AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #1 Skrevet 1. juli 2021 Solfylte dager ligger foran oss og i skapet står fjorårets solkremer. Kan de brukes eller må vi kjøpe nye? Anonymkode: 8f1b6...7bc
-venter- Skrevet 1. juli 2021 #2 Skrevet 1. juli 2021 Jeg regner dem for å være halvert i faktor, men bruker dem. 4
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #3 Skrevet 1. juli 2021 Bruker en som jeg ikke vet hvor gammel den er, har ikke blitt brent på armer/ansikt av den. Og hadde det vert noe i påstanden om at den ikke beskytter etter ett år eller mer, så burde jeg vert knallrød etterpå. Anonymkode: 44520...e2c
Jodaså Skrevet 1. juli 2021 #4 Skrevet 1. juli 2021 Det som er problemet er at beskyttelsen ikke er det som står (eller egentlig at man ikke vet) . Vi gjør det sånn at vi bruker ny solkrem på barna og ansikt/bryst på voksne, og så bruker vi voksne "gammel" solkrem feks på ben. 3
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #5 Skrevet 1. juli 2021 Jeg bruker til det er tomt, med unntak av ansikt. Men er bare meg og mannen, og vi soler oss aldri, så er uansett ikke store mengdene sol. Anonymkode: 29a0d...0d8
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #6 Skrevet 1. juli 2021 Visste jeg ikke. Jeg har brukt den jeg hadde fra ifjor. Har ikke blitt brent og har ikke blitt brunere (faktor 50) Anonymkode: 24d7f...558
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #7 Skrevet 1. juli 2021 Bruker dem jeg har stående, smører kanskje litt ekstra ofte med dem. Har hendt jeg har kastet kremer, men da har de væt mange (3-4 +) år gamle. Anonymkode: 55adb...7b2 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #8 Skrevet 1. juli 2021 Nei det må man ikke. Har spurt noen som kan dette og det er bare et rykte som er spredd for å selge mer. Så lenge solkremen lagres i romtemperatur holder den seg flere sesonger. Kan tape et par faktorer i effekt, men ikke så mange at det har noe betydning. Anonymkode: 7c833...127 6
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #9 Skrevet 1. juli 2021 Jeg tenker at solkremen er fullt brukbar, men at produsenten ikke tør love at den holder samme kvalitet/faktor som da den var fersk. om det er for å selge fler kremer eller ikke tenker jeg ikke så mye på. Jeg skriver på flasken hvilket år den ble åpnet og tømmer kontinuerlig flaskene etter alder. Er noen blitt skrekkelig gamle kaster jeg dem, men det er mest fordi smøreegenskapene er blitt dårligere (seig, klumpet, størknet krem feks), og ikke fordi jeg er redd faktoren har tapt seg. Tar som regel et til to år før flasken er tom, og har ikke opplevd merkbart tap av faktor. Anonymkode: bfefc...309 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #10 Skrevet 1. juli 2021 Det står jo vanligvis et symbol på tuben / flasken hvor lenge de holder seg etter at de er åpnet. Noen 6 måneder andre 12 måneder. Kjøper nye til barna, men bruker fjorårets til meg. Anonymkode: d611b...d1a 3
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #11 Skrevet 1. juli 2021 Nei, solkremen er selvsagt fullt brukbar selv etter et år. Anonymkode: 96337...b49 3
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #12 Skrevet 1. juli 2021 Jeg blir superlett brent, men solkremen som jeg bruker på 3 året holder som bare det så lenge jeg klarer å smøre jevnt og rekker til på ryggen Anonymkode: e4bae...88d 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #13 Skrevet 1. juli 2021 Ja -bruker til det er tomt om det så tar 2 år. Anonymkode: d8e4b...a05
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #14 Skrevet 1. juli 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Nei det må man ikke. Har spurt noen som kan dette og det er bare et rykte som er spredd for å selge mer. Så lenge solkremen lagres i romtemperatur holder den seg flere sesonger. Kan tape et par faktorer i effekt, men ikke så mange at det har noe betydning. Anonymkode: 7c833...127 Dette. At de lagres lenge har ingenting å si, det er verre hvis de har ligget ute i steiksol en uke. Anonymkode: de935...5db 4
Tvist Skrevet 1. juli 2021 #15 Skrevet 1. juli 2021 Jeg har hatt gjennomgang i skapet og funnet flere solkremer som er mange år gamle. Bruker dem, men regner med at faktoren ikke holder det som står på, så smører meg oftere. 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #16 Skrevet 1. juli 2021 Da jeg studerte hadde vi lab.øvelse hvor vi målte uv-faktor på solkrem. Den vi brukte i undersøkelsen var over 15 år gammel, men hadde fremdeles lik uv-faktor som det sto på tuben. Denne ble bare oppbevart på en benk, altså ikke kjølig, men heller ikke i direkte sollys. Jeg bruker gamle kremer til de er tomme, men smører ungene litt oftere med de gamle, bare for sikkerhetsskyld. Anonymkode: b5fe5...c4e 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2021 #17 Skrevet 1. juli 2021 For min del som ikke ligger å soler meg så bruker jeg solkremen fra i fjor. Jeg er til og fra i sola, smører meg når jeg føler at jeg trenger det. Har fortsatt ikke blitt brent i år, unntaket er den dagen jeg glemte solkremen hjemme og fikk soleksem. Anonymkode: f5344...a07 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå