. Hva med seksåringene (skolestart til høsten) - hvilke regler gjelder dem? Her i huset "må" det være likt, da seksåringen synes det er sårt at storesøster får være så lenge ute. Hun har selv ingen venner å gå til etter barnehagen, da barna må krysse trafikkert vei og hun av mi er ikke moden nok til det. Så da må vi avtale på forhånd, og da har jeg satt ei grense på 18 i hverdager og 18.30 i helgene. Det er lett å avtale når man planlegger å møtes. Men det er alltid jeg som setter ei grense. Er jeg for streng? Anonymkode: 0490f...a94 Klart de har leggetid , den dr bare ikke lik din Anonymkode: daef9...046 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #10 Skrevet 1. juli 2021 Særlig eldste har tendens til å våkne i 5-6 tida uansett når hun legger seg. Det blir fort sure miner etter et par sene kvelder pga manko på søvn. TS Anonymkode: 0490f...a94
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #11 Skrevet 1. juli 2021 Jeg tenker du må tilpasse tidene til dine barn, og ikke være så opptatt av når andre barn må inn/legger seg. Det er alltid stor variasjon blant familiene her, og orker ikke «følge» de andre. Fortell barna hva som vil gjelde for de i sommerferien, og vær heller litt på den rause siden tenker jeg. Det er tross alt ferie. Men samtidig skal det funke. Mine barn bruker alltid 7-14 dager på å «snu» til sommertid, altså; legger seg et par timer senere og våkner et par timer senere. Så bruker vi siste uken på å snu igjen. De har ferie hele skoleferien, så ingen problem å bruke en uke eller to på dette. De blir ikke sur eller grinete av litt mindre søvn de første uken/ukene det tar for at de sover lengre. (Minste på 4 bruker kun et par dager så sover han lengre om morgenene, legger seg da 21 i ferier og sover til 08. Vanlig tid for han er 19.30 til 06.30) Anonymkode: 299bb...8e4 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #12 Skrevet 1. juli 2021 Det er helt vanlig at du selv må be barnet ditt komme hjem til rett tid, og at dette ikke er andre foreldres jobb. Synes ikke 1930 er sent for en 8åring i ferien.. Anonymkode: 00550...42f 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #13 Skrevet 1. juli 2021 7 åring her. Prøver å ha henne i seng 20-20.15. Da går det greit søvnmessig mtp sfo neste dag. Så da tenker jeg å være med venner til 19.30 er sånn akkurat i grenseland viss man skal rekke kvelds og legging. Når vi tar ferie tenker jeg det blir 20.30. Og av og til 21 før hun er i seng. Da koser vi oss litt ekstra og snur døgnet litt mer så får alle sove lengre om morgenene. Anonymkode: f897e...ec1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #14 Skrevet 1. juli 2021 Syns 18:30 virker veldig tidlig for en 8-åring i ferien uten skole dagen etterpå, men det jeg syns er rarest er at 8-åringen ikke får være ute lengre fordi 6-åringen sutrer. Vårt barn er også 8 og vi har i samspill med venners foreldre blitt enige om at de skal avslutte kl 20 nå i ferien. Absolutt ikke rettferdig at jenta ikke skal få leke litt ekstrasenger med sine venner fordi lillesøsteren er for liten - kanskje på tide å lære 6-åringen at man ikke alltid kan få ting som man vil? Anonymkode: 88208...9e4 6
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #15 Skrevet 1. juli 2021 Min 8 åring må inn kl 19 når det er skole og kl 20 nå i "sfo tiden." Snart får resten av familien ferie også og da blir nok liggetiden rundt 21. Anonymkode: 6b242...195
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #16 Skrevet 1. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Syns 18:30 virker veldig tidlig for en 8-åring i ferien uten skole dagen etterpå, men det jeg syns er rarest er at 8-åringen ikke får være ute lengre fordi 6-åringen sutrer. Vårt barn er også 8 og vi har i samspill med venners foreldre blitt enige om at de skal avslutte kl 20 nå i ferien. Absolutt ikke rettferdig at jenta ikke skal få leke litt ekstrasenger med sine venner fordi lillesøsteren er for liten - kanskje på tide å lære 6-åringen at man ikke alltid kan få ting som man vil? Anonymkode: 88208...9e4 Nå har du misforstått. Seksåringen må hjem en halvtime tidligere enn åtteåringen, men de legges samtidig. Dette går ikke utover åtteåringen på noen måte. Jeg formulerte meg muligens feil der, men jeg lurte på hvilke regler dere hadde for begge aldre. Jeg har ikke bestemt meg for tidspunkt nå som sommeren kommer. Det er derfor jeg spør her. Storesøster har vanligvis fått være ute til 19 i helgene (drar kl 19, så er hjemme ca 19.30). I hverdagene 18.30 (da hjemme kl 19). TS Anonymkode: 0490f...a94
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #17 Skrevet 1. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er helt vanlig at du selv må be barnet ditt komme hjem til rett tid, og at dette ikke er andre foreldres jobb. Synes ikke 1930 er sent for en 8åring i ferien.. Anonymkode: 00550...42f Vi har alltid hatt den løsningen oss imellom, at vi sender barna hjem enten til avtalt tidspunkt eller når barna skal i seng. Det er avtalt, og har vært slik siden barnehagen. De har vanligvis villet ha sitt barn hjem rundt 18.30, men nå har jeg fått beskjed om å sende hjem når det passer oss best. Og de sender jo aldri mitt barn hjem om jeg ikke avtaler på forhånd, så jeg har jo skjønt at mitt barn får være mindre ute. Vi sender deres barn hjem senest 19-19.30 i helgene, for da begynner vi på kveldsmat og legging. Anonymkode: 0490f...a94
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2021 #18 Skrevet 11. juli 2021 Har ei som skal opp i 3 til høsten, må komme hjem ca 19.30 når det er skole ,og mellom 20.30 og 21 nå i ferien . Er stort sett hjemme hos noen i klassen. Legger seg vanligvis ca 20.15 , nå blir den fort 22. Lillebror legger seg som regel en halvtimes tid før henne, skal starte i 1 klasse . Han synes også det er urettferdig, men sånn er faktisk livet, når han blir større får han være lenger oppe . Anonymkode: ae3a7...042 2
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #19 Skrevet 12. juli 2021 Her reagerer jeg hvis ungene som er på besøk ikke blir «etterlyst»/kalt hjem. Det er vel ikke der de er på besøk som har snsvaret for at ditt barn kommer seg hjem. Det er faktisk ditt ansvar. Og ja, du er for streng. Og eldste bør ikke straffes med tidlig inne-/leggetid fordi yngste ikke har venner å møte. Anonymkode: 21c5f...10f
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2021 #20 Skrevet 12. juli 2021 Da ungene var mindre og vi hadde besøk her anså jeg det ikke for mitt ansvar å sende dem hjem.... Jeg regner jo med at andre foreldre gir beskjed/avtaler med sitt barn....? Altså, vi sendte dem jo hjem hvis det ble for sent eller det ikke passet, men på generell basis er det jo mitt ansvar å få hjem mine barn, til det tidspunktet jeg synes er riktig for oss! Anonymkode: 83838...9ee
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå