AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #1 Skrevet 1. juli 2021 Alle mine venner er ca.40 og alle har utdannelse og tjener bra. Noen har ikke utdannelse, men tjener bra likevel, eller de klarer seg fint. Jeg er den eneste som ikke har klart det. Skal snart uføretrygdes, og har slitt meg igjennom 20-og 30-årene. Har heller ingen egen bolig, og har leid i alle år. Får kanskje 1 mill i lån om jeg blir uføretrygded. Føler noen av vennene mine ser ned på meg pga dette... Og de fleste er opptatt med barn. Vi sees sjelden, men jeg klarer meg alene. Gruer meg til fremtiden... Føler ikke ting blir bedre heller... Anonymkode: d58cd...a01 2
Million Skrevet 1. juli 2021 #2 Skrevet 1. juli 2021 (endret) Jeg kunne ønske det ble slutt på denne særnorske mentaliteten og oppfatningen at ALLE SKAL EIE boligen sin, ellers skal man se på de som "tapere" eller noe. Du er helt fin som du er! Ikke la noen fortelle deg noe annet, og ser de ned på deg av den grunn (fordi du leier) så er de en dritt, ikke du! Det er helt normalt i store deler av Europa å faktisk leie leilighet eller bolig hele sitt liv. Det er et ganske særnorsk fenomen at en så stor andel av befolkningen faktisk eier sin egen bolig (som regel belånte boliger da). Bare i nabolandet vårt Sverige er det jo helt normalt med boligselskaper som leier ut leiligheter i hele bydeler til folk. Jeg bodde i Sverige en periode av livet, og det var helt, helt vanlig at folk leide. Noen kjøpte seg hus, ja, men det var uansett så stor del av befolkningen som leide, at ingen som så skrått på de som leide av den grunn. Endret 1. juli 2021 av Million 20
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #3 Skrevet 1. juli 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Gruer meg til fremtiden... Føler ikke ting blir bedre heller... Anonymkode: d58cd...a01 Så lenge du gjør ikke noe for å bedre saken så blir IKKE noe bedre ! Anonymkode: dc8b3...9be 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #4 Skrevet 1. juli 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Alle mine venner er ca.40 og alle har utdannelse og tjener bra. Noen har ikke utdannelse, men tjener bra likevel, eller de klarer seg fint. Jeg er den eneste som ikke har klart det. Skal snart uføretrygdes, og har slitt meg igjennom 20-og 30-årene. Har heller ingen egen bolig, og har leid i alle år. Får kanskje 1 mill i lån om jeg blir uføretrygded. Føler noen av vennene mine ser ned på meg pga dette... Og de fleste er opptatt med barn. Vi sees sjelden, men jeg klarer meg alene. Gruer meg til fremtiden... Føler ikke ting blir bedre heller... Anonymkode: d58cd...a01 Dette er mest sannsynlig bare innbilning. (Bare usikre mennesker ser ned/opp på andre mennesker.) Anonymkode: e2877...1e3 8
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #5 Skrevet 1. juli 2021 Million skrev (16 minutter siden): Jeg kunne ønske det ble slutt på denne særnorske mentaliteten og oppfatningen at ALLE SKAL EIE boligen sin, ellers skal man se på de som "tapere" eller noe. Du er helt fin som du er! Ikke la noen fortelle deg noe annet, og ser de ned på deg av den grunn (fordi du leier) så er de en dritt, ikke du! Det er helt normalt i store deler av Europa å faktisk leie leilighet eller bolig hele sitt liv. Det er et ganske særnorsk fenomen at en så stor andel av befolkningen faktisk eier sin egen bolig (som regel belånte boliger da). Bare i nabolandet vårt Sverige er det jo helt normalt med boligselskaper som leier ut leiligheter i hele bydeler til folk. Jeg bodde i Sverige en periode av livet, og det var helt, helt vanlig at folk leide. Noen kjøpte seg hus, ja, men det var uansett så stor del av befolkningen som leide, at ingen som så skrått på de som leide av den grunn. Nå er det vel kanskje også «særnorsk» med skatte-incentiver som gjør det gunstigere å eie også da. Anonymkode: 6bf22...b70 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #6 Skrevet 1. juli 2021 Nå vet jeg jo ikke, men tenker det at de ser ned på deg er kun i ditt hode. Kan ikke se for meg at andre bryr seg så mye om venner eier eller ikke. I min vennegruppe (på kun 4) er vi straks 30 og en av oss bor fortsatt hos foreldrene sine. Det bryr ikke resten av oss om, har ingenting med oss å gjøre og vår venn er hyggelig og morsom å være med, det er alt som teller. Kan forstå at de kanskje er litt opptatt med barna sine, det er vel relativt normalt når man får barn så ikke ta det personlig heller. Anonymkode: a97da...31b 4
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #7 Skrevet 1. juli 2021 Har du barn? Du kan isåfall gjøre et forsøk med startlån. Følte utrolig på det å ikke eie før. En ting er de økonomiske fordelene men det som virkelig sved var "å ikke høre til." Så fikk jeg og daværende ektemann kjøpt med startlån. Da vi gikk fra hverandre beholdt han huset og jeg er tilbake på leiemarkedet. Vet ikke helt hvorfor men nå bryr det meg (nesten) ingenting at jeg ikke eier egen bolig. Det er ikke det som definerer meg og jeg har ingen utsikter til å kunne kjøpe igjen i overskuelig fremtid heller. Føler du at dine venner ser ned på deg bare eller gjør de faktisk det. Snakk it med dem! Anonymkode: aef3e...c22
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #8 Skrevet 1. juli 2021 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Så lenge du gjør ikke noe for å bedre saken så blir IKKE noe bedre ! Anonymkode: dc8b3...9be Nå vet ikke jeg årsaken til at ts skal uføretrygdes, men sånne utsagn irriterer vettet av meg! Skal selv uføretrygdes nå. Dersom det var noe jeg kunne ha gjort med det så hadde jeg vel for faen gjort det, tror du ikke det? I stedet for å sitte her med en inntekt på 300,000 resten av livet så kunne jeg har 600,000-1,000,000 i året hvis jeg var frisk. Hva tror du jeg ville valgt hvis jeg kunne? Jeg har en sykdom som man ikke kan påvirke selv. Hva skal jeg gjøre da mener du? Anonymkode: c8d69...f1a 7
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #9 Skrevet 1. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så lenge du gjør ikke noe for å bedre saken så blir IKKE noe bedre ! Anonymkode: dc8b3...9be Hvis du hadde visst hvordan det er å være såpass syk at du vurderes for uføretrygd, så hadde du ikke skrevet en slik kommentar. Jeg snakker av erfaring. Uansett ts, jeg har venner med god jobb, venner som er uføre, noen leier og andre eier. Ingen av oss bryr oss hvis vennene dine faktisk bryr seg om at du leier, så syns jeg du kanskje skal jakte på noen nye noen. Anonymkode: 6eeed...bd1 2
Grandidosa83 Skrevet 1. juli 2021 #10 Skrevet 1. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nå vet ikke jeg årsaken til at ts skal uføretrygdes, men sånne utsagn irriterer vettet av meg! Skal selv uføretrygdes nå. Dersom det var noe jeg kunne ha gjort med det så hadde jeg vel for faen gjort det, tror du ikke det? I stedet for å sitte her med en inntekt på 300,000 resten av livet så kunne jeg har 600,000-1,000,000 i året hvis jeg var frisk. Hva tror du jeg ville valgt hvis jeg kunne? Jeg har en sykdom som man ikke kan påvirke selv. Hva skal jeg gjøre da mener du? Anonymkode: c8d69...f1a Nå var det ikke jeg som skrev det du siterte, men jeg synes likevel det har noe for seg. Kjernen er at man stort sett ikke får det noe bedre enn man lager det selv. Det gjelder alle, uansett hvilken kort man får tildelt og hvilken valg man tar i livet. I et tilfelle som du har, i lys av TS sin åpning, tenker jeg jo at jeg ville ha begynt med å vurdere hva som er viktig: vil jeg få mitt eget eller vil jeg bo sentralt? Hvis jeg ville hatt mitt eget ville jeg undersøkt hvor mye kommunallånet er i den respektive kommune er og hvilken kjøpekraft det gav meg der osv.. 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #11 Skrevet 1. juli 2021 Grandidosa83 skrev (6 minutter siden): Nå var det ikke jeg som skrev det du siterte, men jeg synes likevel det har noe for seg. Kjernen er at man stort sett ikke får det noe bedre enn man lager det selv. Det gjelder alle, uansett hvilken kort man får tildelt og hvilken valg man tar i livet. I et tilfelle som du har, i lys av TS sin åpning, tenker jeg jo at jeg ville ha begynt med å vurdere hva som er viktig: vil jeg få mitt eget eller vil jeg bo sentralt? Hvis jeg ville hatt mitt eget ville jeg undersøkt hvor mye kommunallånet er i den respektive kommune er og hvilken kjøpekraft det gav meg der osv.. Så klart må man gjøre det beste ut av situasjonen. Det er jo ikke slik at jeg setter meg ned og griner og tenker at alt er dritt, eller jeg gjør jo det innimellom, men det er bare for å få ut litt frustrasjon for meg selv. Jeg er ikke i samme situasjon som ts, jeg sier egen bolig og er veldig heldig sånn sett. Det som er dumt som ufør er at du kan ikke selv påvirke egen inntekt. Jeg har utdannelse og arbeidserfaring og kunne lett fått en jobb med 600,000 i startlønn, hvis jeg var frisk. Det er jeg ikke og jeg er stuck med ræva inntekt resten av livet, men mindre jeg plutselig blir frisk. (Jeg er sykt fornøyd med systemet vi har i Norge og klager ikke på at jeg har inntekt selv om jeg ikke gjør noe, det er mer det at jeg er syk og ikke kan jobbe jeg er sur for, bare så det er sagt! Det er heller ikke riktig at jeg som ikke jobber skal ha like høy inntekt som det jeg ville hatt i en jobb heller, jeg bidrar ikke med noen direkte verdiskapning). Som du sier så kan jo ts flytte til et billigere sted kanskje, for å kjøpe noe eget, men da vil hun sikkert flytte fra nettverket sitt da. Og som ufør er der ikke bare bare å bygge et nytt. Når man leier bor man, etter min erfaring, dyrere enn hvis man eier. Jeg bor i et sentralt område med høye boligpriser og leiepriser. Skulle jeg ha leid hadde jeg ikke hatt råd til å leve. Jeg hadde også mått leie en mindre bolig og antagelig sovet på stua så ungene skulle fått eget rom. Poenget var uansett at det er en del ting man ikke kan påvirke som ufør, så får man heller gjøre det beste ut av den situasjonen man har havnet i og de kortene man er tildelt. Å sutre hjelper i hvert fall ikke noe. AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Må ærlig innrømme at jeg ser ned på og tilbringer minst mulig tid på de uten bolig, ingen utdannelse, ingen jobb og som i tillegg er er i ufør-mølla. Finner det særdeles lite interessant å prate med de. Min erfaring er at det er disse menneskene som har de sterkeste meningene, og de argumenterer gjerne kun om egne og venners og venninners erfaringer. Som om de meningene er sannferdige. Det lever i en boble, repeterer i det uendelige hvor grusomt samfunnet, at det er så kaldt og kynisk. Paradokset er at det er disse menneskene som får mest av staten, og som krever enda mer av staten - fordi de ikke klarer å ta var på seg selv. Håpløst Anonymkode: 0e6f2...54e Godt ikke du er min venn. Utdannelse, egen bolig og generell samfunnsinteresse gir ingen garanti mot sykdom. Samtidig kan jeg se poenget ditt. Uinteressante mennesker er nok overrepresentert blant uføretrygdede, likevel er vi ikke alle sånn. Anonymkode: c8d69...f1a 1
Knirke Skrevet 1. juli 2021 #12 Skrevet 1. juli 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Må ærlig innrømme at jeg ser ned på og tilbringer minst mulig tid på de uten bolig, ingen utdannelse, ingen jobb og som i tillegg er er i ufør-mølla. Finner det særdeles lite interessant å prate med de. Min erfaring er at det er disse menneskene som har de sterkeste meningene, og de argumenterer gjerne kun om egne og venners og venninners erfaringer. Som om de meningene er sannferdige. Det lever i en boble, repeterer i det uendelige hvor grusomt samfunnet, at det er så kaldt og kynisk. Paradokset er at det er disse menneskene som får mest av staten, og som krever enda mer av staten - fordi de ikke klarer å ta var på seg selv. Håpløst Anonymkode: 0e6f2...54e Jeg hører hva du sier (uten å være enig), men hva har bolig med dette å gjøre? Man blir ikke et mer interessant menneske av å eie bolig. Ei heller blir man et mindre interessant menneske om man er ufør. Ufør blir man fordi man er syk, og det kan skje med hvem som helst. TS: Skaff deg nye venner. 2
Brunello Skrevet 1. juli 2021 #13 Skrevet 1. juli 2021 Million skrev (3 timer siden): Jeg kunne ønske det ble slutt på denne særnorske mentaliteten og oppfatningen at ALLE SKAL EIE boligen sin, ellers skal man se på de som "tapere" eller noe. Du er helt fin som du er! Ikke la noen fortelle deg noe annet, og ser de ned på deg av den grunn (fordi du leier) så er de en dritt, ikke du! Det er helt normalt i store deler av Europa å faktisk leie leilighet eller bolig hele sitt liv. Det er et ganske særnorsk fenomen at en så stor andel av befolkningen faktisk eier sin egen bolig (som regel belånte boliger da). Bare i nabolandet vårt Sverige er det jo helt normalt med boligselskaper som leier ut leiligheter i hele bydeler til folk. Jeg bodde i Sverige en periode av livet, og det var helt, helt vanlig at folk leide. Noen kjøpte seg hus, ja, men det var uansett så stor del av befolkningen som leide, at ingen som så skrått på de som leide av den grunn. Det du skriver om utlandet er sant, men er ikke relevant for norske forhold. I Norge eier de fleste fordi det lønner seg. Det er nesten bare de som ikke har råd til å kjøpe selv som leier. Leiemarkedet er også veldig dårlig sammenlignet med andre land.
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #14 Skrevet 1. juli 2021 Vet ikke om dette er til noen hjelp men jeg prøver; det er noen fordeler med å leie også, dog, kanskje ikke økonomiske. En jevnaldret venninne av meg leier. Hun har råd til å kjøpe, men hun hater ansvar(som er litt morsomt for hun er en ekstremt ansvarlig person men hun blir veldig stresset av det). Hun elsker luksusen av å bare ringe og gi beskjed om noe er galt. Ødelagt blandebatteri? Vaktmester. Knust rute fra fylle-bøtter(bor i sentrum)? Vaktmester. Gåent kjøleskap? Nytt på dagen. Gått hull på et rør med vannskader? Utleiers ansvar. Ingen trappevask, ingen snømåking, plenklipping, osv., som jeg har. Anonymkode: 46e49...031 1
Knirke Skrevet 1. juli 2021 #15 Skrevet 1. juli 2021 4 hours ago, Brunello said: Det du skriver om utlandet er sant, men er ikke relevant for norske forhold. I Norge eier de fleste fordi det lønner seg. Det er nesten bare de som ikke har råd til å kjøpe selv som leier. Leiemarkedet er også veldig dårlig sammenlignet med andre land. Det kommer jo helt an på hvor man bor, og hvilken avtale man har med huseier. Jeg har sett mange regnestykker om kjøp vs leie, hvor man sammenligner å kjøpe en leilighet med å leie en tilsvarende leilighet. Og halleluja: Det er billigere å eie. Men dette funker jo bare i de store byene. På mindre steder kan du leie et helt hus for halve prisen av det det koster å leie et bøttekott i Oslo.
