AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #1 Del Skrevet 1. juli 2021 Jeg elsker de fløtegratinerte potetene du får kjøpt i Sverige og jeg savner de så mye. De jeg har kjøpt i Norge er ikke i nærheten så gode. Siden vi ikke kommer oss til Sverige med det første så lurer jeg veldig på om det finnes en variant i Norge som ligner i smaken? Eventuelt oppskrift? De fløtegratinerte potene jeg snakker om er de som ligger på bildet Anonymkode: 39f65...6c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malleus Skrevet 1. juli 2021 #2 Del Skrevet 1. juli 2021 Helt enig, de der er gode! Jeg tror Coop har noen tilsvarende (har kjøpt på Coop Xtra) - hvis du har prøvd de? Er ferdigblanda og ligger i sånne type "poser". Garanterer ikke at de er helt like på smak. Har dessverre glemt litt hva de svenske smakte i løpet av perioden med stengte grenser.. Ellers er det sikkert noen oppskrifter som er mye bedre enn mitt forslag. Gleder meg til svenske fløtegratinerte poteter igjen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 1. juli 2021 #3 Del Skrevet 1. juli 2021 (endret) Hva står det at de inneholder, de svenske da? Jeg var sammen med en svenske (!) i tre år en gang, og han lærte meg en måte å lage fløtegratinerte poteter på fra bunnen av. De var med noen løkringer mellom lagene med potetskiver, fløte, presset hvitløk og salt og pepper. Valgfritt om man vil ha gratinert ost på toppen. Stekes i ovnen i en ildfast form på 200°C i 1 time ca. Har du prøvd å lage det fra bunnen av selv? Det tar selvfølgelig litt lenger tid enn de ferdiglagde på bildet som bare skal varmes, men... Endret 1. juli 2021 av Million Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #4 Del Skrevet 1. juli 2021 Malleus skrev (16 minutter siden): Helt enig, de der er gode! Jeg tror Coop har noen tilsvarende (har kjøpt på Coop Xtra) - hvis du har prøvd de? Er ferdigblanda og ligger i sånne type "poser". Garanterer ikke at de er helt like på smak. Har dessverre glemt litt hva de svenske smakte i løpet av perioden med stengte grenser.. Ellers er det sikkert noen oppskrifter som er mye bedre enn mitt forslag. Gleder meg til svenske fløtegratinerte poteter igjen! Jeg har ikke prøvd coop sine, men skal teste de neste gang. Jeg har prøvd alle varianter på Meny og de er ikke like gode. Må kanskje prøve å lage selv også ja Anonymkode: 39f65...6c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #5 Del Skrevet 1. juli 2021 Million skrev (12 minutter siden): Hva står det at de inneholder, de svenske da? Jeg var sammen med en svenske (!) i tre år en gang, og han lærte meg en måte å lage fløtegratinerte poteter på fra bunnen av. De var med noen løkringer mellom lagene med potetskiver, fløte, presset hvitløk og salt og pepper. Valgfritt om man vil ha gratinert ost på toppen. Stekes i ovnen i en ildfast form på 200°C i 1 time ca. Har du prøvd å lage det fra bunnen av selv? Det tar selvfølgelig litt lenger tid enn de ferdiglagde på bildet som bare skal varmes, men... Jeg finner ikke ut hva den svenske inneholder, men tror ikke det var løkringer der. Det hørtes godt ut da. Det som skiller den svenske fra den norske er sausen. Den svenske har liksom litt tykkere saus på potetene og den er veldig god. Jeg føler de norske så er sausen så tynn, noe som sikkert er fordi det bare er fløte. De må ha gjordt noe mer med sausen på den svenske annet enn fløte og krydder Anonymkode: 39f65...6c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #6 Del Skrevet 1. juli 2021 Rema1000 sine er ganske like längta, men du må legge til muskat selv. Anonymkode: b3164...f52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #7 Del Skrevet 1. juli 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Rema1000 sine er ganske like längta, men du må legge til muskat selv. Anonymkode: b3164...f52 Denne? Anonymkode: 39f65...6c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
elien Skrevet 1. juli 2021 #8 Del Skrevet 1. juli 2021 (endret) Beste tipset for å få fløtepotetene kremet er å koke inn fløte og poteter før de går i ovnen. Å bruke bare fløte, ikke tilsett hverken vann eller melk. Ellers så har jeg både løk og hvitløk i, samt en del krydder. Og dette er nøye testet ut, de blir best vis vi har ost i lagvis når de skal gratineres i ovnen. Vi kaller vår oppskrift for fløtegaranterte (ikke skrive feil ) Endret 1. juli 2021 av elien skrivefeil 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #9 Del Skrevet 1. juli 2021 elien skrev (22 minutter siden): Beste tipset for å få fløtepotetene kremet er å koke inn fløte og poteter før de går i ovnen. Å bruke bare følte, ikke tilsett hverken vann eller melk. Ellers så har jeg både løk og hvitløk i, samt en del krydder. Og dette er nøye testet ut, de blir best vis vi har ost i lagvis når de skal gratineres i ovnen. Vi kaller vår oppskrift for fløtegaranterte (ikke skrive feil ) Det hørtes veldig godt ut Har du lyst å dele oppskriften? Anonymkode: 39f65...6c8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
elien Skrevet 1. juli 2021 #10 Del Skrevet 1. juli 2021 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Det hørtes veldig godt ut Har du lyst å dele oppskriften? Anonymkode: 39f65...6c8 Jeg har ikke direkte oppskrift, lager det på slump. Men sånn ca her: Skreller poteter, passe mengde, alt etter hvor mange personer som skal spise, bruker mandolin for å få tynne skiver, skreller løk, kanskje 1 løk pr 3-4 potet, tar løken på mandolinen, har smør i ei passe gryte, surrer løken litt sammen med litt hvitløk før jeg ha i potet, har i potet og fyller på med fløte til det dekker potetene, setter på varme så det bare simrere litt, har i salt, pepper, hvitløkpulver, løkpulver, gastromat, lar det stå til potetene begynner og bli møre og fløten kremete, det tar fort litt tid, så beregn litt god tid, kan lett gjøre dette dagen før det skal spises, blir bare bedre dagen derpå, har det i form når det er litt lunkent, og legger lagvis potetblanding og ost, jeg bruker ofte en blanding av Coop revet ost, både quatro og cheddar, avslutter med litt ost på toppen og steker i ovn i 200 grader til det ser fint ut. Phu, det ble langt og kanskje litt uklart, men har prøvet og prøvet, og dette er de beste fløtepoteter vi lager 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
enkefru Skrevet 1. juli 2021 #11 Del Skrevet 1. juli 2021 Jeg synes ikke de fra Coop er noe gode, da foretrekker jeg de jeg kjøper på Meny Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thildamor Skrevet 1. juli 2021 #12 Del Skrevet 1. juli 2021 Her kan du se hva de inneholder: Ingredienser Ingredienser: 60% potatis, 40% sås (vatten, skumMJÖLK, rapsolja, grädde (MJÖLK), ÄGGula från frigående höns inomhus, salt, socker, ostpulver (MJÖLK), modifierad majsstärkelse, aromer, druvsocker, stabiliseringsmedel: guarkärnmjöl och difosfater, kryddor, lökpulver, vitlökspulver). Näringsvärde per 100 g Energi (kcal) 142 kcal, Energi (kJ) 590 kJ, Fett 9.80 g, Varav mättat fett 2 g, Varav enkelomättat fett 5.20 g, Varav fleromättat fett 2.30 g, Kolhydrater 10.60 g, Varav socker 1.60 g, Fiber 1.60 g, Protein 2.10 g, Salt 1.20 g Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #13 Del Skrevet 1. juli 2021 ingenting ferdigpoteter slår de svenske. men de fra meny er ganske gode - ferske og ikke frosne. jeg lager fløtegratinerte kjempelett fra bunn: skivet poteter (både melne og faste fungerer det er mer avhengig av hva du liker). legg lagvis med salt, pepper, Paprika krydder på alle lagene. imellom ett av lagene tar du i muskatnøtt. så heller du en boks kremfløte over. dekker med ost. stekes i ovnen i 1 t fra 175-225 grader (alt etter hva annet du muligens skal ha i ovnen). gjerne litt lavere steketid også kan du heller kjøre opp tempen på slutten. vanskeligere er det ikke Anonymkode: 7667f...8af Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå