Gå til innhold

Vi skal flytte

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ikke langt fra her vi bor nå, men nok til at barna må bytte skole. Erfaringer? 

Minste mann har igjen 1 år i bhg, ville dere flyttet ham til ny bhg der nye klassekamerater går, eller fullføre i bhg han alltid har gått? Erfaringer motas med stor takk 😀

Anonymkode: cbf25...1c6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

I og med at å starte på skolen for en første klassing er en stor omveltning fra barnehagen og de fleste kan være litt nervøse for det, hadde jeg absolutt byttet barnehage slik at han hvertfall kommer i klasse med mennesker som er kjente for han. ❤️ I barnehagen er det også mye mer lagt opp for lek enn skole og derfor lettere få seg noen kamerater med en gang. Dette kommer til å gå helt fint, masse lykke til med flytting 😄

Anonymkode: 8b71a...62a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker said:

I og med at å starte på skolen for en første klassing er en stor omveltning fra barnehagen og de fleste kan være litt nervøse for det, hadde jeg absolutt byttet barnehage slik at han hvertfall kommer i klasse med mennesker som er kjente for han. ❤️ I barnehagen er det også mye mer lagt opp for lek enn skole og derfor lettere få seg noen kamerater med en gang. Dette kommer til å gå helt fint, masse lykke til med flytting 😄

Helt enig!

Anonymkode: f79ef...86e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker det kommer litt ann på sønnen din. Noen barn er mer tilbakeholdne til nye steder og mennesker. Mens andre barn er mer utadvendte. Min erfaring er at for noen barn kan det oppleves veldig utrygt å bytte bhg det siste året. De barna kan komme fra en trygg gruppe, som de har gått i i flere år. Så kan den nye gruppa oppleves som veldig sammensveiset og det kan faktisk ikke være så lett å få innpass. 
Så det siste året kan bli ganske så utfordrende  mht ny bhg og nytt sted å bo. 
Jobber som pedagogisk leder i bhg selv. 

Anonymkode: b6608...465

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi flytter etter sommeren og valgte løsning med nytt barnehage for førskoleungen. Men med store broren hadde vi ikke gjort det - så her så vi på personlighet og trygghet og litt det praktiske også (kjøring). 

Anonymkode: 18f6d...358

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg tenker det kommer litt ann på sønnen din. Noen barn er mer tilbakeholdne til nye steder og mennesker. Mens andre barn er mer utadvendte. Min erfaring er at for noen barn kan det oppleves veldig utrygt å bytte bhg det siste året. De barna kan komme fra en trygg gruppe, som de har gått i i flere år. Så kan den nye gruppa oppleves som veldig sammensveiset og det kan faktisk ikke være så lett å få innpass. 
Så det siste året kan bli ganske så utfordrende  mht ny bhg og nytt sted å bo. 
Jobber som pedagogisk leder i bhg selv. 

Anonymkode: b6608...465

Enig. 

Når de starter på skolen, så starter alle på en måte på nytt igjen. 

Anonymkode: b338b...880

AnonymBruker
Skrevet

Vi valgte tidligere å fortsette å holde barnet i den samme barnehagen. Ønsket ikke å skape utrygghet eller å rote i det trygge og kjente. Det blir det uansett nok av ved skolestart. De vil få venner uansett. 

Anonymkode: 7df5a...404

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville tenkt meg godt om før jeg bytta barnehage, av de grunnene som nevnt over. Det kan ta tid å komme inn i en sammensveisa førskolegruppe, og så kommer skolestart med nye endringer allerede året deretter. Vi valgte å beholde barnehage da vi flytta. 

Anonymkode: 4a9e9...143

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke man skal undervurdere den tryggheten og stabiliteten som et barn får ved å gå i samme barnehage i årene før skolestart. Vår skole er en "samleskole" for 3-4 ulike barnehager, og begge våre barn endte opp med andre venner enn dem de gikk i bhg med. Jeg hadde altså heller ikke byttet bhg. Jeg har jobbet i helsevesenet i 20 år og særdeles mange av kollegaene mine har barna i sykehusbarnehager. Og det går veldig fint uansett. Jeg tror som sagt at stabilitet og forutsigbarhet kan være viktig og bra for barna. Kanskje spesielt når man velger å flytte. Kjekt at noe forblir det samme en stund til.

Anonymkode: 81430...0c8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tror ikke man skal undervurdere den tryggheten og stabiliteten som et barn får ved å gå i samme barnehage i årene før skolestart. Vår skole er en "samleskole" for 3-4 ulike barnehager, og begge våre barn endte opp med andre venner enn dem de gikk i bhg med. Jeg hadde altså heller ikke byttet bhg. Jeg har jobbet i helsevesenet i 20 år og særdeles mange av kollegaene mine har barna i sykehusbarnehager. Og det går veldig fint uansett. Jeg tror som sagt at stabilitet og forutsigbarhet kan være viktig og bra for barna. Kanskje spesielt når man velger å flytte. Kjekt at noe forblir det samme en stund til.

Enig med denne. Å flytte er en stor omveltning for barn, så jeg hadde strukket meg langt for at noe kunne vært trygt og kjent i denne perioden.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Så lenge barna starter på SFO i starten av august, og så lenge foreldre lærer barna sine å være inkluderende og åpne for nye vennskap, så går det helt fint. Dessverre så lærer jo ikke alle foreldre barna sine dette; mange skryter derimot hemningsløst av hvor sammensveiset barna har vært siden barnehagen og at det ikke er så lett å få bli med barna i "gjengen" deres. Som om det er noe positivt 😳

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...