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2021 #16 Skrevet 2. juli 2021 Ikke tenk på det. Jeg har en vennegjeng som er veldig forskjellig. Vi har både butikkarbeidere, uføretrygdede, jurister, osv. Noen eier, noen leier. Noen har barn, andre har ikke. Vi er venner fordi vi er glade i hverandre og setter pris på hverandre, og hva vi jobber som eller hvordan man bor er ikke relevant. Anonymkode: 05fb6...d02
Gjest Blondie65 Skrevet 3. juli 2021 #17 Skrevet 3. juli 2021 Er du helt sikker på at vennene dine ser ned på deg eller er det du selv som er skuffet over situasjonen og projiserer det over på andre? Jeg liker uttrykket "den nye normalen". Det er kanskje noe forslitt i disse koronatider, men det som er tanken er at dette er virkeligheten nå. Da nytter det lite å tenke over alt som kunne, burde og skulle vært, det blir ikke sånn. Så brøl, skrik og gråt, og bli ferdig med det, og så er normalen nå. Hvordan kan jeg gjøre det beste ut av denne situasjonen jeg nå har havnet i? Husk også på at der fokuset ditt er, vil du også fortsette å arbeide. Dette kan nok også virke forslitt, men jeg kan bruke meg selv som eksempel: da jeg ble skilt hadde jeg bare forbruksgjeld og ingen bolig. Min første løsning var å ta mer forbruksgjeld, noe som ble kortvarig lykke. Da jeg innså at jeg hadde malt meg selv inn i et hjørne bestemte jeg meg for at nå måtte jeg skifte retning. Det hører med til min historie at jeg satte meg som mål å eie bolig innen en viss alder. Jeg greide det målet. Neste mål var å få bort forbruksgjelden - det greide jeg takket være verdistigning på bolig. Så satte jeg meg mål om å kjøpe en annen bolig innen en viss frist. Jeg nådde også det målet. Hvordan tror du jeg nådde målene? Kan det være fordi jeg var fokusert på dem? Så TS: tenk over hvor fokuset ditt er. Og: grunnen til at jeg havnet i en økende forbrukslån spiral var at jeg fokuserte på hvordan alle andre hadde det og hva de hadde råd til. Stort feilgrep - feil fokus!
Gjest Blondie65 Skrevet 3. juli 2021 #18 Skrevet 3. juli 2021 ... har bare lyst å legge til før @Knirke kommer løpende: det å eie bolig var MITT mål. Det trenger ikke være andres mål. Har man en bolig man trives med og har råd til, er vel det langt viktigere enn om man eier den. Jeg ville aldri sett ned på noen fordi de leide.
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #19 Skrevet 3. juli 2021 Jeg er 45 og leier også. Har aldri klart å spare opp til egenkapital. Jeg jobbet som vikar i mange år og hadde variabel lønn. Så ble samboer syk og gikk på aap i noen år og så over på uføretrygd. Da fikk jeg fast jobb, men så fikk jeg fibromyalgi og gikk også på aap i noen år. Jeg jobber 100% nå men har gjeld etter de årene med liten inntekt. Men er ikke noe å gjøre med Anonymkode: 31eb2...dba
Perelandra Skrevet 3. juli 2021 #20 Skrevet 3. juli 2021 Tråden er ryddet for nedsettende innhold. Perelandra, mod.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå